اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالاتپیشنهاد سردبیر

ده اتفاق مهم و تاثیر‌گذار بازار رمزارزها در سال ۲۰۲۰

این ۱۰ رویداد از اتفاق‌های مهمی هستند که می‌تواند به‌طور مستقیم بر شرایط بازار تاثیر گذار باشد

تغییرات در حوزه‌ی رمزارزها به سرعت اتفاق می‌افتند؛ روایت‌ها و معیار‌هایی که امروزه اهمیت دارند، در طی چند ماه تحت تاثیر ایده‌های جدید قرار خواهند گرفت و به‌طور کلی تغییرات در این حوزه با شرایط بازار ارزیابی می‌شوند. با این وجود، به بهانه‌ی آغاز سال جدید میلادی در این مقاله مهم‌ترین رویداد‌ها و موضوعات سال ۲۰۲۰ را بررسی خواهیم کرد. این ۱۰ رویداد از اتفاق‌های مهمی هستند که می‌تواند به‌طور مستقیم بر شرایط بازار تاثیر گذار باشد.

1- هالوینگ

پیش‌بینی می‌شود که هالوینگ بیت کوین در ماه می 2020  بر اساس برنامه اجرا خواهد شد. در حقیقت پس از اجرای هالوینگ، ماینر‌هایی که با ارائه‌ی توان محاسباتی در حفظ امنیت شبکه‌ی بیت کوین مشارکت می‌کنند، پاداش کمتری(نصف) را در ازای ثبت موفق هر بلاک در بلاکچین بیت کوین دریافت خواهند کرد. گزارش کوینیت نشان می‌دهد که رویداد هالوینگ در گذشته قیمت بیت کوین را به‌طور موثری تحت تاثیر قرار داده است. اگرچه برخی از تحلیلگران معتقدند که هالوینگ بیت کوین در سال 2020 شرایط بازار صعودی را ایجاد نخواهد کرد، یقینا تاثیرات این رویداد بر شبکه‌ی بیت کوین و میزان انتشار این رمزارز و در نهایت واکنش بازار معاملاتی انکار ناپذیر است.


2- کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در برابر تلگرام

بر اساس گزارش کوینیت، تلگرام دومین پیشنهاد اولیه‌ی سکه(ICO) از نظر سرمایه‌ی جمع‌آوری شده را در سال 2018 راه‌اندازی کرده است. توکن‌های گرام تحت معافیت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا و به‌طور خصوصی به سرمایه‌گذاران فروخته شد. اما پیش از زمان راه‌اندازی شبکه‌ی بلاکچین تلگرام، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا دعوی را بر علیه این شرکت مطرح کرد، در نتیجه شرکت تلگرام پس از برگزاری نظر‌سنجی از سرمایه‌گذاران راه‌اندازی این پروژه را به آینده موکول کرد. اگرچه انتظار نمی‌رود کشمکش میان شرکت تلگرام و کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در سال 2020 به پایان برسد، اما حرکت در این مسیر به‌طور موثری دیدگاه سرمایه‌گذاران را در مواجهه با پیشنهاد‌های اولیه‌ی سکه، توکن‌ها و رمزارزهای جدید شکل می‌دهد.


3- راه‌اندازی کیف‌پول رمزارزی فیسبوک(کالیبرا)

در صورتی که فیسبوک کیف‌پول رمزارزی کالیبرا را به منظور ذخیره‌سازی و انتقال رمزارز لیبرا در ژوئن 2020 راه‌اندازی کند، می‌توان پیشرفت‌های این شرکت برای تبدیل شدن به بانک افرادی که به سیستم بانکی دسترسی ندارند را مورد ارزیابی قرار داد. همچنین در صورت راه‌اندازی لیبرا می‌توان آثار آن را که هم‌اکنون موجب نگرانی دولت‌ها شده است را به دقت بررسی کرد.


4- رکود و بی‌ثباتی

پس از تولد بیت کوین، استفاده از محرک اقتصادی از طریق سیاست‌های پولی مورد انتقاد گسترده‌ای قرار گرفته است. در حالی که نرخ بهره‌ی اقتصاد‌ی در سراسر جهان در سطح منفی قرار دارد، بسیاری از اقتصاد‌دان‌ها نسبت به احتمال وقوع بحران اقتصادی در سراسر جهانی هشدار می‌دهند. بیت کوین در میان عموم به عنوان «طلای دیجیتالی» شناخته می‌شود، در نتیجه در زمان وقوع بحران اقتصادی ممکن است بتوان این دارایی را به عنوان یک پناهگاه امن در نظر گرفت. اما ارزیابی عملکرد بیت کوین به عنوان پناهگاه امن در برابر بحران اقتصادی در آینده و پس از تجربه‌ی شرایط مختلف بازار‌های جهان و واکنش بازار بیت کوین امکان پذیر خواهد بود.


5- احزاب سیاسی ایالات متحده‌ی آمریکا

در سال 2019 افزایش توجه کنگره‌ی آمریکا، کاخ سفید و بانک فدرال رزرو ایالات متحده‌ی آمریکا نسبت به حوزه‌ی رمزارزی را شاهد بوده‌ایم. ورود شرکت فیسبوک به حوزه‌ی رمزارزی توجه سیاستمداران را به حوزه‌ی رمزارزی جلب کرده است. از دیدگاه سیاسی بعید به‌نظر می‌رسد که یک مسئله‌ی قطبی همانند رمزارزها به مسئله‌ی احزاب سیاسی آمریکا تبدیل شود. در حالی که به زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک می‌شویم هر یک از نامزد‌ها دیدگاه خود را در برابر رمزارزها اعلام می‌کنند.


6- دارایی‌های خارج از زنجیره

افزایش استفاده از رمزارز پایدار تتر در سال 2019، نسبت به دارایی‌هایی که ارزش خود را از عوامل شبکه و یا دیگر عوامل بنیادی تعریف نشده دریافت می‌کنند(همانند بیت کوین، اتریوم و…)، بر افزایش حجم معاملات دارایی‌های رمزارزی که توسط دارایی‌های خارج از زنجیره پشتیبانی می‌شوند(همانند دلار)، بیشتر تاثیر گذار بوده است. سوال مهم این است که آیا این موضوع تغییرات گسترده‌ای را در حوزه‌ی رمزارزی موجب خواهد شد؟ و آیا رمزارزهای پایدار همانند تتر در تمامی کاربردها عملکرد مطلوبی خواهد داشت؟ بلاخره بیت کوین به چه دردی خواهد خورد؟!


7- پذیرش اقتصاد غیرمتمرکز(DeFi)

طرفداران اقتصاد غیر متمرکز معتقدند که برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز و قرارداد‌های هوشمند، یک نو‌آوری معادل شرکت‌های سهامی هستند(در شرکت‌های سهامی هر سهام‌دار مالک گواهی با نام سهام است و می‌تواند سهام خود را به‌فروش برساند و یا سهام خریداری کند). در مقطع زمانی کنونی، بسیاری سیستم اقتصاد غیر متمرکز را در شبکه‌ی بلاکچین اتریوم جستجو می‌کنند. آیا اقتصاد غیر متمرکز موجب فعالیت کاربران جدید در حوزه‌ی رمزارزی خواهد شد؟ با این وجود آیا توسعه‌ی اقتصاد غیر متمرکز در سال 2020 نیز ادامه خواهد یافت؟


8- ارزهای دیجیتالی بانک‌های مرکزی

ایجاد یوان دیجیتالی توسط بانک مرکزی چین، این کشور را در مسیر انتشار رمزارز ملی به یک کشور پیشتاز تبدیل خواهد کرد. درحالی که ادعا می‌شود یوان دیجیتالی نسبت به رمزارزهای رایج همانند بیت کوین متفاوت خواهد بود، تاثیر‌گذاری یوان دیجیتالی بر بازار رمزارزی و قدرت آن در تغییر جایگاه دلار به عنوان ارز ذخیره‌ی جهانی در آینده مشخص خواهد شد. همچنین ممکن است که کشور‌های دیگر از رویکرد چین پیروی کنند. در نتیجه ممکن است در آینده شاهد آغاز فصل جدیدی در تاریخ رمزارزها باشیم.


9- آغاز سرمایه‌گذاری موسسات حقوقی

در حالی که پیشنهاد‌های صندوق‌های قابل معامله در بورس همچنان تاییدیه‌ی کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده‌ی آمریکا را انتظار می‌کشند، دیگر محصولات رمزارزی همانند قرارداد‌های آتی بیت کوین توانستند تاییده‌ و مجوز فعالیت نهاد‌های قانون‌گذاری آمریکا را به‌دست آورند. بر اساس گزارش کوینیت، کمیته‌ی مبادلات آتی کالای ایالات متحده‌ی آمریکا(CFTC) آمادگی خود را برای پذیرش قرارداد‌های آتی اتریوم اعلام کرده است. در صورت راه‌اندازی قرارداد‌های آتی اتریوم احتمالا تاثیرگذاری بزرگی بر صنعت رمزارزی خواهد داشت. اگرچه راه‌اندازی پلتفرم قرارداد‌های آتی بکت در ابتدا با استقبال بالایی مواجه نشده است، اما استقبال کاربران از زمان راه‌اندازی این پلتفرم تاکنون به‌طور پیوسته افزایش یافته است. در نتیجه می‌توان نشانه‌های رشد استقبال از حوزه‌ی رمزارزی را در سال 2020 جستجو کرد.


10- راه‌اندازی اتریوم 2.0

از زمان راه‌اندازی اتریوم در سال 2015 تاکنون این رمزارز با طرح امنیتی مشابه بیت کوین فعالیت کرده است. در حقیقت، بیت کوین و اتریوم با استفاده از مدل اجماع اثبات کار(Proof-Of-Work) راه‌اندازی شده‌اند. توسعه‌دهندگان اتریوم انتظار دارند که در سال 2020 الگوریتم اجماع اتریوم را به الگوریتم اثبات سهام(Proof-Of-Stake) تغییر دهند. اگرچه در گذشته برخی از پروژه‌های رمزارزی با هدف ایجاد بلاکچین بر روی الگوریتم اثبات سهام تلاش کرده‌اند، یقینا اتریوم بزرگترین پروژه‌ی رمزارزی از نظر ارزش بازار است که بر روی الگوریتم اثبات سهام فعالیت خواهد کرد.

آیا بازار رمزارزی در سال 2020 شرایط صعودی را تجربه خواهد کرد؟ تاثیر رویداد‌های اشاره شده در این مقاله بر شرایط بازار رمزارزی در سال 2020 را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دکمه بازگشت به بالا