اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالات

ماینر‌های چینی در حال حرکت به سمت ایران هستند

برق ارزان ایران باعث شده تا ماینر‌های چینی فارم‌های بزرگ خود را به ایران منتقل کنند

نکات برگزیده مطلب
  • به دلیل سرکوب و سخت‌گیری‌های دولت چین در رابطه با رمزارزها و پروسه‌ی تولید آن‌ها، بسیاری از ماینر‌های چینی در حال مهاجرت به مکان‌های دیگری هستند که در آن برق ارزان بوده و سیاست‌های مطلوب‌تری در رابطه با این صنعت نوظهور اتخاذ شده است. با در نظر گرفتن این شرایط، به نظر می‌رسد که ایران یکی از بهترین مناطف موجود برای ادامه‌ی فعالیت این ماینر‌ها محسوب می‌شود، از این رو حجم زیادی از ماینر‌های چینی در حال حرکت به سمت ایران، بهشت ماینینگ هستند.

مهاجرت ماینر‌های چین

با وجود سقوط سریع قیمت بیت‌کوین در سال ۲۰۱۸ و افزایش بهای برق، ماینر‌های چینی به دنبال مکان‌های جایگزینی برای راه‌اندازی و تقویت کسب و کار خود هستند. حال به نظر می‌رسد مقررات سختگیرانه‌تر اخیر دولت چین نسبت به صنعت رمزارزی به دلیل ریسک بالای سرمایه‌گذاری رمزارزی و همچنین نگرانی‌های مربوط به مصرف انرژی باعث شده که این ماینرها فرایند جابجایی خود را تسریع کنند.

در چنین شرایطی، ماینر‌های چینی مجبور شده‌اند تا برای ادامه‌ی فعالیت کسب و کار خود از مرزهای این کشور عبور کنند، اما در این راه با موانع مختلفی نیز مواجه خواهند شد. اغلب کسب و کار‌های ماینینگ بزرگ با انتخاب کشور‌هایی مانند کانادا، ایالات متحده و ایسلند، مقر فعالیت خود را به آن سوی اقیانوس‌ها منتقل کرده‌اند؛ این در حالیست که ماینر‌های کوچک‌تر و سطح پایین به سمت کشور‌های جنوب شرقی آسیا مانند کامبوج، تایلند و ویتنام حرکت کرده‌اند.

اما از آنجایی که در کشور ایران برق نسبت به قیمت جهانی بسیار ارزان‌تر است و با رقمی معادل 0/00۶ دلار برای هر کیلووات ساعت محاسبه می‌شود، از اواخر سال ۲۰۱۸ به بعد اغلب ماینر‌های چینی تصمیم به جابجایی کسب و کار ماینینگ خود به مقصد ایران گرفته‌اند.

در مقابل، برق ارائه شده توسط نیروگاه‌های برق-آبی منطقه‌ی جنوب غربی چین معمولا در فصل فراوانی آب و در تابستان با نرخ 0/1 یوان(معادل تقریبی 0/015 دلار) برای هر کیلوات ساعت عرضه می‌شود. درحالیکه در فصل زمستان این قیمت افزایش ۳ برابری یافته و به رقم 0/04 دلار برای هرکیلوات ساعت می‌رسد.

لیو فنگ(Liu Feng) که یک کسب و کار ماینینگ با بیش از ۲۰ هزار دستگاه اسیک Antminer T9 را اداره می‌کند، جزء اولین افرادی است که توسط برق ارزان ایران اغوا شده و کسب و کار خود را به این کشور انتقال داده است.

لازم به ذکر است که بیش از ۹۰ درصد برق ایران توسط نیروگاه‌های گاز طبیعی تامین می‌شود. همزمان ایران سیاست‌های مثبت و امتیاز دهنده‌ای نسبت به این نیروگاه‌ها اتخاذ کرده است.

آقای فنگ در رابطه با این موضوع اظهار نموده:

اگر بخواهید در نیروگاه‌های انرژی کشور ایران سرمایه‌گذاری کنید، دولت طی پنج سال اول گاز طبیعی مورد نیاز شما را به رایگان تامین می‌کند، که در نهایت باعث کاهش هزینه‌ی برق می‌شود. بنزین در این کشور با قیمت تنها 0/6 یوان(معادل 0/09 دلار) برای هر لیتر و گازوئیل نیز با قیمت 0/4 یوان(معادل 0/06 دلار) عرضه می‌شود. هزینه‌ی نیروی کار نیز در این کشور به شدت ارزان است. Liu Feng

.

ایران بهشت صنعت ماینینگ

این موضوع باعث شده که ایران به بهشت صنعت ماینینگ تبدیل شود. با آنکه این مورد بسیار جذاب به نظر می‌رسد اما راه‌اندازی فارم‌های بزرگ ماینینگ در ایران به این سادگی نیست.

آقای فنگ در رابطه با این موضوع اظهار نظر نموده که:

به دلیل اینکه یارانه‌ی تخصیص یافته به برق ایران به شدت زیاد است، دولت ایران این دستگاه‌های ماینینگ پر مصرف و گشنه‌ی انرژی را به لیست ۲ هزار محموله‌ی ممنوعه اضافه کرده است. Liu Feng

با این حال به نظر می‌رسد که آقای فنگ توانسته بدون هیچ مشکلی بخش اول دستگاه‌های ماینر خود را به ایران وارد کند. وی اعلام نموده که به وسیله‌ی کمک برخی نمایندگان داخلی و معرفی دستگاه‌های اسیک به عنوان پردازنده‌ی کامپیوتری، توانسته ۳ هزار دستگاه اسیک مدل T9 را با موفقیت از مرز عبور دهد.

وی در ادامه افزود:

با این حال خطر اینکه دستگاه‌های ماینینگ در مرز ایران بازداشت و مصادره شوند بسیار بالاست. گفته می‌شود که گمرک ایران تا به امروز بیش از ۴۰ هزار دستگاه ماینینگ از مدل‌های مختلف را ضبط کرده است. Liu Feng

به نظر می‌رسد که تنها مانع ورود ماینر‌های چینی همچون آقای فنگ به ایران، مسائل مربوط به گمرک و مرز نمی‌باشد و عبور از این مرزها اولین قدم در این هفت‌خان محسوب می‌شود. یکی دیگر از چالش‌های پیش‌رو راه‌اندازی کسب و کار در یک محیط کاملا نا‌آشنا است.

آقای فنگ در رابطه با این موضوع توضیح داد:

من یک نیروگاه پیدا کردم که می‌تواند برق را با قیمت 0/06 یوان(معادل تقریبی 0/009) دلار برای هرکیلووات در ساعت به من ارائه کند. پس از کسر هزینه‌های عملیاتی، ما بر سر سود حاصل به توافق و تقسیم آن به شکل ۷۰ به ۳۰ رسیدیم. اما دو ماه بعد، این نیروگاه اعلام کرد که سود درآمد باید به صورت ۵۰-۵۰ باشد و هزینه‌ی برق را نیز دو برابر کرد. Liu Feng

اولین تلاش حضور آقای فنگ در ایران به سرعت پایان یافت و او نیز تمام دستگاه‌های ماینینگ خود را به فروش رساند. چند ماه بعد او با کمک یکی از دوستانش، یک شرکت تولید فولاد در ایران پیدا کرد و توانست بخشی از فعالیت خود را در آن کارخانه راه‌اندازی کند. صنعت تولید فولاد به شدت نیازمند برق است، تا جایی که مقدار برق مصرفی ۳ هزار دستگاه ماینینگ در برابر آن ناچیز محسوب می‌شود. با این حال سرو صدای تولید شده به واسطه‌ی این دستگاه‌های ماینینگ توسط ساکنان محلی گزارش داده شد و تمام اسیک‌های وی مصادره گردید.

البته با توجه به گفته‌های مدیر یک شرکت بزرگ در ایران، وضعیت فوق‌الذکر در حال تغییر است.

این مدیر اعلام نموده

در حال حاضر، یک ماینر تنها می‌تواند در مناطق آزاد اقدام به واردات/صادرات کرده و مطابق با قانون و تعرفه‌ی واردات رایگان عمل کند. مدیر یک شرکت بزرگ در ایران

تاسیس پارک صنعتی محاسبات ابری در منطقه‌ی مذکور نیز از طرف رئیس جمهور ایران حمایت شده است.

مدیر مذکور در رابطه با این موضوع اظهار داشت:

سرمایه‌گذاران فعال در زمینه‌ی ماینینگ باید مقدار مشخصی از برق تولید شده به واسطه‌ی منابع تجدید پذیر را به شبکه‌ی برق دولتی پرداخت نمایند. فارم‌های ماینینگ کوچک و اندازه‌ی متوسط نیز می‌توانند در گروه‌هایی با حجم ۹۰۰ مگاوات برق(در دسترس) برای ورود به این پارک صنعتی قبت نام کنند. تخمین زده می‌شود که بخش محاسبات ابری این پارک جایگاه نگهداری از ۵۰۰ هزار تا ۶۰۰ هزار دستگاه ماینینگ را داشته باشد. این امر احتمالا باعث می‌شود که مرکز محاسبات ابری ایران به بزرگ‌ترین فارم ماینینگ جهان تبدیل شود. مدیر یک شرکت بزرگ در ایران

براساس گفته‌های او، در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار ریگ ماینینگ در این پارک فعال است.

نظر شما در رابطه با حرکت ماینرهای چینی به سمت ایران چیست؟ آیا ورود این ماینرها باعث افزایش مشکلات و مسائل مربوط به کمبود برق در ایران نخواهد شد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 5]

منبع
Bitcoinmagazine

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا