اخبار و مقالات

آیا رشد بیت کوین به تورم سرسام‌آور و نابودی اقتصاد جهان ختم خواهد شد؟

یک اقتصاددان بریتانیایی در تازه‌ترین گزارش خود با اشاره به رشد چشم‌گیر بیت کوین در اقتصاد و توصیف آن به عنوان یک «حباب خطرناک» خواستار مداخله دولت‌ها و محدودیت صنعت رمزارز شده است

نکات برگزیده مطلب
  • یک اقتصاددان برجسته بریتانیایی به نام برنارد کانلی (Bernard Connolly) اخیراً گزارشی تحت نام «چگونه یک حباب در بازار بیت کوین می‌تواند به تورم سرسام‌آور منجر شود» منتشر نموده و رمزارز BTC را یک خطر بالقوه برای اقتصاد جهانی توصیف کرده است. به گفته وی، عدم محدودسازی بیت کوین توسط بانک‌های مرکزی و دولت‌ها باعث شده این رمزارز به یک «حباب» تبدیل شود. کانلی معتقد است که رشد حباب صنعت رمزارز می‌تواند تغییرات «فاجعه‌ باری» در روند توزیع ثروت ایجاد کند.

حباب بیت کوین

برنارد کانلی (Bernard Connolly) اقتصاددان شناخته شده‌ بریتانیایی، چندی قبل یک مقاله تحت عنوان «چگونه یک حباب در بازار بیت کوین می‌تواند به تورم سرسام‌آور منجر شود» را منتشر نموده و ادعا کرده است که در صورت تضعیف بانک‌های مرکزی و کاهش اقتدار آن‌ها در اقتصاد دولتی، صنعت دارایی‌های رمزارزی می‌تواند تاثیر منفی بر اقتصاد جهان داشته باشند.

به گفته این اقتصاددان برجسته، اقتصاد جهان تا به امروز چندین مرتبه دچار وضعیت بحرانی و پیچیده شده و هربار به نحوی توانسته یک درمان قابل قبول برای آن پیدا کند. در برخی از مقاله برنارد کانلی آمده است «در پایان هزاره گذشته بانک مرکزی ایالات متحده به رهبری آلن گرین‌اسپن مرتکب چند اشتباه بزرگ شد و در نهایت به سمت عدم تعادل در اقتصاد حرکت کرد.»

سطح تسلط بیت کوین بر بازار رمزارز رمزارزهای ثانویه bitcoin dominance

براساس آنچه در این مقاله توضیح داده شده است «در آن زمان بانک مرکزی ایالات متحده نتوانست در پاسخ به انتظارات بسیار گسترده‌ کارآفرینان تازه‌وارد در اقتصاد جدید مبتنی بر اینترنت، نرخ بهره واقعی در بلند مدت را در زمان مناسب افزایش دهد». این بدان معناست که در ابتدای قرن بیستم بانک فدرال رزرو نتوانسته از پتانسیل گسترده شرکت‌های اینترنتی و مزایای این فناوری نوپا استفاده کند.

بیت کوین مانند سهام است

در بخشی از این مقاله توضیح داده شده است که:

در سال‌های بعد، بسیاری از دارایی‌های مختلف وارد مرحله «حباب‌گونه» شدند. در برخی موارد مانند سهام، وجود حباب می‌تواند کاملاً منطقی باشد، زیرا این کلاس دارایی فاقد یک چهارچوب زمانی برای رسیدن به بلوغ است و قیمت‌ها می‌توانند در این بازار برای همیشه روند صعودی داشته باشند. با وجود اوراق قرضه و دارایی‌هایی که بازده منفی دارند، منطقی توصیف کردن برخی حباب‌ها دشوار خواهد بود. Bernard Connolly

با تمام این تفاسیر برنارد کانلی معتقد است که «حباب صنعت رمزارز» که توسط بیت کوین و سایر دارایی‌های دیجیتال ایجاد شده است، می‌تواند تغییرات فاجعه باری در توزیع ثروت ایجاد کند. به گفته آقای کانلی، همانند آنچه در بازار سهام شاهد آن بوده‌ام، صنعت دارایی‌های رمزارزی نیز چهارچوب زمانی مشخصی برای رسیدن به بلوغ ندارد؛ از این رو تغییرات قیمت در این صنعت می‌تواند بی‌توجه به یک بازه زمانی مشخص به مسیر خود ادامه دهد. با این حال وقتی صحبت از اقتصاد کلان در میان باشد، بسیار شفاف است که این حباب باید هرچه سریع‌تر پایان یابد.

رمزارز بیت کوین در آینده علت فقر و ویرانی جهان خواهد بود!

در بخش‌های پایانی این مقاله، برنارد کانلی یک نکته اساسی را مطرح کرده است. به گفته وی تغییرات ارزش بیت کوین تنها دو مسیر پیش روی خود دارد، یا به سمت بی‌نهایت میل کرده و روز به روز بیشتر می‌شود، و یا خلاف این مورد رخ خواهد داد؛ و هیچ نقطه میانه‌ای هم وجود ندارد.

به گفته وی اگر مورد دوم رخ دهد، روند تغییرات قیمت BTC در نهایت نزولی شده و یا این رمزارز توسط نهادهای مالی بزرگ مانند بانک‌های مرکزی مورد حمایت قرار خواهد گرفت. این درحالیست که در صورت حرکت بیت کوین در مسیر رسیدن به قیمت بی‌نهایت، این رمزارز می‌تواند به یک دارایی تبدیل شود که قابلیت «از بین بردن تمام پتانسیل تولید جهان» را خواهد داشت.

بیت کوین Bitcoin BTC جک دورسی
بیت کوین

بر همین اساس، یک درگیری میان نگهدارندگان BTC آغاز شده و آن‌ها برای بدست آوردن و نگهداری رمزارز بیشتر با یکدیگر رقابت خواهند کرد؛ در این حالت ثروت اغنیا روز به روز بیشتر می‌شود درحالیکه مابقی مردم به سمت فقر کشیده می‌شوند.

درخواست مداخله

برنارد کانلی بر اساس این استدلال خواستار مداخله هرچه سریع‌تر دولت‌های سراسر جهان شده است. او ادعا می‌کند که «حباب صنعت رمزارز» باید هرچه سریع‌تر متوقف شده و از فروپاشی اقتصاد جهان جلوگیری به عمل آید. به گفته آقای کانلی در صورت تاخیر در روند از بین بردن حباب رمزارزها، حتی اگر بانک‌های مرکزی به این مسئله وارد شده و پیروز میدان هم شوند، باز هم اقتصاد جهانی متحمل ضربه سنگینی خواهد شد.

این تحلیلگر شناخته شده در بخشی از گزارش خود اظهار نموده که:

این حباب به رشد خود ادامه خواهد داد؛ آن‌ها باید مخاطرات احتمالی را درک کرده و هرچه سریع‌تر وارد عمل شوند، در غیر این صورت در آینده با یک گرداب ناخواسته روبرو خواهند شد که نتیجه آن تبدیل دارایی‌های رمزارزی به کالا و خدمات است؛ روندی که در نهایت به تورم فوق‌العاده در اقتصاد جهان و نابودی جوامع ختم خواهد شد. Bernard Connolly

واکنش جامعه رمزارزها به این مقاله

جامعه رمزارزها نسبت به مقاله اخیر برنارد کانلی واکنش منفی نشان داده است. کاربران و متخصصان حوزه رمزارز تاکید می‌کنند که در این مقاله به مسئولیت بانک‌های مرکزی و دولت‌ها نسبت به چشم‌انداز فعلی اقتصاد اشاره نشده است. پرستون پایش  (Preston Pysh) نویسنده و طرفدار رمزارز بیت کوین در دفاع از این صنعت رو به رشد اعلام کرده است که:

پرستون پایش Preston Pysh صنعت رمزارز بیت کوین حباب خودتان را برای دریافت اخبار غلط از طرف رسانه‌ها با این عنوان که «بیت کوین اقتصاد جهان را نابود می‌کند» آماده کنید؛ اشتباه نکنید بانک‌ها مرکزی باعث این مشکلات و ویرانی‌ها شده‌اند. این بانک‌ها هستند که باعث ایجاد ناآرامی‌های اجتماعی در سراسر جهان، تفرقه، دو قطبی شدن ثروت و مواردی از این دست شده‌اند. Preston Pysh

نظر شما در رابطه با گزارش برنارد کانلی و توصیف صنعت رمزارز به عنوان یک حباب خطرناک برای اقتصاد جهانی چیست؟ آیا واقعاً تداوم رشد بیت کوین می‌تواند اقتصاد جهانی را فلج کند؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا