اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالات

سازمان‌ها و نهاد‌های بزرگ به چه میزان در تغییرات قیمت بیت کوین تاثیرگذار هستند؟

آیا افزایش قدرت سرمایه‌گذاران سازمانی به واسطه‌ی بازارهای مبادلات آتی می‌تواند منجر به تاثیرپذیری قیمت بیت کوین و دستکاری بازار توسط آن‌ها شود؟

معرفی نام‌های بزرگی همچون بورس اوراق بهادار شیکاگو(CME)، بازار بورس گزینه‌های مبادلاتی(CBOE) و پلت‌فرم بکت(Bakkt) در فضای بیت کوین توسط بسیاری از کاربران و تحلیل‌گران صنعت رمزارزها به عنوان کلید تحکیم روند پذیرش این رمزارز و هدایت قیمت‌ها به رکورد‌های جدید توصیف شده‌اند. گرچه آنگونه که انتظار می‌رفت بازار رمزارزها به شکوفایی نرسید، اما همچنان با در نظر گرفتن جوانی بازار رمزارزها و تاثیر قرارداد‌های آتی بیت کوین بر روی قیمت‌ها، می‌توان همچنان نسبت به آینده امیدوار بود. کیفیت و میزان تاثیرگذاری یاد شده قابل بحث است، اما در این مقاله به روش‌های و احتمال صعود ناگهانی نمودارهای مربوط به مشتقات بیت کوین اشاره خواهد شد.

bitcoin بیت کوین سرمایه‌گذار سازمانی نهاد

اولین قرارداد آتی قانونی بیت کوین و مطابقت با وضعیت بازار

در روزهای پایانی سال ۲۰۱۷، هم بورس اوراق بهادار شیکاگو و هم بازار بورس گزینه‌های مبادلاتی مبادلات آتی بیت کوین را به بازار معرفی کردند. این گزینه‌ی جدید به نهادها و موسسات مالی اجازه می‌دهد به نوعی دارایی دسترسی داشته باشند که تا پیش از این به عنوان یک سرمایه‌گذاری پرخطر از آن یاد می‌شد. علاوه بر این، مبادلات آتی به مبادله‌گران اجازه می‌دهد در کشورهایی که بیت کوین غیرقانونی اعلام شده و یا بسیار محدود شده است، از طریق تغییرات قیمت بازار بیت کوین کسب درآمد کنند.

بحث در مورد اینکه آیا این بازارها بر روی قیمت بیت کوین تاثیر دارند و یا نحوه‌ی تاثیرگذاری آن‌ها بر روی قیمت بیت کوین، بسیار زیاد است. با این وجود، مقایسه‌ی بازارها در چهارچوب‌های زمانی و شرایط خاص می‌تواند به تحلیلگران کمک کند تا در رابطه با آینده و تغییرات آتی به نتایج قابل قبولی برسند. به عنوان مثال، زمانی که مبادلات آتی بیت کوین قانونی در روزهای ابتدایی ماه دسامبر ۲۰۱۷ پا به صحنه گذاشت، قیمت بیت کوین در یک روند صعودی پرقدرت قرار گرفته بود.

در روز ۱۰ام دسامبر یعنی روزی که مبادلات آتی بیت کوین در پلت‌فرم CBOE آغاز شد، قیمت بیت کوین با یک جهش مثبت ۱۰ درصد روبرو شد. همین امر باعث شد تا برخی فکر کنند روند افزایشی قیمت بیت کوین در روز ۱۷ام دسامبر و ثبت رکورد ۲۰ هزار دلار برای هر واحد رمزارز BTC به دلیل راه‌اندازی قرارداد‌های آتی در CBOE و CME بوده است.

مبادلات آتی CME دو ماه پیش از عرضه و در ماه اکتبر به بازار معرفی شدند، دقیقاً همزمان با قله‌ی یک روند صعودی که پس از معرفی این گزینه‌ی مبادلاتی تبدیل به یک روند نزولی شد.

دستکاری نظری

البته شایان ذکر است که عوامل دیگری جز مبادلات آتی بیت کوین در روند صعودی روزهای پایانی سال ۲۰۱۷ و ثبت رکورد‌های جدید برای این رمزارز، دخیل بوده‌اند. سال ۲۰۱۷ سال عرضه‌ی اولیه‌ی سکه یا همان ICOها بود، زیرا در صنعت رمزارزها به هرکجا که نگاه می‌کردی پروژه‌های جدید و هیجان‌انگیزی در حال راه‌اندازی و فعالیت بودند. این درحالیست که در آن سال صنعت رمزارزها هیچ قانون و قائده‌ی مشخصی نداشت و در واقع یک غرب وحشی مالی و بسیار پر خطر به شمار می‌آمد.

 

گرچه تئوری‌های مختلفی در رابطه با حضور غول‌های مالی و دستکاری بازار توسط آن‌ها با استفاده از موقعیت‌های کوتاه مدت در بازار مبادلاتی آتی وجود دارد، و متعاقباً از طریق رسانه‌های جریان اصلی نیز تاثیر منفی بر درک عمومی از این محصولات گذاشته‌اند، اما اتهام دستکاری بازار مبادلات آتی به سختی قابل اثبات است.

با این وجود، پیدایش مبادلات آتی باعث شد تا ابزارهای جدیدی برای سرمایه‌گذاری در بازارهای رمزارز در اختیار سرمایه‌گذاران کلان قرار بگیرد.

ورود بکت به قرارداد‌های تنظیم شده‌ی بیت کوین، فرضیه‌ی شکاف قیمت

زمانی که پلت‌فرم بکت با مالکیت بورس بین قاره‌ای(ICE) در سپتامبر ۲۰۱۹ وارد بازار قرارداد‌های آتی فیزیکی شد، تاثیرگذاری بازار قانونی مبادلات آتی بر روی قیمت رمزارزها از حالت تئوری خارج و به سمت یک مبحث قابل قبول نزدیک شد.

برخلاف قرارداد‌های آتی CME که براساس پول نقد تنظیم می‌شوند، قرارداد‌های آتی پلت‌فرم بکت به طور کامل براساس وثیقه‌گذاری تنظیم شده و برای انقضاء قرارداد نیاز است تا واقعاً مقداری بیت کوین جابجا شود.

با افزایش ناگهانی قیمت‌ها در روز ۶ام فوریه‌ی ۲۰۲۰ به نظر می‌رسد که حجم ورودی بکت باعث افزایش ۱۷ درصدی قیمت بیت کوین شد، روندی که از ۲۴ام ژانویه آغاز و با حضور بکت پررنگ‌تر شد. تاثیرگذاری قیمت بیت کوین بر روی بازار مبادلات آتی امری کاملا منطقی است، اما به نظر نمی‌رسد که از لحاظ تاریخی همیشه این چنین بوده باشد.

با توجه به رکورد‌های ثبت شده توسط پلت‌فرم بکت در نوامبر ۲۰۱۹ و کاهش هزار دلاری قیمت بیت کوین، بعید به نظر می‌رسد که قرارداد‌های آتی سازمانی آینده‌ی درخشانی در پیش داشته باشند.

نظر یک تحلیلگر برجسته

البته شایان ذکر است که این محصول در ماه سپتامبر راه‌اندازی شده و ممکن است برخی تازه بودن و احساسات مثبت پیرامون دخالت سازمان‌ها را به عنوان نیروی محرک و آغازگر روند صعودی توصیف کنند. با این وجود، از نوامبر ۲۰۱۹ تا آغاز سال جدید میلادی، قیمت مبادلاتی آتی بیت کوین تقریباً بدون تغییر باقی ماند و حول سطح ۷ هزار دلاری در نوسان بود؛ این موضوع باعث شد تا فرضیه‌ی «قدرت دخالت سازمان‌ها در ثابت نگه داشتن قیمت» دوباره قوت گیرد.

شکاف قیمت در بازار مبادلات آتی هم یکی دیگر از نکات مورد توجه و قابل بحث است. به گفته‌ی جیمی ردمن(Jamie Redman) از خبرنگاران و تحلیلگران برجسته‌ی صنعت رمزارزها، قیمت لحظه‌ای قرارداد‌ها تمایل به دنبال کردن و «پر کردن» شکاف قیمتی در بازار مبادلات آتی دارد. به عنوان مثال، پس از شکاف قیمتی که در قرارداد‌های آتی CME در همان ماه ایجاد شد، شاهد شروع مجدد مبادلات آتی و تقریباً همزمانی آن با اصلاح بازار بودیم.

با این حال، پیش‌بینی اینگونه موقعیت‌ها همیشه ساده و قابل اطمینان نیست. اخیراً برخی تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند که در روز ۱۰ام مارس «دیگر هیچ شکاف قیمتی وجود نخواهد داشت» و به این زودی شاهد آغاز یک روند صعودی نخواهیم بود.

وحشت اقتصادی پس از شیوع کووید۱۹، سقوط مبادلات آتی

طی هفته‌های گذشته به مبادلات آتی بیت کوین در پلت‌فرم‌های بکت و CME ضربه‌ی شدیدی وارد شده است، زیرا شیوع بیماری کرونا در جهان علاوه بر گسترش احساس ترس نسبت به بحران اقتصادی احتمالی، باعث تعطیلی مشاغل مختلف و لغو مسافرت‌های کاری گردیده است پلت‌فرم اسکو(Skew) که در زمینه‌ی داده‌کاوی اطلاعات مرتبط با صنعت رمزارزها فعالیت دارد، در رابطه با این موضوع اعلام نموده که بازار مبادلات آتی طی هفت روز گذشته با سقوط ۵۰ درصدی روبرو شده است. به نظر می‌رسد که فعالیت گزینه‌های مبادلاتی پلت‌فرم CME نزدیک به صفر رسیده و وضعیت برای پلت‌فرم بکت وخیم‌تر از اینهاست.

bitcoin بیت کوین سرمایه‌گذار سازمانی نهاد کرونا Covid19

این درحایست که پلت‌فرم CBOE در ماه مارس ۲۰۱۹ اعلام کرد که از این پس قرارداد آتی بیت کوین ارائه نخواهد کرد، اما تا پایان ماه ژانویه و سررسید قرارداد‌های باز، قابلیت تجارت وجود دارد.

اینکه آیا بازار گزینه‌های مبادلاتی و مبادلات آتی سازمانی در این وضعیت نابسامان وارد بازار شده و با افزایش تعداد قراردادها باعث غافلگیری مبادله‌گران شوند(همانطور که در دوره‌های قبلی اینکار را تکرار کرده‌اند)، همچنان نامشخص و غیرقابل پیش‌بینی است.

از آنجا که قیمت لحظه‌ای همچنان تحت تاثیر رسانه‌های اصلی و وال‌های بزرگ بازار بیت کوین قرار دارد، بازیکنان سازمانی همچون بکت و CME به شکل غیرقابل استفاده‌ای اقدام به ارائه‌ی انجمن‌های نسبتاً جدید و تنظیم شده‌ای می‌کنند که به وال‌ها و افراد تاثیرگذار بازار اجازه می‌دهد با استفاده از روش‌های نوین تکانی به بازار دهند، روندی که از طرف دیگر به تحلیلگران کمک می‌کند تا در رابطه با قیمت لحظه‌ای قراردادهای بیت کوین و نحوه‌ی حرکت نسبی آن‌ها اطلاعات بیشتری کسب کنند.

کدام غیرمتمرکزسازی؟

با وجود مقررات سنگین، همچنان مواردی همچون خطر و وابستگی در بازار وجود دارد. به عنوان مثال، انتظار برای تایید یک صندوق سرمایه‌گذاری قابل مبادله توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده(SEC) هیچ شباهتی با غیرمتمرکزسازی و یا پذیرش بی‌قید و شرط رمزارزها در جریان اصلی ندارد(همانگونه که ساتوشی انتظار داشت).

علاوه بر این، هرچه بیت‌کوین بیشتر به سمت پول سازمانی حرکت می‌کند، بیشتر از ایده و میراث ساتوشی دور می‌شویم. این موضوع باعث خواهد شد تا قدرت‌های مالی و اقتصادی بتوانند نظارت بیشتر و بهتری بر روی قیمت‌های بازار داشته و عملاً از صفت «غیرمتمرکز» دور شویم.

به نظر شما حضور سازمان‌ها و نهادهای مالی بزرگ در بازار رمزارزها می‌تواند برای بیت کوین مفید باشد و یا عکس آن رخ خواهد داد؟ نظرات و پیشنهادات خود را با تیم کوینیت در میان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

منبع
News.Bitcoin

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا