اخبار بیت‌کوین - Bitcoinاخبار و مقالات

مشکلات کاربران در استفاده از پروتکل Lightning Network

علیرغم پتانسیل بالا در این شبکه به نظر می‌رسد که کاربران در زمان بررسی و استفاده از این شبکه با مشکلات زیادی روبرو شده‌اند

نکات برگزیده مطلب
  • چند ماهی از راه‌اندازی شبکه‌ی صاعقه یا Lightning Network می‌گذرد اما به نظر می‌رسد کاربرانی که به بررسی و استفاده از این پروتکل روی آورده‌اند با مشکلات زیادی روبرو شده‌اند که حتی راه‌حلی برایشان ارائه نشده است.

مدتی است که کاربران در فضای رمزارزها خبرهای مختلفی از تکنولوژی شبکه‌ی صاعقه(Lightning Network)، کیف‌ پول‌های مبتنی بر این تکنولوژی و بخش‌هایی از اینترنت می‌شنوند که به کاربران اجازه می‌دهد با استفاده از شبکه‌ی آزمایشی و شبکه‌ی اصلی بیت‌کوین کور(Bitcoin Core) این تکنولوژی را بررسی و تست کنند. درصد مشخصی از کاربران رمزارزی و افراد مختلف از این پروتکل لایه‌ی دوم شبکه‌ی اصلی BTC استفاده می‌کنند؛ تعداد گره‌های شبکه‌ی صاعقه اکنون به ۲۳۰۷ و تعداد کانال‌های باز(Open Channels) آن به ۵۰۳۶ رسیده است.

طبق آمار، در حال حاضر شبکه‌ی صاعقه بیش از ۱۴۲ هزار دلار بیت‌کوین را یا بر روی کانال‌های خود قفل کرده یا در حال حاضر بر روی شبکه مورد استفاده قرار داده استگ اما حرف‌ و حدیث‌های زیادی پیرامون استفاده از شبکه‌ی صاعقه وجود دارد و شما می‌توانید هرروز شاهد آن باشید که در رسانه‌های اجتماعی و انجمن‌های آنلاین مردم با نشان دادن شواهدی سعی می‌کنند استفاده از پرتکل شبکه‌ی صاعقه و مشکلات آن را نشان دهند.

با این حال گرچه به نظر می‌رسد که اقدامات زیادی در رابطه با وب‌سایت گرافیکی Satoshi’s Place صورت گرفته است اما مردم با این پروتکل نیز مشکلات زیادی دارند و بسیاری از این مشکلات که مربوط به شبکه‌ی صاعقه است، حتی راه‌حلی ندارند.

نمایه‌ای از Lightning Network در تاریخ ۲۵ ژوئن ۲۰۱۸

redditبه عنوان مثال در یک پست بر روی وب‌سایت Reddit و در یکی از زیر پست‌های مرتبط با بیت‌کوین به نام Lightning Network Submarine Swaps منتشر شده است، دو کاربر گفتگوی جالبی در رابطه با شبکه‌ی صاعقه داشته‌اند. یکی از کاربران با نام مستعار Windsok می‌خواهد برای یکی دیگر از کاربران این وب‌سایت ۵ دلار بیت‌کوین ارسال کند و از گیرنده خواسته‌ است تا با ایجاد یک گره‌ در شبکه‌ی صاعقه برای این ۵ دلار بیت‌کوین یک فاکتور صادر کند.

“Oh goody, a tip! You made me finally download and install a lightning node,” explains the hopeful recipient. “Now I’ve got it up and running and some funds in a channel for the first time — but, alas, I can only receive $5 via that channel once I’ve spent $5.”

با این وجود، فاکتور برای کاربری که می‌خواست پول دریافت کند منقضی شد و این موضوع باعث بدتر شدن اوضاع برای این دو نفر شد. پس از این واقعه، گیرنده یک فاکتور با تاریخ انقضای بلندمدت‌تری ایجاد کرد که این مورد نیز مسائل و مشکلات خودش را داشت. اما یکی از ناظران با یک مسئله‌ی جدید مواجه شد و آن مشکل این بود که کاربران باید ابتدا مقداری بیت‌کوین را بر روی شبکه‌ی صاعقه استفاده کرده باشند تا بتوانند از طریق این شبکه چیزی دریافت کنند. علاوه‌ بر این مورد، شخصی که سعی می‌کرد بیت‌کوین دریافت کند توضیح داد که هرگز این ۵ دلار به دستش نرسیده است و احتمالا کاربران برای استفاده از شبکه‌ی صاعقه نیاز دارند از سرویس‌های نگهداری(Custodial Service) استفاده کنند.

یکی از کاربران اینگونه توضیح داد:

من هرگز نتوانستم پول را دریافت کنم، چونکه گره‌ی ساخته شده توسط او نمی‌توانست یک مسیر(Route) به سمت من پیدا کند. شاید بخشی از این مشکل به این دلیل باشد که گره‌ی مربوط به من اغلب آفلاین است چونکه بر روی لپ‌تاپم قرار دارد. برای افرادی همانند من که می‌خواهند مقداری کمی دارایی را از طریق لپ‌تاپ‌هایشان جابجا کنند بهترین راه استفاده از کیف‌پول‌های نگهدارنده است و هر زمان که فرصت داشتند دارایی خود را از کیف پول برداشت کرده به یک گره مخصوص به خودشان ارسال کنند.

Reddit User

پستی که نشان می‌دهد کابران با مشکلی مشابه مواجه شده‌اند

با عرض پوزش این کانال بسته شده لطفا مجددا امتحان کنید

این مورد اولین باری نیست که کاربران در فضای مجازی از وجود مشکلات مرتبط با پروتکل شبکه‌ی صاعقه شکایت می‌کنند. تنها با یک جستجوی سریع از طریق گوگل هرکسی می‌تواند متن‌های طولانی در رابطه با مشکلات شبکه‌ی صاعقه از جمله بحث‌هایی در رابطه با مراکز متمرکز، نظارت و مشکلات مسیریابی آن را پیدا کنند. به عنوان مثال، دانلود گره‌ی مرتبط با شبکه‌ی صاعقه یک فرایند بسیار زمان‌بر است و برای افراد غیرفنی و با آگاهی کمتر این فرایند می‌تواند بسیار سخت و دردسر ساز هم باشد. متناوبا، کاربرانی که از کیف‌پول‌های مبتنی بر شبکه صاعقه مانند Eclair استفاده می‌کنند نیز با مشکلات ارتباطی روبرو هستند و با وجود قطع و وصل شدن درگاه‌های ارتباطی، آن‌ها دائما دسترسی به کانال‌های خود را از دست می‌دهند.

مشکل عدم اتصال در کیف‌پول Eclair

کاربران شبکه‌ی صاعقه که از کلاینت lnd استفاده می‌کنند نیز مشکلات مشابهی با وب‌سایت Satoshi’s Place داشته‌اند چونکه این وب‌سایت نیز از شبکه‌ی صاعقه استفاده می‌کند و معمولا این مشکلات در رابطه با پرداخت نشدن هزینه‌ها پیش می‌آید.

معمولا گره‌های شبکه‌ی صاعقه برای پیدا کردن مسیر ارتباطی با مشکل روبرو هستند، از این رو کاربران در اکثر مواقع مجبورند از گره‌های متمرکزی همچون Yalls و یا گره‌های Acinq برای یافتن مسیر ارتباطی استفاده کنند. حتی با وجود اینگونه روش‌های جایگزین نیز معمولا بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه مسیر ارتباطی بسته می‌شود. این مشکل در برخی مواقع حتی به صورت آنی رخ می‌دهد.

وجود این چنین مشکلاتی پیرامون شبکه‌ی صاعقه قطعا پرسش‌هایی را برای کاربران مطرح می‌کند، از جمله اینکه آیا در صورت تکرار اینگونه مشکلات، شبکه‌ی صاعقه تلاشی برای رفع و حل مشکل خواهد کرد و راه‌حلی برای آن ارائه می‌کند یا خیر؟ شبکه‌ی صاعقه چه زمانی مشکل افزایش پی‌در‌پی هزینه‌های انجام تراکنش در این شبکه را بررسی خواهد کرد؟

برخی کاربران شکاک معتقد هستند که حتی با وجود برخی برتری‌های موجود در این شبکه، این پروتکل لایه‌ی دوم بیش از ۱۸ ماه با چیزی که وعده داده بود فاصله دارد. حتی زمانی که حرف از کاربران کم‌ تجربه و غیرفنی در میان باشد این مدت زمان بیشتر خواهد شد، در غیر این صورت این شبکه به عنوان یک راه‌حل اصلی در نظر گرفته می‌شد.

برخی حتی فکر می‌کنند که اوضاع از این هم بدتر است و از نظر تئوری شبکه‌ی صاعقه احتمالا می‌تواند منجر به یک متمرکز سازی قابل توجه و قانون‌گذاری در فرایند‌های KYC(مخفف Know your Customer یعنی فرایند شناخت مشتری و تایید هویت) و AML(مخفف Anti Money Laundering یا انجام فرایند‌های ضد پولشویی ) شود، چونکه Hubهای بزرگ و اصلی این محیط می‌تواند بسیار شبیه به بانک‌ها و فرایند‌های آن‌ها شود، فرایند‌هایی که ما با استفاده از صنعت رمزارزها سعی در اجتناب از آن‌ها داشته‌ایم.

نظر شما در رابطه با مشکلات این شبکه چیست؟ چرا با وجود این پتانسیل بالا، توسعه‌دهندگان راه‌حلی برای رفع این مشکلات ارائه نداده‌اند؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

منبع
Bitcoin.com

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا