اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالات

سازمان ملل متحد، در مقابل گسترش رمزارزها موضع‌گیری کرد

سازمان ملل متحد در سندی به کشورهای در حال توسعه پیشنهاد کرد که موضع سختگیرانه‌تری را در برابر بیت کوین و دیگر رمزارزها اتخاذ کنند

نکات برگزیده مطلب
  • در حالی که امروزه اغلب مردم جهان با فناوری رمزارزها آشنایی دارند و مزایای این فناوری برای بهبود کیفیت زندگی ساکنین فقیرترین مناطق جهان شناخته شده است، سازمان ملل در سندی عجیب با عنوان «هر آنچه که می‌درخشد طلا نیست (All That Glitters Is Not Gold)» به کشورهای در حال توسعه پیشنهاد کرد تا موضع سختگیرانه‌تری را در برابر گسترش رمزارزها اتخاذ کنند.

سند سازمان ملل متحد در رابطه با رمزارزها

سازمان ملل متحد، در کنفرانس مبادلات و توسعه (UNCTAD) با انتشار سندی با عنوان «هر آنچه که می‌درخشد طلا نیست (All That Glitters Is Not Gold)» ادعا کرد که هزینه ارزهای دیجیتال در مقایسه با مزایایی که می‌توانند برای کشورها به‌همراه داشته باشند، بیشتر است.

سازمان ملل متحد تنها به ادعای مورد اشاره بسنده نکرده و به کشورهای در حال توسعه پیشنهاد داد تا انتشار آگهی‌های تبلیغاتی مرتبط با حوزه رمزارزها را ممنوع اعلام کرده و تمامی سرویس‌‌های کیف‌پول را به رعایت قانون احراز هویت مشتریان (KYC) ملزم کنند.

پنه‌لوپه هاوکینز (Penelope Hawkins)، اقتصاددان و افسر ارشد امور اقتصادی UNCTAD در تشریح این سند اظهار داشت:

این سند رمزارزها را تایید و یا رد نمی‌کند، بلکه سازمان ملل متحد در رابطه با هر محصول مالی پرریسک یا مبتنی بر سفته‌بازی که بازدهی نامشخصی دارد، چنین پیشنهادی را ارائه می‌کند. Penelope Hawkins

سازمان ملل متحد هشدار داد که ارزهای دیجیتالی می‌توانند ثبات مالی کشورهای در حال توسعه را تهدید کرده، امکان فعالیت‌های مالی غیرقانونی را فرآهم آورده، از امکان محدود کردن جریان سرمایه توسط مقامات جلوگیری کرده و جایگزینی غیررسمی ارزهای دیجیتالی با ارزهای دولتی می‌تواند مخاطراتی را برای حاکمیت پولی کشورها به‌همراه داشته باشد.

جذابیت استفاده از رمزارزها را کاهش دهید

سند مورد اشاره، به دولت‌مردان کشورهای در حال توسعه پیشنهاد کرده تا با اعمال مالیات بر تراکنش‌های مبتنی بر رمزارزها و الزام ثبت آدرس‌های کیف‌پول و پلتفرم‌های معاملاتی جذابیت استفاده از رمزارزها را برای شهروندان خود کاهش دهند. همچنین، در این سند ایده ممنوعیت نگه‌داری از رمزارزها توسط موسسات مالی و ارائه خدمات مرتبط با رمزارزها به مشتریانشان پیشنهاد شده است.

بعلاوه، پیشنهاد ممنوعیت انتشار آگهی‌های تبلیغاتی در مکان‌های عمومی با پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی کشورهای در حال توسعه نیز مطرح شده است. تهیه‌کنندگان این سند، ممنوعیت انتشار آگهی‌های مرتبط با حوزه رمزارزها را برای حمایت از مصرف‌کنندگان در کشورهایی که مردم آن از سواد مالی کمتری برخوردارند، ضروری ارزیابی کرد.

سازمان ملل متحد در نهایت به کشورها توصیه کرد تا برای مقابله با گسترش استفاده از رمزارزها، سیستم پرداخت خود را توسعه دهند. در حقیقت، بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف جهان با توسعه ارز دیجیتالی بانک مرکزی (CBDC) تلاش می‌کنند تا از گسترش رمزارزها جلوگیری کنند.

روهان گری (Rohan Grey)، استاد حقوق دانشگاه Willamette، اظهار داشت: «دلیلی برای نگرانی در رابطه با ارزش پول پس از انتشار ارز دیجیتالی بانک مرکزی وجود ندارد، هر دلار ارز دیجیتالی منتشر شده توسط دولت‌مردان می‌تواند با یک دلار باز خرید شود.»

ارز دیجیتالی بانک مرکزی چین

سند مورد بحث به تلاش چین برای توسعه ارز دیجیتالی خود نیز اشاره می‌کند و در همین راستا، چین یکی از ۹ کشور در حال توسعه جهان معرفی شده که استفاده از رمزارزها را ممنوع اعلام کرده است. الجزایر، بنگلادش، مصر، عراق، مراکش، نپال، قطر و تونس نیز دیگر کشورهای در حال توسعه معرفی شده‌اند که استفاده از رمزارزها را ممنوع اعلام کرده‌اند.

گسترش پذیرش رمزارزها که همه‌گیری ویروس کووید ۱۹ به آن سرعت بخشیده، یکی از دلایل اصلی انتشار این سند توسط UNCTAD محسوب می‌شود. با این وجود، به‌نظر می‌رسد که سازمان ملل نقش رمزارزها و فناوری بلاکچین را در بهبود کیفیت زندگی مردم، ایجاد دسترسی عادلانه مردم سراسر جهان به ابزار مالی، حفظ حریم خصوصی کاربران، مقابله با تغییرات اقلیمی، ارائه مالکیت و کنترل دارایی به دست خود کاربران و هدایت شبکه‌های غیرمتمرکز از طرق خرد جمعی به‌جای مکانیسم متمرکز سنتی را نادیده گرفته است.

نظر شما نسبت به رویکرد سند پیشنهادی سازمان ملل در مقابل رمزارزها چیست؟ آیا سازمان ملل متحد فناوری رمزارزها را به اشتباه مورد ارزیابی قرار داده؟ آیا ارزهای دولتی و روش‌های پرداخت سنتی می‌توانند مزایای رمزارزها را به ساکنین کشورهای در حال توسعه ارائه دهند؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دکمه بازگشت به بالا