اخبار داخلیاخبار و مقالات

ماینرهای ایرانی سالیانه یک میلیارد دلار به اقتصاد کشور کمک می‌کنند

شرکت تحقیقاتی الیپتیک(Elliptic) بر اساس داده‌های در دسترس، سهم ایران از صنعت جهانی استخراج بیت‌کوین را ۴/۵ درصد برآورد کرده و اعلام کرد که این صنعت برای ایران سالیانه ۱ میلیارد دلار ارزی به همراه درآمد خواهد داشت

نکات برگزیده مطلب
  • شرکت‌ها و موسسات تحقیقاتی مختلفی در جهان تلاش می‌کنند تا داده‌های صنعت استخراج بیت کوین را جمع‌آوری کرده و مورد ارزیابی قرار دهند. الیپتیک(Elliptic) در همین راستا و بر اساس داده‌های مرکز دارایی‌های جایگزین دانشگاه کمبریج(Cambridge University’s Centre for Alternative Finance) و شرکت توانیر برآورد کرده است که ایران ۴/۵ درصد از کل صنعت استخراج بیت کوین را در اختیار دارد. الیپتیک در گزارش اخیر خود ادعا کرده است که صنعت استخراج رمزارز درآمد ارزی عظیمی را برای ایران به همراه خواهد داشت.

برآورد الیپتیک از صنعت استخراج بیت کوین ایران

شرکت الیپتیک(Elliptic) در گزارش اخیر خود ادعا کرد که ایران 4/5 درصد از صنعت استخراج بیت کوین در جهان را در اختیار دارد. الیپتیک بر اساس نرخ مصرف انرژی ایران برآورد کرده است که مزارع استخراج بیت کوین ایران 1 میلیارد دلار بطور سالیانه برای این کشور ارزآوری خواهند داشت.

الیپتیک در این مطالعه از داده‌های مرکز دارایی‌های جایگزین دانشگاه کمبریج و شرکت توزیع و انتقال برق جمهوری اسلامی ایران(توانیر) استفاده کرده است. بر اساس گزارش قبلی سخنگوی صنعت برق کشور، ماینرهای ایرانی 600 مگاوات از برق تولیدی کشور را مصرف می‌کنند. با این وجود، وی در گزارش جدید خود ادعا کرده که ماینرها 1500 مگاوات برق مصرف می‌کنند.

با این وجود، الیپتیک اعتراف کرده است که برآورد دقیق گستردگی صنعت استخراج رمزارز ایران به‌شدت دشوار است.

دانشگاه کمبریج در آوریل 2020 متوسط مصرف ماهیانه‌ی انرژی الکتریکی استخراج بیت کوین در ایران را 3/8 درصد از کل مصرف انرژی بیت کوین برآورد کرده بود. در آن زمان هر بیت کوین تقریباً 7000 دلار ارزش داشت اما پس از این زمان هش‌ریت و قیمت بیت کوین بطور چشمگیری افزایش یافته است.

سهم ایران از شبکه‌ی بیت‌کوین
سهم ایران از شبکه‌ی بیت‌کوین

الیپتیک در گزارش خود ادعا کرده است که ایران از بیت کوین به عنوان روشی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا در حوزه‌ی صادرات نفت استفاده می‌کند. کاهش صادرات گاز به معنای امکان استفاده از آن برای فروش بیت کوین به عنوان محصولی با ارزش و درآمد ارزی بالاتر خواهد بود.

مصرف انرژی صنعت استخراج رمزارز ایران

بر همین اساس ایران همچنان حجم عمده‌ای از نفت و گاز تولیدی خود را به جهان صادر می‌کند. با این وجود، صنعت استخراج رمزارز تنها به انرژی الکتریکی تولیدی متکی است و بخش بزرگی از انرژی الکتریکی تولیدی نیز با استفاده از منابع انرژی نفت و گاز کشور تامین می‌گردد.

بر اساس این مطالعه:

صنعت استخراج رمزارز ایران سالیانه معادل 10 میلیون بشکه نفت خام مصرف می‌کند که با 4 درصد از کل صادرات نفت این کشور در سال 2020 میلادی معادل است. Ellipt

نظر شما نسبت به برآورد الیپتیک از سهم ایران در صنعت استخراج بیت کوین چیست؟ آیا ایران 4/5 درصد از کل توان محاسباتی صنعت استخراج بیت کوین جهان را در اختیار دارد؟ با توجه به برآورد جدید شرکت توانیر از برق مصرفی صنعت استخراج بیت کوین آیا سهم ایران از این صنعت چند برابر داده‌های ارائه شده است؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دکمه بازگشت به بالا