اتریوماز کجا شروع کنم؟

چگونه از اتریوم استفاده کنیم؟

فکر استفاده از اتریوم ممکن است ترسناک و سخت به نظر برسد اما در انتها می‌تواند با پاداش همراه باشد.
اگر دنیای غیر قابل توقف کامپیوتر با توجه به برنامه توسعه یابد، می‌تواند جایگزین‌های مناسبی برای سایت‌های بزرگی همچون فیسبوک و گوگل به ما ارائه دهد.(همانطور که در مقاله “اتریوم چیست؟” توضیح داده شد.)
گرچه اتریوم ممکن است به اندازه وب که امروزه می‌شناسیم ملموس و قابل درک نباشد اما هرکسی با یک کامپیوتر یا یک گوشی هوشمند می‌تواند تا زمانی که اتریوم(یک قطعه کد منحصر به فرد که امکان بروز رسانی کتابخانه بلاکچین را به ما می‌دهد) داشته باشد از این پلتفرم استفاده کند.

 

انواع کیف پول‌های اتریوم
ابتدا شما نیاز به مکانی امن برای ذخیره کردن اتریوم(یا حداقل یک مکان برای ذخیره کردن کلید‌های خصوصی خودتان) دارید که همان کیف پول‌های اتریوم هستند.
یک نکته مهم اینکه از دست دادن کلید خصوصی شما بسیار زیانبار‌تر از فراموش کردن رمز عبور کیف پولتان است به این معنی که با از دست دادن کلید خصوصی ممکن است برای همیشه اتریوم‌های خود را از دست بدهید.
حذف واسطه‌ها و سایت‌های مورد اعتماد همانند یک شمشیر دو لبه است. درحالی که برای تایید تراکنش‌ها دیگر به واسطه نیازی ندارید دیگر هیچ سرویسی جهت کمک به بازیابی کلید مخفی خصوصی شما وجود ندارد.
با در نظر داشتن چنین مشکلاتی گزینه‌های زیادی به عنوان کیف پول وجود دارد تا بتوانید ارزهای دیجیتال را درون آنها ذخیره کنید‌که می‌توان کیف پول‌های نرم‌افزاری، کیف پول‌های تحت وب، کیف پول‌های سخت افزاری و کیف پول‌های کاغذی را نام برد.
انتخاب از میان یکی از این گزینه‌ها بستگی به سطح امنیت و راحتی مورد نظر شما دارد. البته این دو مفهوم همواره با یکدیگر در تضاد هستند یعنی راحتی بیشتر برابر است با امنیت کمتر و بالعکس.

 

کیف پول‌های نرم افزاری
کیف پول‌های نرم افزاری معمولا بر روی کامپیوترهای شخصی و لپ تاپ‌ها اجرا می‌شوند. یکی از گزینه‌ها این است که یک نسخه از اتریوم ( یک کپی کامل از تمام بلاکچین اتریوم) را دانلود کنید. چندین نسخه اتریوم وجود دارد که به زبان‌های برنامه نویسی مختلف نوشته شده اند و دارای اختیارات عملکردی و کارایی متفاوتی هستند.
این فرآیند ممکن است تا چندین روز طول بکشد و با رشد اتریوم نیز بیشتر شود. پس از آن به کیف پول نیاز دارید تا با اخرین معاملات در بلاکچین هماهنگ شوید.

 

 

کیف پول‌های موبایلی

نسخه‌های موبایلی یا نسخه‌های به اصطلاح “سبک” به اطلاعات کمتری برای دانلود و اتصال به شبکه و ایجاد معاملات نیاز دارند بنابر این این نسخه‌ها از نظر حجم دانلود و راحتی استفاده برای تلفن‌های هوشمند مناسب تر هستند.

نسخه‌های سبک گزینه‌های مناسب تری هستند اما کاملا امن نیستند. نسخه‌های کامل اتریوم راه‌های امن تری برای انجام معاملات ارائه می‌دهند زیرا آنها نیازی به اعتماد به ماینرها و گره‌ها(Node) برای ارسال اطلاعات دقیق خود ندارند و خودشان اعتبار معاملات را ایجاد می‌کنند.
ذخیره کردن کلیدهای خصوصی بر روی دستگاهی که قابلیت جداسازی از اینترنت را دارد به طور مثال یک فلش یا‌هارد اکسترنال (روشی شناخته شده که به آن “ذخیره سازی سرد” نیز گفته می‌شود) یک روش مناسب جهت جلوگیری از هک شدن و بهترین روش برای ذخیره سازی مقدار زیادی اتریوم است.
در هر حال استفاده از این روش به اندازه زمانی که اتریوم بر روی گوشی هوشمند یا رایانه متصل به اینترنت ذخیره شده باشد آسان نیست.

 

 

کیف پول‌های سخت افزاری
کیف پول‌های سخت افزاری دستگاه‌هایی هستند که معمولا به اندازه یک یا دو انگشت دست بوده و مسلماً هم راحتی و هم امنیت را دارند. این دستگاه‌ها که اغلب قابلیت جدا شدن از اینترنت را دارند، توانایی این را دارند تا بدون آنلاین شدن معاملات را انجام دهند.
اما باز هم این سیستم جعبه مانند وکوچک یک گزینه مناسب برای شما نیست اگر می‌خواهید از اتریوم به طور مرتب و مداوم ویا به صورت سیار استفاده کنید.

 

کیف پول‌های کاغذی
یکی دیگر از گزینه‌های ذخیره سازی سرد این است که یک کلید خصوصی را روی یک تکه کاغذ چاپ یا بادقت یادداشت کرده و در مکانی امن از آن نگهداری کنید که به این روش کیف پول کاغذی می‌گویند. ابزارهای آنلاین می‌توانند کلید‌های مورد نظر را مستقیما بر روی کامپیوتر شما و نه بر روی سرورهای سایت که آسیب پذیر و قابل هک شدن هستند تولید کنند، در نتیجه امنیت بالاتری دارند.
امکان تولید کلیدهای خصوصی به وسیله استفاده از کدهای دستوری وجود دارد البته در صورتی که بسته‌های رمزنگاری برای زبان برنامه نویسی مورد نظر شما نصب شده باشند.

باز هم تکرار می‌کنیم در صورتی که کلید شخصی خود را از دست بدهید همه چیز از بین خواهد رفت.

پس بهترین کار این است که با صرف زمان چندین نسخه از کلید خصوصی تهیه و هرکدام از آنها را در مکان‌های امن مختلفی نگهداری کنید تا در صورت فراموشی یا ازبین رفتن یکی، نسخه‌های پشتیبان داشته باشید.

 

خرید اتریوم
روش‌های دریافت اتریوم در کشورهای مختلف یا حداقل توسط ارزهای مختلف، متفاوت است. شما باید مکان یا شخصی به صورت آنلاین یا چهره به چهره پیدا کنید که اتریوم داشته و تمایل به معامله آنها دارد.
گزینه ملاقات به صورت چهره به چهره برای خرید یا فروش اتریوم همیشه وجود دارد مخصوصا در شهرهایی مانند نیویورک و تورنتو که ملاقات‌ و اجتماعات برای اتریوم زیاد می‌باشد.
البته این گزینه در شهرها و مناطق کم جمعیت وجود ندارد. صرافی‌ها به کاربران اجازه خرید و فروش اتریوم را به صورت مستقیم به وسیله دلار یا بیت‌کوین می‌دهند. به طور معمول یک روند ثبت نام اولیه در این صرافی‌ها وجود دارد.
خرید اتریوم با ارزهای دیگر ممکن است شامل یک گام اضافی شود.
بیت کوین مورد استفاده ترین ارز دیجیتال حال حاضر است و افراد مختلف در سراسر جهان احتمالا بیشتر تمایل دارند تا ارزهای خود را در ازای آن معامله کنند. به عنوان مثال اگر شما بخواهید با روبل (ارز رایج روسیه) اتریوم خریداری کنید، ساده ترین راه این است که ابتدا مقداری بیت کوین بخرید و سپس در یک صرافی معتبر آن را با اتریوم مبادله کنید.
زمانی که اتریوم داشتید، می‌توانید آن را به طور مستقیم به شخص دیگری (peer to peer) ارسال کنید که به احتمال زیاد مقدار کمی برای ماینر هزینه خواهد داشت.

 

حال چکار کنیم ؟
زمانی که کاربران اتریوم دارند چکار می‌توانند بکنند؟
ممکن است متوجه شده باشید که کیف پول و جابجایی این ارز تا این لحظه کاملا شبیه به بیتکوین بوده است. اما کابردهای اتریوم کاملا متفاوت هستند.
کاربران با استفاده از اتریوم می‌توانند قراردادهای هوشمندانه ای را تدارک دهند.(کدهایی وجود دارند که به طور خودکار شرایط توافقنامه را اجرا می‌کنند به طوری که شما به شخص ثالثی نیاز ندارید).
بسته‌های قراردادهای هوشمند می توانند برای ایجاد برنامه‌های غیر متمرکز (dapps) مورد استفاده قرار بگیرند که می‌توان از آنها استفاده کرد یا به آنها ملحق شد.

 

سیستم چگونه کار می‌کند ؟
قبل از اینکه جلوتر برویم بیایید تا کمی در مورد عملکرد این سیستم‌ها توضیح دهیم. اتریوم و ارزهای دیجیتال دیگر دارای یک سیستم ذخیره سازی قابل اعتماد هستند.
شاید مقایسه کردن این گفته‌ها با چیزهایی که از قبل می‌دانیم مفید باشد.
تا به حال به رشته اعداد روی کارت اعتباری خودتان توجه کرده اید؟ بانک‌ها نیاز دارند بدانند زمانی که شما از کارت اعتباری خودتان برای خرید استفاده می‌کنید پول باید به کجا منتقل شود. ارزهای دیجیتال نیز به شما اجازه می‌دهند تا شماره‌های شناسایی مشابهی ایجاد کنید تا بتوانید مبادلات را به درستی انجام دهید.
در این سیستم کاربران به دو عنصر اصلی جهت شناسایی و احراز هویت نیاز دارند: کلید عمومی و کلید خصوصی. این کلید‌ها معمولا به عنوان یک رشته شماتیک از اعداد و حروف رمزنگاری شده به یکدیگر توسط ارزهای دیجیتال مرتبط می شوند.
کلید‌های عمومی را می‌توان برای دیگران ارسال کرد تا آنها بدانند که پول را به کجا واریز کنند(همانند شماره درج شده روی کارت بانکی).اگر شما می‌خواهید که دیگران برایتان اتریوم ارسال کنند، نیاز به یک آدرس که شامل یک رشته از حروف واعداد برگرفته از کلید عمومی است را برای آنها ارسال کنید.
برای خرج کردن ایتریوم شما باید با استفاده از کلید خصوصی خودتان عملیات پرداخت را انجام دهید و همانطور که از نام آن پیداست خصوصی و شبیه به یک رمز عبور می‌باشد. در قیاس با کارت‌های بانکی این کلید مشابه رمزی است که شما برای استفاده از دستگاه‌های خودپرداز و یا زمان پرداخت پول در یک فروشگاه استفاده می‌کنید.
بنابر این، مزیت وجود چنین سیستمی چیست؟ یکی از تفاوت‌های کلیدی در بلاکچین‌های باز (همچون بیت کوین و اتریوم) این است که کاربران می‌توانند هر زمان که لازم باشد برای وجوه خود یک شماره شناسایی ایجاد کنند. در این حالت دیگر نیازی به صبر کردن برای بانک جهت استفاده از نرم افزارهای بانکی و یا ارائه کارت اعتباری ندارید.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام چگونه می شود در کیف پول اتریوم را از حالت (ropsten)به حالت اصلی (network wallet) ارسال کرد . منتظر پاسخ شما در جیمیل هستم .تشکر.

    1. سلام. منظور شما این هست که می‌خواید روی تست‌نت و مین‌نت یک کیف‌پول رو داشته باشید؟

دکمه بازگشت به بالا