اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالات

رِت کریگتون: ۲۰ سال آینده مردم مالک هیچ رمزارزی نخواهند بود

این عضو برجسته‌ی جامعه‌ی رمزارزی همچنین گفت که در آینده همه‌چیز مکانیزه شده و مردم به کلید‌های خصوصی و شغل دائم نیاز نخواهند داشت

نکات برگزیده مطلب
  • رِت کریگتون(Rhett Creighton) یکی از اعضای برجسته‌ی جامعه‌ی رمزارزی که قبلا در زمینه‌ی کدنویسی هسته‌ی بیت‌کوین مشغول به کار بوده است، طی جدید‌ترین صحبت‌های خود اعلام نموده که در ۲۰ سال آینده جامعه آنقدر مکانیزه خواهد شد که مردم به کلید‌های خصوصی و شغل دائم نیازی خواهند داشت، از این رو مردم مالک هیچ رمزارزی نخواهند بود.

اظهارات رِت کریگتون

رِت کریگتون(Rhett Creighton) یکی از اعضای برجسته‌ی جامعه‌ی رمزارزی که قبلا در زمینه‌ی کدنویسی هسته‌ی بیت‌کوین مشغول به کار بوده است، اخیرا اعلام نموده که «هیچ سیستمی با امنیت Proof Of Work(یا PoW) قابل مقایسه نیست».

Proof Of Work

آقای کریگتون که دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی هسته‌ای از دانشگاه فناوری ماساچوست(MIT) می‌باشد، در جدید‌ترین گفته‌های خود اعلام نموده «بدترین و ناامن‌ترین شبکه‌ی PoW همان شبکه‌هایی هستند که علاوه بر هش‌ریت بسیار پایین، از الگوریتم‌هایی استفاده می‌کنند که بر روی شبکه‌هایی با هش‌ریت بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد».

راه‌اندازی حملات ۵۱ درصد بر روی رمزارزهای کوچک ساده‌تر است

آقای کریگتون که قبلا بر روی توسعه‌ی بلاک‌چین چندین رمزارز ثانویه از جمله بیت‌کوین پرایوت(Bitcoin Private با نماد BTCP) و زد کلاسیک(با نماد ZCL) کار کرده است، توصیح داد که:

ما نمونه‌های این چنینی را دیده‌ایم، به عنوان مثال اخیرا شاهد وقوع حمله‌ی ۵۱ درصد بر روش شبکه‌ی اتریوم کلاسیک(با نماد ETC) بوده‌ایم زیرا کنترل ماینر‌های اتریوم(با نماد ETH) و جهت دهی موقت آن‌ها به سمت ETC بسیار ساده است، این کار به اندازه‌ی کافی برای راه‌اندازی چنین حملاتی طولانی بوده و زمان لازم را در اختیار هکر قرار می‌دهد. Rhett Creighton

هنگامی که از آقای کریگتون در رابطه با این موضوع سوال پرسیده شد که آیا او معتقد است توافقنامه اثبات سهام(PoS) می‌تواند به عنوان یک پروتکل اجماع جامع بلاک‌چینی و امن مورد استفاده قرار بگیر یا خیر، او تاکید کرد:

پروتکل‌های اجماع زیادی وجود دارد. تئوری CAP و یا اجماع غیرقابل اثبات FLP از نظریه‌های توزیع شبکه‌ی شناخته شده هستند. PoW یکی از مکانیسم‌های اجماع است که یک دارایی معروف به تحمل نقص بایزانتین(Byzantine Fault Tolerance) دارد. پروتکل‌های PoW دیگری نیز وجود دارند که احتمالا هرکدام BFT خودشان را دارند، اما به روش‌های دیگری محدود شده‌اند، مثلا رمزارز PeerCoin یک رمزارز PoS است که از سال ۲۰۱۳ در بازار حضور دارد و از مشکل شناخته شده‌ی « Nothing At Stake» رنج می‌برد. Casper و دیگر پروتکل‌های مدرن امیدوارند که بتوانند برای این مسئله راه‌حلی ارائه کنند، اما هنوز نتوانسته‌اند خودشان را ثابت کنند. Rhett Creighton

تئوری CAP از این مفهوم سرچشمه می‌گیرد که «یک سیستم پایگاه داده‌ی توزیع شده از بین سه مورد انطباق، توانایی دسترسی و تحمل تقسیم، تنها دو گزینه را می‌تواند در اختیار داشته باشد». هنگامی که در حال مدیریت مجموعه‌های بزرگی از داده‌ها بر روی شبکه‌های توزیع شده باشیم، تئوری CAP موارد کاربر و مفاهیم بسیار مهمی ارائه می‌دهد.

Nothing At Stake به این معناست که بازیگران بد شبکه در هنگام ارائه‌ی رفتار‌های ناخوشایند و ناشایست، چیزی از دست نمی‌دهند و هیچ تنبیهی برای آن‌ها وجود ندارد.

در ضمن، الگوریتم غیرقابل اثبات FLP یکی از «مهم‌ترین نتایج بدست آمده در تئوری سیستم‌های توزیع شده است که مقاله‌ی آن در آپریل ۱۹۸۵ توسط فیچر لینچ(Fischer, Lynch) و پترسون(Patterson) منتشر شد». این محققین توانستند طی مقاله‌ای با نام «غیر ممکن بودن اجماع توزیع به وسیله‌ی یک فرایند نامناسب» توانستند ثابت کنند که در رابطه با «کارهایی که با استفاده از فرایند‌های توزیع شده در یک محیط ناهمگان امکان‌پذیر است»، محدودیت‌های قطعی وجود دارد.

ارائه فورک به ما «آزادی انتخاب چیزی که می‌خواهیم» را می‌دهد

زمانی که در رابطه با زیان‌آوری و ضرر هاردفورک‌ها(Hard Fork) و سافت‌فورک‌ها(Soft Fork) برای صنعت رمزارزی، به خصوص موارد بسیار بحث برانگیری مانند آنچه برای رمزارز بیت‌کوین(با نماد BTC) ارائه شد و رمزارز بیت‌کوین‌کش(BCH) را به وجود آورد و سپس بر روی بیت‌کوین‌کش استفاده شد و رمزارز BitcoinSV را به وجود آورد، از آقای کریگتون سوال پرسیده شد، او پاسخ داد:

ارائه‌ی فورک همیشه یکی از گزینه‌های موجود در نرم‌افزار‌های منبع باز است. وجود این گزینه ضروریست زیرا در صورتی که دیگر با ارزش‌های یک شبکه موافق نباشید، باید برای انتخاب و یا ترک کردن آن  آزادی کامل داشته باشیم. البته، زمانی که یک فورک ارائه شده و شبکه به دو بخش تقسیم می‌شود، می‌تواند اثرات فاجعه‌باری در جامعه‌ی رمزارزی به وجود آورد. زنجیره‌ی هر دو فورک جدید ممکن است با شکست مواجه شده و یا یکی از آن‌ها به اصطلاح بمیرد. Rhett Creighton

وی در ادامه‌ی گفته‌های خود اظهار داشت که «بسیاری از مبلغات و طرفداران اتریوم معتقد‌اند که فورک اتریوم کلاسیک و جدا شدن آن از شبکه‌ی اتریوم برای جامعه‌ی این رمزارز مفید بوده است، زیرا تمام کسانی که دیگر با ارزش‌های این سیستم موافق نبودند، معتقد بودند که می‌توانند از این سیستم جدا شده و از این پس با ارزش‌های اصلی و پایه‌ی جامعه‌ی اتریوم سروکار نداشته باشند».

هنگامی که در رابطه با مخاطرات و مشکلات امنیت سایبری مانند حملات فیشینگ(phishing)، هک شدن صرافی‌های رمزارزی آنلاین، فقدان راه‌حل‌های قابل اطمینان و مقرون به صرفه‌ی نگهداری رمزارزی، فشار چالش‌های فعلی صنعت رمزارزی و اینکه آیا از نظر او این مشکلات ۱۰ سال دیگر نیز وجود خواهند داشت یا خیر از آقای کریگتون سوال پرسیده شد، او پاسخ داد:

نظر  من این است که در ۱۰ سال آینده، تولید ناخالص داخلی(GDP) این سیاره ده برابر آن چیزی خواهد بود که امروز با اونس طلا و یا برخی روش‌های ذخیره‌سازی ارزش بلند مدت اندازه‌گیری می‌شوند(بدیهی است که با استفاده از ارزهای فیاتی همچون دلار که روزی ارزش آن‌ها صفر خواهد شد، اندازه‌گیری GDP انجام نمی‌گیرد). حدود ۹۰ درصد اقتصاد جهان مکانیزه و ماشینی خواهد شد. در صورتی که مردم تمایل نداشته باشند، نیازی به داشتن شغل نخواهد بود. Rhett Creighton

 

مردم نیازی به شغل و کلید‌های خصوصی نخواهد داشت

Key

وی در ادامه‌ی گفته‌های خود افزود که «با توجه به اینکه مردم دیگر به شغل نیازی نخواهند داشت، بیشتر آن‌ها مالک رمزارز و کلید خصوصی نخواهد بود، بنابراین مجبور نیستند که در رابطه با این موضوع نگران باشند. این کارها عمدتا برعهده‌ی ماشین‌‌آلات و سازمان‌های غیرمتمرکز بزرگ خواهد بود.»

در ادامه از او پرسیده شد که نظرش در رابطه با کاربرد‌های احتمالی بلاک‌چین‌های خصوصی و عمومی و همچنین روند پذیرش آن‌ها در آینده چیست؛ وی پاسخ داد:

سیستم Git از ساختار داده Merkle-DAG(نمودار خطی جهت‌دار) استفاده می‌کند که شباهت زیادی به آنچه بیت‌کوین استفاده می‌کند، دارد. این سیستم از سال ۲۰۰۵ تاکنون هسته‌ی منبع کد‌های لینوکس(Linux) را ردیابی کرده و آن را امن نگه داشته است، زیرا آقای توروالدز(Torvalds توسعه‌دهنده‌ی اصلی هسته‌ی لینوکس) نیاز به استفاده از یک «بلاک‌چین» یا در آن زمان Merkle-DAG را درک کرده است تا از ایمن بودن کد منبعی که احتمالا تریلیون‌ها دلار ارزش زیرساختی دارد، مطمئن شود. وقتی مردم از من سوال می‌کنند که بیشترین ارزشی که توسط بلاک‌چین کنترل می‌شود چه چیزی است، من معمولا فکر می‌کنم که پاسخ این سوال Git است. Rhett Creighton

نظرات آقای کریگتون را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا در سال‌های آینده نیاز به شغل دائم و کلید‌های خصوصی از بین خواهد رفت؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

منبع
Cryptoglobe

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا