اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالات

ساتوشی ناکاموتوی مرموز در روند توسعه‌ی رمزارز مونرو نقش داشته است!

بررسی محققان نشان می‌دهد که احتمالاً فرد و یا گروه یکسانی هر دو رمزارز بیت کوین و مونرو را ایجاد کرده است

نکات برگزیده مطلب
  • در حالی که هیچ کسی از هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو(خالق افسانه‌ای بیت کوین) آگاهی ندارد، نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ساتوشی ناکاموتو احتمالا رمزارز مونرو را نیز ایجاد کرده است. محققان پس از بررسی مفاهیم ارائه شده توسط ساتوشی ناکاموتو و همچنین مقایسه‌ی نقشه‌ی اولیه‌(وایت‌پیپر) بیت کوین(BTC) و مونرو(XMR) دریافتند که احتمالا فرد و یا گروه یکسانی هر دو رمزارز را ایجاد کرده‌اند.

خالق رمزارزهای بیت کوین و مونرو یکسان هستند

نتیجه‌ی تحقیقات جدید وب‌سایت مونرو اوت‌ریچ(Monero Outreach) نشان می‌دهد که رمزارزهای بیت کوین(BTC) و مونرو(XMR) احتمالا توسط یک شخص یا گروه یکسان ایجاد شده‌اند.

مونرو در سال 2014 و با هدف رفع مشکل پیگیر‌پذیری تراکنش‌ها در شبکه‌ی بیت کوین منتشر شده است. در حالی که مونرو از تکنولوژی دفتر کل توزیع شده‌ی عمومی استفاده می‌کند، ردیابی تراکنش‌ها در شبکه‌ی این رمزارز امکان‌پذیر نیست. این ویژگی موجب شده است تا رمزارز مونرو در میان کاربران دارک وب(Dark Web) به‌طور گسترده‌تری به‌کار گرفته شود.

 

مونرو

نقشه‌ی اولیه‌ی مونرو(CryptoNote 1.0) در دوازدهم دسامبر 2012 و سه سال پس از استخراج نخستین بلاک در شبکه‌ی بیت کوین(جنسیس بلاک) منتشر شده است. شخصی با نام مستعار نیکلاس ون سیبرهیگن(Nicolas van Saberhagen) نقشه‌ی اولیه‌ی مونرو را تدوین کرده است. در نتیجه مشابه سازنده‌ی ناشناس بیت کوین، هیچ کسی از هویت واقعی خالق مونرو اطلاع ندارد.

نتایج بررسی وب‌سایت مونرو اوت‌ریچ نشان می‌دهد که ساتوشی ناکاموتو و نیکلاس ون سیبرهیگن دو هویت متفاوت برای فرد و یا گروه یکسان هستند. نویسندگان گزارش استدلال کرده‌اند که ساتوشی ناکاموتو از انگیزه‌ی واضحی برای انتشار نقشه‌ی اولیه‌ی مونرو برخوردار بوده است. ساتوشی ناکاموتو در آگوست 2010 و در وب‌سایت بیت کوین تالک(Bitcointalk) مفاهیمی همانند آدرس‌های مخفی(Stealth Addresses) و امضاء حلقوی(Ring Signatures) را برای پنهان ساختن هویت فرستنده و گیرنده‌ی رمزارز مونرو معرفی کرده است که بعد‌ها در نقشه‌ی اولیه‌ی این رمزارز نیز عنوان شده است.

بعلاوه، در زمان انتشار نقشه‌ی اولیه‌ی مونرو ناکاموتو تاثیر تغییر اندازه‌ی بلاک بیت کوین و اجرای رویداد هالوینگ را تجربه کرده بود. بلاکچین مونرو تلاشی برای رفع مشکلات شبکه‌ی بیت کوین محسوب می‌شود، چراکه با بهبود الگوریتم اثبات کار تلاش می‌کند مشارکت در فرآیند ماینینگ را برای کاربران عادی که از کارت‌های گرافیکی استفاده می‌کنند امکان‌پذیر سازد.

تئوری استیلومتری از فرضیه‌ی ارائه شده پشتیبانی می‌کند

 بررسی نقشه‌های اولیه‌ی بیت کوین و مونرو سبک یکسان نگارش در نقشه‌های اولیه‌ی دو رمزارز را نشان می‌دهد. نویسندگان تحقیق از یک برنامه‌ی نرم‌افزاری به نام Java Graphical Authorship Attribution Program برای بررسی تشابه نقشه‌ی اولیه‌ی رمزارزها استفاده کردند. محققان پس از بررسی نقشه‌ی اولیه‌ی مونرو و 15 رمزارز دیگر دریافتند که ادبیات استفاده شده برای نگارش نقشه‌ی اولیه‌ی بیت کوین با نقشه‌ی اولیه‌ی مونرو تشابه بیشتری دارد.

مقایسه‌ی نقشه‌ی اولیه‌ بیت کوین و مونرو
مقایسه‌ی نقشه‌ی اولیه‌(وایت‌پیپر) بیت کوین(سمت چپ) و مونرو(سمت راست)

برخی از تشابهات میان نقشه‌ی اولیه‌ی بیت کوین و مونرو توسط انسان نیز به وضوح قابل تشخیص است. به عنوان مثال در هر دو نقشه‌ی اولیه از عبارات مطلوب(Favour/Favourable)، در این مقاله ما(In this paper, we…)، ساختار نمی‌توان(Can’t) به‌جای فرم رایج در نگارش مقالات آکادمیک و همچنین از خطوط سیاه و سفید توپر و یا نقطه‌چین استفاده شده است.

تاندروسا(Thunderosa)؛ مدیر مونرو اوت‌ریج کریتیو در این رابطه اظهار داشت:

زمانی که دو سند را برای نخستین مرتبه در کنار یکدیگر بررسی کنید شباهت‌های زیادی را مشاهده خواهید کرد. شاید زمانش فرا رسیده است که نویسنده‌ی نقشه‌ی اولیه‌ی مونرو را ساتوشی ون سیبرهیگن(Satoshi van Saberhagen) بنامیم. Thunderosa

طرفداران رمزارزها برای درک این موضوع به زمان نیاز دارند

با این وجود، محققان انتظار ندارند که جامعه‌ی طرفداران بیت کوین و یا مونرو از نتایج تحقیقات استقبال کنند. ایکس‌ام‌آر هائلن(Xmrhaelan) موسس مونرو اوت‌ریچ در این رابطه اظهار داشت:

من نیز همانند بسیاری از فعالان حوزه‌ی رمزارزها سعی می‌کنم این موضوع را درک کنم. با اطمینان می‌گویم در صورتی که ساتوشی ناکاموتو همان نیکلاس ون سیبرهیگن باشد، مونرو بهترین اثر وی محسوب می‌گردد. Xmrhaelan

کوینیت پیشتر در مقاله‌ای فهرست افرادی که می‌توانند خالق بیت‌کوین باشند را ارائه کرده است. برخی از صاحب‌نظران معتقدند که داستان اسرارآمیز ساتوشی ناکاموتو بر محبوبیت بیت کوین و تغییر شرایط بازار این رمزارز تاثیر مستقیمی داشته است.

نظر شما نسبت به یافته‌ی اخیر محققان و تشابهات یافت شده میان نویسند‌ی وایت‌پیپر بیت کوین و مونرو چیست؟ آیا به راستی خالق بیت کوین رمزارز مونرو را نیز ایجاد کرده است؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

‫2 دیدگاه ها

  1. خیلی جالبه کسی اسمی از بایت کوین به میون نمیاره !ً
    اولا که مونرو یه فورک از بایت کوینه..مثل بیت کوین کش که یه فورک از بیت کوینه!
    حالا همه بایت کوین رو ول کردن چسبیدن به فورک تغلبی و جعلیش! یعنی مونرو
    مشخصه اینکار داره توسط توسعه دهندگان شیاد مونرو انجام میشه
    طبیعتا اگه ساتوشی خالق مونرو باشه در واقع ساتوشی خالق بایت کوین هستش چون بایت کوین اولین رمز ارزی بوده که توسط کریپتونوت ایجاد شده ولی مونرو یه کپی جعلی از بایت کوین بوده.
    طبیعتا بایت کوین توسط ساتوشی ناکاموتو و برای ورفع نواقص بیت کوین از جمله قابل رهگیری بودنش توسعه داده شد. بزودی میبینیم چطور بایت کوین رتبه دوم بزرگترین ارز دنیا رو از آن خودش میکنه و تمام فورک هاش برای همیشه از بین میرن.
    BYTECOIN/BCN

    1. طبیعتا عوامل متعددی در موفقیت یک پروژه‌ی رمزارزی شرکت دارند
      ممنون از اینکه نظرتونو با ما در میان گذاشتید

دکمه بازگشت به بالا