اخبار داخلیاخبار و مقالات

تابستانی سخت، همراه با افزایش نرخ تعرفه‌ی برق در راه است

به گفته‌ی معاون هماهنگی توزیع توانیر عواملی همچون کاهش سطح بارندگی و فارم‌های استخراج رمزارز غیرمجاز باعث شده‌اند تا تراز تولید و مصرف بهم خورده و منفی باشد

نکات برگزیده مطلب
  • غلامعلی رخشانی مهر معاون هماهنگی توزیع شرکت مادرتخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران(توانیر) روز گذشته با اعلام افزایش فشار بر سیستم برق کشور خاطرنشان کرد که تابستانی «بسیار سخت» پیش رو داریم. به گفته‌ی وی عواملی همچون کاهش بارندگی، افزایش دما، شرایط کرونایی و استفاده‌ی غیرمجاز از برق برای استخراج رمزارز باعث شده تا تراز تولید و مصرف برق کشور منفی شود. این صحبت‌ها درحالیست که به گفته‌ی محمد حسن متولی‌زاده مدیرعامل توانیر، طی ماه‌های آینده تعرفه‌ی مصرف برق نیز افزایش خواهد یافت.

تابستان سخت!

غلامعلی رخشانی مهر معاون هماهنگی توزیع توانیر روز گذشته در رابطه با وضعیت سیستم برق کشور در ماه‌های آینده اظهار داشت که «تابستان امسال سخت نیست، بسیار سخت است چرا که علاوه بر کاهش بارندگی‌ها و محدودتر شدن استفاده از پتانسیل نیروگاه‌های برق آبی، شاهد افزایش دما، شرایط کرونایی کشور، استفاده غیرمجاز از برق برای استخراج رمزارز هستیم؛ که همگی باعث شده تراز تولید و مصرف بهم خورده و منفی باشد».

وی در ادامه‌ی صحبت‌های خود افزود که «امسال شاهد کاهش  ۳۰ تا ۳۵ درصدی بارش‌ها هستیم که همین موضوع باعث شده تا به همین مقدار نیز از ظرفیت تولید برق نیروگاه‌های برق آبی کاهش یابد».

معاون هماهنگی توزیع توانیر خاطرنشان ساخت:

از هم اکنون در حال آماده شدن برای گذر از تابستان سخت امسال هستیم، برنامه‌ریزی‌ها به این منظور از سال گذشته انجام و پیش بینی‌ها براساس سنجش شاخص‌ها صورت گرفته است. غلامعلی رخشانی مهر

نیازمند برنامه‌ریزی هستیم

رخشانی مهر با بیان این که نیازمند برنامه‌ها و اقدام‌های فراگیر برای مدیریت بار تابستان هستیم، افزود «در قدم نخست، به مبارزه با فارم‌های استخراج رمزارز غیرمجاز رفته و همه تلاش خود را برای جمع‌آوری مراکز و دستگاه‌هایی که در منازل به صورت فردی بکار گرفته شده و از برق غیرمجاز برای استخراج رمزارز استفاده می‌کنند، بکار خواهیم گرفت.

Summer تابستان سخت گرما برق

وی ادامه داد «به تعدیل روشنایی معابر و جاده‌های بین شهری پرداخته‌ایم البته تعدیل روشنایی‌ها به معنی  خاموش کردن همه روشنایی‌ها نیست و  به طور مشخص در این طرح، به دنبال یک درمیان کردن روشنایی‌ها خواهیم بود.

معاون هماهنگی توانیر در رابطه با سیستم نورپردازی نقاط خطرناک نیز توضیح داد که «برق نقاط حادثه‌خیز تعدیل نخواهد شد».

رخشانی مهر به ظرفیت اداره‌ها و دستگاه‌های دولتی نیز در کاهش مصرف پرداخت و افزود «امسال برای نخستین بار، دستگاه‌های اداری موظف شده‌اند که برق مصرفی خود را  ۵۰ درصد در ساعت اداری کاهش و میزان مصرف برق خود را در ساعت غیراداری به ۱۰ درصد برسانند».

افزایش مصرف برق!

 وی با اشاره به ضرورت انجام این‌گونه کارها و اجرای چنین برنامه‌هایی برای گذر از پیک تابستان گفت «در همین فروردین ماه، شاهد افزایش پنج درصدی دمای هوا و ۲۲ درصدی مصرف برق بودیم که در نوع خود بی‌سابقه بود.

معاون هماهنگی توزیع توانیر ادامه داد «ورود زودهنگام چاه‌های کشاورزی به مدار مصرف و افزایش مصرف برق صنایع از دیگر دلایل بالا رفتن مصرف برق است. هر یک درجه افزایش دمای هوا، افزایش حداقل یک هزار مگاواتی مصرف برق را در کشور به دنبال دارد».

وی در مواجهه با این پرسش که آیا با توجه به این شرایط سخت، در تابستان دچار خاموشی خواهیم شد یا خیر، پاسخ داد:

غلامعلی رخشانی مهر تابستان سخت تعرفه برق Summerاز آنجا که ۲۴ هزار مگاوات از مصرف ۶۰ هزار مگاواتی برق کشور در اوج تابستان به سیستم‌های سرمایشی اختصاص دارد، در صورتی که مشترکان تنها دو نکته تنظیم درجه کولرهای گازی روی عدد ۲۴ و استفاده از دور کند کولرهای آبی را در نظر داشته باشند و به آن عمل کنند، دچار خاموشی نخواهیم نشد. غلامعلی رخشانی مهر

معاون هماهنگی توزیع توانیر همچنین به سایر راهکارهای مدیریت مصرف برق در تابستان نیز پرداخت و استفاده نکردن از وسایل پرمصرف برقی در ساعت‌های گرم روز و بکار گرفتن این دستگاه‌ها در ساعت های پایانی شب یا ابتدایی صبح و بهره‌گیری از نور طبیعی روز را از دیگر عوامل مهمی برشمرد که می‌تواند در کاهش مصرف بسیار موثر باشد.

افزایش تعرفه داریم

محمد حسن متولی زاده امروز در حاشیه آغاز مرحله‌ی نخست اقدام فراگیر توزیع برق در سال ۱۴۰۰ در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مشترکان کم مصرف به دلیل بهره‌مندی از تخفیف کم مصرفی خود و رایگان شدن قبض برق مشمول افزایش تعرفه مصوب هیات وزیران نخواهند شد، اظهار کرد «براساس مصوبه هیات وزیران و در طرح برق امید مشترکان به سه دسته کم مصرف، خوش مصرف و پرمصرف تقسیم شده‌اند».

افزایش تعرفه قیمت پول

وی ادامه داد «عملکرد این طرح  در ۶ ماه گذشته نشان داد حدود هفت میلیون مشترک توانستند با رعایت الگوی کم مصرفی در محدوده کم مصرف قرار گیرند و از صورت حساب با تخفیف ۱۰۰ درصدی برخودار شده و قبض رایگان دریافت کنند. انتظار می‌رود تعداد مشترکان کم مصرف به ۹ میلیون مشترک افزایش یافته و مشمول تعرفه تخفیفی شوند.

۳۳ درصد افزایش تعرفه در انتظار مشترکان پرمصرف

مدیر عامل توانیر با بیان اینکه تعداد مشترکان پر مصرف هم که ۴ میلیون بودند حدود ۶ درصد کاهش یافت و این نشان از توجه مردم به رعایت مصرف دارد، گفت:

برای مشترکان خوش مصرف که جامعه بیشتری هستند صورت حساب‌ها فقط ۷ درصد تغییر خواهد کرد و برای مشترکان پر مصرف این افزایش بیشتر است و در عمل ۱۶ درصد بعلاوه هفت درصد خواهد بود و اگر مصرف تعدیل نشود ۱۰ درصد دیگر اضافه می‌شود. محمد حسن متولی‌زاده

متولی زاده اظهار کرد «با هدف توجه مشترکان پرمصرف، به زودی با آنان تماس تلفنی برقرار خواهد شد و نیز پیام آموزشی و بروشور اطلاع رسانی برای آنها ارسال می‌شود تا از شیوه‌های مدیریت مصرف اطلاع یابند و بدانند با چه روش‌هایی می‌توانند مصرف خود را کاهش دهند تا صورتحساب قبض آنها کمتر شود. مشترکان پر مصرف می‌توانند با اقدامات بسیار ساده‌ای  ۱۰ درصد مصرف خود را کاهش داده و از ۳۰ درصد کاهش صورت حساب برخودار شوند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا