اتریوماز کجا شروع کنم؟

نرم افزار غیرمتمرکز چیست ؟

کربران اینترنت دیگر کنترلی بر داده‌هایی که در وب سایت‌های امروزه به اشتراک می‌گذارن را ندارند.
اتریوم به تنهایی در تلاش است که بلاکچین را به عنوان راهی برای اصلاح آنچه طراحان بخش مشکل ساز طراحی اینترنت می‌دانند بکار ببرد.
این همانند یک اپ استور (AppStore) غیر متمرکز است که هرکسی می‌تواند برنامه‌های غیرقابل توقف (Dapps) خود را منتشر کند که برخلاف نرم افزارهای امروزه (مانند Gmail یا Uber) نیازی به واسطه برای کارکردن یا مدیریت اطلاعات کاربر ندارند.
نرم افزارهای غیرقابل توقف به طور مستقیم کاربران و ارائه دهندگان را به یکدیگر متصل می‌کنند.
یک مثال این است که از این طراحی برای ساخت یک توییتر غیرمتمرکز که دربرابر سانسور مقاوم است استفاده کنید. به این صورت زمانی که یک پیام را به بلاکچین منتشر می‌کنید این پیام دیگر قابل حذف شدن نیست حتی توسط شرکتی که سیستم میکروبلاکینگ (microblogging) را ایجاد کرده است.
با این حال در صورتی که dapp یک مفهوم جدید است ولی یک تعریف مشخص از آن وجود ندارد.
دو ویژگی اصلی dapp‌ها این است که آنها منبع باز (open source)هستند و نقطه مرکزی شکست را ندارند.

انواع نرم افزارهای غیر متمرکز
با وجود فن آوری‌های جدید که امروزه در دسترس هستند، طرفداران اتریوم ممکن است با فکرکردن به غیرمتمرکز کردن “همه چیز” کمی شکه شوند. اما انواع نرم افزارهایی که کاربران به وسیله این پلت فرم محاسباتی می‌توانند بسازند در برخی مواقع بسیار محدود است.
وایت پیپر(مسیر در پیش گرفته) اتریوم، dappها را به سه دسته تقسیم می‌کند: نرم افزارهای مدیریت مالی، نرم افزارهایی که در آن پول دخیل است (ولی همچنین به چیزهای دیگری نیازدارد) و نرم افزارهایی که در دسته “بقیه” که شامل سیستم‌های رای گیری و دولتی هستند، جای دارند.
در برنامه‌های نوع اول کاربر ممکن است نیاز به مبادله اتریوم به عنوان راهی برای تصفیه قرارداد خود با یک کابر دیگر، به وسیله استفاده از گره‌های کامپیوتری توزیع شده‌ی شبکه به عنوان راهی برای تسهیل توزیع این داده‌ها، داشته باشند.

نوع دوم این نرم افزارها تبادلات مالی با اطلاعاتی خارج از بلاکچین تلفیق می‌کنند.
به عنوان مثال، یک نرم افزار بیمه محصولات خوراکی که بستکی به بازخورد آب و هوا دارد.(مثلا یک کشاورز یک نوع بیمه خریداری می‌کند که به صورت خودکار در زمانی که خشکسالی محصولات او را تحت تاثیر قرار دهد به او خسارت پرداخت می‌کند).
برای اجرای چنین چیزی این قرارداد‌های هوشمند بر اوراکل(oracles) تکیه میکنند که اطلاعات به روز در مورد دنیای خارج را بازپخش و دنبال می‌کند.(هرچند لازم به ذکر است که برخی توسعه دهندگان شک و تردید دارند که این مورد را می‌توان به صورت غیر متمرکز انجام داد).

اگر بیت‌کوین می‌تواند بر قدرت‌های مالی تسلط داشته باشد، آیا ممکن است همین کار را با شرکت‌ها و سایر سازمان‌ها انجام دهد؟
سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز یکی از پرطرفدارترین گونه‌های dapp هستند.
هدف این است که در یک شرکت بدون رئیس، در ابتدا برنامه تصمیم بگیرد که اعضا چگونه می‌توانند رای بدهند و چگونه منابع مالی شرکت آزاد شود و سپس آن کارها انجام می‌گیرد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دکمه بازگشت به بالا