اخبار داخلیاخبار و مقالات

وزیر نیرو: ماینرهای غیرمجاز قاچاقچی انرژی الکتریکی هستند

رضا اردکانیان هنگام ارائه‌ی توضیحات برای دلایل قطعی اخیر برق به نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ماینرهای دارای مجوز فعالیت را صادر کننده‌ی انرژی الکتریکی و ماینرهای غیرمجاز را قاچاقچی انرژی توصیف کرده و خواستار تعیین مجازات برای فعالیت آن‌ها شد

نکات برگزیده مطلب
  • خاموشی‌های اخیر موجب شده است تا رضا اردکانیان؛ وزیر نیرو برای ارئه‌ی توضیحات در مجلس شورای اسلامی حاضر شود. وی فعالیت ماینرها، خشکسالی و گرمای هوا را دلایل قطعی برق معرفی کرد. وی از تشدید طرح مقابله با فعالیت ماینرهای غیرمجاز خبر داده و از مجلس نیز درخواست کرد تا برای فعالیت ماینرهای غیرمجاز مجازات قانونی تعیین شود.

صادرات و یا قاچاق انرژی الکتریکی از دیدگاه وزیر نیرو

رضا اردکانیان؛ وزیر نیرو روز یکشنبه برای بررسی قطعی اخیر برق در صحن علنی مجلس حاضر شد. وی استخراج قانونی قانونی رمزارزها را به صورت صادرات قانونی انرژی و فعالیت ماینرهایی که مجوز استخراج رمزارز را در اختیار ندارند صادرات انرژی به‌طور پنهانی و قاچاق تفسیر کرد.

اردکانیان در سخنرانی خود بار دیگر صنعت استخراج رمزارز را یکی از عوامل افزایش مصرف انرژی الکتریکی در کشور معرفی کرد. وی افزود:

ماینرهای دارای مجوز استخراج تجهیزات استخراج رمزارز را در فضای آزاد قرار می‌دهند اما ماینرهای غیرمجاز در انبارهای متروکه، کارخانه‌های فرسوده و مکان‌های مسقف به استخراج رمزارز می‌پردازند و به همین دلیل برای خنک‌سازی این تجهیزات به دستگاه‌های سرمایشی نیاز خواهند داشت که در نهایت انرژی بالاتری را برای استخراج رمزارز مصرف می‌کنند. رضا اردکانیان

وزیر نیرو اظهار داشت که در طول یکسال گذشته کشف تجهیزات غیرقانونی استخراج رمزارز افزایش یافته است بطوری که تنها در ماه فرودین سال 1400 شمسی 2661 مزرعه‌ی غیرقانونی استخراج رمزارز شناسایی و متوقف شده است.

اردکانیان اظهار داشت که بر اساس گزارش مراجع جهانی 10 درصد انرژی مصرفی صنعت استخراج رمزارز جهان به ایران تعلق دارد و بر همین اساس در ایران حداقل 2 هزار مگاوات برای استخراج رمزارز مصرف می‌شود اما تنها 321 مگاوات از این ظرفیت به مراکز مجاز استخراج رمزارز تعلق دارد بنابراین باید با همکاری دستگاه‌های دولتی تدابیری در این زمینه در نظر گرفته شود.

با این وجود، وی به منبع آمار ارائه شده اشاره‌ای نکرده است. بر اساس جدیدترین گزارش شرکت تحقیقاتی الیپتیک(Elliptic) ایران تنها 4/5 درصد از توان محاسباتی شبکه‌ی بیت کوین را در اختیار دارد و همین صنعت برای ایران سالیانه 1 میلیارد دلار درآمد ارزی به همراه دارد.

کاهش تولید و افزایش تقاضا برای انرژی الکتریکی

وزیر نیرو کاهش بارندگی در طول سال آبی جاری که از ابتدای مهر 99 شروع شده است را یکی از دلایل کاهش توان تولید انرژی الکتریکی عنوان کرد. بر اساس اظهارات وی هم‌اکنون در حال تجربه‌ی یکی از خشک‌ترین سال‌های آبی 50 سال اخیر هستیم و در نتیجه حجم مفید مخازن سد‌ها نسبت به سال گذشته 50 درصد کاهش یافته است و در نتیجه 3500 مگاوات از ظرفیت تولید برق کشور کاسته شده است.

بر اساس اظهارات وی، خشکسالی، کمبود ذخیره‌ی آب در سد‌ها، استخراج  غیرقانونی رمزارز و افزایش دمای هوا به همراه استفاده‌ی زودهنگام از تجهیزات سرمایشی موجب  شده است تا شرکت توزیع برق با مشکل تامین انرژی مشترکین مواجه شود.

در حقیقت اوج مصرف انرژی در اردیبهشت سال گذشته 45 هزار مگاوات عنوان شده که در سال 1400 به 54 هزار مگاوات رسیده است. در نتیجه مصرف انرژی الکتریکی در اردیبهشت 1400 به میزان 8500 مگاوات نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. وزیر نیرو ادعا کرد که 2 هزار مگاوات از افزایش مصرف برق از فعالیت ماینرها ناشی می‌شود، 4 هزار مگاوات به دلیل روشن شدن دستگاه‌های سرمایشی و 2 هزار مگاوات باقی مانده نیز به دلیل رشد مصرف انرژی در صنایع بزرگ حاصل شده است.

اردکانیان از بهینه‌سازی مصرف انرژی برای کاهش تلفات نیز خبر داد. بر اساس اظهارات وی در آغاز فعالیت دولت 14/5 درصد از برق تولیدی در شبکه تلف می‌گردید که این آمار هم‌اکنون به 9/5 درصد کاهش یافته است همچنین بازدهی نیروگاه‌های حرارتی از محدوده‌ی 37 درصد به بیش از 39 درصد رسیده است.

تعیین مجازات برای ماینرهای غیرمجاز

وزیر نیرو در این سخنرانی صادرات برق و نقش پیمان پاریس در قطعی برق را تکذیب کرد. وی از مجلس درخواست کرد تا برای فعالیت ماینرهای غیرمجاز مجازات قانونی تعیین شود. بر اساس اظهارات وی از 2 هزار متقاضی فعالیت در صنعت استخراج رمزارز تنها 99 نفر پرونده تشکیل داده‌اند. در حالی که به محدودیت‌های پیش‌روی فعالیت قانونی ماینرها همانند تعیین حداقل ظرفیت برق درخواستی و افزایش بیش از 70 درصدی تعرفه‌ی برق ماینرها به ۱۶۵۷ تومان اشاره‌ای نکرده است.

نظر شما نسبت به اظهارات اخیر وزیر نیرو در رابطه با نقش صنعت استخراج رمزارز در خاموشی‌های اخیر چیست؟ آیا ایران هم‌اکنون ده درصد از هش‌ریت شبکه‌ی بیت کوین را در اختیار دارد؟ آیا وزارت نیرو باید بطور صحیح از فرصت ایجاد شده توسط صنعت استخراج رمزارز برای توسعه‌ و بهسازی صنعت برق کشور استفاده کند؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دکمه بازگشت به بالا