اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالات

برخی از ماینرهای شبکه اتریوم، از موقعیت کلیدی خود سوء استفاده می‌کنند

بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی (BIS)، در گزارش اخیر خود ادعا کرد که ماینرهای شبکه اتریوم امکان مشارکت در فعالیت‌هایی را دارند که در بازارهای مالی سنتی غیرقانونی محسوب می‌شوند

نکات برگزیده مطلب
  • بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی (BIS)، در گزارش اخیر خود بر روی تخلفات رایج در صنعت استخراج رمزارز تمرکز کرد. بر اساس این گزارش، ماینرهای شبکه اتریوم از سال ۲۰۲۰ میلادی تاکنون با استفاده از موقعیت کلیدی خود به ارزش ۶۰۰ میلیون دلار سود کسب کرده‌اند.

موقعیت کلیدی ماینرها یا تایید کننده‌ها در شبکه اتریوم

بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی در گزارشی با عنوان « Miners As Intermediaries: Extractable Value And Market Manipulation In Crypto And DeFi» با اشاره به نقش کلیدی ماینرها (یا تایید کننده‌ها در شبکه اتریوم2) در پردازش تراکنش‌های شبکه اتریوم ادعا کرد که ماینرها قادر به سوء استفاده از موقعیت خود هستند. در این گزارش می‌خوانیم: «از آنجایی که این واسطه‌ها قادر به انتخاب تراکنش‌ها برای افزودن به بلاک‌های شبکه هستند، می‌توانند به اقداماتی همانند فرانت رانینگ (Front-Running) و سندویچ ترید (Sandwich Trades) دست بزنند که در بازارهای مالی سنتی فعالیتی غیرقانونی محسوب می‌گردد.»

در این گزارش، به سودی که ماینرها می‌توانند با استفاده از موقعیت خود از سایر سرمایه‌گذاران دریافت کنند نیز اشاره شده است. نویسندگان برآورد کردند که از هر 30 تراکنش پردازش شده در شبکه اتریوم یک تراکنش با هدف سودجویی توسط ماینرها ارسال می‌گردد.

بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی برای مشخص شدن اتهام وارد شده به ماینرهای شبکه اتریوم و چگونگی عملکرد آن‌ها مثالی را ارائه کرد:

در صورتی که یکی از ماینرهای بزرگ تراکنش بزرگی را در Mempool مشاهده کند که به‌طور قابل توجهی موجب تغییر قیمت‌ها در بازار گردد، قادر خواهد بود سفارش خرید و یا فروش خود را پیش از تراکنش مربوطه اجرا کرده و از موقعیت خود سود کسب کند. بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی

تاثیر گسترش استفاده از سیستم‌های اقتصادی غیرمتمرکز بر فعالیت غیرمجاز ماینرها

نویسندگان گزارش ادعا کردند که امکان سودجویی ماینرها، نوعی نقض ذاتی در شبکه‌های بلاکچین شبه‌ناشناس محسوب می‌گردد و هیچ راه آسانی برای رهایی از آن وجود ندارد. بر همین اساس، در صورتی که استفاده از سیستم‌های اقتصادی غیرمتمرکز (DeFi) و صرافی‌های غیرمتمرکز در میان کاربران رواج یابد، ماینرها قادر به سوء استفاده و سودجویی در مقیاس گسترده‌تری خواهند بود.

بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی بر اساس ادعای مورد اشاره، استفاده از دفاتر کل توزیع شده بر اساس شبکه‌ای از واسطه‌های مورد اعتماد که هویت آن‌ها برای عموم آشکار شده را پیشنهاد می‌کند. در حالی که ساختار پیشنهادی بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی مزیت اصلی شبکه‌های بلاکچینی و امکان فعالیت به‌طور ناشناس را نخواهد داشت.

 باید توجه داشته باشیم که ماینرهای شبکه اتریوم تنها در پلتفرم‌های مبادلات غیرمتمرکز امکان مشارکت در فعالیت‌هایی همانند فرانت‌رانینگ را دارند. هم‌اکنون، بخش بزرگی از معامله‌گران در پلتفرم‌های متمرکز فعالیت دارند و این پلتفرم‌ها چنین اختیاری را در دسترس ماینرها قرار نمی‌دهند.

نظر شما نسبت به گزارش اخیر بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی و ادعای مطرح شده در رابطه با مشارکت ماینرهای شبکه اتریوم در فعالیت‌های مالی غیرمجاز چیست؟ نظر خود را به‌صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دکمه بازگشت به بالا