اخبار سایر کوین‌ها - Altcoinsاخبار و مقالات

از نظر ویتالیک بوترین سیستم‌های اقتصادی غیرمتمرکز(DeFi) شبیه به بانک مرکزی آمریکا هستند!

بنیان‌گذار اتریوم معتقد است که انتشار نامحدود توکن‌ها توسط سیستم‌های اقتصادی غیرمتمرکز به چاپ پول در بانک مرکزی آمریکا شباهت دارد

نکات برگزیده مطلب
  • سیستم‌های اقتصادی غیرمتمرکز امروزه به بخش مهمی از صنعت رمزارزها تبدیل شده‌اند و همچنان در حال گسترش هستند. با این وجود، گسترش سهمی‌وار این حوزه توجه فعالان صنعت رمزارزها را نیز به خود جلب کرده است. ویتالیک بوترین(Vitalik Buterin)؛ یکی از بنیان‌گذاران اتریوم توکن‌های طراحی شده برای تشویق فعالیت کاربران در سیستم‌های اقتصادی غیرمتمرکز را با سیاست‌های غیرمسئولانه‌ی بانک‌های مرکزی در چاپ گسترده‌ی ارزهای فیات مقایسه کرده است.

شباهت انتشار گسترده‌ی توکن‌ها در سیستم‌های اقتصادی غیرمتمرکز به چاپ نامحدود ارزهای فیات

ویتالیک بوترین یکی از بنیان‌گذاران پروژه‌ی رمزارزی اتریوم اخیراً در حساب کاربری توییتر خود نسبت به انتظار غیرواقعی گسترش سیستم‌های اقتصادی غیرمتمرکز(DeFi) هشدار داده است و انتشار توکن‌های ییلد فارمینگ(توکن‌های‌ مدیریتی پلتفرم غیرمتمرکز کامپوند که برای مالکان توکن حق رای برای فهرست کردن توکن‌های جدید ایجاد می‌کند) را با چاپ پول گسترده توسط بانک مرکزی ایالات متحده‌ی آمریکا مقایسه کرده است.

توکن‌های ییلد فارمینگ(Yield Farming) به معنی «زراعت منفعت» امکان کسب درآمد منفعل در ازای ارائه‌ی نقدینگی مورد نیاز پلتفرم کامپوند را نیز برای کاربران فراهم می‌کند. ویژگی‌های این توکن با استقبال گسترده‌ی کاربران را از سیستم‌های اقتصادی غیرمتمرکز به همراه داشته است.

با این وجود، بوترین با اشاره به تورم گسترده در بسیاری از توکن‌های مدیریتی(توکن‌هایی که حق رای را به مالکان توکن ارائه می‌کنند)، اظهار داشت که انتشار بدون توقف این توکن‌ها برای ارائه به کاربرانی که نقدینگی مورد نیاز این پلتفرم را تامین می‌کنند، در نهایت بر قیمت آن‌ها تاثیر منفی می‌گذارد.

تعداد(گسترده‌ی) توکن‌هایی که باید در برابر واریز نقدینگی توسط کاربران به سیستم‌های اقتصادی غیرمتمرکز(مبتنی بر توکن‌های مدیریتی که سود سالیانه‌ی 50 -100 درصدی را نیز پیشنهاد می‌کنند) منتشر ‌شود، موجب می‌گردد تا بانک‌های مرکزی بزرگ طوری به‌نظر برسند که همه‌ی آن‌ها توسط ران پاول(Ron Paul) اداره می‌شوند(ران پاول با سیاست‌های کنونی بانک مرکزی آمریکا و چاپ گسترده‌ی دلار مخالف است).[ویتالیک به بیشتر بودن میزان چاپ پول توسط این کوین‌ها نسبت به بانک‌های مرکزی اشاره دارد]ویتالیک بوترین

تشبیه رویکرد انتشار توکن‌ها به یک طرح کلاهبرداری

ویتالیک بوترین تنها فردی محسوب نمی‌شود که تورم در سیستم‌های اقتصادی غیرمتمرکز را عنصر نامطلوبی ارزیابی می‌کند. لری‌پی‌سی(Larrypc)؛ یکی از کاربران توییتر انتشار توکن‌های ییلد فارمینگ‌ را به یک طرح کلاهبرداری تشبیه کرده است.

توییت لری
توکن  ییلد فارمینگ در این مرحله به یک طرح کلاهبرداری گسترده شباهت دارد. فردی با اعمال کمترین سطح تغییرات پروژه‌ی موفقی را فورک می‌کند و آن را به‌طور خنده‌داری نام‌گذاری می‌کند. تعدادی از اعضای داخلی حجم عظیمی از کوین‌ها را جمع‌آوری می‌کنند و خرید توکن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی به دیگران توصیه می‌کنند و سپس در سطوح قیمتی بالا این توکن‌ها را به سرمایه‌گذاران ساده لوح می‌فروشند.

ارزش‌گذاری پلتفرم‌های اقتصادی غیرمتمرکز

با این وجود تمامی فعالان حوزه‌ی رمزارزها نسبت به این موضوع دیدگاه منفی ندارند، دیوید لچ(David Lach) در این رابطه اظهار داشت: «اگر توکن‌های منتشر شده در سیستم‌های اقتصادی غیرمتمرکز را به عنوان یک رمزارز جدید(همانند بیت کوین، اتریوم و غیره در نظر بگیریم) این روند منطقی محسوب نمی‌شود. اما درصورتی که این توکن‌ها را به صورت ارزش‌گذاری استارت آپ‌های جدیدی در نظر بگیریم که جریان نقدینگی ایجاد می‌کنند، این روند غیرمنطقی به‌نظر نمی‌رسد. همیشه استارت‌آپ‌های جدید با پتانسیل‌های واقعی در حوزه‌ی رمزارزها وجود خواهد داشت.

اما بوترین مخالفت خود را با این دیدگاه اعلام کرد و پاسخ داد که در بسیاری از پروژه‌ها «هیچ روند قابل قبولی» برای ایجاد جریان نقدینگی وجود ندارد. وی با تاکید بر ضرورت ایجاد برنامه‌های رایگان برای پایداری یک پروژه در بلند مدت اظهار داشت:

تاکنون اخذ کارمزد تنها استراتژی پایدار در بلند مدت محسوب می‌گردد و رویکرد عجیب سیستم‌های اقتصادی غیرمتمرکز از نظر من خروج نقدینگی از پلتفرم یونی‌سواپ و حذف تاثیرات این پلتفرم را به همراه خواهد داشت و من نسبت به این استراتژی بدبین هستم. ویتالیک بوترین

ویتالیک بوترین در حالی نسبت به انتشار گسترده‌ی توکن‌ها در سیستم‌های اقتصادی غیرمتمرکز واکنش نشان داده است که بر اساس گزارش کوینیت، فعالیت کاربران در پلتفرم یونی‌سواپ گسترش یافته است و حجم مبادلات در این پلتفرم از صرافی متمرکز کوین‌بیس سبقت گرفته است.

گسترش هیجان فعالان حوزه‌ی رمزارزها نسبت به سیستم‌های اقتصادی غیرمتمرکز موجب نگرانی توسعه‌دهندگان اتریوم نسبت به توانایی مقیاس‌پذیری این پروژه‌ی رمزارزی شده است. این موضوع به همراه پیچیدگی قرارداد‌های هوشمند افزایش سه برابری هزینه‌ی اجرای تراکنش‌ها در شبکه‌ی اتریوم را موجب شده است.

نظر شما نسبت به انتشار گسترده‌ی توکن‌ها در سیستم‌های اقتصادی غیرمتمرکز چیست؟ آیا انتشار این توکن‌ها به چاپ نامحدود پول توسط بانک‌های مرکزی شباهت دارد؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دکمه بازگشت به بالا