اخبار و مقالاتاسکم و قانونگذاری - Scam & Regulation

بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی: قوانین مالی در نهاد رمزارزهای پایدار جاسازی خواهد شد

بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی(BIS) با انتشار مقاله‌ای به بررسی اهمیت قانون‌گذاری و تنظیم رمزارزهای پایدار به ویژه رمزارزهای پایدار خصوصی از جمله لیبرا و همچنین چالش‌های احتمالی این مسیر پرداخته است

نکات برگزیده مطلب
  • بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی(BIS) که در زمینه‌ی ارائه‌ی خدمات مالی به بانک‌های مرکزی سراسر جهان فعالیت دارد، اخیراً با انتشار گزارشی به اهمیت قانون‌گذاری رمزارزهای پایدار و مخاطرات احتمالی آن پرداخته است. در این گزارش توضیح داده شده که با توجه به رشد انفجاری رمزارزهای پایدار در میان مردم سراسر جهان، باید سریعاً برای قانون‌گذاری و تنظیم موثر آن‌ها اقدام کرد، هرچند که این امر می‌تواند چالش‌های قابل توجهی را برای قانون‌گذاران فعال در زمینه‌ی رمزارزهای پایدار غیرمتمرکز ایجاد کند.

اهمیت قانون‌گذاری رمزارزهای پایدار

بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی(BIS) به تازگی اعلام نموده که می‌تواند در راستای تلاش برای اجرای قوانین و مقررات موثر و همچنین شناخت بالقوه‌ی فناوری‌های حوزه‌ی پرداخت‌، رمزارزهای پایدار جهانی همچون رمزارز لیبرا(Libra پروژه‌ی رمزارزی شرکت فیس‌بوک) را هم قانون‌گذاری و تنظیم کرد.

بانک فوق الذکر در یک مقاله‌ی کاری که اخیراً منتشر شده، بین رمزارزهای پایداری که متمرکز هستند و رمزارزهای پایداری که به صورت غیرمتمرکز عمل می‌کنند، تمایز قائل شده و خاطر نشان نموده که راه‌اندازی پروژه‌ای همچون لیبرا می‌تواند سریعاً منتجر به تغییر رویکرد میلیون‌ها کاربر نسبت به خدمات مالی شود.

در این گزارش همچنان توضیح داده شده که این امر می‌تواند چالش‌های قابل توجهی را برای قانون‌گذاران فعال در زمینه‌ی رمزارزهای پایدار غیرمتمرکز ایجاد کند، و برای پاسخ به پتانسیل رشد انفجاری رمزارزهای پایدار در جهان نیازمند پاسخ سریع است.

BIS

مانعی برای نوآوری وجود ندارد

طبق آنچه در ادامه‌ی این گزارش آمده است، حمایت از مصرف کنندگان، سیستم پولی و اقتصاد‌های گسترده «مانع از پذیرش نوآوری در بخش‌های دولتی نمی‌شود». به این موضوع هم اشاره شده که اینگونه فناوری‌ها می‌توانند منجر به افزایش سطح نظارت در رمزارزهای پایدار نیز خواهند شد.

در بخش‌هایی از گزارش بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی آمده است «جمع‌آوری مستقیم و خودکار داده‌ها به عنوان مجوز یا الزام برای ثبت نام در سیستم‌های پرداخت دیجیتال و بازارها می‌تواند فرصت بزرگی برای استفاده‌ی بهتر از فناوری جهت دستیابی به اهداف نظارتی به همراه داشته باشد، درحالیکه کاهش هزینه‌های جاری برای فعالان بازار را هم به همراه خواهد داشت».

در این مقاله همچنین گفته شده که بسیاری از عملکرد‌های ارائه شده توسط رمزارزهای پایدار غیرمتمرکز را رمزارزهای متمرکز(از جمله رمزارزهای بانکی) می‌تواند به شیوه‌ای موثرتر ارائه کنند.

با این وجود، به نظر می‌رسد که جهت رسیدن به نتایج بهتر در زمینه‌ی انطباق با مقررات و همچنین پاسخگویی به چالش‌های مربوط به رشد سریع تعداد مصرف کنندگان، می‌تواند در روند صدور مجوز برای سیستم‌های مبتنی بر رمزارزهای پایدار غیرمتمرکز اهداف نظارتی و تنظیم‌کننده تعیین کرد.

با در نظر گرفتن ظهور رمزارزهای پایدار خصوصی همچون لیبرا(که توسط یک شرکت بزرگ مانند فیس‌بوک پشتیبانی می‌شوند) و رمزارزهای بانکی که در چین و سایر مناطق جهان روند توسعه‌ی خود را سپری می‌کنند، به نظر می‌رسد که قانون‌گذاران در آینده‌ای نه چندان دور با چالش‌های بزرگی روبرو خواهند شد.

نظر شما در رابطه با گزارش بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی و اهمیت قانون‌گذاری رمزارزهای پایدار چیست؟ آیا در آینده‌ای نزدیک شاهد انفجار پایگاه کاربری این رمزارزها در سراسر جهان خواهیم بود؟ نظرات و پیشنهادات خود را با تیم کوینیت به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا