اخبار و مقالاتاسکم و قانونگذاری - Scam & Regulation

تراکنش‌های شخص به شخص، هدف جدید سازمان‌های نظارتی آمریکا

سازمان درآمد خدمات داخلی ایالات متحده(IRS) اکنون قصد مقابله با تراکنش‌های P2P در پلت‌فرم‌های رسانه‌ی اجتماعی به ویژه تلگرام و مورادی از این قبیل را دارد

نکات برگزیده مطلب
  • سازمان‌های نظارتی آمریکا قصد دارند با محدودسازی هرچه بیشتر پلت‌فرم‌های مبادله‌ی رمزارز، سطح نظارت در این صنعت رو به رشد را افزایش داده و توانایی رهگیری تراکنش‌ها و طرفین مبادلات را کسب کنند. با این حال یکی از مشکلات موجود پلت‌فرم‌های مبادله‌ی رمزارز شخص به شخص یا P2P مانند پلت‌فرم LocalBitcoins یا کانال‌های تلگرامی هستند که در آن هیچ واسطه‌ای وجود ندارد. بر همین اساس سازمان درآمد خدمات داخلی ایالات متحده(IRS) اکنون نگاه خود را به سمت مبادلات P2P در پلت‌فرم‌های شخص به شخص و شبکه‌های اجتماعی معطوف کرده است.

IRS می‌تازد

سازمان درآمد خدمات داخلی ایالات متحده(IRS) اکنون نگاه خود را به سمت صنعت دارایی‌های رمزارزی به ویژه بیت کوین معطوف کرده است و زمانی که صحبت از جرائم مالی در میان باشد، این سازمان نظارتی سیستم پیام‌رسان تلگرام را شدیداً تحت نظر دارد.

طبق گزارشات اخیر سازمان درآمد خدمات داخلی آمریکا، چت‌های مخیانه یا همان سکرت‌چت در پیام‌رسان تلگرام(سیستم چت با حفظ حریم خصوصی که پیام‌ها کاربران را به صورت رمزگذاری شده مخابره می‌کند) اکنون به یکی از نگران‌کننده‌ترین موارد برای مقامات نظارتی آمریکا تبدیل شده است.

کریس جانچوزسکی(Chris Janczewski) نماینده‌ی ویژه‌ی واحد جرائم سایبری IRS در رابطه با این موضوع اعلام نموده که این نگرانی‌ها به این دلیل بوجود آمده‌اند که صرافی‌های شخص به شخص(peer-to-peer) که بر روی پلت‌فرم‌های پیام‌رسان معروف فعالیت دارند، می‌توانند به راحتی و با سرعت بسیار بالا وجوه کثیف یا سرقت شده را جابجا کنند.

صنعت رمزارزها تحت نظارت قرار می‌گیرد

این روزها سازمان درآمد خدمات داخلی ایالات متحده توجه‌ی خود را به سمت جرائم مرتبط با صنعت رمزارزها و به طور کلی این بازار گسترده معطوف کرده است. دولت رئیس جمهور جو بایدن، ماه گذشته از یک طرح مالیاتی جدید رونمایی کرد که به موجب آن کسب و کارهای فعال در زمینه‌ی انتقال رمزارز باید تراکنش‌های ارزشمند‌تر از ۱۰ هزار دلار را به اداره‌ی امور مالیاتی گزارش دهند.

این درحالیست که هفته‌ی گذشته چالز رتیگ(Charles Rettig) کمیسیونر IRS درخواست اختیارات صریح از طرف کنگره برای قانون‌گذاری صنعت دارایی‌های رمزارزی و افزایش سطح نظارت و جمع‌آوری داده‌های مربوط به این حوزه شد. از طرف دیگر وزارت خزانه‌داری ایالات متحده نیز اخیراً اعلام نموده که «دارایی‌های رمزارز هم اکنون به یک ابزار تسهیل فعالیت‌های غیرقانونی تبدیل شده و یک مشکل قابل توجه است».

رسانه‌های اجتماعی پرخطر

به گفته‌ی کریس جانچوزسکی، نگرانی‌های موجود در رابطه با صنعت رمزارز در زمینه‌ی فعالیت غیرقانونی در صرافی‌های استاندارد و یا حتی پروتکل‌های تبدیل رمزارز همچون شیپ‌شیفت(ShapeShift که مرکز تحقیقات فرآیند پولشویی وال‌استریت ژورنال در سال ۲۰۱۸ بود) بسیار کم‌تر از موارد مربوط به پلت‌فرم‌های رسانه‌ی اجتماعی است.

وی در بخشی از صحبت‌های خود اظهار نموده که «من شخصاً فکر نمی‌کنم که این نوع پلت‌فرم‌های مبادلاتی خطرناک‌تر از صرافی‌های P2P باشند، اغلب یک شبکه از افراد مختلف هستند که می‌خواهند دارایی رمزارزی را به ارز فیات تبدیل کنند».

این گروه‌های فعال در رسانه‌های اجتماعی بسیار شبیه به پلت‌فرم‌های محبوب مبادله‌ی شخص به شخص همچون LocalBitcoins عمل می‌کنند؛ در این پلت‌فرم‌ها همواره لیستی از پیشنهادات خرید و پیشنهاد فروش تبلیغ می‌شود. زمانی که یکی از این پیشنهادات از نظر کاربر قابل قبول به نظر برسد، تنها کافیست که به فروشنده یا خریدار پیام داده و مبادله را به صورت مستقیم انجام دهند. در این پلت‌فرم‌ها هیچ واسطه‌ای وجود ندارد؛ که در این مورد خاص باید به صرافی‌های مبادله‌ی رمزارز همچون بایننس، کوین‌بیس یا کراکن اشاره کرد.

چینی‌ها بیشترین مشکل را ایجاد می‌کنند

به گفته‌ی کریس جانچوزسکی اغلب اوقات خریداران در کشور چین یا کشورهایی هستند که با دسترسی به صرافی‌های مبادله‌ی رمزارز تنها با احراز هویت کامل از طریق پروتکل‌های شناخت مشتری(KYC) صورت می‌گیرد. از این راه می‌توان دارایی‌های نامشروع را به صرافی‌های مبادله‌ی رمزارز انتقال داده و با ارز فیات مبادله کرد.

وی در بخشی از سخنان خود اظهار داشت «آن‌ها معمولاً دسترسی بدون محدودیت به سیستم‌های بانکی دارند. آن‌ها می‌توانند از طریق سیستم بانکی ۱۰۰ میلیون دلار پول را جابجا کنید، اما از طریق صرافی‌های رمزارزی نمی‌توانند معادل ۱۰۰ میلیون دلار رمزارز را مبادله کنند».

از قضا، مجرمین که اغلب با بیت کوین سروکار دارند ممکن است بیشتر دردسر را هم برای فعالیت‌های غیرقانونی خود متحمل شوند. این دردسرها به این دلیل است که رمزارز بیت کوین برخلاف تصور عمومی، یک شبکه‌ی رمزارزی شفاف بوده و تراکنش‌های صورت گرفته به صورت عمومی بر روی بلاک‌چین ثبت می‌شوند. کسانی که از بیت کوین برای فعالیت‌های غیرقانونی خود استفاده می‌کنند به راحتی توسط مقامات قضائی و نظارتی تحت تعقیب قرار گرفته و فعالیت‌های آن‌ها رصد می‌شود.

نظر شما در رابطه با رویکرد سازمان درآمد خدمات داخلی ایالات متحده و تمرکز بر روی تراکنش‌های شخص به شخص چیست؟ آیا دولت آمریکا و نهاد‌های نظارتی این کشور به دنبال محدودسازی هرچه بیشتر صنعت رمزارز و افزایش سطح نظارت خود هستند؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا