اخبار و مقالاتاسکم و قانونگذاری - Scam & Regulation

دوراهی سخت برای ماینرهای چینی؛ توقف استخراج رمزارز یا قرار گرفتن در «لیست سیاه» دولت

مغولستان داخلی(Inner Mongolia) به عنوان یکی از قطب‌های صنعت استخراج رمزارز چین اخیراً دستورالعمل سختگیرانه‌ای را برای ماینرها منتشر کرده و بر اساس آن مجازات‌های سنگینی برای ماینرهای چینی درنظر گرفته شده است

نکات برگزیده مطلب
  • بیانیه‌ی مشترک چند نهاد تحت نظارت بانک مرکزی کشور چین برای مقابله با مبادلات رمزارز و نگرانی نسبت به محیط زیستی فعالیت ماینرهای چینی موجب شده است تا سختگیری نسبت به فعالیت ماینرهای چینی افزایش یابد. در همین راستا مغولستان داخلی(Inner Mongolia)؛ یکی از مناطق خودمختار چین دستورالعمل سختگیرانه‌ای را برای فعالیت ماینرها منتشر کرده است.

دستورالعمل سختگیرانه‌ی مغولستان داخلی

بر اساس گزارش رسانه‌ی چینی زبان ویکسین(Weixin)، در پی تصمیم‌ دولت چین برای سرکوب صنعت استخراج بیت کوین، دولتمردان منطقه‌ی خودمختار مغولستان داخلی(Inner Mongolia) دستورالعملی را منتشر کرده‌اند که بر اساس آن کسانی که قوانین جدید را نقض می‌کنند در لیست سیاه سیستم مالی و اعتباری چین قرار خواهند گرفت.

بر همین اساس در صورتی که فعالیت ماینرهای غیرمجاز در منطقه‌ی خودمختار مغولستان داخلی کشف شود، این ماینرها با محدودیت‌های مختلفی همانند محدودیت دسترسی به خدمات مالی، جلوگیری از سفر‌های خارجی و … مواجه خواهند شد.

مجازات‌های تعیین شده نه‌تنها برای اشخاص عادی بلکه شرکت‌های ارائه‌ی خدمات ابری، شرکت‌های ارائه‌ی خدمات اینترنتی و حتی کافی‌نت‌هایی که بطور غیرمجاز به فعالیت استخراج رمزارز مشغول هستند نیز قابل اعمال خواهد بود.

در پی افزایش چشمگیر قیمت بیت کوین در طول یکسال گذشته استقبال از صنعت استخراج این رمزارز نیز افزایش یافته است. ماینرها گروه‌های توزیع شده از افرادی هستند که در ازای اختصاص توان محاسباتی و مصرف انرژی الکتریکی به شبکه‌ی بیت کوین پاداش دریافت می‌کنند. شانس دریافت پاداش بطور متناسب با افزایش توان محاسباتی که با عنوان هش‌ریت شناخته می‌شود افزایش می‌یابد.

نگرانی محیط زیستی نسبت به فعالیت ماینرهای چینی

با این وجود، گسترش فعالیت ماینرها با وجود پیشرفت تکنولوژی و افزایش راندمان این تجهیزات موجب افزایش مصرف انرژی الکتریکی برای استخراج بیت کوین شده است. بر اساس گزارش کوینیت، ایلان ماسک(Elon Musk)؛ مدیرعامل شرکت خودروسازی تسلا(Tesla) اعلام کرد که به دلیل نگرانی از انرژی مصرفی شبکه‌ی بیت کوین استفاده از این رمزارز برای خرید خودروهای الکتریکی ساخت این شرکت را متوقف می‌کند.

با این وجود، ماینرهای آمریکایی در جلسه‌ی مشترک با ایلان ماسک توافق کرده‌اند که شورای استخراج بیت کوین(Bitcoin Mining Council) را برای شفاف‌سازی نسبت به منشاء انرژی مصرفی و برنامه‌های آتی خود منتشر کنند.

در همین زمان چین برای رفع نگرانی‌های محیط زیستی نسبت به فعالیت ماینرها تصمیم کاملاً متفاوتی را اتخاذ کرده است. استان‌های سیچوان(Sichuan)، شین‌جیانگ(Xinjiang) و مغولستان داخلی به دلیل دسترسی به انرژی الکتریکی ارزان قیمت به قطب‌های استخراج رمزارز تبدیل شده‌اند. بجز فصول بارندگی که در آن نیروگاه‌های برق‌آبی بخش بزرگی از انرژی الکتریکی مصرفی چین را تولید می‌کنند، نیروگاه‌های چین از سوخت زغال‌سنگ برای تولید انرژی الکتریکی استفاده می‌کنند و همین موضوع یکی از دلایل سختگیری دولت چین بر فعالیت ماینرها عنوان شده است.

مغولستان داخلی در برابر ماینرهای چینی

مغولستان داخلی نخستین استانی است که به درخواست پکن برای سختگیری بر فعالیت ماینرها پاسخ داده است. در همین زمان، کمیته‌ی مالی پکن(Financial Committee In Beijing) که تحت نظارت شورای دولتی فعالیت می‌کند، استخراج بیت کوین را در لیست «فعالیت‌های دارای ریسک‌های مالی» مرتبط با پولشویی قرار داده است. این نخستین مرتبه‌ای است که یک شورای عالی رتبه‌ی دولتی در چین صریحاً در رابطه با بیت کوین موضع‌گیری کرده است.

با این وجود در گذشته نیز مغولستان داخلی رویکرد مخالفت با فعالیت ماینرهای شبکه‌ی بیت کوین را در پیش گرفته بود. این منطقه در ماه مارس اعلام کرد که برای دستیابی به هدف خنثی‌سازی میزان انتشار گاز کربن در سال 2060 فعالیت ماینرها را متوقف می‌کند. با این وجود مقامات این استان هم‌اکنون اقدامات سختگیرانه‌تری را همانند قرار دادن ماینرها در لیست سیاه به عنوان یک عامل بازدارنده در نظر گرفته‌اند.

نظر شما نسبت سختگیری مغولستان داخلی برای اعمال ممنوعیت بر استخراج رمزارز چیست؟ آیا چین قصد دارد شهروندان این کشور را از درآمد حاصل از استخراج رمزارز محروم کند؟ سختگیری دولت چین چه تبعاتی را بر فعالیت ماینرها خواهد داشت؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دکمه بازگشت به بالا