اخبار و مقالاتمقالهپیشنهاد سردبیر

۳ موضوع مهم که احتمال شکست شما در بازار رمزارزها را افزایش می‌دهد

بررسی و ارائه‌ی راه‌حل برای موارد مهمی که عدم آگاهی نسبت به آن‌ها باعث شکست و ضرر مالی در بازار رمزارزها می‌شود

با توجه به رشد صنعت رمزارزها و گسترش کاربرد آن در میان کاربران ایرانی، تیم کوینیت بر آن شد تا سه دلیل عمده‌ی از دست رفتن دارایی کاربران را مورد تحلیل و بررسی قرار داده و راه‌حل‌هایی را برای آن‌ها ارائه کند. نقش احساسات و تبلیغات در خرید و فروش‌های رمزارزی، انتخاب بین «معامله‌گری یا سرمایه‌گذاری» و داشتن دیدگاه واقع‌گرایانه و درست نسبت به صنعت رمزارزها موضوعات این مقاله را تشکیل می‌دهند.

بازار رمزارزی

۱) شما یک قربانی هستید و از آن خبر ندارید

هر انسانی توسط احساسات خود کنترل می‌شود. تقریبا هرگاه که تصمیم به خرید چیزی می‌گیریم، بخشی از این تصمیم را احساسات ما احاطه کرده است. سایت‌های خبری، تبلیغات، فروشندگان و مبادله‌گران حرفه‌ای نیز این موضوع را به خوبی درک کرده‌اند و گاها از آن به نفع خودشان و علیه ما استفاده می‌کنند. اما سوال اینجاست که آیا شما هم توانسته‌اید به درک این موضوع برسید؟

یک فروشنده‌ی خوب برای اینکه بتواند به میزان فروش عالی برسد، از احساسات استفاده می‌کند. به همین ترتیب، یک مبادله‌گر خوب نیز از احساسا برای ایجاد یک روند خرید مناسب(در نقطه‌ی حداقل قیمت) بهره می‌برد. این مبادله‌گر در مرحله‌ی بعد از احساسات برای یک فروش خوب(هنگامی که قیمت‌ها به بالاترین حد رسیده‌اند) استفاده می‌کند.

به نوعی می‌توان گفت که شما قادر نیستند همیشه احساسات خود را کنترل کنید، اما به یاد داشته باشید که «احساسات» یک شمشیر دو لبه است که نباید کنترل آن را از دست بدهید، زیرا دیگران می‌توانند از آن بر علیه شما استفاده کنند. همیشه به یاد داشته باشید که این شمشیر به شما تعلق دارد.

راه حل چیست: هم دشمن و هم خودتان را بشناسید

شاید بیشتر زمان خودتان را صرف یادگیری فناوری‌های پایه و تغییرات فاندامنتال فضای رمزارزی کرده باشید، اما هرگز اجازه ندشهید که این روند مانع از یادگیری نحوه‌ی تفکر مبادله‌گران حرفه‌ای و نحوه‌ی کار چرخه‌ی بازار شود. ده‌ها کتاب در فضای اینترنت وجود دارد که در رابطه با روانشناسی بازار، طرز فکر تجاری و همچنین چرخه‌ها و شکست‌های بازار نوشته شده است. البته یادگیری تمام موارد گفته شده و خواندن تمام کتاب‌های موجود باعث نخواهد شد که شما به یک مبادله‌گر حرفه‌ای در بازار رمزارزی تبدیل شوید، بلکه به شما سطحی از دانش را ارائه می‌کند که تا حد زیادی مانع تصمیم‌گیری‌های غلط و مبادلات زیان‌آور خواهد شد.

پس برای اینکه به سطح بالاتری از کنترل احساسات در تجارت دست یابید و از تصمیم‌های احساسی و ضرر مالی جلوگیری کنید، پیشنهاد ما این است که به کتاب‌ها و آموزش‌های مربوط به روانشناسی تجارت، چرخه‌ی بازار و مواردی از این دست رجوع کرده و سطح اطلاعات خود را افزایش دهید. اگر در صنعت رمزارزی سرمایه‌گذاری کرده‌اید، بنابراین به خودتان مدیون هستید که وقت خود را صرف یادگیری برخی از اصول اولیه‌ی بازار و مبادله کنید. این کار‌ها بدان معنا نیست که حتما باید به یک مبادله‌گر حرفه‌ای و تمام وقت در بازار رمزارزی تبدیل شوید تا از مبادلات بد و ضررهای مالی جلوگیری کنید، بلکه تنها به شما کمک می‌کنند تا از آنچه در اطراف شما اتفاق می‌افتد، آگاه شوید و به حداکثر بهره‌وری برسید.

مقاله‌ی مرتبط:

بازار رمزارزی

۲) شما در حال مبادله هستید و اصلا از آن خبر ندارید

بسیاری از ما فکر می‌کنیم که با خرید رمزارز و نگهداری آن در کیف پول‌های رمزارزی به نوعی در حال «سرمایه‌گذاری» هستیم، اما اینطور نیست و در واقع رفتار ما بیشتر به رفتار‌های یک مبادله‌گر بازار رمزارزی نزدیک است تا یک سرمایه‌گذار.

حال به این پرسش‌ها پاسخ دهید: آیا تصمیم‌های مربوط به خرید و فروش رمزارزها را عمدتا بر اساس قیمت لحظه‌ای آن‌ها انجام می‌دهید؟ آیا همیشه سعی می‌کنید که نقاط مربوط به بالاترین قیمت و پایین‌ترین قیمت ممکن را حدس زده تا به بیشترین سود برسید؟ اگر پاسخ شما به این سوالات مثبت باشد، بنابراین شما بدون آنکه متوجه شوید، یک مبادله‌گر هستید.

شاید این جمله را شنیده باشید که بیش از ۹۶ درصد از مبادله‌گران، معمولا با ضرر مالی مواجه شده و پول خود را از دست می‌دهند. حال به این فکر کنید که شما یک مبادله‌گر هستید و حتی از آن خبر ندارید. این موضوع مانند آن است که با استفاده از یک کفش فوتبال به صخره‌نوردی رفته باشید.

برای اینکه یک سرمایه‌گذار باشید، باید بتوانید که تغییرات اساسی، روند پذیرش و همچنین جهت‌گیری فناوری مورد نظرتان را پیش‌بینی کنید.

این درحالیست که از سوی دیگر یک مبادله‌گر عمدتا پیش‌بینی‌های خود را در رابطه با قیمت یک دارایی انجام می‌دهد(و ممکن است از در برخی موارد و در کوتاه مدت از اصول فاندامنتال برای مبادله استفاده کند)، اما تنها تعداد کمی از ما اصول فاندامنتال و پایه‌ای بازار را به درستی درک می‌کنیم، و معمولا به گمانه‌زنی و پیش‌بینی قیمت‌ها روی می‌آوریم.

مقاله‌ی مرتبط:

راه‌حل چیست؟

اگر علاقه‌ای به مبادله و تجارت ندارید، پس وقت آن رسیده تا تغییری در این روند ایجاد کنید. بنابراین، پیش از شروع سرمایه‌گذاری پول‌هایتان، بهتر است وقت خود را صرف یادگیری اصول پایه و فاندامنتال بازار کنید. البته لازم نیست که تمام نکات ریز و درشت غیرضروری را یاد بگیرید، برای شروع بهتر است از مفاهیم ساده‌ و اساسی کار را آغاز کنیم.

باید ابتدا درک کرده و بپذیریدکه شما خواه ناخواه یک مبادله‌گر هستید، تجارت انجام می‌دهید، و باید از آن لذت ببرید. تجارت و مبادله در واقع نوعی رقابت و بازی است. اگر از اینکه در حال انجام بازی هستید هیچ اطلاعی ندارید، پس قطعا بازنده خواهید بود. باید نحوه‌ی «تجارت» را بیاموزید، و برای اینکار بهتر است از اصول اولیه و مفاهیم کوچک‌تر شروع کنید.

۳) فراموش کرده‌اید که فضا رمزارزی برای چه به وجود آمده است

به نظر می‌رسد که اغلب کاربران به سرعت ایدئولوژی پایه‌ای که باعث خلق فضای رمزارزی شده است را فراموش می‌کنند: عدم تمرکز و غیرمتمرکزسازی. بیشتر کاربران فضای رمزارزی توجه‌ی خود را به ETFها و مباحثی همچون مقیاس‌پذیری بیت کوین(BTC) و اتریوم(ETH) معطوف کرده‌اند.

آیا واقعا باید اینگونه نسبت به ابزار‌های مالی جدیدی که باعث افزایش تمرکز قدرت و احتمالا دستکاری بازار می‌شوند، هیجان زده شویم؟ آیا این موارد دقیقا همان چیزهایی نیستند که ما با ورود به صنعت رمزارزی خواستار دوری از آن‌ها بودیم؟

راه‌حل چیست؟

به این فکر کنید که چرا وارد این فضای جدید شده‌ایم؟ آیا به دنبال ایدئولوژی آن بوده‌ایم یا کسب پول و درآمد؟ براساس پاسخی که به این سوالات می‌دهید باید تصمیم‌گیری کنید، اما به یاد داشته باشید که هرگز برای خودتان محدودیت ایجاد نکنید.

نتیجه‌گیری

در نهایت باید گفت که اگر وارد بازی شده‌اید، پس بسیار مهم است که از این موضوع که در حال بازی هستید آگاه باشید؛ و اگر در حال بازی هستید، بهتر است که در این بازی اطلاعات لازم را کسب کرده و در آن پیشرفت کنید. درغیر اینصورت بهترین کار این است که در حاشیه بمانید و اصلا وارد بازار رمزارزها نشوید تا از ایجاد ضرر مالی جلوگیری شود.

مقاله‌ی مرتبط:

نظر شما در رابطه با موارد گفته شده چیست؟ چه عوامل دیگری وجود دارند که منجر به شکست در بازار رمزارزی می‌شوند؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا