اخبار سایر کوین‌ها - Altcoinsاخبار و مقالات

اجرای حملات ۵۱ درصد در اتریوم ۲ فاجعه بار نخواهد بود

ویتالیک بوترین؛ یکی از بنیان‌گذاران اتریوم اخیراً اعلام کرد که با توجه به ویژگی‌های الگوریتم اثبات سهام مهاجمان قادر به اجرای حملات ۵۱ درصد به‌طور موثر و ویرانگر نخواهند بود

نکات برگزیده مطلب
  • تجربه‌ی حملات ۵۱ درصد بر روی تعدادی از پروژه‌های رمزارزی بزرگ همانند بیت کوین گُلد و اتریوم کلاسیک نگرانی فعالان صنعت رمزارزها را نسبت به امکان تکرار این نوع حملات به همراه داشته است. با این وجود، ویتالیک بوترین؛ یکی از بنیان‌گذاران اتریوم معتقد است که نگرانی فعالان صنعت رمزارزها نسبت به وسعت آسیب ناشی از اجرای حملات ۵۱ درصد بر روی اتریوم ۲ بی‌مورد است.

امکان اجرای حملات ۵۱ درصد در اتریوم ۲

در نتیجه‌ی افزایش استقبال از سیستم‌های اقتصادی غیرمتمرکز، در نخستین روز راه‌اندازی سرویس yETH پلتفرم یرن فایننس(Yearn.Finance) 137 هزار اتر(ETH) جمع‌آوری شده است. اریک وال(Eric Wall)؛ مدیر ارشد اطلاعات آرکان اَسِت(Arcane Asset) معتقد است که مدیران این پلتفرم احتمالا اتر‌های کافی را برای اجرای حملات ۵۱ درصد در شبکه‌ی اتریوم ۲ در اختیار خواهند داشت.

ما با استراتژی‌های سرگرم‌کننده‌ی پلتفرم غیرمتمرکز yETH مواجه هستیم که می‌تواند از این مزیت برای کسب سهم غالب برای انجام حمله‌ی 67 درصدی در الگوریتم اثبات سهام اتریوم استفاده کند. اریک وال

اما ویتالیک بوترین اخیراً ریسک‌های مربوط به اجرای حملات ۵۱ درصد در شبکه‌ی اتریوم ۲ که بر اساس الگوریتم اثبات سهام راه‌اندازی خواهد شد را کم اهمیت جلوه داده است. وی ادعا می‌کند که مهاجم «تنها یکبار» قادر به اجرای حمله خواهد بود اما به حملات وی به سرعت دفع شده و با اجرای فورک نرم(Soft-Forke) کنترل خود را بر روی رمزارزهای مورد نیاز برای اجرای حملات از دست خواهد داد:

توییت ویتالیک بوترین
ما باید دیدگاه تخیلی ترس از تجربه‌ی یک فاجعه در زمان اجرای حملات ۵۱ درصد را برطرف کنیم. در حقیقت، مهاجم تنها یکبار قادر به اجرای حمله خواهد بود و سپس از شبکه حذف خواهد شد و یا در صورت اعمال سانسور با اعمال فورک نرم تغییرات اعمال شده بی‌اثر خواهد شد. همچنین مهاجم احتمالاً(در نتیجه‌ی اعمال جریمه) دارایی‌هایش را از دست خواهد داد و در نتیجه مجدداً قادر به اجرای حملات نخواهد بود.

مقایسه‌ی الگوریتم اثبات سهام و الگوریتم اثبات کار

 بوترین از فرصت ایجاد شده برای مقایسه‌ی الگوریتم اثبات سهام(POS) و الگوریتم اثبات کار(POW) استفاده کرد. وی استدلال کرد از آنجایی که هیچ راهی برای حذف تجهیزات سخت افزاری مهاجم در الگوریتم اثبات کار وجود ندارد، اجرای حملات ۵۱ درصد در شبکه‌های مبتنی بر الگوریتم اثبات کار(همانند بیت کوین و اتریوم 1) ریسک بالایی را به همراه دارد. وی اظهار داشت:

(امکان مقابله با حملات ۵۱ درصد) مزیت اصلی الگوریتم اثبات سهام نسبت به الگوریتم اثبات کار را شامل می‌گردد. ویتالیک بوترین

نگرانی نسبت به ریسک‌های ناشی از سیستم‌های اقتصادی غیرمتمرکز

بر اساس گزارش کوینیت، اتریوم کلاسیک در طول یک ماه گذشته با سه حمله‌ی ۵۱ درصد مواجه شده است و همین موضوع نگرانی‌های گسترده‌ای را نسبت به امنیت شبکه‌ی این پروژه‌ی رمزارزی موجب شده است.

با این وجود، به دلیل دشوار بودن شناسایی زنجیره‌ی صحیح و احتمال استمرار تاثیر‌گذاری مهاجم بر روی شبکه، همچنان برخی از فعالان صنعت رمزارزها نسبت به اظهارات اخیر ویتالیک بوترین اظهار تردید کرده‌اند.

سباستین مونجاوا(Sebastian Moonjava)؛ از شرکت ریل ویژن(Real Vision) معتقد است که به دلیل افزایش رقابت سیستم‌های اقتصادی غیرمتمرکز ریسک اجرای حملات ۵۱ درصد در طول زمان کاهش خواهد یافت:

رقابت شدیدی در حوزه‌ی سیستم‌های اقتصادی غیرمتمرکز ایجاد خواهد شد، بازار آزاد احتمال بروز رفتار مخرب را کاهش می‌دهد. گسترش شرکت‌کنندگان در سیستم‌های اقتصادی غیرمتمرکز، افزایش کاربرد‌پذیری و کاهش ریسک این حوزه را به همراه خواهد داشت. سباستین مونجاوا

سرویس yETH امکان سپرده‌گذاری اتریوم در این پلتفرم را فراهم می‌کند و سپس پروتکل به‌طور خودکار به پلتفرم‌های غیرمتمرکزی که بالاترین نرخ بهره را ارائه می‌کنند، سوئیچ می‌کند. یرن فاینانس(یکی از پلتفرم‌های فعال در سیستم‌های اقتصادی غیرمتمرکز که سرویس yETH را ارائه کرده است) هم‌اکنون به ارزش 876 میلیون دلار دارایی را در اختیار دارد و در نتیجه ششمین پروژه‌ی محبوب سیستم‌های اقتصادی غیرمتمرکز محسوب می‌گردد.

نظر شما نسبت به اظهارات اخیر ویتالیک بوترین چیست؟ آیا پروژه‌ی رمزارزی اتریوم ۲ به‌طور مقاوم در برابر حملات ۵۱ درصد طراحی شده است؟ آیا همزمان با بلوغ و گسترش رمزارزها تعداد حملات ۵۱ درصد نیز کاهش خواهد یافت؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دکمه بازگشت به بالا