فیسبوک با درک جذابیت رو به رشد رمز ارزها و پتانسیل سود بسیار بالای حاصل از تبلیغات تجارتهای مرتبط با رمز ارزها، روز سه شنبه (26 ژوئن) اعلام کرد، تصمیم گرفته است که مسدودسازی اعلام شده در 30 ژانویه را تسهیل نماید.
در پایان ماه ژانویه 2018، فیسبوک سیاست تبلیغات خود را به منظور بر جلوگیری از تبلیغات «ترویج محصولات و خدمات مالی که اغلب با شیوههای تبلیغاتی اغراق آمیز و یا فریبنده همراه است، همانند binary options، ارائه اولیه سکه و رمز ارزها» را به روز رسانی کرد. گفته شده است که اعمال این سیاست به این دلیل است که آنها باوردارند، تبلیغات «اغراق امیز» و یا «فریبنده» جایی در فیسبوک ندارند. در همان زمان اذعان شده است که این ممنوعیت کامل شامل تمامی آگهیهای مرتبط با رمز ارزها ممکن است تا حدی سخت گیرانه باشد:
«در حالی که ما به منظور شناسایی بهتر روشهای تبلیغاتی فریبنده و گمراه کننده تلاش میکنیم، این سیاست بصورت گسترده تنظیم شده است. اجرای آن در تمامی پلتفرمهای ما شامل فیسبوک، شبکه مخاطبان و اینستاگرام آغاز خواهد شد. ما این سیاست را بازبینی کرده و نحوه اجرای آن را بهبود می بخشیم.»
روز سه شنبه، راب لیترن رئیس امور مدیریت محصولات فیس بوک در یک پست در وبلاگش نوشت که فیسبوک سیاستهای تبلیغاتی خود را مجدداً به روز رسانی کرده و «به آگهیهایی که رمزارزها و محتوای مربوط به آن را ترویج میکنند و تبلیغ دهندگان از پیش تایید شده آنها را منتشر کردهاند» اجازه انتشار میدهد. در حالی که همچنان ممنوعیت «آگهی هایی که binary options و ارائه اولیه سکه را ترویج میکنند» با برجاست.
هر کسب و کاری که مایل به تبلیغ محصولات و خدمات مرتبط با رمز ارزها است، هم اکنون باید با تکمیل فرمی که «Cryptocurrency Products and Services Onboarding Request» نامیده شده است واجد شرایط بودن آن را اثبات کنند. همچنین مدارک مالکیت دامنههای مرتبط با این درخواست را ارائه نماید. در اینجا دو پرسش بسیار جالب مطرح شده است که آگهی دهندگان باید به آن پاسخ دهند :
- آیا در حال حاضر مجوز و یا گواهینامه قانونی در اختیار دارید ؟
- آیا شرکت شما در بورس سهام عمومی معامله شده است ؟
برای مثال، در مورد مبادلات رمز ارزها در ایالت متحده، چه تعداد صرافی قادر به ادعای در اختیار داشتن گواهینامه SEC هستند ؟
بازنگری جزئی فیسبوک در ممنوعیت تبلیغات رمزارزها نشانه روشنی از پذیرش این نکته است که صنعت رمز ارزها بسیار بزرگتر از حدی است که بتوان آن را نادیده گرفت. بنابراین عجیب نخواهد بود، اگر نزدیکترین رقیب فیسبوک یعنی گوگل، در آینده نزدیک تصمیم به پیروی از تقاضاها گرفته و بخشی از ممنوعیت تبلیغات مرتبط با رمزارزها (که در 14 مارچ 2018 اعلام شد) را حذف نماید.
آیا فکر میکنید ممنوعیت تبلیغات رمز ارزها توسط گوگل و توییتر نیز همانند فیسبوک مورد بازنگری قرار بگیرد ؟ در صورت گسترش بیشتر کسب و کارهای مرتبط با رمز ارزها، آیا شرکتها میتوانند سود حاصل از آگهیهای مرتبط با این بخش را نادیده بگیرند؟ نظر خود را در این مورد به صورت کامنت به اشتراک بگذارید.