اخبار و مقالاتاسکم و قانونگذاری - Scam & Regulation

فارم‌های بزرگ چین نگاه خود را به غرب دوخته‌اند

موضع‌گیری اخیر مقامات و نهادهای نظارتی چین باعث شده تا علی‌رغم هزینه‌های سرسام‌آور جابجایی، باز هم ماینرهای چینی به دنبال مهاجرت و انتقال کسب و کار خود به کشورهای دیگر باشند

نکات برگزیده مطلب
  • اوایل هفته‌ی جاری بود که چندین نهاد تحت نظارت بانک مرکزی کشور چین با انتشار یک بیانیه‌ی مشترک خواستار ایجاد یک چهارچوب محدودکننده‌ی دیگر برای صنعت استخراج رمزارز شدند. این محدودیت‌ها و سرکوب‌های پیاپی اکنون باعث شده تا استخراج‌ها و فارم‌های بزرگ استخراج بیت کوین شدیداً به دنبال خروج از چین و انتقال فعالیت‌های خود به کشورهای اروپا و آمریکا باشند. برهمین اساس تحلیلگران معتقد‌اند که با تداوم این روند به زودی شاهد کاهش ظرفیت استخراج رمزارز چین و پیشتازی اروپا یا آمریکا در زمینه‌ی استخراج BTC خواهیم بود.

رویکرد ضد رمزارز

جیانگ ژوئر(Jiang Zhuoer) اوپراتور استخر استخراج رمزارز لبیت(Lebit) استدلال می‌کند که تازه‌ترین رویکرد ضد رمزارز مقامات چینی احتمالاً باعث خواهد شد که ماینرها این کشور به سمت فعالیت در اروپا و آمریکا حرکت کنند، و به عبارتی از این کشور مهاجرت کنند.

وی در بخشی از صحبت‌های خود اخیراً اعلام نموده که «بدترین سناریو این می‌تواند باشد که ماینرهایی که در مقیاس بزرگ فعالیت داشتند، فعالیت خود را متوقف کرده و وضعیت ماینینگ بیت کوین در کشور چین به همان وضعیت سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ باز گردد؛ یعنی ماینرهای کوچک چند دستگاه در خانه روشن می‌کنند، ماینرهای متوسط یه خانه برای نصب و راه‌اندازی چند ده دستگاه اجاره می‌کنند و ماینرهای بزرگ و مقیاس بالا هم در خارج از کشور به دنبال یک ایستگاه تامین انرژی برق‌آبی کوچک خواهند بود که امکان مدیریت پروژه از راه دور را دارد».

رمزارز بانکی چین China CBDC

این درحالیست که وو بلاک‌چین(Wu Blockchain) نیز با انتشار چندین پست توییتری در رابطه با این موضوع اعلام نموده که:

یک شهروند چینی که چندین فارم استخراج رمزارز خارج از کشور را اداره می‌کند، اعلام کرده است که تا پیش از این اغلب ماینرهای چینی بر این باور بودند که ساخت یک فارم استخراج رمزارز خرج از کشور بسیار پرهزینه بوده و تقریباً ۱۰ برابر قیمت تمام خواهد شد، با این حال پس از تغییرات قانونی اخیر و موضع‌گیری سخت‌گیرانه مقامات دولتی، اکثر آن‌ها در حال سوال پرسیدن]در رابطه با چگونگی مهاجرت و ساخت فارم در خارج از کشور[ هستند. Wu Blockchain

ماینرهای چینی به تکاپو افتاده‌اند

برهمین اساس به نظر می‌رسد که ماینرهای چینی قصد دارند علی‌رغم افزایش هزینه‌ها تا ۱۰ برابر، باز هم کسب و کار خود را به خارج از کشور چین انتقال دهند.

چین قانون‌گذاری ماینینگ China mining BTC بیت کوین
پست توییتری Wu blockchain

طبق گزارشات پیشین تیم کوینیت، مقامات بانکی و نظارتی کشور چین اوایل هفته‌ی جاری چندین بیانیه‌ی «ضد صنعت رمزارز» منتشر کردند که نتیجه‌ی آن ایجاد حداقل دو روندی نزولی ناگهانی(روز ۱۹ و ۲۱ ماه می) در بازار رمزارز بود.

در ابتدا سه نهاد دولتی که تحت نظارت بانک مرکزی چین فعالیت دارند، با انتشار بیانیه‌ای خواستار ممنوعیت فعالیت موسسات مالی و شرکت‌های فعال در زمینه‌ی خدمات پرداخت در زمینه‌ی رمزارزها بودند. در مرحله‌ی بعد، دولت این کشور در زمینه‌ی استخراج بیت کوین نیز به سرکوب گسترده روی آورد.

کاهش مخاطرات اجتماعی

طبق صحبت‌های جیانگ ژوئر، یکی از اصلی‌ترین اهداف سیاست‌های جدید دولت محافظت از سرمایه‌گذاران خرد در برابر خطرات احتمالی صنعت استخراج رمزارز و تراکنش‌های رمزارزی بوده است.

ژوئر در رابطه با این موضوع اظهار داشت که «این بدان معناست که استخراج رمزارز به صورت فردی مجاز است و از دست رفتن دارایی و سرمایه‌ی شما اشکالی ندارد، اما موسسات مالی حق سرمایه‌گذاری در صنعت استخراج رمزارز را نخواهند داشت زیرا ممکن است به دلیل ضرر و زیان مالی باعث ایجاد خطرات اجتماعی شوند».

به عبارت دیگر، دولت چین می‌خواهد در برابر از دست رفتن دارایی شهروندان و ضرر مالی به واسطه‌ی سرمایه‌گذاری در صنعت رمزارز و استخراج، از آن‌ها مراقب کند. گرچه این رویکرد را نمی‌توان ممنوع اعلام کردن ظاهری صنعت رمزارزها توصیف کرد، اما به تنهایی باعث شده تا بخش قابل توجهی از ظرفیت‌های استخراج بیت کوین کشور چین مسیر حرکت به سمت کشورهای دیگر را در پیش بگیرند.

یک کسب و کار خانوادگی و کوچک!

جیانگ ژوئر در نهایت نتیجه‌گیری کرد که «صنعت استخراج رمزارز چین ممکن است از حالت صنعتی به حالت خانوادگی و کوچک تبدیل شود، این روند حتی اگر در نهایت منجر به کاهش فعالیت ۵۰ درصدی ماینرها در کشور چین شود باز هم مشکلی برای سیستم بیت کوین بوجود نخواهد آمد. با این حال ممکن است برترین استخراج ماینینگ بیت کوین به استخرهای اروپایی و آمریکایی تبدیل شوند».

البته آقای مایک سیلور(Michael Saylor) مدیرعامل شرکت مایکرواستراتژی که تا به امروز میلیارد‌ها دلار سرمایه‌گذاری در بازار BTC انجام داده است، نیز در تازه‌ترین مصاحبه‌ی مطبوعاتی خود اظهار نموده که رویکرد سرکوب صنعت رمزارز در چین می‌تواند برای بیت کوین مفید باشد.

به گفته‌ی او «سرکوب صنعت استخراج رمزارز به شکل چشم‌گیری باعث کاهش مخاطرات و نگرانی‌های مربوط به تولید کربن توسط شبکه‌ی بیت کوین، افزایش سودآوری تمام ماینرهای باقی مانده در شبکه، حذف FUD آزار دهنده‌ی چین، افزایش ارزش بیت کوین و حرکت به سمت پیشرفت منجر خواهد شد».

با این حال براساس شمعدانی قرمز و بزرگ ایجاد شده در نمودار تغییرات قیمت BTC می‌توان گفت که بازار با صحبت‌های مایک سیلور به هیچ عنوان موافق نیست.

نظر شما در رابطه با رویکرد مقامات چین و موضع‌گیری‌های سختگیرانه‌ی دولت این کشور چیست؟ آیا به زودی اروپا و آمریکا بهشت ماینرها خواهند بود؟ نظرات خود را با تیم کوینیت به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا