اخبار داخلیاخبار و مقالات

وزارت نیرو نرخ برق مصرفی ماینرها را بیش از ۷۰ درصد افزایش داد!

وزارت نیرو در اصلاحیه‌ی جدیدی بهای برق مصرفی مزارع قانونی استخراج رمزارز را از ۹,۶۵۰ ریال به ۱۶,۵۷۴ ریال افزایش داد و همچنین شرایط جدیدی را برای تامین برق این مزارع اعلام کرده است

نکات برگزیده مطلب
  • مقررات تامین برق مزارع استخراج رمزارز و وضع مقررات سختگیرانه برای فعالان این صنعت، توقف فعالیت بسیاری از مزارع استخراج رمزارز کشور را موجب شده است. اما وزارت نیرو همچنان به تدوین قوانین سختگیرانه برای فعالیت ماینرها ادامه می‌دهد. بر همین اساس، در اصلاحیه‌ی اخیر قوانین تعرفه‌ی برق مصرفی ماینرها با افزایش ۷۱/۷۵ درصدی ۱۶,۵۷۴ ریال اعلام شده است.

اصلاحیه‌ی مقررات تامین برق مزارع استخراج رمزارز

وزارت نیرو در روز سیزدهم مرداد 1398 تعرفه‌ی برق صادراتی را برای مراکز استخراج رمزارز اعلام کرد اما اخیراً در اصلاحیه‌ای نرخ برق مصرفی ماینرها را به شدت افزایش داده است.

در این اصلاحیه، مقررات استخراج رمزارز با استفاده از انرژی الکتریکی حاصل از منابع تجدید‌پذیر با جزئیات بیشتری ارائه شده است. شرکت برق اختصاص کل ظرفیت نیروگاه تجدیدپذیر به استخراج رمزارز را بلامانع اعلام کرد. در همین راستا کل برق مصرفی مزرعه‌ی استخراج رمزارز با کل برق تولیدی توسط نیروگاه‌های تجدید‌پذیر تهاتر گردد و اگر چنانچه مالک مزرعه‌ی استخراج رمزارز برق بیشتری را نسبت به ظرفیت تولیدی نیروگاه تجدید‌پذیر تقاضا کند، انرژی مازاد توسط شرکت برق تامین خواهد شد.

چنانچه خالص توان تولید و یا تزیقی به شبکه‌ی برق مثبت باشد، شرکت برق مازاد تولید را با نرخ تضمینی خرید برق تجدید‌پذیر خریداری خواهد کرد و درصورتی که خالص عملکرد مجموعه‌ی نیروگاه و فارم منفی شود، نرخ فروش برق به مراکز استخراج رمزارز توسط شرکت برق محاسبه و دریافت خواهد شد.

همچنین در صورت سرمایه‌گذاری متقاضیان بر روی بهینه‌سازی و افزایش بهره‌وری انرژی الکتریکی، شرکت برق معادل انرژی صرفه‌جویی شده را بر اساس دستورالعمل شماره ۳۵۰/۴۱۲۸۴/۹۹ مورخ 1399/10/29 در اختیار سرمایه‌گذار قرار خواهد داد.

در اصلاحیه‌ی اخیر ماینرها می‌توانند با نصب و بهره‌برداری از مولد‌های حرارتی و ایجاد ظرفیت جدید برق مورد نیاز برای فارم استخراج رمزارز را تعیین کنند. در این اصلاحیه تعیین بهای سوخت توسط هیئت وزیران تعیین می‌گردد.

افزایش نرخ برق مصرفی ماینرها

در حالی که وزارت نیرو تعرفه‌ی برق ماینرها را در مصوبه‌ی قبلی خود 9,650 ریال اعلام کرده بود، در اصلاحیه‌ی جدیدی نرخ برق ماینرها را به 16,574 ریال افزایش داد.

وزارت نیرو در اصلاحیه‌ی جدید دوره‌های زمانی را برای مزارع استخراج رمزارز به سه دسته تقسیم کرده و در آن استفاده از انرژی شبکه‌ی برق کشور در دوره‌های زمانی «اوج بحرانی»(دوره‌های زمانی که به دلیل عدم کفایت ظرفیت تولید برق کشور نسبت به تقاضای برق، احتمال بروز خاموشی وجود دارد) برای استخراج رمزارز ممنوع اعلام شده است. همچنین هزینه‌ی برق مصرفی در دوره‌های زمانی «محدودیت‌دار» دو برابر نرخ تعیین شده؛ یعنی 33,148 ریال اعلام شده است. این دوره‌های زمانی نیز براساس محدودیت‌های تامین سوخت نیروگاه‌ها، عرضه برق و سایر قوانین در کشور توسط شرکت برق تعیین خواهد شد.

بر اساس دستورالعمل منتشر شده، نرخ برق صنعت استخراج رمزارز هر سه‌ماه یکبار بر اساس متوسط بهای برق صادراتی و نرخ تسعیر ارز در سامانه‌ی نیما محاسبه و ابلاغ خواهد شد. بعلاوه سایر هزینه‌ها همانند آبونمان، مالیات بر ارزش افزوده، تجاوز از قدرت، عوارض برق نیز بر اساس ضوابط و مقررات از ماینرها اخذ خواهد شد.

تخفیف تنها برای ماینرهای بزرگ

با این وجود، همچنان رویکرد ارائه‌ی مشوق برای سرمایه‌گذاران بزرگ در این اصلاحیه به چشم می‌خورد، به‌طوری که بهای برق دریافتی از سطوح ولتاژ 400 و 230 کیلوولت با 20 درصد تخفیف و از سطوح 132 ،66 و 63 کیلوولت با 12 درصد تخفیف محاسبه و اخذ خواهد شد.

همچنین ماینرهایی که بر اساس تایید مراجع به استخر‌های داخلی استخراج رمزارز متصل می‌شوند، مشمول 15 درصد تخفیف در بهای برق مصرفی خواهند شد.

نظر شما نسبت به اصلاحیه‌ی اخیر وزارت نیرو برای تعرفه‌ی نرخ برق مصرفی ماینرها چیست؟ با در نظر گرفتن ریسک فعالیت در صنعت استخراج رمزارز و مقررات جدید وزارت نیرو آیا امکان فعالیت برای ماینرها وجود خواهد داشت؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دکمه بازگشت به بالا