اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالات

اوکرین، روسیه و ونزوئلا کشور‌های پیشروی جهان در زمینه‌ی پذیرش رمزارزها هستند

گزارش جدید شرکت تحقیقاتی چینالیسیس نشان می‌دهد که اوکراین از نظر معیار‌های پذیرش رمزارزها کشور‌های روسیه و چین را پشت سر گذاشته است

نکات برگزیده مطلب
  • شهروندان کشور‌های مختلف جهان با توجه به شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی به‌طور متفاوتی رمزارزها را پذیرش می‌کنند. در حقیقت پذیرش این فن‌آوری نوظهور مالی در برخی از کشور‌ها شتاب بالاتری دارد. شرکت تحقیقاتی چینالیسیس در گزارش اخیر خود کشور‌های مختلف جهان را با توجه به معیار‌های پذیرش رمزارزها رتبه‌بندی کرده است.

رتبه‌بندی کشور‌های مختلف جهان با توجه به معیار‌های چینالیسیس در پذیرش رمزارزها

داده‌های جدید منتشر شده توسط شرکت چینالیسیس(Chainalysis) برتری اوکراین را از نظر شاخص‌های پذیرش رمزارزها در سال 2020 نشان می‌دهد. بر اساس اعلام این گزارش، کشور‌های روسیه و ونزوئلا در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

پذیرش رمزارزها در کشور‌های مختلف جهان
میزان پذیرش رمزارزها در کشور‌های مختلف جهان

این شاخص سه معیار اصلی را در نظر می‌گیرد: ارزش کل معاملات تراکنش‌های بر روی زنجیره‌ی رمزارزها که با استفاده از سرانه‌ی قدرت خرید(PPP) وزن‌دار شده است، ارزش تراکنش‌ خرده فروشی‌ها که با استفاده از سرانه‌ی قدرت خرید(PPP) وزن‌دار شده است و تعداد سپرده‌گذاری بر روی زنجیره که با استفاده از تعداد کاربران اینترنت وزن‌دار شده است.

این شاخص همچنین در حجم مبادلات انجام شده در صرافی‌های رمزارزی فرد به فرد(P2P) که توسط تعداد کاربران اینترنت و سرانه‌ی قدرت خرید(PPP) وزن دار شده است را در نظر می‌گیرد.

رتبه‌ی کشور‌های مختلف جهان با تفکیک هر معیار وزن دار رتبه امتیاز کشور
حجم مبادلات فرد به فرد تعداد واریز بر روی شبکه ارزش مبادلات خُرد ارزش مبادلات دارایی‌ها بر روی شبکه
11 7 4 4 1 1 اوکراین
9 5 8 7 2 0.931 روسیه
2 15 14 19 3 0.799 ونزوئلا
53 95 1 1 4 0.672 چین
1 57 11 37 5 0.645 کنیا
16 39 6 5 6 0.672 آمریکا
10 41 9 12 7 0.526 آفریقای جنوبی
3 112 7 14 8 0.459 نیجریه
4 61 18 25 9 0.444 کلمبیا
81 44 2 2 10 0.443 ویتنام

این گزارش پذیرش ناهمگن رمزارزها را در کشور‌های مختلف جهان نشان می‌دهد. اگرچه چین از نظر ارزش کل مبادلات و مبادلات خُرد در جایگاه نخست قرار دارد، اما تراکنش‌ها و مبادلات فرد به فرد با توجه به جمعیت گسترده‌ی چین(شاخص وزن دار) این کشور در جایگاه چهارم قرار می‌گیرد.

استقبال از رمزارزها در کشور‌های کمتر توسعه یافته

در مقابل، کنیا و ونزوئلا دو کشور برتر از نظر حجم مبادلات فرد به فرد به‌طور کلی در میان چهار کشور برتر جهان قرار گرفته‌اند. با این وجود، این کشور‌ها در دیگر شاخص‌های اشاره شده در میان ده کشور برتر قرار ندارند.

تاکید این گزارش بر حجم مبادلات فرد به فرد احتمالاً چشم‌پوشی از تاسیس صرافی‌های قانون‌گذاری شده در هر کشور به عنوان معیار پذیرش رمزارزها را موجب شده است. در نتیجه، با وجود برتری ایالات متحده‌ی آمریکا در مقایسه با کشور‌ها آفریقایی در سه شاخص از مجموع چهار شاخص عنوان شده، این کشور در جایگاه پایین‌تری نسبت به کنیا دسته‌بندی شده است.

چینالیسیس ونزوئلا را به عنوان یک نمونه‌ی عالی برای پذیرش رمزارزها در میان کشور‌های درحال توسعه توصیف کرده است و به استفاده از رمزارزها به عنوان وسیله‌ای برای مقابله با بی‌ثباتی اقتصادی در این کشور تاکید کرده است:

داده‌های ما نشان می‌دهد هر زمانی که ارز فیات ونزوئلا به دلیل تورم با کاهش ارزش مواجه می‌شود، استفاده از رمزارزها در میان مردم ونزوئلا افزایش می‌یابد، این موضوع نشان می‌دهد که مردم ونزوئلا برای جلوگیری از نابود شدن پس‌اندازهایشان به رمزارزها پناه می‌برند.

این گزارش حقایق جالبی را از تاثیر رویکرد نادرست دولت‌ها در برابر رمزارزها را نیز بازتاب می‌کند. در حقیقت، با وجود تلاش دولت ویتنام برای سرکوب استفاده از رمزارزها ارزش معاملات رمزارزی در این کشور افزایش یافته است.

هیچ یک از کشور‌های غرب اروپا در فهرست ده کشور برتر گزارش چینالیسیس قرار نگرفته‌اند.

نظر شما نسبت به گزارش شرکت چینالیسیس در رابطه با رتبه‌بندی کشور‌ها از نظر پذیرش رمزارزها چیست؟ آیا افزایش سطح تورم و کاهش اعتماد مردم جهان به ارزهای فیات پذیرش گسترده‌تر رمزارزها را موجب می‌گردد؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دکمه بازگشت به بالا