اخبار و مقالاتاسکم و قانونگذاری - Scam & Regulation

عواقب و دردسرهای مربوط به رویداد هک توییتر همچنان ادامه دارد

در رابطه با همین موضوع سازمان FBI و چند سناتور آمریکایی از جک دورسی مدیرعامل توییتر خواسته‌اند تا در رابطه با این موضوع در مجلس سنا حضور به عمل آورده و اطلاعات لازم را ارائه کند

نکات برگزیده مطلب
  • همانطور که خبر دارید، چند روز قبل بزرگ‌ترین حادثه‌ی مربوط به رسانه‌های اجتماعی در تاریخ رخ داد و تعداد زیادی از حساب‌های توییتری افراد سرشناس جهان از جمله ایلان ماسک، بیل گیتس و باراک اوباما هک شد. در این رویداد هکر از کاربران خواسته بود تا مقداری رمزارز را به یک ادرس خاص ارسال کرده و پس از مدتی دو برابر پاداش دریافت کنند. گرچه به نظر می‌رسد که این حادثه به همینجا ختم شده، اما دفتر تحقیقات فدرال آمریکا(FBI) و برخی سناتورهای مجلس سنا خواستار حضور جک دورسی جهت ارائه‌ی اطلاعات و گزارش در رابطه با این موضوع شده‌اند، زیرا از نظر آن‌ها رویداد هک توییتر علاوه بر آثار و عواقب مرتبط با حوزه‌ی دیجیتال، بر روی برخی مسائل جهان واقعی نیز تاثیر خواهد گذاشت.

هک توییتر و دردسرهای آن

حادثه‌ی هک شدن حساب‌های توییتری که چند روز قبل رخ داد، علاوه بر تاثیر گسترده بر فضای مجازی به نظر می‌رسد که پیامد‌های بالقوه‌ای هم در دنیای واقعی داشته است، تاجایی که باعث شده دفتر تحقیقات فدرال ایالات متحده(FBI) و یک سناتور آمریکایی نیز خواستار پاسخگویی در رابطه با این موضوع شوند.

چند روز قبل حساب‌های توییتری برخی از افراد سرشناس جهان و ثروتمندان از جمله باراک اوباما، ایلان ماسک و بیل گیتس به دست کلاهبرداران حوزه‌ی رمزارز افتاد و مورد سوء‌استفاده قرار گرفتند. هکرها با استفاده از این حساب‌های شناخته شده از کاربران و فالوورها خواستند که به آدرس مشخص شده بیت کوین ارسال کرده و در عوض پس از مدت کوتاهی دو برابر آن را پاداش دریافت کنند.

به نظر می‌رسد که این روش تا حدود کار کرده است و هکرها توانسته‌اند در عرض کم‌تر از ۴ ساعت چیزی معادل ۱۲۰ هزار دلار رمزارز بدست آورند. توییتر در رابطه با این موضوع اعلام کرد که «این حمله‌ی هک در واقه یک مهندسی اجتماعی هماهنگ شده است که توسط افراد سودجو صورت گرفته و آن‌ها توانسته‌اند با موفقیت برخی از کارمندان شرکت ما را در جهت دسترسی به سیستم‌ها و ابزارهای داخلی، هدف قرار دهند».

نگرانی دولت آمریکا

دولت ایالات متحده نگران امنیت اطلاعات شخصی کاربران توییتر(که اغلب آن‌ها شهروندان آمریکا هستند) و همچنین مسائل مرتبط با امنیت ملی است.

این موضوع تاجایی نگران‌کننده شده که رئیس کمیته‌ی بازرگانی مجلس سنا از مقامات توییتر خواسته تا در رابطه با این حادثه به صورت خلاصه توضیح دهند، درحالیکه یکی دیگر از اعضای سنا به نام جاش هاولی(Josh Hawley) با ارسال نامه‌ای به آقای جک دورسی(Jack Dorsey) مدیرعامل شرکت توییتر نگرانی‌های خود را ابراز کرده و خواستار توضیحات لازم در رابطه با این موضوع بوده است.

دفتر تحقیقات فدرال ایالات متحده در بیانیه‌ای اعلام نموده که «در حال حاضر، به نظر می‌رسد که حساب‌های هک ده به منظور ارتکاب به کلاهبرداری رمزارزی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. به مردم توصیه می‌شود که فریب اینگونه کلاهبرداری‌ها را نخورده و هیچ پولی به آدرس‌های اعلام شده ارسال نکنند».

همکاری نزدیک با FBI

طبق گزارشات منتشر شده در رابطه با حادثه‌ی هک توییتر، چندین شرکت بزرگ در رابطه با این رویداد با FBI ارتباط برقرار کرده‌اند. در این بین می‌توان به شرکت فعال در زمینه‌ی خدمات سایبری Unit221b و شرکت تجزیه و تحلیل داده‌های بلاک‌چینی چینالیسیس(Chainalysis) اشاره کرد.

سناتور جمهوری‌خواه جاش هاولی که پیش از این تحقیقات در رابطه با گوگل و شرکت فیس‌بوک را هم برعهده داشته است، با ارسال نامه‌ای به جک دورسی اعلام کرد «از آنجا که میلیون‌ها نفر از پیام‌رسان توییتر برای ارسال پست‌های عمومی و ارتباط خصوصی استفاده می‌کنند، یک حمله‌ی موفق به سرورهای شما تهدیدی برای حریم خصوصی و امنیت همه‌ی کاربران به شمار می‌آید».

شرکت توییتر هم در رابطه با حادثه‌ی فوق اعلام نموده که «هیچ مدرکی مبنی بر دسترسی مهاجمان به رمز عبور حساب‌ها وجود ندارد، از این رو نیازی به تغییر رمزارز عبور و نام کاربری نیست». در ادامه نیز اعلام شده که «این شرکت اقدامات قابل توجهی برای محدود کردن دسترسی به سیستم‌ها و ابزارهای داخلی اتخاذ نموده است، درحالیکه روند تحقیقات در رابطه با حادثه‌ی مذکور همچنان ادامه دارد».

مشکلات عمیق‌تر

سناتور راجر ویکر(Roger Wicker) رئیس کمیته‌ی بازرگانی مجلس سنا در رابطه با رویداد هک توییتر اعلام کرده است که «نگرانی‌های بزرگ‌تری از جمله دستکاری اطلاعات اجتماعی و گسترش اطلاعات غلط به صورت آنلاین، وجود دارد».

وی در نامه‌ای که به توییتر ارسال نموده اظهار داشت که «با توجه به اینکه بسیاری از حساب‌های هک شده دارای میلیون‌ها دنبال‌کننده یا به اصطلاح فالوور بوده‌اند، تصور این موضوع که در حملات آتی از اطلاعات بدست آمده استفاده شده و با انتشار اخبار کذب از آن‌ها سوءاستفاده شود، سخت نیست. به سادگی می‌توان با استفاده از اطلاعات حساب‌های فوق، به ویژه حساب افراد سرشناس و رهبران جهان به ایجاد اختلاف پرداخت».

Twitter توییتر ربات

گزارشات مرتبط حاکی از آن است که سایت‌های رسانه‌های اجتماعی در حال حاضر توسط احزاب سیاسی جهت پخش اطلاعات نادرست و سوءاستفاده از داده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. گزارش پر سروصدای دانشگاه کمبریج در سال ۲۰۱۸ نشان داد که چطور مبارزان سیاسی برای تبلیغ کمپین‌های انتخاباتی خود اطلاعات شخصی کاربران را جمع‌آوری و بررسی می‌کنند.

گزارشاتی که در رابطه با موضوع سوءاستفاده از داده‌های اینترنتی منتشر شده حاکی از آن است که چطور حساب‌های توییتری جعلی توانسته‌اند به ارتش چین تهمت زده و کشور هند را تحریک کنند. حتی جامعه‌ی رمزارز ریپل(XRP) نیز یک ارتش توییتری دارد که از هزاران ربات تشکیل شده و توانسته سروصدای زیادی پیرامون این رمزارز شناخته‌شده ایجاد کنند.

تمام کارکنان توییتر باید جواب بدهند

سناتور ویکر درخواست کرده که جک دورسی «در اسرع وقت تمام کارکنان خود را برای اظهار نظر و ارائه‌ی توضیحات در رابطه با این حادثه نزد کمیته ارسال کند، اما حداکثر تا تاریخ ۲۳ام جولای سال ۲۰۲۰ فرصت دارد».

آرنولد اسپنسر(Arnold Spencer) مشاور ارشد پلت‌فرم کوین‌سورس(Coinsource) در رابطه با این موضوع اعلام نموده که جک دورسی مجبور به ارائه‌ی توضیحات پیرامون این موضوع به کمیته‌ی فوق‌الذکر نیست. وی در ادامه اظهار داشت که «آقای دورسی می‌تواند به صورت داوطلبانه این کار را انجام داده یا می‌تواند از ارائه‌ی هرگونه اطلاعات خودداری کند. در صورت حضور وی، او می‌تواند به سوالات پاسخ داده و از پاسخ به یک سوال خاص امتناع کند».

البته آرنولد اسپنسر همچنین توضیح داد که کمیته‌ی کنگره‌ی آمریکا صلاحیت لازم جهت صدور احضاریه و اجبار افراد برای حضور در جلسات دادرسی را دارد. این درخواست داوطلبانه از جک دورسی ممکن است «هنگامی که کمیته احساس کند شهادت وی برای کسب اطلاعات پیرامون حادثه مورد نیاز است، به یک پرونده‌ی احضاریه تبدیل شود».

شایان ذکر است که جک دورسی پیش از این نیز در سال ۲۰۱۸ در برابر سنای آمریکا حضور یافته و در رابطه با دستکاری اجتماعی و سوءاستفاده از داده‌های آنلاین به اظهار نظر پرداخته است. جو بارتون(Joe Barton) سناتور جمهوری‌خواه در رابطه با حضور جک دورسی اعلام کرده بود که «وی بدون احضاریه و تعویق در این جلسه حضور به عمل آورد».

نظر شما در رابطه با رویداد هک توییتر و نگرانی‌های به وجود آمده پس از آن چیست؟ آیا راهکاری برای مقابله با چنین حوادثی وجود دارد؟ نظرات و پیشنهادات خود را با تیم کوینیت به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا