اخبار و مقالاتاسکم و قانونگذاری - Scam & Regulation

یک سرمایه‌گذار مشهور: بایننس به یک پلت‌فرم قمار و ترویج کلاهبرداری تبدیل شده است!

به گفته‌ی کریپتووال(CryptoWhale) صرافی بایننس با رفتار عجولانه و لیست کردن رمزارزهای مختلف بدون استانداردی خاص، در حال آسیب رساندن به سرمایه‌گذاران و صنعت رمزارزها است

نکات برگزیده مطلب
  • مدت‌هاست که صرافی بایننس سعی دارد با لیست کردن تقریباً تمام پروژه‌های مالی غیرمتمرکز(DeFi) به ویژه پروژه‌هایی که بیشترین افزایش قیمت و سوددهی را داشته‌اند، همچنان در زمینه‌ی گزینه‌های ارائه شده به سرمایه‌گذاران رتبه‌ی اول را در اختیار داشته و یکه‌تاز میدان باشد. با این حال، به گفته‌ی یک سرمایه‌گذار مشهور حوزه‌ی رمزارز، این رفتار عجولانه و لیست کردن بدون محدودیت پروژه‌های مختلف باعث شده تا میلیون‌ها دلار ضرر مالی به سرمایه‌گذاران وارد شود، زیرا برخی پروژه‌ها کلاهبرداری بوده و پس از کسب درآمد حجم مبادله‌ی آن‌ها به صفر می‌رسد. به گفته‌ی این سرمایه‌گذار، بایننس در سال جاری بیشتر به عنوان یک پلت‌فرم قمار فعالیت داشته است تا یک صرافی مبادله‌ی رمزارز معتبر.

کلاهبرداری در بایننس

صرافی بزرگ بایننس که در حال حاضر از لحاظ حجم مبادله و نقدینگی رتبه‌ی اول را در جهان دارد، در بین کاربران به دلیل پاسخ سریع به پویایی بازار و افزایش تعداد گزینه‌های قابل مبادله‌ نیز مشهور است.

صرافی بایننس تقریباً هرروز چندین رمزارز جدید را به لیست رمزارزهای قابل مبادله‌ی خود اضافه می‌کند. این موضوع در حال حاضر که شاهد ترکید «حباب DeFi» هستیم بسیار مشهود‌تر شده است، زیرا بایننس همواره به دنبال لیست کردن پروژه‌های جدید و بسیار سودآور DeFi بوده و اکنون در خط مقدم این رویه قرار دارد.

Binance
لوگوی پلت‌فرم بایننس

به عنوان مثال، تنها در ماه آگوست ۱۵ توکن پروژه‌ی DeFi به لیست توکن‌های قابل مبادله‌ی این صرافی افزوده شده است؛ در حالیکه ۴ توکن دیگر نیز در ماه سپتامبر افزوده شده و اغلب آن‌ها بر روی بخش مبادلات ماریجین بایننس نیز موجود هستند. گرچه برخی از این پروژه‌های مالی غیرمتمرکز بسیار موفق واقع شده و توانسته‌اند به خوبی وعده‌های خود را عملی کنند، اما در بیشتر موارد به واسطه‌ی اینگونه پروژه‌ها از سرمایه‌گذاران کلاهبرداری شده و میلیون‌ها دلار سرمایه به جیب کلاهبرداران سرازیر شده است. در این بین می‌تواند به YFI، سوشی(Sushi) و پول دی‌فای(DFi.Money) اشاره کرد که اکنون حجم مبادله‌ی آن‌ها به صفر رسیده است.

صحبت‌های یک سرمایه‌گذار

با توجه به صحبت‌های اخیر یکی از سرمایه‌گذاران شناخته شده‌ی صنعت رمزارز که با نام مستعار «نهنگ رمزارز(CryptoWhale)» در فضای مجازی فعالیت دارد، تصمیم‌گیری عجولانه‌ی بایننس برای لیست کردن توکن‌های بیشتر هم برای سرمایه‌گذاران حوزه‌ی رمزارز مضر است و هم مانعی بزرگ برای تصویب و پذیرش رمزارزها به شمار می‌آید. این سرمایه‌گذار خطاب به چانگ‌پنگ ژائو مدیرعامل صرافی بایننس در پلت‌فرم توییتر اعلام کرده است که:

شما واقعاً باید در فرایند اضافه کردن گزینه‌های جدید به صرافی مبادله‌ی رمزارز خود محدودیت‌های تازه‌ای را وضع کنید. طی چند سال گذشته صدها پروژه‌ی کلاهبرداری در صرافی بایننس لیست شده و همین موضوع باعث از دست رفتن میلیون‌ها دلار دارایی و ثروت سرمایه‌گذاران شده است. CryptoWhale

این سرمایه‌گذار اکنون از چانگ‌پنگ ژائو می‌خواهد تا به احترام سرمایه‌گذاران بایننس و اعتبار کل فضای رمزارزی، مسئولیت لیست شدن تمام پروژه‌ها را بر عهده گرفته و از این پس مسئولیت‌پذیری پیشتری داشته باشد:

به عنوان مدیرعامل یک صرافی بزرگ، شما وظیفه دارید که تنها پروژه‌های دارای پتانسیل بالا را لیست کنید، نه پروژه‌هایی که پول بیشتری به شما می‌دهند. مشاهده‌ی چنین رفتارهایی بسیار دلسرد کننده است. این یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که «چرا سرمایه‌گذاران و جریان پول، تمایلی به پیوستن به این فضا [صنعت رمزارزها]ندارند». CryptoWhale

آیا بایننس یک صرافی متقلب است؟

صرافی بایننس تا به امروز توانسته اکثر وعده‌های خود را عملی کرده و کارهای بزرگی را به ثمر برساند، به ویژه در زمینه‌ی امکان انجام مبادلات رمزارزی در کشورهای در حال توسعه و افزایش پذیرش رمزارزها در سراسر جهان؛ از طرف دیگر این پلت‌فرم مبادله‌ی رمزارز بزرگ به دور زدن چهارچوب‌های نظارتی و قانونی کشورهای مختلف جهان نیز متهم شده و هم اکنون در خط خاکستری فعالیت دارد(وارد خطوط قرمز نظارتی کشورها نشده است اما از فعالیت‌ها آن استقبال هم نمی‌شود).

بایننس Binance
بایننس یک پلت‌فرم کلاهبرداری؟

در واکنش به درخواست «نهنگ رمزارزی» از صرافی بایننس و مدیرعامل آن، سایر سرمایه‌گذاران بزرگ حوزه‌ی کریپتو نیز اعلام کرده‌اند که «بایننس در سال ۲۰۲۰ به شکل یک صرافی متقلب و کلاهبردار در صنعت رمزارزها ظاهر شده است». به گفته‌ی آن‌ها، صرافی بایننس در سال جاری بیشتر شبیه به یک پلت‌فرم قمار و کازینو رفتار کرده‌اند تا یک صرافی مبادله‌ی رمزارز قانونی و قابل اعتماد!

مدیرعامل بایننس: خودتان باید تحقیق کنید

آقای چانگ‌پنگ ژائو در دفاع از عملکرد خود اظهار نموده که پیش از سرمایه‌گذاری در پروژه‌های رمزارزی مختلف باید خودتان دست بکار شده و در رابطه با آن‌ها تحقیق کنید، زیرا اغلب پروژه‌ها به صورت آزمایشی فعالیت‌های خود را آغاز کرده و احتمال شکست و پیروزی آن‌ها همواره وجود دارد. به گفته‌ی وی، این وظیفه‌ی خود سرمایه‌گذاران است که مراقبت‌های لازم را انجام داده و عاقلانه سرمایه‌گذاری کنند. وی در ادامه توضیح داد:

Zhao Changpengتعداد زیادی از پروژه‌های تازه کار با شکست مواجه شده و تنها تعداد اندکی از آن‌ها می‌توانند مراحل آزمایشی خود را با موفقیت پشت سر بگذارند. ما نمی‌دانیم که کدام پروژه در نهایت موفق و سربلند خواهد بود. ما می‌توانیم تنها بیت کوین را لیست کرده و برای لیست کردن رمزارز دوم ۲۰ سال دیگر صبر کنیم، اما این کار کمکی به رشد صنعت رمزارزها نخواهد کرد. DYOR(خودتان تحقیق کنید). changpeng zhao

نظر شما در رابطه با صحبت‌های این سرمایه‌گذار شناخته شده و رویکرد بایننس در زمینه‌ی لیست کردن پروژه‌های جدید چیست؟ چه راهکاری برای شناسایی پروژه‌های کلاهبرداری وجود داشته و بایننس باید چه محدودیت‌هایی برای لیست شدن پروژه‌های جدید وضع کند؟ نظرات و پیشنهادات خود را با تیم کوینیت به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا