اخبار بیت‌کوین - Bitcoinاخبار و مقالات

برخلاف تصورات، طی روزهای گذشته سختی شبکه‌ی بیت کوین ۷ درصد افزایش یافته است

آمار و ارقام منتشر شده در رابطه با تغییرات سختی شبکه‌ی بیت کوین حاکی از آن است که برخلاف انتظار عموم، سختی شبکه‌ی بیت کوین طی روزهای گذشته یک روند افزایشی را آغاز کرده است

نکات برگزیده مطلب
  • برخلاف تصور عموم و پیش‌بینی‌های صورت گرفته توسط تحلیلگران حوزه‌ی رمزارز مبنی بر اینکه طی هفته‌های آتی با کاهش ۱۶ درصدی سختی شبکه‌ی بیت کوین مواجه خواهیم بود، سختی شبکه‌ی بیت کوین یک روند افزایش را آغاز نموده و طی روزهای گذشته ۷ درصد افزایش داشته است.

افزایش سختی شبکه

گزارشاتی که دو هفته‌ی قبل در فضای مجازی منتشر شده بود، تخمین می‌زد که سختی استخراج شبکه‌ی بیت کوین احتمالاً با کاهش ۱۶ درصدی روبرو خواهد شد. با این وجود ما طی روزهای گذشته شاهد افزایش تدریجی سختی شبکه‌ی بیت کوین تا ۷ درصد بوده‌ایم، زیرا ماینرهای بیشتری طی دو هفته‌ی گذشته به شبکه‌ی بیت کوین وارد شده و دستگاه‌های استخراج رمزارز خود را برای بدست آوردن سود و مقداری رمزارز راه‌اندازی کرده‌اند.

سختی بیت کوین BTC Bitcoin افزایش

سختی شبکه‌ی بیت کوین هر ۲۰۱۶ بلاک بر اساس تعداد ماینرهای فعال شبکه و زمان لازم برای پیدا شدن بلاک‌ها، به صورت خودکار تنظیم می‌شود. این بهترین راه برای جلوگیری از تولید بیش از حد رمزارز جدید در شبکه یا ایجاد مشکل در فرایند استخراج به دلیل شرایط مختلف بازار است.

با هر بار تنظیم و افزایش سختی این شبکه، اعتبار بخشیدن به بلاک‌های جدید چالش‌ برانگیزتر و سخت‌تر می‌شود. ماینرهای صنعتی هم برای حضور مداوم در رقابت و سودآوری باید تجهیزات پیشرفته‌تری خریداری نمایند. در عین حال، ماینرهای ضعیف‌تر اساسا حذف شده و دیگر توان رقابت ندارند.

وضعیت فعلی سختی شبکه‌ی بیت کوین

در همین حال، هر واحد رمزارز BTC با قیمت ۷۳۱۵ دلار مبادله می‌شود که نسبت به روز گذشته یک کاهش ۱/۲۱ درصدی را شاهد بوده است. البته این رقم نسبت به یک هفته‌ی گذشته تقریباً افزایش ۱۷ درصدی را نمایش می‌دهد.

طبق داده‌های منتشر شده توسط استخرج بزرگ بی‌تی‌سی دات‌کام(BTC.com) سختی استخراج بیت کوین هم اکنون در ۱۴/۸ قرار دارد، تقریباً در همان حدی که در نیمه‌ی دوم ژانویه‌ی گذشته بوده است. در روند خودتنظیمی بعدی که دو هفته‌ی دیگر رخ خواهد داد، احتمالاً شاهد افزایش مجدد سختی این شبکه خواهیم بود، فرایندی که با افزایش ۵/۵۵ درصد سختی این رقم را به ۱۵/۵۳ T می‌رساند.

سختی بیت کوین BTC Bitcoin افزایش
نمودار تغییرات سختی شبکه‌ی بیت کوین طی سه ماه گذشته تا به امروز

البته این پیش‌بینی‌ها بسته به میزان قدرت محاسباتی یا همان هش‌ریت شبکه تغییر خواهد شد. از ۲۶ام ماه مارس تا به امروز هش‌ریت شبکه‌ی بیت کوین حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است.

تنها دو هفته‌ی قبل بود که جامعه‌ی بیت کوین با یکی از بزرگ‌ترین افت‌های ناگهانی سختی شبکه‌ی بیت کوین مواجه شد و این رقم از ۱۵/۹ به ۱۳/۹ سقوط کرد. از لحاظ تئوری، تا پیش از رویداد هالوینگ و نصف شدن پاداش بلاک‌های بیت کوین در ۱۳ام می، سه مرتبه‌ی دیگر شاهد خودتنظیمی سختی شبکه‌ی بیت کوین خواهیم بود.

عوامل تاثیرگذار بر سختی شبکه

شیوع بیکاری کووید۱۹ در جهان تاثیر گسترده‌ای بر روی قیمت رمزارز بیت کوین داشته است؛ تا جایی که بسیاری از ماینرها به مرحله‌ی ضرردهی مالی رسیده و از شبکه خارج شده‌اند.

با این حال، شرکت بلاکور سولوشن(Blockware Solutions) که در زمینه‌ی زیرساخت‌های بلاک‌چین فعالیت دارد، به تازگی اعلام نموده که ماینرها لزوماً با افزایش سختی و دشواری فرایند ماینینگ سریعاً اقدام به خروج از شبکه نمی‌کنند. در مقابل، به دلیل تعهدات قراردادی و مدیریت ضعیف نقدینگی، ماینرها غالباً با ضرر مالی به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

این روند باعث می‌شود آن‌ها بیش از آنچه استخراج می‌کنند رمزارز به فروش برسانند، که در نتیجه نقدینگی بیت کوین کاهش یافته و فشار مضاعفی بر بازار ایجاد می‌شود. در این مرحله این ماینرها به ورشکستگی رسیده و فعالیت‌های ماینینگ خود را متوقف می‌کنند.

نظر شما در رابطه با تغییرات سختی شبکه‌ی بیت کوین و افزایش این شاخص برخلاف پیش‌بینی عموم تحلیلگران چیست؟ چه عواملی باعث افزایش سختی شبکه‌ی بیت کوین طی روزهای گذشته شده‌اند؟ نظرات خود با تیم کوینیت در میان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا