اخبار سایر کوین‌ها - Altcoinsاخبار و مقالات

محبوبیت دیفای دردسر ساز شد: اتریوم۲ مشکلات مقیاس‌پذیری این شبکه را حل نخواهد کرد

الکس کروگر یکی از تحلیلگران حوزه‌ی دیفای(DeFi) اخیراً اعلام نموده که تعداد کاربران و آدرس‌های فعال بیش از آن چیزی است که حتی عرضه‌ی نسخه‌ی دوم شبکه‌ی اتریوم(ETH 2.0) هم مشکلات مربوط به ازدحام تراکنش و مقیاس‌پذیری را حل کند

نکات برگزیده مطلب
  • آقا الکس کروگر یکی از تحلیلگران حوزه‌ی DeFi با انتشار یک پست توییتری چندی قبل اعلام کرد که حتی عرضه‌ی نسخه‌ی دوم شبکه‌ی اتریوم(ETH 2.0) هم نمی‌تواند مشکلات مربوط به مقیاس‌پذیری و کارمزد بالای این شبکه را حل کند. به گفته‌ی او، تنها راه‌حل مقیاس‌پذیری شبکه‌ی اتریوم استفاده از روش‌ها و تغییرات مختلف همچون راه‌حل‌های لایه‌ی دوم به صورت همزمان است.

DeFi همچنان گسترش می‌یابد

در حال حاضر متوسط کارمزد تراکنش‌های شبکه‌ی اتریوم چیزی حدود ۷/۵ دلار می‌باشد، رقمی که ۳ برابر کارمزد تراکنش‌های شبکه‌ی بیت کوین محسوب می‌شود. این درحالیست که راه‌اندازی یک کیف‌پول در میکردائو(MakerDAO) نیز حدود ۴۰ دلار هزینه به همراه دارد.

با افزایش چشم‌گیر تعداد پروژه‌های مالی غیرمتمرکز(DeFi) و سودآوری قابل توجه‌ی آن‌ها، این فضا علی‌رغم هشدارهای مربوط به تراکم بالا در شبکه و افزایش کارمزد، همچنان در حال گسترش است و روز به روز شاهد ظهور پروژه‌های جدید هستیم.

اتریوم اقتصادی غیرمتمرکز DeFi
پروژه‌های DeFi روز به روز درحال افزایش‌اند

کاربران حوزه‌ی DeFi مشتاقانه منتظر راه‌اندازی نسخه‌ی اصلی اتریوم۲ (Eth 2.0) هستند، پروژه‌های بسیار مورد انتظار که وعده‌ی مقیاس‌پذیری بلاک‌چین اتریوم را به کاربران داده است. اما به گفته‌ی برخی تحلیلگران، عرضه‌ی نسخه‌ی دوم بلاک‌چین اتریوم هم برای پشتیبانی از کاربران فعلی هم کافی نیست.

نگاه واقع بینانه به پروژه‌ی ETH 2.0

تعداد آدرس‌های منحصر به فرد DeFi روز به روز در حال افزایش می‌باشد، تاجایی که از ابتدای سال جاری تا به این لحظه بیش از ۳۵۰ هزار آدرس جدید ایجاد شده است. درحالیکه برخی پلت‌فرم‌های مالی غیرمتمرکز از جمله یونی‌سواپ(Uniswap) توانسته‌اند از لحاظ حجم مبادله صرافی‌های بزرگی همچون کوین‌بیس(Coinbase) را پشت سر بگذارند، اما پایگاه کاربری آن‌ها در مقابل صرافی‌های شناخته شده به شدت اندک است(صرافی کوین‌بیس نزدیک به ۳۲ میلیون مشتری فعال دارد).

با در نظر گرفتن روند افزایش کارمزد شبکه‌ی اتریوم و فرض این موضوع که اکنون به بالاترین کارمزد ممکن رسیده‌ایم، اکنون بهترین فرصت است که به بررسی وعده‌های شبکه‌ی ETH 2.0 پرداخت و مشخص کنیم که عرضه‌ی آن چه تاثیری بر مقیاس‌پذیری خواهد داشت.

در ابتدا قرار است شبکه‌ی اتریوم ۲ با ۶۴ شارد فعالیت‌های خود را آغاز کند، که هر شارد می‌تواند به طور بالقوه به عنوان یک زنجیره‌ی منحصر به فرد همراه با سوابق تراکنش‌های خاص خود کار کند. تحت چنین سناریویی، ظرفیت تراکنش‌های شبکه ۶۴ برابر خواهد شد.

نظر یک تحلیلگر

آقا الکس کروگر یکی از تحلیلگران حوزه‌ی DeFi با انتشار یک پست توییتری چندی قبل اعلام کرده بود که «با در فرض اینکه هریک از کاربران DeFi چهار آدرس در اختیار دارند(شاید بیشتر باشد) این حوزه هم اکنون ۱۱۴ هزار کاربر فعال دارد. تعداد کم است اما امکان رشد ناگهانی بسیار زیاد می‌باشد. برای مقایسه باید اعلام کرد که پایگاه کاربری صرافی کوین‌بیس ۳۲ میلیون است. اما اتریوم نمی‌تواند پاسخگوی ۱۱۴ هزار کاربر باشد؛ آیا اتریوم۲ توانایی پاسخ به میلیون‌ها کاربر را دارد؟ دقیقاً چه تعداد؟»

اتریوم اقتصادی غیرمتمرکز DeFi
پست توییتری الکس کروگر

آمار و ارزیابی‌های آقای کروگر براساس این فرضیه است که هر کاربر DeFi چهار آدرس در اختیار دارد. طبق این منطق، ۱۱۴ هزار کاربر منحصر به فرد در فضای DeFI فعالیت دارد. با این تصور خوش‌بینانه که هر کاربر فقط از دو آدرس خود استفاده می‌کند، بنابراین تعداد آدرس‌های فعال چیزی حدود ۲۲۰ هزار است. با در نظر گرفتن ۶۴ شارد، در این معادله حدود ۱۴ میلیون کاربر فعال حضور خواهد یافت(هنوز هم کمتر از آنچه صرافی کوین‌بیس توانایی پاسخگویی به آن را دارد). این درحالیست که صرافی کوین‌بیس تنها یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های موجود در جهان است.

بنابراین براساس منطق و استدلال این تحلیلگر، شبکه‌ی اتریوم۲ به تنهایی قادر به حل کردن مشکل مقیاس‌پذیری و ازدحام تراکنش‌ها نیست.

اثر بخشی پیشنهادات لایه‌ی دوم

این دقیقاً جایی است که پیشنهادات لایه‌ی دوم مطرح می‌شوند. آقای ویتالیک بوترین(Vitalik Buterin) یکی از بنیانگذاران شبکه‌ی اتریوم، پیشنهاد استفاده از راه‌حل‌های لایه‌ی دوم موجود مانند Zk-sync، OMG و Loopring برای تراکنش‌های عادی را مطرح کرده است. طبق برآوردهای آقای بوترین، این راه‌حل‌ها در کنار ETH 2.0 باعث خواهند شد که سرعت پردازش تراکنش شبکه‌ی اتریوم از ۱۲ تا ۱۵ تراکنش در ثانیه(TPS)، به بیش از ۲۵۰۰ تراکنش بر ثانیه افزایش یابد.

 روند افزایش کارمزد گس شبکه‌ی اتریوم در حال تاثیرگذاری بر سودآوری مبادلات است؛ در نتیجه صرافی‌های مبادله‌ی رمزارز نیز هزینه‌ی تراکنش‌ها و نقل و انتقالات رمزارز خود را افزایش داده و کاربران را وادار می‌کنند تا به دنبال کشف راه‌های دیگری برای انتقال دارایی‌های خود باشند. گرچه مواردی همچون پیاده‌سازی فناوری Zk-roll ups توسط تتر بسیار قابل توجه است، اما پذیرش آن در میان صرافی‌های مبادلاتی بسیار ناچیز است.

در تاریخ ۱۷ام سپتامبر سال جاری، تعداد تراکنش‌های شبکه‌ی اتریوم برای اولین بار پس از اوج‌گیری رمزارزها در اوایل سال ۲۰۱۸، رقم ۱/۳۴ میلیون را به عنوان یک رکورد جدید به ثبت رساند. علاوه بر این، در طول حباب ۲۰۱۷، تراکنش‌های بی‌ارزش مانند قرارداد‌های هوشمند اجرا شدن در شبکه‌ی اتریوم چیزی کم‌تر از ۲ درصد تمام تراکنش‌های این شبکه را تشکیل می‌دادند، درحالیکه این رقم در روزهای گذشته به ۵۰ درصد هم رسیده است.

تاثیرگذاری اندک

با توجه به این راه‌حل‌های لایه‌ی دوم تنها برای پردازش تراکنش‌های ساده‌ پیشنهاد شده‌اند، تاثیرگذاری آن‌ها بر روی مجموع کارمزد گس شبکه بسیار اندک خواهد بود. به همین ترتیب، برای مقیاس‌پذیری اتریوم جهت پاسخگویی به تمام نیازهای حوزه‌ی DeFi، لازم است تا راه‌حل‌ها و تغییرات مختلفی اتخاذ شود.

علی‌رغم وعده‌های اتریوم۲، به نظر می‌رسد که راه باقی‌مانده برای مقیاس‌پذیری شبکه‌ی اتریوم همواره طولانی و دشوار است.

نظر شما در رابطه با صحبت‌های این تحلیلگر حوزه‌ی DeFi چیست؟ آیا شبکه‌ی اتریوم حتی پس از عرضه‌ی بروزرسانی ETH 2.0 هم توانایی مقیاس‌پذیری کافی برای پذیرش کاربران حوزه‌ی DeFi را نخواهد داشت ؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا