اخبار داخلیاخبار و مقالات

بانک مرکزی برنامه‌ای برای مسدودسازی درگاه صرافی‌های رمزارز ندارد

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد که این بانک تا زمان تدوین «نقشه‌ی جامع مدیریت رمزارزها» از اقدامات شتابزده برای مسدودساختن درگاه‌های پرداخت صرافی‌های مبادلات رمزارز خودداری خواهد کرد

نکات برگزیده مطلب
  • رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به درخواست رئیس مجلس برای مسدود‌سازی درگاه پرداخت پلتفرم‌های بومی مبادلات رمزارز اظهار داشت که بانک مرکزی برای ترسیم «نقشه‌ی جامع مدیریت رمزارزها» با نهاد‌های مختلف دولتی رایزنی داشته و تا زمان ترسیم این نقشه‌ی راه از اقدامات شتابزده خودداری خواهد کرد. عبدالناصر همتی به مردم توصیه کرد تا دارایی‌های خود را به بازارهای غیررسمی مبادلات وارد نکنند.

رویکرد بانک مرکزی برای مسدودسازی درگاه‌ پرداخت صرافی‌ها

عبدالناصر همتی؛ رئیس کل بانک مرکزی در اظهارات اخیر خود نسبت به درخواست محمد باقر قالیباف برای مسدودسازی درگاه‌ پرداخت پلتفرم‌های بومی مبادلات رمزارز اظهار داشت که مدیریت و تنظیم مقررات برای مبادلات باید پس از بررسی منسجم، همه جانبه و جامع تدوین گردد. وی افزود: «معتقدم پیش از هر گونه اقدام سلبی یا حتی تسهیل فعالیت در حوزه‌ی مبادلات رمزارز باید در میان تمامی عوامل و ذینفعان هماهنگی ایجاد شود.»

وی رمزارزهای استخراج شده در داخل کشور را ابزار مفیدی برای واردات کالاهای مورد نیاز به داخل کشور ارزیابی کرد.

رئیس کل بانک مرکزی به مردم توصیه کرد تا دارایی‌های خود را به بازارهای مبادلات غیررسمی وارد نکنند. «سازمان‌های نظارت بر فعالیت‌های مالی» در کشورهای مختلف جهان بر فعالیت پلتفرم‌های مبادلات رمزارز نظارت می‌کنند تا فضای امنی را برای فعالیت شهروندان خود در بازار رمزارزها فرآهم کنند. در نتیجه نظارت و تنظیم مقررات صحیح و سازگار بر فعالیت صرافی‌ها امکان بهره‌مندی از فرصت‌های ایجاد شده در این صنعت را برای کشور فرآهم کرده و همچنین از فعالان این حوزه در برابر مجرمان و کلاهبرداران محافظت می‌کند.

بر اساس گزارش کوینیت، مدیرعامل صرافی کریپتو‌لند در روز دوشنبه بیست و هفتم اردیبهشت به جرم اخلال در نظام اقتصادی کشور دستگیر شده است. با این وجود، توقف فعالیت کریپتولند و عدم دسترسی کاربران این صرافی به دارایی‌های خود موجب نگرانی فعالان این حوزه شده است.

تدوین نقشه‌ی جامع مدیریت رمزارزها

همتی در دفاع از اقدامات بانک مرکزی برای سازماندهی فعالیت در حوزه‌ی مبادلات رمزارز اظهار داشت که بانک مرکزی در مقابل رمزارزها منفعل عمل نکرده و برای ترسیم «نقشه‌ی جامع مدیریت رمزارزها» با نهاد‌های مختلف دولتی رایزنی داشته است. وی تاکید کرد که بانک مرکزی تا زمان ترسیم نقشه‌ی راه جامع از اقدامات شتابزده خودداری می‌کند.

بر اساس گزارش کوینیت، رئیس کل بانک مرکزی در گذشته اعلام کرده بود که تنها ماینرهای دارای مجوز استخراج رمزارز مجاز به فروش رمزارزهای خود به صرافی‌های مشخصی خواهند بود و بانک مرکزی خرید و فروش رمزارز را مجاز اعلام نخواهد کرد.

نایب رییس‌کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران، حجم روزانه‌ی مبادلات رمزارز کشور را در پایان اسفند 1399 در محدوده‌ی 5-10 هزار میلیارد تومان برآورد کرده است. وی همچنین بر اساس این برآورد ادعا کرده است که 12 میلیون ایرانی مالکیت رمزارزها را در اختیار دارند.

نظر شما نسبت به اظهارات اخیر رئیس کل بانک مرکزی نسبت به درخواست رئیس مجلس برای مسدود‌سازی درگاه پرداخت پلتفرم‌های بومی مبادلات رمزارز چیست؟ آیا در نهایت بانک مرکزی چهارچوب قانونی مناسبی را برای فعالیت در حوزه‌ی مبادلات رمزارز ارائه خواهد کرد؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دکمه بازگشت به بالا