اخبار بیت‌کوین - Bitcoinاخبار و مقالات

۴/۵ میلیون کیف‌پول ایرانی در شبکه‌ی بیت کوین لو رفت!

شرکت سایفرتریس(CipherTrace) در گزارش ماه می خود از شناسایی بیش از ۷۲ هزار آی‌پی آدرس ایرانی خبر داد که به بیش از ۴/۵ میلیون آدرس شبکه‌ی بیت کوین متصل شده بودند

نکات برگزیده مطلب
  • استفاده از رمزارزها به سرعت در میان شهروندان ایرانی در حال گسترش است اما کاربران تازه کار معمولاً تنها به اصول اولیه‌ی فعالیت در بازار رمزارزها(ارسال و دریافت و یا خرید و فروش) رمزارز اکتفاء می‌کنند و به روش‌های حفاظت از حریم شخصی خود اهمیتی نمی‌دهند. در مقابل شرکت‌های ردیابی به دقت فعالیت کاربران ایرانی شبکه‌ی بیت کوین را ردیابی می‌کنند. شرکت ردیابی سایفرتریس(CipherTrace) در گزارش اخیر خود اعلام کرد که بیش از ۷۲ هزار آی.پی(IP) آدرس ایرانی‌ها را شناسایی کرده است که به ۴/۵ میلیون آدرس کیف‌پول متصل شده‌اند.

گزارش شرکت سایفرتریس از ردیابی کاربران ایرانی در شبکه‌ی بیت کوین

شرکت سایفرتریس(CipherTrace) که در حوزه‌ی ردیابی تراکنش‌های بلاکچینی فعالیت دارد، در گزارش ماه می خود اعلام کرد که از زمان آغاز ردیابی فعالیت‌ آی‌پی‌های مناطق مورد تحریم آمریکا در شبکه‌ی بیت کوین، بیش از 72 هزار آی‌پی آدرس منحصربفرد ایرانی را کشف کرده است که به بیش از 4/5 میلیون آدرس شبکه‌ی بیت کوین متصل شده‌اند.

بر اساس ادعای سایفرتریس:

آدرس‌های اشاره شده بطور مستقیم تراکنش‌ها را ارسال کرده‌اند و یا برای بررسی دارایی در آدرس‌هایی که کنترل آن را در اختیار دارند مورد استفاده قرار گرفته‌اند. CipherTrace

داده‌های موقعیت مکانی آدرس‌های آی‌پی ردیابی شده توسط سایفرتریس  نشان می‌دهد که بخش بزرگی از آی‌پی آدرس‌های ردیابی شده در اطراف تهران قرار دارند.

گزارش ردیابی سایفرتریس
گزارش ردیابی سایفرتریس

این شرکت ادعا کرده که بسیاری از آدرس‌هایی که به آدرس آی.پی شهروندان ایرانی‌ متصل بوده‌اند را علامت گذاری کرده است. سایفرتریس به روش شناسایی آدرس‌ها اشاره‌ای نکرده است، اما اعتراف کرده که آدرس آی‌پی کاربران بطور مستقیم در شبکه‌های بلاکچینی قابل مشاهده نیست. «بنابراین بانک‌ها، سرویس‌دهندگان مالی و یا صرافی‌ها بطور مستقیم قادر به مشاهده‌ی ارتباط میان آدرس‌های بیت کوین و کاربرانی که در مناطق تحریم شده سکونت دارند، نیستند.»

اکتفاء به آدرس‌های علامت‌گذاری شده کافی نیست

سایفرتریس در این گزارش افزود: «شهروندان ایرانی از بیت کوین برای تامین نقدینگی مورد نیاز خود و استخراج رمزارز استفاده می‌کنند. از آنجایی که ایران برای فعالیت ماینرهایی که برق ارزان قیمت متکی هستند مجوز صادر می‌کند، رمزارزهای استخراج شده را می‌توانند در بازارهای جهانی به پول نقد تبدیل کنند و در صورتی که آی‌پی‌های متصل به آدرس‌های شبکه‌ی بیت کوین بررسی نشوند هیچ نشانه‌ای از مبداء دارایی‌ها وجود نخواهد داشت.»

در حقیقت سایفرتریس به‌طور نادرست اعلام کرده است که ماینرهای قانونی از برق ارزان قیمت برای استخراج رمزارز استفاده می‌کنند. وزارت نیرو در ماه فروردین نرخ برق مصرفی صنعت استخراج بیت کوین را بیش از 70 درصد افزایش داده است. در نتیجه نرخ 16,574 ریالی(معادل 7 سنت) در مقایسه با بسیاری از کشورهای جهان گران محسوب می‌شود.

سایفرتریس اعتراف کرده است که فهرست آدرس‌های علامت‌گذاری شده برای تشخیص کاربران ایرانی کافی نیست: «برای جلوگیری از خطرات تحریم تنها اکتفاء به فهرست آدرس‌های علامت‌گذاری شده کافی نیست و فهرست منتشر شده اغلب ناقص بوده و تعداد کمی از کیف پول‌های ساکنین مناطق مورد تحریم را شامل می‌شود. در این شرایط ابزارهای آنالیز بلاکچین خلاء موجود را پُر می‌کنند.»

سایفرتریس حتی تراکنش‌های حوزه‌ی سیستم‌های اقتصادی غیرمتمرکز را نیز هدف قرار داده است و بر اساس گزارش کوینیت ابزاری را برای حفظ سازگاری این دسته از پلتفرم‌های معاملاتی با قوانین اوفک(OFAC) ارائه کرده است.

نظر شما نسبت به گزارش سایفرتریس از ردیابی آدرس‌های بیت کوین کاربران ایرانی چیست؟ آیا گزارش سایفرتریس اهمیت مراقبت از اطلاعات شخصی در زمان انجام معاملات و عدم استفاده از آدرس‌های تکراری در شبکه‌ی بیت کوین را نشان می‌دهد؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دکمه بازگشت به بالا