آموزش ماینینگترید و ماینینگماینینگ

سوالات ابتدایی درباره استخراج “Mining”

ماینینگ یا استخراج ارزهای رمزنگاری شده به چه معناست؟

استخراج ارزهای رمزنگاری‌‌شده نوعی سرمایه‌گذاری نوپا و نوین در حیطه سرمایه‌گذاری های اینترنتی است. این سرمایه‌گذاری نیازمند سخت‌افزار‌های قدرتمند برای حل مسائل دشوار و پیچیده ریاضی (محاسبات عددی) در بستر اینترنت است. استخراج به عملیاتی گفته می شود که توسط این سیستم های سخت‌افزاری انجام می شود، بطور مثال استفاده از کارت های گرافیک در تعداد بالا یا استفاده از Asic‌ ها (دستگاه هایی که به طور اختصاصی برای استخراج ارزی خاص ساخته شده اند) برای حل اینگونه مسائل کاربرد دارند و بوسیله آن تراکنش های داخل شبکه انجام می شود و در کنار آن توزیع واحد های جدید از همان ارز در داخل شبکه (بلاکچین) صورت می گیرد و در ازای محاسباتی که انجام شده مقداری از آن ارز دیجیتال به کیف پول صاحب آن سخت افزار واریز می شود.

برای ماینینگ به چه ابزاری نیاز داریم؟
امروزه برای استخراج ارزهای دیجیتال از 2 ابزار راهبردی استفاده می شود:

اسیک ها (َASIC): ابزارهایی هستند که از تعداد بسیار زیادی هسته پردازشی تشکیل می شوند و نوع هسته پردازشی بکار گرفته شده رابطه مستقیم با الگوریتم رمزگذاری ارز مورد نظر دارد به عبارت دیگر این دستگاه ها فقط برای استخراج روی یک الگوریتم رمزنگاری و ارزهای پشتیبان آن قابل استفاده هستند. بطور مثال دستگاه اسیک Antminer S9 مخصوص استخراج بر پایه الگوریتم SHA256 است و ارز بیت‌کوین با آن استخراج می شود.

کارت های گرافیک (GPU): کارت های گرافیک دارای هسته های پردازشی زیادی هستند ولی عموما تعداد هسته های آنها کمتر از اسیک ها است و از چیپ های حافظه با حجم و سرعت بالا بهره‌ می برند و به جای اینکه فقط قابلیت استخراج یک ارز را داشته باشند می توانند به محاسبه الگوریتم‌های متفاوتی بپردازند. قیمت و میزان مصرف انرژی کمتری نسبت به اسیک‌ها دارند. عموما بین 6 تا 8 کارت گرافیک بر روی یک سیستم کامپیوتری مورد استفاده قرار می گیرد و به آن ریگ گفته می‌شود.(گاها 19 کارت هم توسط افراد خبره روی یک ریگ مورد استفاده قرار گرفته است)
بطور مثال عموما از کارت های گرافیک AMD سری RX و کارت های گرافیک nVidia سری 10 استفاده می‌شود.

در کنار این 2 ابزار نیازمند اینترنت و انرژی برق هستیم که البته در مقیاس های بزرگ و در صورت استفاده از چندین دستگاه باید به تهویه و خنک‌کنندگی محیط به دقت پرداخته شود.

حداقل سرمایه برای شروع این کار چقدر است؟

اگر قصد دارید بصورت تفریحی یا برای آشنایی بیشتر با این سرمایه‌گذاری آشنا شوید تنها یک کارت گرافیک با حداقل حافظه 4 گیگابایت نیاز دارید، اما اگر بدنبال سود بیشتری هستید و بدنبال بهینه‌ترین حالت بازگشت سرمایه هستید توصیه می‌شود بین 6-8 کارت گرافیک را در کنار هم مورد استفاده قرار دهید. ترجیحا کارت ها یکسان باشند. برای این کار نیازمند سرمایه ای بین 10 تا 14 میلیون تومان (در زمان نوشتن این مطلب) هستید.

استخراج با اسیک نیازمند محیطی صنعتی است چون این دستگاه ها عموما پر سر و صدا هستند و پر مصرف هستند، قیمت بالایی دارند و در کشور ما این دستگاه ها حتی تا چند برابر قیمت واقعی به فروش می رسند و بازار بسیار رقابتی ای دارند. پس اگر به تازگی قصد دارید استخراج را شروع کنید بهتر است با کارت های گرافیگ شروع کنید چون بازار فروش گسترده تری دارند و نیازمند محیط و هزینه خاصی برای شروع نیستند.

سود من از استخراج چقدر است؟

قیمت ارزهای رمزنگاری شده توسط بازار آزاد تعیین می‌شود درست مثل ارزش سهام و دارای نوسان است، همین موضوع باعث شده تا شاید سود حاصل نیز دچار نوسان شود. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که ارزهایی که استخراج کرده اید را سریعا نفروشید و صبر کنید و از رشد قیمت این ارزها بخوبی استفاده کنید. برای مثال در ماه اکتبر 2017 هر ایتریم 300 دلار قیمت داشته در صورتی که تا 20 دسامبر 2017 میلادی(تنها 2 ماه بعد) این عدد به اطراف 800 دلار می رسد. پس در فروش ارزها عجله نکنید. در بد بینانه‌ترین حالت سود ماهیانه حاصل از ماینینگ 8-12% در نظر گرفته می‌شود که باید به نوسانات قیمت نیز بدقت توجه کرد. اصلا پیشنهاد نمی شود که با پولی که به آن احتیاج دارید و یا با گرفتن وام و قرض‌کردن پول این سرمایه گذاری را شروع کنید.شرط اول یک سرمایه‌گذاری مطمئن استفاده از سرمایه ای است که به آن در زندگی روزمره احتیاجی ندارید. هر سرمایه‌گذاری دارای ریسک های مختلفی است و نباید تصور کرد هر ماه مبلغی سود خالص به شما بازگشت داده شود و باید ریسک ها نیز بدقت مطالعه و در نظر گرفته شود.
برای محاسبه سود در مطالب آینده کار با ماشین حساب های آنلاین را برای شما عزیزان به اشتراک خواهم گذاشت که با توجه به سخت افزاری که استفاده می کنید و همچنین قیمت انرژی برق، این ماشین حساب عدد دقیق سود شما را در لحظه (با فرض بر اینکه قیمت ارزها ثابت بماند) محاسبه می‌کند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

‫82 دیدگاه ها

  1. سلام وقتت بخیر. با استفاده از لبتاب توی نرم افزار ماینر گیت سرعت cpu 800 h/s هست و سرعت gpu 50 Mh/s اما روشن بودن یا نبودن پردازنده gpu تاثیری بر سرعت دریافت share ها نداره.باید چکار کرد؟ cpu مدل 6700hq و گرافیک gtx 950 ممنون اگر جواب بدید.

    1. سلام، دوست گرامی استفاده از لپ‌تاپ برای استخراج رمزارز توصیه نمیشه باید زمان بازگشت سرمایه و قیمت لپ‌تابتون را در نظر بگیرید و این نکته هم توجه داشته باشید که عمرش کم میشه
      اما در مورد سوالتون همونطور که نوشتید توان پردازشی پردازنده در این الگوریتم خیلی کمتر از کارت گرافیک هست(0.8 Mh/s) بنابراین زمانی که ازش استفاده میکنید به چشم نمیاد

  2. سلام خسته نباشید
    کارت گرافیک من RX570 4g rog هست و وقتی نرم افزار phoenixminer رو استارت میکنم بیشتر از 9 mh بهم نمیده میشه راهنمایی بفرمایید

  3. با سلام دوست عزیز لطفا فرق SSL Stratum Port/Stratum Port/Getwork Port را بگویید . برای اتصال به استخر کدام روش بهتر است؟

  4. سلام ماینرm3 خریدم جای کارت sd خرابه میخام ادرس کیف پول قبلی را حذف کنم کیف پول خودم را مچ کنم میگن فقط با واتس ماینر میشه آپگرید کرد لطفا میشه مرحله به مرحله بنویسید برام ممنون

  5. سلام ببخشید آیاسرعت اینترنت بر میزان سوددهی ماینینگ تاثیر دارد

    1. مستقیم نه، ولی به صورت غیر مستقیم می‌تونه تاثیرات کمی داشته باشه(به بعضی دلایل فنی). در کل هر چی اینترنت شما زمان تاخیر کمتری داشته باشه بهتره.

  6. سلام الان قیمت برق هر وات ساعت برای استفاده خانگی و صادراتی که برای ماینرا در نظر گرفته شده متفاوته ایا استخراج با کامپیوتر خانگی برای مونرو میخوام تعرفه برقش چجور حساب میشه؟ ایا برق زیاد مصرف میشه؟ و جزو تعرفه های مصرف خانگیه یا صادراتی؟ چون اگه صادراتی باشه فکر نکنم سودی توش باشه لطفا جواب کامل بدید ممنون

    1. محاسبات هزینه با تعرفه‌ای که روی فیش برق اون محل نوشته شده حساب میشه برای اینکه بدونید چطور حساب میشه باید روی فیش برق رو بخونید(خانگی، صنعتی، تجاری، کشاورزی و …)
      مصرف برق بستگی به مقیاس فعالیت شما داره ولی در کل فعالیت ماینینگ مصرف برق بالایی داره پیشنهاد میکنم مقاله‌ی «راهنمای انتخاب و طراحی اجزاء برق‌رسانی به ریگ‌های ماینینگ و اسیک‌ها» را مطالعه کنید

  7. سلام
    چندروزه که نرم افزار minergate برای من قطع اگر آشنایی با این نرم افزار دارید و مشکل رو میدونین کمکم کنید . ممنون

  8. می خواستم بدونم که واسه سیستمم مشکلی در دراز مدت نداره الان که خدا روشکر داره ماین میکنه

    1. اگر حرارت سیستم نره بالا و در شرایط خوبی کار کنه نباید مشکلی پیش بیاد.

  9. سلام خسته نباشید میخواستم بدونم چطور میشه در نرم افزار miner gate هم از cpu استفاده کرد هم از gpu ؟؟؟؟ من هرکاری میکنم فقط از cpu استفاده میکنه لطفا کمکم کنید ممنون.
    کارت گرافیک RX 560 4 gig درایو گرافیک هم اپدیت هست همه ی درایو ها نصب است.

    1. سلام روز بخیر. شما باید استارت ماینینگ با CPU رو بزنید فقط، همین! مدل پردازنده‌تون چیه؟

        1. احتمال زیاد پردازنده‌تون کشش مدیریت کارت گرافیک‌ها و ماین کردن همزمان رو نداره و ضعیفه. بعد از عوض کردن پردازنده می‌تونید ماین کنید همزمان ولی ماینینگ با CPU هش‌زیت زیادی بهتون نمیده.

  10. ممنون از پاسخ سریع شما
    سوال اینکه کیف پول بلاک چین اتریوم رو هم پشتیبانی میکنه یا خیر و اگر نه پیشنهاد شما برای کیف پول چه گزینه ای هست ؟ با تشکر

    1. بله. از بیت‌کوین، اتریوم، بیت‌کوین کش، پکس و استلار پشتیبانی می‌کنه. شما می‌تونید از Jaxx liberty هم استفاده کنید. کیف‌پول خوبیه

  11. سلام
    د رحدود 30 م میخوام بر روی ریف کارت گرافیک و استخراج اتریوم هزینه کنم
    نیاز به راهنمایی و اطلاعات تخصصی شما دارم . ممنون میشم با این شماره تماس بگیرید یا پیامکی ارسال کنید تا خودم تماس بگیرم .
    اگر که ریف مناسبی داشته باشید ازتون خریدارم

    1. سلام. لطفا با این شماره، بخش ماینینگ تماس بگیرید تا به سوالاتتون پاسخ داده بشه. 88914049

  12. با سلام و عرض ادب
    چند تا سوال داشتم
    من میخواستم ماینر m3بخرم ولی تازه کارم نمیدونم چه کارهایی انجام داد منظورم اینه که ایا علمی بای ماین کردن میخواد یا اگه با این اطلاعاتی که از اینترنت در اوردم میتونم کار کنم ایا واقعا ارزش سرمایه گذاری داره میشه با این کار برای اینده خود کاری کرد یکی هم اینکه تبدیل ارزش سادس یا پیچیده میشه راهنمایی کنین اکه بشه یکمی منو اگاه کنین فدات

    1. سلام
      در ابعاد پایین در صورتی که اطلاعات IT مناسبی داشته باشید ، از طریق آموزش هایی که در سطح اینترنت هست میتونید شروع به کار کنید . تبدیل کردنش هم معمولا مشکل خاصی نداره و سایت ها و صرافی هایی هستند که این خدمت رو ارائه میدهند . فقط در نظر بگیرید که اون دستگاهی که فرمودین مصرف برق و تولید گرما و صدای خیلی زیادی داره و برای کار در همه جا مناسب نیست

  13. سلام
    توی کامنت ها دیدم که یک عده ناراضی بودند که درآمدشون با زیاد شدن استفاده کنندگان از یک مدل دستگاه کم شده ، حتی توی یک مورد در عرض سه هفته به گفته خودشون یک چهارم شده،
    ممکنه توضیح بدید که علت این موضوع چیه؟ آیا هش ریت دستگاه ها پایین میاد؟ اگه هش ریت پایین نمیاد و تقریبا ثابته و کاهش درآمد بسته به نوع دستگاه داره سایت های مجاسبه ی درآمد چه شکلی صرفا با دریافت هش ریت و هزینه ی برق درآمد رو حساب میکنن؟
    سپاس بابت سایت خوب و به روزتون

    1. سلام دوست من. این بخاطر بحث «سختی شبکه-Difficulty» هست. بطور خلاصه، هرچی مقدار قدرت پردازش شبکه بالاتر بره، معماهای ریاضی که توی شبکه برای ماینرها مطرح میشه هم سخت‌تر میشه و در نتیجه زمان بیشتری برای حل‌شون صرف میشه. در نتیجه درآمد ماینرها پایین‌تر میاد. دلایل مختلفی برای لزوم وجود سختی شبکه وجود داره. شما می‌تونید راجب این مسئله توی این مقاله بیشتر مطالعه کنید: https://bit.ly/2XcE7j9

      موفق باشید

  14. سلام دوست عزیز
    من میخوام دستگاه ماینر بگیرم …. تو این مدت فهمیدم که این دستگاه ها برق زیاد و گرمای زیاد تولید میکنن
    من حدود بیست پنج ملیون پول دارم اول اینکه به نظرتون میتونم کاری بکنم ؟ میشه استارت زد یا نه ؟
    دوم اینکه میشه تو واحد مسکونی خالی این کار و انجام داد ( چه از نظر امکان ماین کردن چه از نظر قانونی چه از نظر مصرف برق و افزایش دادن آمر دریافتی و اینا )؟
    در کل اگه بتونی کمکم کنی عالی میشه …. خیلی گیج و سر در گمم

    1. سلام دوست من. بستگی داره از چه دستگاهی استفاده کنید و تعدادشون چندتا باشه؛ بله تو واحدهای مسکونی میشه انجام داد و خیلی‌ها هم انجام میدن این کار رو. شما با مقدار پولی که گفتید دستگاه‌های مختلفی می‌تونید تهیه کنید. لطفا شنبه با این شماره تماس بگیرید(بخش ماینینگ)، و هر سوالی که داشتید رو مطرح کنید تا کمکتون کنند. 88914049

      موفق باشید

  15. سلام.

    آیا برای مصرف برق خانگی سقفی وجود داره؟

    جون من شنیدم که اگه از حد مجاز مصرف برق بالاتر بره اخطار می دن بعد قطع می کنن.
    من چهار تا s9 دارم که در ماه مصرفش میشه حدود 4000 کیلو وات!!! در صورتی که مصرف خانگی نهایت 300 کیلو وات هست.

    1. سلام، بله به نظر میاد جدیدن به خونه‌هایی که توشون ماین انجام میشه حساس شدن.

        1. شما باید به اداره‌ی برق منطقه‌ی خودتون مراجعه کنید و ازشون بپرسید که افزایش میدن یا نه. ماین کردن هم کار غیر قانونی نیست، ولی چون برق زیادی مصرف می‌کنه یکم بی رغبت بهش نگاه می‌کنن مسئولین؛ بخصوص خونگی. در نتیجه احتمال اینکه به خونه مجوز بدن خیلی کم هست.

    1. سلام. مسلما ضربه به هر چیزی صدمه می‌زنه، ولی اگر به برد‌های داخل و خارج دستگاه آسیبی نرسیده باشه دستگاه کار می‌کنه.

  16. سلام وقت بخیر من 21 دستگاه s9j رو قبلا به استخر viabtc متصل کردم و حالا قصد دارم 6 تا دسگاه m3x به این فارم اضافه کنم اینترنتم با مودم tplink و سیمکارته . انتن دهی خوبه ولی دسگاهارو که روشن میکنم تو قسمت کانفیگ میزنه this section contauns no value yet ولی در صورتی که تو خونه وصل میکنم مشکل نداره و ماین میکنن . ضمنا برای m3 ها یه اکانت جدید با همون viabtc باز کردم .
    مشکل از چیه به نظرتون ؟؟؟
    ممنون از سایت خوبتون .

    1. سلام دوست من . احتمال زیاد میدم که مشکل از اینترنتتون باشه . شما اونجایی که با دستگاه ها مشکل دارین مودم رو ببرین و با لپ تاپ یا گوشی ping time استخر رو و یا هر ip معبر دیگه ای رو چک کنید و یا ببینید که اینترنت دارین یا خیر . اگه خونه با همین اینترنت استفاده میکنید و مشکلی ندارید احتمال داره یه سری جاها مودم آنتن داشته باشه ولی به اینترنت متصل نباشه

  17. سلام . امکان تغییر الگوریتم بیت کوین از sha-256 به الگوریتم های دیگه هست ؟ و اگه تغییر کنه این ماینرهایی که الان داریم جوابگو هستن؟

    1. سلام، بله از نظر فنی امکانش وجود داره؛ ولی هنوز دلیل موجهی برای انجام اینکار وجود نداره. اگر تغییر کنه ماینرهایی که با الگوریتم SHA-256 کار می‌کنند دیگه توی شبکه‌ی بیت‌کوین قادر به انجام استخراج نخواهند بود. ولی کوین‌های دیگه‌ای هستند که از الگوریتم SHA-256 استفاده می‌کنند؛ شما می‌تونید اون‌ها رو با دستگاه‌های ماینرتون استخراج کنید.(اینایی که توضیح دادم در صورتیه ک الگوریتم بیت‌کوین عوض بشه، که به شدت بعید به نظر میاد)

  18. با سلام
    یه سوال در مورد pool داشتم
    در قسمت کنفیگ دستگاه ماینر وقتی آدرس pool یا همون استخر رو معرفی میکنیم 3 تا pool هست
    مثلا اگه از استخر antpool استفاده میکنیم میتونیم pool 1 رو antpool بذاریم و در قسمت pool 2 استخر دیگه مثل f2pool قرار بدیم و pool 3 یه استخر دیگه. که هر وقت یکی قطع شد از دومی استفاده کنیم ؟

    1. سلام دوست من
      بله همانطور که گفتین میتونید از سه تا استخر مختلف استفاده کنید . کار دیگه ای هم که میتونید انجام بدین اینه که سه تا سرور از یک استخر را وارد کنید تا در صورتی که یک عدد از سرور ها با مشکل روبرو شد و یا ارتباط شما با سرور 1 قطع شد از سرور های جایگزین همان استخر استفاده کنید .

    1. سلام. به نظر میاد که آی‌پی‌های ایران بسته شده برای استخر Antpool. بزودی و بعد از انجام تحقیقات، جزئیات این قضیه تو سایت کوینیت منتشر میشه. ولی برای الان شما می‌تونید از استخر Antpool به استخرهایی مثل BTC.com و Slush pool انتقال بدید دستگاهتون رو.

  19. سلام.سرعت ماینینگ به سرعت اینترنت هم بستگی داره؟ یا برای دستگاه e10 چه نوع سرعت اینترنتی قابل استفاده است.من ی tp-link دارم ک نامحدوده ولی سرعتش پایینه و 512 کیلوبایته ؟ میشه با این سرعت پایین این دستگاه رو راه اندازی کنم؟ اصن بستگی ب سرعت اینترنت داره ک سریع تر استخراج کنه؟

    1. سلام دوست من. به سرعت بالای اینترنت احتیاجی نداره، ولی هرچی زمان تاخیر(Ping) اینترنت شما کمتر باشه بهتره. به اصلاحی میشه گفت هرچی اینترنت شما فرزتر باشه بهتره.

  20. با سلادستگاه رو بر اساس راهنما نصب و راه اندازی کردیم و تمام تاییدیه ها رو اعمال اما ماینینگ نمیکنه چرا😪ممنون میشم جواب بدین

    1. سلام و وقت بخیر
      دوست من مدل دستگاهتون چیه و چه تنظیمات و کانفیگ هایی اعمال کردین ؟ و اینکه الان چه مورد و یا اروری میبینید ؟ لطفا این موارد رو کامل بهم بگین تا بنده راهنماییتون کنم .

  21. سلام خسته نباشید
    من بصورت آزمایشی یه دستگاه انت ماینر اس9جی گرفتم…وصلش کردم به استخر انت پوول .میزان هش دستگاه تو مشخصاتش زده 14.5
    اول هم که روشن میکنمو راه میفته تو استاتوسش همینو میزنه.ولی بعده 20دقه تقریبا سرعت متوسطش خیلی میاد پایین.نمیدونم مشکل از چیه!!؟
    اینترنت adsl هست 1مگ،البته سرعت واقعیش 256-300،دمای چیپها هم 15 درجه هست هر سه تا،محیطم عاری از یه ذره خاک

    1. سلام،روز بخیر
      مشکل شما می‌تونه از بخش‌های مختلفی باشه. اول از همه با یک استخر دیگه امتحان کنید. دوم از اینترنت خودتون پینگ بگیرید و مطمئن بشید که زمان تاخیر قابل قبولی داره و قطعی نداشته باشه. و در آخر اگر مشکلتون حل نشد از صفحه‌ی Status دستگاهتون اسکرین شات بگیرید و برای من بفرستید تا بتونم بیشتر راهنماییتون کنم.

  22. با سلام بنده میخام وارد کار ماین بشم بنظرتون با کارت گرافیک شروع کنم یا اسیک ؟؟سختی شبکه زیاد میشه و سودمون کم میشه …این جمله با ذکر مثال میخاسم بدونم .چقدر تخضض نیاز هست .آشنا بودن و دانشجو رشته کامپیوتر بودن کافیست ؟؟حداقل سرمایه برای این کارو چقدر میدونید ؟؟حداقل زمان مورد نیاز در روز برای اینکار؟؟؟نحوه فروش بیتکوین ها؟؟جایی که میخام ماین کنم خط تلفن نداره و قصد دارم از مودم 4 جی که کابل شبکه میخوره استفاده کنم .در صورت لزوم استفاده از دو مودم و دو اپراتور .برقمم برق دامداری 3 فاز با نرخ بسیار پایین نسبت به برق خانگیه .دستگاه Antminer T9+ 10.5TH/s با قیمت حدودی 5 تا 6 میلیون درامدی بین 60 تا 80 دلار بدون هزینه برق داره و با توجه به نرخ دلار بین 12 تا 14 هزار تومن سودی ماهیانه 600تا 800 تومنی داره .با استفاده 4 تا از این مدل سودی خوبی نصیبم میشه .نظر شما راجب مطالب بالا چیه
    لطف میفرمایید راهنمایی بکنید. ممنونتون میشم

    1. سلام
      دوست من برای اینکه وارد کار ماین بشید اول از همه باید راجب کاری که می‌خواهید شروع کنید اطلاعات کافی بدست بیارید؛ و خیلی از سوالاتی که پرسیدید توی بخش آموزشی سایت ما هست. برای این کار مقالات بخش «از کجا شروع کنم» سایت و بقیه مقالات آموزشی رو مطالعه بفرمایید. دانشجو رشته کامپیوتر بودن خوبه برای این قضیه ولی کافی نیست. ماین کردن با اسیک و GPU هر کدوم مزیت‌ها و معایب خاص خودش رو داره. اگر قار باشه من تصمیم بگیرم میرم سمت اسیک ماینینگ و بیت‌کوین ماین می‌کنم.

  23. سلام
    یه سوال داشتم که میگید ایسیک ماینر تعدادش بره بالا درامدش کم میشه
    نظرتون چیه که برای هر ماینر یه اکانت جدا تو استخر درست کرد ؟ ایا تاثیری داره ؟ چقده تاثیرش

    1. سلام
      دوست من همچین مساله‌ای صدق نمی‌کنه. لطفا بیشتر توضیح بدید، شاید منظورتون رو خوب نرسوندید.

  24. سلام
    با توجه به نظرات سازنده دوستان عزیز و تجربه شخصی بنده، ماین کردن با دستگاه های ASIC پیشنهد نمیشه به چند دلیل : 1. هر چه تعداد ماینر ها بیشتر بشه درامد شما هم کمتر میشه. 2. هر ASIC مختص به یک الگوریتم خواص هستش و فقط میشه یک ارز ماین کرد(یاارزهایی که از الگوریتم مشابه استفاده می کنند) و در صورت تمام شدن استخراج ارزها دستگاه دیگه قابل استفاده نیست و باید بندازینش دور ( به عنوان مثال الان 80% از بیت کوین ماین شده و فقط 20% مونده) 3 سر و صدای زیاد دستگاه که یک مکان خواصی نیاز داره. 4. حرارت بالای دستگاه که شمارو مجبور به تهیه سیستم خنک کننده میکنه.

    بعد از این نکات به نظر بنده استفاده از ریگ های کارت گرافیک بهتر هستند به چند دلیل : 1. مختص به الگوریتم خواصی نیستند و میشه همه ارز هارو ماین کرد 2. سروصدای خیلی کمتری دارن 3. حرارت کمتری تولید می کنند 4. میشه استفاده های دیگه هم ازش کرد که در صورت منتفی شدن ماینینگ دیگه دستگاهتون هدر نمیشه .

    دوستان گرامی من نظرات خودم رو طبق تجربه و دانش خودم گفتم و اگه اشتباه می کنم لطفا راهنمایی کنید
    باتشکر

    1. سلام

      ممنون مرتضی جان که نظرات خودت رو با ما به اشتراک گذاشتی
      من چند تا مورد بهش اضافه میکنم

      در مورد اسیک‌ها:
      1- این مورد برای ارزهایی که با کارت گرافیک‌ها ماین میشن هم صادقه، چون هر چه تعداد ماینرها بیشتر بشه جهت حفظ یکپارچگی شبکه، بصورت خودکار سختی شبکه هم افزایش پیدا میکنه و قاعدتا چون دستگاه شما هنوز همون دستگاهی هست که ابتدا تهیه کردید، پس درآمد دستگاه کاهش پیدا میکنه، البته این مورد چیزی نیست که یک شبه اتفاق بیافته، گاهی ممکنه یکسال طول بکشه، گاهی چند ماه، گاهی هم چند سال

      2- درسته، اما اون 20 درصد باقی مونده از بیت‌کوین، طبق محاسباتی که انجام شده احتمالا استخراجش تا سال 2140 طول میکشه، ضمن اینکه یک فاکتور دیگه هم داریم، قیمت!
      یعنی شما الان مثلا ممکنه یک بیت‌کوین 7 هزار دلاری در طول یکسال ماین کنید، اما مثلا 10 سال دیگه، با همون دستگاه یک صدم بیت‌کوین ماین کنید، اما قیمت بیت‌کوین فرضا 1 میلیون دلار باشه و ارزش مقدار بیت‌کوینی که ماین کردید، میشه 10 هزار دلار که باز هم از نظر ارزش بیشتر از مقداری هست که سال اول ماین کردید، البته مناینجا اعداد رو فرضی گفتم و باید دید که این اتفاق در ادامه خواهد افتاد یا خیر؟ چون در گذشته که شاهد این اتفاق بودیم
      3- کاملا درسته، صدای بیشتری نسبت به ریگ‌ها دارن
      4- حرارت اسیک و ریگ چندان تفاوت خاصی نداره و برای هر 2 باید سیستم تهویه‌ی مناسب تهیه کنید

      در مورد ریگ‌ها:
      1- تمام ارزها که نه لزوما، اما دامنه‌ی ارزهایی که با ریگ‌ها قابل ماین هستند، بسیار بیشتره
      2- دقیقا، صدای بسیار کمتری دارن
      3- حرارت رو نمیشه خیلی رووش مانور داد و گفت که حتما کمتر حرارت تولید میکنن
      4- دقیقا، یکی از مزیت‌های بزرگ ریگ‌ها، همین هست که به همین خاطر هم قابلیت نقد شوندگی
      بیشتری نسبت به ریگ‌ها دارن

  25. سلام وقت بخیر با توجه به نکات بسیار مفید دوستان دو تا سوال داشتم
    1) کلیات پروسه خرید بیت کوین در ایران چطور هست ایا از سایت ایرانی بهتره خرید کنیم یا خارجی اگر خارجی به چه نحوه مثلا با پرفکت مانی حرید کنیم؟
    2)ایا از نوسان بیت کوین میشه پول دراوردیعنی با توجه به قیمت های بالایی خرید و فروش سایت های عامل و اختلاف زیاد خرید و فروش ایا جای دیگری میشه از نوسان بیت کوین پول دراورد؟ مثلا سایت خارجی یا …؟
    با تشکر

    1. سلام

      وقت بخیر دوست عزیزم

      1- در ایران که باید از طریق صرافی‌های ایرانی خرید کنید، از سایت‌های خارجی هم، میتونید از سایتی مثل localbitcoin استفاده کنید که فروشنده‌های بیت‌کوین در کشور شما رو نشون میده و با خودشون توافق میکنید و خرید انجام میدید، و یا باید از سایت‌هایی مثل chandelly استفاده کنید که برحسب روش‌های پرداختی که دارن، پرداخت رو انجام بدید

      2- برای نوسان‌گیری از بیت‌کوین باید حداقل دانش لازمه رو جهت تحلیل تکنیکال و فاندامنتال داشته باشید که بخش زیادی از آموزش‌های مربوطه در سایت موجود هست، و جایی که باید این کارو بکنید صرفا داخل اکسچنج هست، مثل اکسچنج بایننس، یعنی نباید به فکر گرفتن نوسان از طریق تبدیل ریال به بیت‌کوین و بالعکس باشید، مگر اینکه به فکر خرید در زمان مناسب و فروش در زمان مناسب باشید، چون خود پروسه‌ی خرید و فروش ممکن هست زمان‌بر باشه و ضمن اینکه عامل ارزی دیگه‌ای این وسط ایفای نقش میکنه، به نام دلار که باید اون رو در نظر داشته باشید، به همین خاطر بهترین گزینه برای نوسان گیری، وارد کردن بیت‌کوین داخل یک اکسچنج و سپس خرید و فروش اون هست

  26. با سلام
    من یک هفته ای هست که برای آشنایی با بیت کوین مطالعه کردم که سایت CryptoTab رو دیدم که میگه با کامپیوتر شخصی هم میشه بین کوین استخراج کرد این امر صحت داره یا نه من تا امروز حدود 1000 ساتوسی جمع کردم به این کار ادامه بدهم یا سرکاری

    1. سلام دوست من،
      قبلا هم این سوال از ما شده و زیاد پیشنهاد نمی‌کنیم انجام این کار رو. امروز یک مقاله در رابطه با بررسی CryptoTab توی سایت کوینیت منتشر میشه که به ابعاد مختلفش می‌پردازه. بهتون پیشنهاد می‌کنم اونو بخونید تا به جواب همه سوال‌هاتون برسید.
      موفق باشید

  27. سلام خسته نباشید.آیا با بیت کوین میشه ارز اتریوم استخراج کرد؟و اینکه الان قیمت هر دستگاه s9 نه میلیون شده آایا ارزش خرید داره؟

    1. سلام،
      خیر، با دستگاه استخراج بیت‌کوین نمی‌تونید ارز اتریوم ماین کنید. شما باید درآمدتون رو محاسبه کنید و خودتون تصمیم بگیرید که ارزش خرید داره براتون یا نه. ولی در نظر داشته باشید که دستگاه‌های جدیدتری از S9 هم اومده که باعث بالا رفتن سختی شبکه میشه و به خاطر همین ممکنه در ماه‌های آینده درآمد S9 به شدت افت کنه.

      1. سلام مجدد ممنون از راهنماییتون..پس دیگه به اونصورت ارزش خریدن رو نداره.فقط آیا سایتی هست که نشون بده در حال حاضر این دستگاه در روز چقدر ماین میکنه با وجود سختی الان؟اگه امکانش هست معرفی کنید خیلی ممنون.

          1. عالی بود ممنونم از راهنمایی خوبتون.یک مورد فراموش کردم بپرسم اینم اینکه این دستگاه s9 که تو مشخصاتش نوشته 14th/sینی در یک 24 ساعت با میانگین13.5th/s چطوری حساب میشه.ینی این 14th/s دریک ماه؟یا یک روز14th/sچطوریه واقعا گیج شدم ممنون میشم اگ کمک کنید.بازهم از سایت عالیتون و راهنمایی خوب شما تشکر میکنم

            1. اون عدد یعنی دستگاه S9 قادره 14 تریلیون هش رو در یک ثانیه پردازش کنه. به اصطلاح دیگه 14 تراهش در ثانیه

    2. برای استخراج رمزارز بیت‌کوین معمولا از دستگاه‌های اسیک ASIC استفاده می‌شه که توسط شرکت تولید کننده، مختص همون الگوریتم ساخته شدن؛ بنابراین در بهترین حالت فقط می‌تونید ارزهای دیگه‌ای که با همون الگوریتم بیت‌کوین توسعه داده شدن رو استخراج کنید.

    1. سلام

      نه تا حالا تجربه نکردم، شما انجام دادید این کار رو؟

    1. سلام دوست عزیز، خیر محدودیت به این معنا که اون دستگاه تا فرضا یک بیت کوین بتونه استخراج کنه وجود نداره ولی بمرور زمان قدرت دستگاه شما نسبت به تمامی قدرت پردازشی شبکه بیت کوین کم میشه و باعث می شه در آمدتون کم بشه در بلند مدت

  28. بنده خودم ماینر بیت کوین با s9هستم و مقدار فعلی استخراج این دستگاه در تاریخ 5 اردیبهشت 97 حدود 80 هزرار ساتوشی در روز هست که با بالا رفتن تعداد دستگاهها کمتر نیز خواهد شد تقریبا هر دوهفته یکبار از این مقدار کم میشود.حدود سه ماه قبل روزانه حدود 300هزار ساتوشی استخراج داشت و من تا دوسال دیگر هم نمیتوانم پول دستگاههم را در آورم. به هیچ وجه به دوستان توصیه نمیکنم ماینر بخرند و فقط اگر قصد وارد شدن به دنیای ارزهای دیجیتال را دارید خرید وفروش یا همان ترید کردن ارز بهترین راه است. ماین به هیچ وجه در ایران بصرفه نیست بخاطر گران بودن قطعات وکارت گرافیک و دستگاههای اسیک.. کاشکی یکی روز اول به من گفته بود که این دستگاهها در امدشون هفتگی کم میشه و ثابت نیست که پولم حروم نکنم…من الان به شما گفتم وارد نشین.فروشنده های دستگاه هیچ اطلاعی از این موضوع ندارن واگر هم بدونن نمیگن وحتی دروغ میگن که دستگاهشون بفروشن

    1. درود

      موردی که میفرمائید فقط یک بخش موضوع هست
      اکثر ماینرهای بیت‌کوین الان به امید آینده‌ی بیت‌کوین اون رو ماین‌
      می‌کنند، نه برای اینکه خروجی خودشون رو بفروشن و کسب درآمد
      کنن، همونطور که در خبرها خوندید حتما، پیش‌بینی‌های زیادی برای
      قیمت آینده‌ی بیت‌کوین شده، اما اینکه اگر بیت‌کوین در همین قیمت
      بمونه در آینده‌ی نزدیک در بسیاری از نقاط دنیا با توجه به هزینه‌ها
      صرفه‌ی ماین کردن نداره، کاملا طبیعی هست، چون این فاکتور باید
      با افزایش قیمت جبران بشه، حداقل تا به الان این اتفاق افتاده

    1. درود

      کامنت‌هایی که مشابه هم بودند حذف شدن و یکی از کامنت‌ها
      که تکمیل‌تر بود، پاسخ داده شد

  29. سلام جناب پرهزگار من در سایتهای https://www.cryptocompare.com و https://99bitcoins.com/bitcoin-mining-calculator/
    اطلاعات دستگاه antminer s9 را وارد کردم
    ۱۴ TH/S
    ۱۳۷۵w
    ۱۲٫۵جایزه بلوک
    ۱۲۰ هزار تومان هزینه برق ۰٫۰۳ دلار
    و….
    سود بدست آمده در سال بر حسب دلار عددی بین ۲۵۰۰ تا ۳ هزار هست که اصلا مقرون به صرفه نیست ؟؟؟

    1. درود

      طبق اطلاعات این لینک
      پس از حدود 200 روز پول دستگاه بهتون برمیگرده (با قیمت 8850 بیت‌کوین)
      و پس از اون شما سود کسب می‌کنید، نمیشه گفت اصلا مقرون به صرفه
      نیست، اما اگر بخوایم کوتاه مدت رو نگاه کنیم، میشه گفت صرفه‌ی کمی
      داره

    2. من خودم ماینرم..در امد این دستگاه در حال حاضر که سختی شبکه زیاد شده خیلی کم شده و با زیادتر شدن تعداد دستگاهها از درامدش کاسته میشه یعنی در امد موجود بین تمام دستگاهها تقسیم میشه و هر چه دستگاه بیشتر باشه سهم شما کمتر میشه.من اگر این موضوع رو خبر داشتم به هیچ وجه دستگاه نمیخریدم. فروشندگان هم فقط میخوان جنسشون بفروشن .دستگاه ماینر فقط ضرره.پول خودش رو تقریبا دوساله پس میده اگر تازه درامدش همینقدر باشه و مطمینا سه سال هم میشه.. پس نزدیکش نشین

  30. سلام
    لطفابفرمایید در صورت استفاده از اسیک ها
    نیازی به کارت گرافیک نیست؟

    1. درود

      خیر نیازی نیست، اما اسیک‌ها برای استخراج یکسری ارزهایی که صرفا با اسیک قابل
      ماین هستند استفاده شده و کارت گرافیک‌ها برای ارزهای دیگری استفاده می‌شوند

دکمه بازگشت به بالا