اخبار و مقالاتمقالهپیشنهاد سردبیر

چگونه در دام کلاهبرداران توکن‌های NFT گرفتار نشویم؟

در این مقاله با روش‌های مقابله با فعالیت کلاهبرداران و جلوگیری از فریب کاربران در بازارهای مبادلات توکن‌های ان.اف.تی آشنا خواهید شد

نکات برگزیده مطلب
  • همزمان با گسترش یافتن بازارهای مبادلات توکن‌های ان.اف.تی (NFT) فعالیت کلاهبرداران برای فریب کاربران تازه‌کار و سرقت دارایی‌های آن‌ها نیز افزایش یافته است. در این میان، کاربران می‌توانند از روش‌ها و مکانیسم‌های مختلفی برای مقابله با کلاهبرداران فعال در این حوزه استفاده کنند.

مقدمه

کلاهبرداران غالباً تلاش می‌کنند تا از هیجان و ناآشنایی مردم پیرامون فناوری‌های نوظهور سوء استفاده کنند. در این میان، فناوری توکن‌های ان.اف.تی (NFT) که فرصت جدیدی را برای هنرمندان، کلکسیونرها، سازندگان بازی و … برای دسترسی به یک بازار جهانی را فراهم کرده نیز از فعالیت مخرب کلاهبرداران در امان نمانده است.

حملات فیشینگ، فروش توکن‌های جعلی و پامپ و دامپ توکن‌ها رایج‌ترین روش‌های مورد استفاده توسط کلاهبرداران در بازار توکن‌های NFT محسوب می‌گردند. اما فعالان بازار توکن‌های ان.اف.تی چگونه از خودشان در برابر کلاهبرداران محافظت می‌کنند؟ از آنجایی که کلاهبرداران غالباً از ناآگاهی قربانیان خود برای پهن کردن دام استفاده می‌کنند، افزایش آگاهی مهم‌ترین گام برای مقابله با کلاهبرداران محسوب می‌شود.

رایج‌ترین انواع کلاهبرداری در حوزه توکن‌های ان.اف.تی

پامپ و دامپ توکن‌های ان.اف.تی به‌طور مشابه با سایر رمزارزها امکان‌پذیر است، کلاهبرداران از اخبار جعلی، شایعات و دستکاری در بازار برای افزایش قیمت یک دارایی استفاده می‌کنند و پس از فروش آن به قیمت گزاف، به‌طور ‌ناگهانی شرایط کاملاً تغییر می‌کند.

حملات فیشینگ نیز روش دیگری است که کلاهبرداران با نمایش پاپ‌آپ‌های جذابی که در اصل نوعی تله هستند، قربانیان خود را به صفحات جعلی مشابه با کیف‌پول رمزارزی هدایت کرده و اطلاعات کیف‌پول آن‌ها را به‌دست می‌آورند.

اگرچه، امروزه پلتفرم‌های مختلف ابزارهایی را برای شناسایی آثار دیجیتالی کپی شده و حذف آن‌ها فرآهم کرده‌اند اما فروش نسخه‌های کپی در بازار توکن‌هایان.اف.تی نیز رواج دارد. خلق آثار هنری معمولاً به ساعت‌ها زمان نیاز دارد، اما دسته‌ای از کلاهبرداران این آثار را کپی کرده و به‌جای اثر اصلی به‌فروش می‌رسانند. در این روش، معمولاً کلاهبرداران از ناآگاهی هنرمندان نسبت به بازار توکن‌های ان.اف.تی استفاده کرده و آثار هنری را به NFT تبدیل می‌کنند. در این میان، خریداران نیز با گمان خرید آثار اصلی، پیشنهادات ارزشمندی را ارائه می‌کنند.

آیا توکن‌های ان.اف.تی ارزشی ندارند؟

توکن‌های ان.اف.تی ذاتاً ابزاری برای کلاهبرداری محسوب نمی‌شوند، در حقیقت هنرمندانی که پیش از این تنها قادر به ارائه آثار خود در بازارهای محلی و یا نمایشگاه‌ها بودند، به‌کمک این فناوری قادر به ارائه این آثار در بازار بزرگی به وسعت تمامی جهان هستند.

توکن‌های ان.اف.تی
توکن‌های ان.اف.تی

از طرفی، کلکسیونرها نیز می‌توانند مجموعه‌ای از دارایی‌های دیجیتالی کمیاب را جمع‌آوری کنند. بعلاوه، توسعه‌دهندگان بازی‌ها نیز قادر به‌فروش آیتم‌های درون بازی و کسب درآمد هستند. با این وجود، افرادی که قادر به پذیرش تحولات عصر دیجیتالی نیستند، همچنان به خرید و فروش دارایی‌های دیجیتالی اعتقاد ندارند و گمان می‌کنند که این بازار در آینده نابود خواهد شد.

پلتفرم‌های ارائه دهنده خدمات خرید و فروش توکن‌های ان.اف.تی که همچنان مسیر توسعه را سپری می‌کنند، تا حدودی در برابر حملات هکرها آسیب‌پذیر هستند. در حقیقت، تمامی فناوری‌های نوظهور پس از طی فرآیند نسبتاً طولانی به بلوغ رسیده و کاربران قادر خواهند بود با اطمینان از مزایای آن بهره‌مند شوند. به‌عنوان مثال، کاربران بزرگترین پلتفرم مبادلات توکن‌های ان.اف.تی؛ یعنی اوپن سی (OpenSea) هدف حملات فیشینگ قرار گرفته و در این میان، توکن‌های ان.اف.تی حداقل ۳۲ کاربر با ارزش بیش از ۱/۷ میلیون دلار به‌سرقت رفته است.

مقابله با با کلاهبرداران در حوزه توکن‌های NFT

پیش از فعالیت در بازار مبادلات توکن‌های ان.اف.تی به‌طور کامل در رابطه با این فناوری مطالعه کنید. کلاهبرداران معمولاً با استفاده از ناآگاهی قربانیان خود طرح‌های کلاهبرداری را اجرا می‌کنند و افزایش آگاهی، نخستین گام برای مقابله با کلاهبرداری محسوب می‌شود.

برای جلوگیری از به‌دام افتادن در طرح‌های پامپ و دامپ، پیش از خرید توکن ان.اف.تی، به‌دقت سابقه تراکنش‌های آن‌را بررسی کنید. همچنین مشخصات قرارداد و خالق توکن را مورد بازبینی قرار داده و در رابطه با سوابق خالق توکن تحقیق کنید. اگر تمامی تراکنش‌ها به یک روز خاص محدود شود، احتمالاً کلاهبرداران قصد فریب قربانیان با اجرای طرح دامپ و پامپ را دارند.

همیشه به‌خاطر داشته باشید که از اطلاعات شخصی خود محافظت کنید. هرگز کلید خصوصی کیف‌پول خود را در اختیار دیگران قرار ندهید. همچنین از پاسخ دادن به پیشنهادات مشکوک یا درخواست‌های تماس خودداری کنید. همچنین حساب‌های کاربری خود را با استفاده از مکانیسم ورود دو مرحله‌ای (2FA) ایمن کنید.

برخی از پلتفرم‌های خرید و فروش توکن‌های ان.اف.تی در حال توسعه ابزارهای جدیدی هستند که شبکه‌های بلاکچینی عمومی را برای یافتن توکن‌های ان.اف.تی جعلی اسکن می‌کنند. توسعه چنین ابزارهایی می‌تواند به جلوگیری از به‌دام افتادن کاربران در طرح‌های کلاهبرداری کمک کند.

نظر شما نسبت به ماهیت توکن‌های ان.اف.تی و مزایای این فناوری برای مردم جهان چیست؟ آیا تاکنون با کلاهبردارن حوزه توکن‌های ان.اف.تی مواجهه داشته‌اید؟ نظر خود را در این رابطه با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دکمه بازگشت به بالا