اخبار داخلیاخبار و مقالات

مقررات تامین برق مزارع استخراج رمزارز از سوی وزارت نیرو منتشر شد

بر اساس مصوبه‌ی وزارت نیرو، ماینرها می‌توانند برق مصرفی خود را از طریق احداث نیروگاه جدید و یا خریداری از شبکه‌ی برق و با توجه به مقررات تعیین شده تامین کنند

نکات برگزیده مطلب
  • مصوبه‌ی وزارت نیرو به شماره‌ی ۹۸.۳۶۳۷۶.۲۰.۱۰۰ که در تاریخ ۹۸.۸.۱۸ تصویب شده است، نحوه‌ی تامین برق مراکز استخراج رمزارزها(فارم‌ها) را مشخص کرده و برق مصرفی ماینر‌ها را ۹،۶۵۰ ریال(تقریبا معادل ۸.۳ سنت) اعلام کرده است. همچنین لازم به ذکر است که در بخشی از سند مقررات تامین برق فارم‌ها اعلام شده که شناسایی فارم‌ها و ماینرهای غیر مجاز دارای پاداش خواهد بود!

 

مقررات تامین برق فارم‌ها

مقررات تامین برق فارم‌ها که به تازگی منتشر شده است، برق متقاضیان(ماینر‌ها) را از دو روش اتصال به شبکه‌ی برق و خرید از شرکت‌های برق و تامین برق با ایجاد ظرفیت جدید مجاز اعلام کرده است.

توان الکتریکی مورد نیاز فارمهایی که برق خود را با اتصال به شبکه تامین می‌کنند از ظرفیت 30 الی 250 کیلوات از طریق نصب پست فشار متوسط و درخواست فارم‌های بزرگ با ظرفیت 1 مگاوات و بیشتر از طریق فیدر اختصاصی تامین خواهد شد.

بر اساس مصوبه‌ی منتشر شده، تغییر کاربری انشعاب‌های موجود تنها درصورت اصلاح و یا ابطال مجوز قبلی و صدور مجوز جدید فعالیت امکان پذیر است.

در این مصوبه اتصال به شبکه و واگذاری انشعاب برق پشتیبان به مراکز استخراج رمزارزی که برق مصرفی خود را از طریق احداث نیروگاه حرارتی جدید تامین می‌کنند، ممنوع اعلام شده است. اما مراکز استخراج رمزارزی که برق مصرفی خود را از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک تامین می‌کنند می‌توانند درخواست انشعاب برق پشتیبان خود را ارائه کنند.

تعرفه‌ی برق مصرفی فارم‌ها

مصوبه‌ی وزارت نیرو، تعرفه‌ی هر کیلووات ساعت برق مصرفی مراکز استخراج رمزارزها را 9650 ریال تعیین کرده است. با انجام یک محاسبه‌ی ساده تعرفه‌ی برق مصرفی ماینر‌ها 8.3 سنت(0.083 دلار) به ازای هر کیلووات ساعت مشخص می‌شود.

تعرفه‌ی اعلام شده دارای تبصره‌هایی است که با توجه به شرایط تعرفه‌ی اعلام شده را تغییر می‌دهند. بر همین اساس، بهای انرژی الکتریکی مصرفی از ابتدای خرداد تا پایان شهریور با ضریب 2(19,300 ریال به ازای هر کیلووات ساعت) محاسبه می‌شود. همچنین بهای برق مصرفی از ابتدای مهر تا پایان اسفند به‌طور نیم بها(4,825 ریال به ازای هر کیلووات ساعت) محاسبه می‌شود.

همچنین بهای اعلام شده درصورت تغییر بیش از 10 درصد در بهای برق صادراتی به دلیل تغییر نرخ ارز و یا دیگر عوامل، بازنگری خواهد شد. عوامل دیگری همانند آبونمان، مالیات بر ارزش افزوده و … نیز در بهای برق مصرفی ماینر‌ها اعمال خواهد شد.

در مصوبه‌ی وزارت نیرو تخفیف‌هایی نیز برای متقاضیان در نظر گرفته شده است؛ یعنی بهای برق فارم‌ها از سطوح ولتاژ 400 و 230 کیلوولت با 20 درصد تخفیف و از سطوح 132 و 63 کیلوولت با 12 درصد تخفیف محاسبه خواهد شد. همچنین ماینر‌هایی که به استخر‌های داخل کشور متصل شوند، مشمول 15 درصد تخفیف بیشتر خواهند شد.

ایجاد مقررات بدون در نظر گرفتن شرایط صنعت ماینینگ

در مصوبه‌ی هیئت وزیران، استفاده از انرژی الکتریکی برای استخراج رمزارزها در ساعات اوج مصرف ممنوع اعلام شده است.

به‌نظر می‌رسد که شرایط اعلام شده در این مصوبه‌‌ بدون در نظر گرفتن شرایط فعالیت صنعت ماینینگ و تنها با در نظر گرفتن شرایط صنعت برق کشور منتشر شده است. هزینه‌ی برق 8.3 سنتی(محاسبه‌ی قیمت بر اساس شرایط زمان نگارش مقاله) و قیمت بالاتر تجهیزات ماینینگ در ایران امکان رقابت با دیگر ماینرها را سلب خواهد کرد(هزینه‌ی برق مصرفی ماینر‌ها در فصول پر مصرف کشور چین 4 سنت اعلام شده است). همچنین ماینر‌ها به منبع انرژی پایدار و پیوسته نیاز دارند قطع برق مصرفی در بازه‌های زمانی اوج مصرف علاوه بر آسیب رسانی به تجهیزات ماینینگ موجب افزایش زیان ماینر‌ها خواهد شد و به نظر می‌رسد ارائه‌ی تخفیف در دیگر بازه‌های زمانی نمی‌تواند اشتیاقی برای فعالیت در این صنعت ایجاد کند.

سند مقررات تامین برق فارم‌ها همچنین اعلام می‌کند که شناسایی مراکز غیر مجاز استخراج رمزارزها دارای پاداشی تا سقف 20 درصد از خسارت دریافت شده از ماینر‌های غیرمجاز خواهد بود. این بند به پیشنهاد سازمان توانیر به مصوبه افزوده شده است.

بر اساس گزارش کوینیت، مدیرعامل بورس انرژی در جدیدترین اظهارات خود خواستار تعیین قیمت برق استخراج کنندگان ارزهای دیجیتال در بازار بورس انرژی شده است.

نظر شما نسبت به مقررات تامین برق فارم‌ها چیست؟ تاثیر تعرفه‌ی برق اعلام شده توسط وزارت نیرو بر فعالیت فارم‌های ماینینگ داخل کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دکمه بازگشت به بالا