آموزش تریدتریدترید و ماینینگ

تحلیل فاندامنتال چیست؟

در این مقاله با موضوع مفاهیم اولیه‌ی تحلیل فاندامنتال(بنیادی) و به کارگیری اصول آن در بهینه سازی روند معاملات با ما همراه باشید.

هدف از این مقاله اینست که شما پس از خواندن آن قادر باشید عوامل موثر بر تحلیل فاندامنتال یا همان تحلیل بنیادی، نسبت به آن چیزی را که قصد دارید ترید کنید شناخته و با جمع آوری یا دریافت اطلاعات لازم بر آن احاطه داشته باشید.


چشم‌انداز مارکت
نرخ برابری کوین‌های مختلف (مثل:ارزش بیت کوین در مقابل دلار) در برابر یکدیگر با توافق همه شرکت‌کنند‌گان و بازیگران بازار همان ارز پدید می‌آید و بیان کننده قیمتی است که عده‌ای برای خرید و عده‌ای برای فروش در آن به توافق رسیده‌اند. چنانچه در مجموع، اکثریت بازار انتظار بالا رفتن نرخ‌های مبادله را داشته باشند، اقدام به خرید آن ارزدیجیتال خواهند کرد. و اگر انتظار پایین آمدن نرخ ها را داشته باشند، ارزدیجیتال مورد نظر را به فروش می‌رسانند. بنابراین تعیین قیمت در بازار به انتظارات معامله‌گران از آینده قیمت بستگی دارد.
به طور کلی عوامل اقتصادی، سیاسی و مالی، ترس و نگرانی، بحران ها، امید و آرزو مسایلی  هستند که انتظارات معامله‌گران بازار را تغییر می‌دهند که این امر موجب عدم تعادل  بین عرضه و تقاضا و در نتیجه تغییر قیمت ها تا رسیدن به تعادل می‌گردد.

هدف معامله‌گر فاندامنتال تشخیص همین عدم تعادل‌ها و معامله در جهت رسیدن قیمت به نقطه تعادل (و متعاقبا کسب سود) می باشد.

جمع‌آوری اطلاعات 

تحلیل بنیادی یا همان تحلیل فاندامنتال همانطور که از اسمش پیداست بررسی عواملی است که به طور بنیادی بر قیمت آنچه که شما خرید و فروش یا به اصطلاح ترید می‌کنید، اثر می گذارند. آنچه در بازار های مالی از جمله بازار کریپتو‌کارنسی می‌توان معامله کرد بسیار پر تعداد است و از نظر ماهیت با هم تفاوت دارند. در رابطه با کریپتوها(ارزهای دیجیتال)، نمی توان عوامل بنیادی یا همان فاندامنتال موثر بر قیمت آنها را به سادگی و با یک روش یکسان بررسی نمود. پس نتیجه اینست که تحلیل بنیادی یا همان تحلیل فاندامنتال، باید برای هر چیزی که می خواهید ترید کنید به طور خاص تحقیق و بررسی شود. از این رو در این مقاله‌ی کوتاه، مبانی تحلیل بنیادی یا همان تحلیل فاندامنتال را به طور خلاصه و صرفا با اشاره به مفاهیم اولیه و مهمترین عوامل آن بررسی می کنیم.

وقتی شما تصمیم می گیرید یک کوین خاص را ترید کنید، جمع آوری اطلاعات در باره عواملی که بر تحلیل بنیادی یا همان تحلیل فاندامنتال شما تاثیر دارند و (ما اینجا فقط به آنها اشاره کرده‌ایم)،یک کار مستمر است که ممکن است با جستجو روی اینترنت بتوانید منابع رایگان زیادی را برای آن بیابید، ولی شرکت‌های زیادی وجود دارند که به طور تخصصی روی این امر یعنی گردآوری اطلاعاتی که بر تحلیل بنیادی یا همان تحلیل فاندامنتال یک کریپتو و یا یک مجموعه از کریپتوها (که معمولا با هم ارتباط نزدیک دارند) کار می کنند. این شرکتها پس از یافتن منابع و گردآوری این اطلاعات توسط تیم های خود، اطلاعات گردآوری شده را بررسی و تحلیل می کنند و در باره تاثیر این مجموعه اطلاعات بر قیمت آن موارد مورد مطالعه نظر می دهند و معمولا آنرا به صورت یک گزارش به افراد و شرکتهائی که این ارزها را معامله می کنند، می فروشند. اغلب این شرکت‌ها به صورت یک آبونمان ماهانه از مشتریان خود کسب درآمد می کنند که از حد کمتر از یکصد الی هزاران دلار بسته به حجم اطلاعات می تواند متغیر باشد. چنین مبالغی برای یک بانک، صندوق سرمایه گزاری و یا یک شرکت درگیر با معاملات مربوطه با مبالغ بالا (چه بصورت تجارت مالی و چه به صورت فیزیکی آن) بسیار نا‌چیز است. حتی تریدر‌های با سرمایه های متوسط نیز اغلب از مشتریان چنین شرکت‌ها می باشند زیرا به جای صرف وقت روی جمع آوری اطلاعات و تحلیل بنیادی می‌توانند آن را به صورت آماده و تحلیل شده دریافت کرده، وقت و تمرکز فکری خود را روی کار اصلی خودشان یعنی ترید متمرکز کنند و به این ترتیب در کارشان موفق‌تر باشند. برای تریدر‌های با سرمایه‌های کوچک‌تر چنین مبالغی ممکن است سنگین باشد که در این صورت همانطور که قبلا ذکر شد باید به دنبال منابع موثق خبری مربوط به آنچه ترید می کنند روی اینترنت جستجو کرده و به طور منظم و مستمر این اخبار را مطالعه کنند تا در جریان مسائل و اتفاقاتی که بر تحلیل بنیادی مربوط به آنچه ترید می کنند، قرار داشه باشند.


نکته پایانی
دراینجا نکته مهم دیگری را باید مطرح کنیم. تحلیل بنیادی یا همان تحلیل فاندامنتال بیشتر شامل عواملی است که تاثیرات آنها بر نوسانات قیمتها اغلب زمان می برد و برای پوزیشن های طولانی مدت و تام فریم های بالاتر دارای اهمیت بیشتری است تا پوزیشن های کوتاه مدت و تایم فریم های پائین تر. اصولا تایم فریم های بالا و پوزیشن های طولانی مدت که اهداف (تارگت های)  بزرگتری را دنبال می‌کنند، برای تریدر های با سرمایه کوچک اصولا توصیه نمی شوند. دلیل آن نیز واضح است. تارگت و یا همان حد سود باید همیشه با یک تارگت یا حد ضرر نسبت منطقی داشته باشد که لزوما با هم مساوی نیستند ولی از لحاظ منطقی نباید اختلاف بزرگی با هم داشته باشند. این یک حقیقت است که هرگز همه پوزیشن‌ها منجر به سود نمی شوند. پس اگر سرمایه کوچکی دارید، باید حد ضرر کوچکی هم برای آن تعیین کنید تا در اثر به ضرر نشستن یک پوزیشن، تمام سرمایه خود را از دست ندهید. وقتی حد ضرر نزدیک به پوزیشن قرار بگیرد، حد سود هم همین وضعیت را باید داشته باشد که این یعنی باز و بسته کردن پوزیشن در مدت زمان نسبتا کوتاه که همان ترید کردن در تایم فریم های پائین است. یعنی جایی که تحلیل فنی یا همان تحلیل تکنیکال کارآمد تر و مفید تر از تحلیل فاندامنتال یا همان تحلیل بنیادی است. پس شاید بتوان گفت که تریدر های با سرمایه کوچک لزومی برای هزینه کردن جهت خرید تحلیل بنیادی یا همان تحلیل فاندامنتال ندارند. اگر چه از آن نمی توان به کلی غافل شد ولی با یافتن منابع خبری رایگان روی اینترنت و توجه به اخباری که روی قیمت آنچه ترید می کنید تاثیر دارند می توان این نیاز را برآورده کرد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

دکمه بازگشت به بالا