اخبار و مقالاتاسکم و قانونگذاری - Scam & Regulation

از ممنوعیت کامل تا احداث یک بانک رمزارزی در ترکیه!

مقامات بانکی ترکیه قصد دارند یک بانک مرکزی متولی رمزارزها در این کشور احداث کرده تا ریسک و مخاطرات مربوط به حضور شهروندان در این صنعت را به حداقل برسانند

نکات برگزیده مطلب
  • چندی قبل رئیس بانک مرکزی ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که از این پس هرگونه استفاده از دارایی‌های رمزارز به ویژه بیت کوین در این کشور به عنوان روش پرداخت ممنوع بوده و کسب و کارها مجاز به استفاده از آن‌ها نمی‌باشند. گرچه این خبر تاثیر منفی بر روی احساسات مخاطبان صنعت رمزارز در ترکیه داشت، اما باعث نشد تا حجم مبادله و تمایل شهروندان این کشور برای حضور در صنعت رمزارزها کاهش یابد، زیرا ارزش ملی این کشور یعنی لیر(Lir) اکنون در یک سراشیبی کاهش ارزش قرار گرفته است. حال تنها چند روز پس از اعلام ممنوعیت رمزارزها گزارشاتی منتشر شده که نشان می‌دهد مقامات ارشد بانکی کشور ترکیه به دنبال احداث یک بانک متولی رمزارزها هستند که وظیفه‌ی نظارت و آموزش مقامات بانکی را برعهده داشته و هدف از فعالیت آن کاهش حداکثری ریسک حضور شهروندان در بازار رمزارز خواهد بود.

یک بانک رمزارزی؟

یک مقام ارشد بانکداری در ترکیه اعلام نموده که دولت این پس از بروز مشکل در صنعت رمزارزی ترکیه و کلاهبرداری عظیم دو صرافی بزرگ در این کشور، اکنون قصد دارد یک بانک متولی مرکزی برای کاهش احتمال وقوع اینگونه مخاطرات ایجاد کند. این تغییر رویکرد ناگهانی دولت درحالیست که از مدت‌ها قبل استفاده از دارایی‌های رمزارزی به عنوان روش پرداخت در ترکیه ممنوع اعلام شده است.

این درحالیست که گزارشاتی منتشر شده که نشان می‌دهد مقامات بانکداری در حال بررسی پیشنهادات و چهارچوب‌های مقرراتی لازم برای ایجاد یک محدودیت کلی و آستانه‌ی سرمایه‌گذاری در صنعت رمزارزها هستند که بتوانند همزمان با آموزش مدیران و مقامات بانکی، ریسک سرمایه‌گذاری در صنعت رمزارزها را کاهش دهند.

این گزارش تنها چند روز پس از آن منتشر شده است که رئیس بانک مرکزی ترکیه با انتشار بیانیه‌ای هرگونه استفاده از دارایی‌های رمزارزی به عنوان روش پرداخت را ممنوع اعلام کرد که توضیح داد که طی دو هفته‌ی آینده طیف گسترده‌ای از مجموع قوانین و مقررات رمزارزی ارائه خواهند شد.

ترکیه لیر بانک مرکزی Turkey
بانک مرکزی رمزارزها در ترکیه

بانک مرکزی یا نهاد نظارتی؟

گرچه در حال حاضر اطلاعات دقیقی در رابطه با این بانک متولی رمزارزها منتشر نشده است، اما به نظر می‌رسد که وظیفه‌ی اصلی این منبع بانکی نظارت بر مبادلات و همچنین حسابرسی صرافی‌های رمزارزی فعال در این کشور خواهد بود.

صحبت‌های رئیس بانک مرکزی ترکیه نیز تنها چند روز قبل از اجرای قانون منع استفاده از رمزارزها در سراسر کشور ترکیه منتشر شده است، یک قانون نسنجیده که از روز جمعه لازم‌الاجرا شده است. ممنوع اعلام کردن استفاده از دارایی‌های رمزارزی همزمان با افزایش شیب سقوط ارزش لیر ترکیه(ارز ملی این کشور) علاوه بر جهش میزان علاقه‌ی کاربران به استفاده از دارایی‌های رمزارزی در این کشور، موجب اعتراض مخالفان سیاسی دولت نیز شد.

رمزارزها را نمی‌تواند ممنوع کرد

واقعیت این است که ممنوع اعلام کردن هرگونه استفاده از دارایی‌های رمزارزی در کشور ترکیه به نوعی غیرممکن می‌باشد. رسانه‌های محلی چند قبل گزارش داده‌اند که از ابتدای سال ۲۰۲۱ میلادی و همزمان با افزایش قیمت رمزارز بیت کوین، دو صرافی بزرگ این کشور یعنی پاریبو(Paribu) و بی‌تی‌سی ترک(BtcTurk) روزانه بالغ بر ۱ میلیارد دلار حجم تراکنش را به ثبت رسانده‌اند.

شایان ذکر است که تنها ساعاتی پس از اعلام ممنوعیت دارایی‌های رمزارزی در ترکیه، میزان جستجوی دو واژه‌ی «رمزارز» و «بیت کوین» در موتور جستجوی گوگل به شدت افزایش یافت، روندی که نشان از عدم موفقیت ممنوعیت رمزارزها توسط دولت خبر می‌دهد.

طبق گزارشات منتشر شده در رابطه با حجم مبادلات رمزارزی در کشور ترکیه، مجموع حجم مبادله‌ی رمزارزها در ماه ژانویه نزدیک به ۲۵ درصد حجم مبادله‌ی بازار بورس ترکیه(BIST) بوده است.

نظر شما در رابطه با رویکرد دولت ترکیه نسبت به صنعت رمزارزها و ممنوع اعلام کردن استفاده از آن‌ها چیست؟ علی‌رغم ممنوعیت رمزارزها، چه چیز باعث شده تا این کشور به دنبال ساخت یک بانک مرکزی برای این صنعت رو به رشد باشد؟ نظرات خود را با تیم کوینیت به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا