اخبار سایر کوین‌ها - Altcoinsاخبار و مقالات

بهترین و بد‌ترین زمان برای انجام تراکنش در شبکه‌ی اتریوم کدام است؟

ازدحام تراکنش‌های در صف انتظار شبکه‌ی اتریوم از یک الگوی خاص تبعیت می‌کنند که دانستن آن می‌تواند به پرداخت کارمزد گس(Gas) کم‌تر توسط کاربران کمک کند

نکات برگزیده مطلب
  • یکی از بزرگ‌ترین مشکلات شبکه‌ی اتریوم مقیاس‌پذیری پایین در مقابل تعداد کاربر بسیار زیاد می‌باشد که نتیجه‌ی آن افزایش سرسام‌آور تراکنش‌های موجود در «صف در حال انتظار» و پس از آن افزایش کارمزد گس(Gas) می‌باشد. حال محققان متوجه شده‌اند که متوسط کارمزد شبکه‌ی اتریوم از یک الگوی خاص تبعیت کرده و در ساعات خاصی از شبانه روز به حداقل و حداکثر می‌رسد. به گفته‌ی آن‌ها اطلاع از این الگوی تغییر کارمزد می‌تواند به کاربران در پرداخت پایین‌ترین هزینه‌ی گس هنگام انجام تراکنش کمک کند.

نوسان گس اتریوم

هرکسی که در سال ۲۰۲۰ اقدام به مبادله‌ی اتریوم و ثبت تراکنش در این شبکه‌ی رمزارزی محبوب کرده باشد، بدون شک پرداخت کارمزد گس(Gas) را یک سرخوردگی می‌داند. با افزایش گاه و بی‌گاه کارمزد شبکه‌ی اتریوم و رسیدن هزینه‌ی گس به ۱۰۰ یا حتی ۲۰۰ جیوی(Gwei واحدی معادل یک میلیاردم اتر) بسیاری از کاربران از انجام تراکنش خود منصرف می‌شوند.

درحالیکه به گفته‌ی برخی تنها استفاده‌ی گسترده از راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری لایه‌ی دوم و یا شاردینگ می‌تواند به طور واقعی این وضعیت را سروسامان دهد، اما چند ترفند در هنگام استفاده از فناوری بلاک‌چین وجود دارد که در زمینه‌ی پس‌انداز پول بیشتر به شما کمک می‌کند.

یکی از ساده‌ترین کارها این است که در زمان‌های خاصی از شبانه‌روز  انجام تراکنش‌های رمزارزی خوددداری کنید. تحقیقات صورت گرفته توسط محققان شرکت فیلپ‌ساید کریپتو(Flipside Crypto) حاکی از آن است که سطح ازدحام تراکنش‌های در صف انتظار در بلاک‌چین اتریوم از یک الگوی کاملاً مشخص پیروی می‌کنند و کاربران می‌توانند با آگاهی در رابطه با آن، از پرداخت کارمزد بیهوده و بیشتر پرهیز کنند.

هزینه‌ی کارمزد گس Gas شبکه‌ی اتریوم ETH
پرداخت کارمزد کم‌تر

یک آزمایش بلند مدت

تحلیلگران از تاریخ ۱ام ژانویه‌ی ۲۰۲۰ متوسط کارمزد در شبکه‌ی اتریوم را ثبت و بررسی کرده‌اند. میله‌های رنگی در نمودار منتشر شده توسط تحلیلگران نشان دهنده‌ی متوسط کارمزد پرداختی در تراکنش‌های اتریوم است، درحالیکه نقاط سفید رنگ نمایانگر کارمزد‌های پرداخت شده خارج از عرف می‌باشد.

در ادامه‌ی گزارش با اشاره به این نمودار توضیح داده شده که به طور عادی بلاک‌چین اتریوم از ساعت ۱ بعد از ظهر به وقت جهانی تا ۶ بعد از ظهر شلوغ‌ترین وضعیت را دارد، که تقریباً با ابتدای ساعات کاری در آمریکا یعنی ساعت ۸ صبح تا ۱ بعد از ظهر هماهنگی کامل دارد. به گفته‌ی تحلیلگران این چهارچوب زمانی به هیچ عنوان اتفاقی نیست، زیرا تنها در این ساعت هم در اروپا و هم در آمریکا فعالیت کاری و اداری به صورت همزمان در حال انجام است.

هزینه‌ی کارمزد گس Gas شبکه‌ی اتریوم ETH
نمودار منتشر شده توسط تحلیلگران

در مقابل، خلوت‌ترین زمان فعالیت شبکه‌ی اتریوم ساعت ۹ تا ۱۱ شب به وقت جهانی تعیین شده است. این چهارچوب نیز از نظر تحلیلگران منطقی می‌باشد، زیرا نشان دهنده‌ی پایان ساعات کاری در آمریکا بوده و در اروپا اغلب مردم در حال آماده شدن برای خواب هستند(در آسیا نیز همچنان چند ساعت بعد از نیمه شب است).

کاربرد چنین اطلاعاتی

این اطلاعات می‌تواند به کاربران شبکه‌ی اتریوم کمک کند تا تراکنش‌های آن‌ها از صف در حال انتظار سریع‌تر عبور کند و یا از اینکه تراکنش آن‌ها تا چند ساعت دیگر با پرداخت مقدار قابل قبولی گس پردازش خواهد شد، اطمینان داشته باشند. البته این ترفند بیشتر برای تراکنش‌هایی که اولویت پایین دارند(مانند انتقال توکن‌های مختلف) و پروتکل‌های اقتصاد غیرمتمرکز(DeFi) مفید است.

به غیر از استفاده از ساعات خلوت شبکه، راهکارهای دیگری نیز برای پرداخت هزینه‌ی گس کم‌تر وجود دارد. به عنوان مثال توکن‌های چی‌گس(Chi Gas Token) می‌تواند مجموع کارمزد مصرفی توسط یک سری تراکنش‌های خاص را به حداقل ممکن برساند. این توکن قالباً به عنوان مکانیسم «ذخیره‌ی تخفیف» عمل کرده و کاربران باید هنگام پایین بودن کارمزد شبکه مقدار مشخصی توکن چی‌گس خریداری کنند؛ سپس در زمان افزایش کارمزد، از این توکن به عنوان گس تراکنش استفاده کنند.

راه‌حل‌های متفاوتی وجود دارد

بسته به نیاز کاربر، برخی راه‌حل‌های موجود می‌توانند به طور کامل از پرداخت کارمزد اضافی جلوگیری کنند. برخی راه‌حل‌های لایه‌ی دوم مانند ZKSync، پلاسما یا اکس‌دای(xDai) امکان انتقال تراکنش به یک دفترچه‌ی دیگر را فرهم آورده به کاربر اجازه می‌دهند که به صورت مجازی توکن‌های رایگان را جابجا کنند.

چنین سیستم‌های جایگزینی در حال حاضر شاهد سطح پذیرش بسیار پایینی بوده و ممکن است برای همه‌ی کاربران مناسب نباشد، با این حال می‌توان همواره آن‌ها را به عنوان یک مسیر واقع‌بینانه‌ی جهت کاهش ازدحام تراکنش‌های شبکه در نظر گرفت.

نظر شما در رابطه با تحقیقات صورت گرفته در زمینه‌ی ازدحام تراکنش‌های شبکه‌ی اتریوم در ساعات خاصی از روز چیست؟ چه راهکارهای دیگری برای پرداخت هرچه کمتر کارمزد هنگام انجام تراکنش‌های رمزارزی وجود دارد؟ نظرات خود را با تیم کوینیت به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا