اخبار و مقالاتمقالهپیشنهاد سردبیر

چرا پولشویی در بستر بلاکچین و با استفاده از رمزارزها کار دشواری است؟

بررسی خصوصیات منحصر به فرد رمزارزها که به واسطه‌ی استفاده از تکنولوژی بلاکچین به آن‌ها ارائه شده و باعث سخت شدن انجام بسیاری از فعالیت‌های مجرمانه، از جمله پولشویی در این سیستم‌ها می‌شود

با وجود گسترش رمزارزها در میان جوامع همچنان تصورات اشتباهی از رمزارزها در میان مردم عادی وجود دارد. آن‌ها اغلب رمزارزها را به عنوان روشی برای تسهیل انجام معاملات مشکوک، پولشویی و فعالیت شرکت‌های غیر قانونی تصور می‌کنند. این تصور تا حدی از این موضوع سرچشمه می‌گیرد که فروشگاه سیلک رُد(Silk Road) در دارک وب یکی از نخستین مکان‌هایی بود که در آن بیت کوین برای خرید کالاهایی از جمله اسلحه و مواد مخدر مورد استفاده قرار می‌گرفته است. بعلاوه، سازندگان باج افزارهای مختلف در گذشته از رمزارزها برای باج‌گیری از کاربران استفاده کرده و باعث نامطلوب شدن چهره‌ی رمزارزها نزد مردم عادی شده‌اند. اما امروزه رمزارزها پیشرفت بسیاری داشته‌اند به طوری که رئیس‌جمهور کشورمان پیشنهاد راه‌اندازی یک سیستم مالی بین کشورهای مسلمان برای مبارزه با سیاست‌های مالی و تحریم‌های آمریکا را داده است. آیا واقعاً انجام فعالیت‌های مجرمانه به وسیله‌ی رمزارزها راحت است؟ در این مقاله به توضیح و بررسی امکان انجام فعالیت‌های مجرمانه در رمزارزها می‌پردازیم.

با این وجود، اگرچه ممکن است بیت کوین در آغاز به منظور انجام فعالیت‌های مشکوک مورد استفاده قرار گرفته باشد، بررسی‌های دقیق بلاکچین نشان می‌دهد که پولشویی در بلاکچین بسیار دشوار‌تر از پیش‌فرض‌ اغلب مردم است. اغلب رمزارزها به سادگی قابل ردیابی هستند(ثبت تاریخچه‌ی تراکنش‌ها ردیابی بسیاری از رمزارزها را نسبت به ارزهای فیات تسهیل می‌کند).

به همین دلیل در این مقاله دلایل دشوار بودن انجام فعالیت پولشویی در بلاکچین بررسی می‌شود. همچنین این مقاله سعی دارد با افزایش آگاهی عموم تصورات نادرست در این زمینه را کاهش دهد.

فعالیت کاربران در بلاکچین به سادگی قابل ردیابی است

اغلب بلاکچین‌ها دارای یک دفتر‌کل شفاف هستند به همین دلیل هر شخصی می‌تواند تمامی تراکنش‌هایی که به‌طور دائم در دفتر‌کل ثبت می‌شوند را مورد بررسی قرار دهد. بنابراین تاریخچه‌ی تراکنش‌ها را می‌توان به منظور مشاهده‌ی تراکنش‌های مالی هر آدرس مورد بررسی قرار داد.

باید توجه داشت که اگرچه مالکیت رمزارزها با آدرس‌(و نه هویت افراد) در بلاکچین ایجاد و ثبت می‌شود، اما زمانی که رمزارزها به خارج از سیستم ارسال شوند(همانند صرافی‌ها، شرکت‌های ارائه‌ی خدمات و…)، هویت مالکان این دارایی‌ها نیز آشکار خواهد شد. در حقیقت، کیف‌پول‌های رمزارزی یک‌سری از حروف و اعداد را شامل می‌شوند و هیچ‌گونه اطلاعاتی را از هویت مالکان کیف پول ثبت نمی‌کنند، اما زمانی که شخصی با استفاده از کیف پول رمزارزی خود کالایی را خریداری کند و یا رمزارزهای خود را در صرافی‌ها به ارزهای فیات تبدیل کند، هویت مالک دارایی‌ها نیز مشخص می‌شود و تمامی افراد قادر خواهند بود تراکنش‌های رمزارزی وی را ردیابی کنند.

به عنوان مثال، اگر هکری دارایی‌های یک صرافی رمزارزی را سرقت کند، می‌تواند به صورت ناشناس دارایی‌های سرقت شده را به سادگی به هر آدرسی انتقال دهد. با این وجود، آن‌ها به سادگی قادر به استفاده از رمزارزهای سرقت شده نخواهند بود زیرا در زمان تلاش برای تبدیل رمزارزها به ارزهای فیات و یا خرج کردن این دارایی‌ها، به سرعت هویتشان به عنوان هکر صرافی رمزارزی آشکار می‌گردد.

روش‌های پولشویی رمزارزها

1- ترکیب دستی تراکنش‌ها

مجرمان سعی می‌کنند با استفاده از روش‌هایی دارایی‌های نامشروع خود را شستشو کنند. در مرحله‌ی اول آن‌ها سعی می‌کنند با استفاده از روش‌های دستی تراکنش‌های افراد مختلف را ‌طوری با یکدیگر ترکیب کنند که منشاء دارایی‌های نامشخص گردد. اگرچه این روش ممکن است افرادی که سعی در ردیابی تراکنش‌ها را دارند سردرگم کند، ردیابی تراکنش‌ها همچنان امکان پذیر خواهد بود. بعلاوه از آنجایی که احراز هویت کاربران در بسیاری از صرافی‌ها الزامی است، نقد کردن دارایی‌ها تنها از طریق سرویس‌دهندگان مبادلات فرد به فرد(P2P) همانند لوکال بیت کوین(LocalBitcoins) امکان پذیر خواهد بود. با این وجود بسیاری از خدمات دهندگان با هدف مقابله با امکان برداشت‌ غیر قابل ردیابی دارایی‌ها، در حال حذف گزینه‌ی برداشت به صورت پول نقد هستند. همچنین بر اساس گزارش کوینیت، قوانین احراز هویت مشتریان و ضد پولشویی در این صرافی‌ها نیز اعمال می‌شود.

2- سرویس‌های ترکیب کننده

سرویس متمرکز ترکیب کننده(Centralised Mixer Service) همانند بیت کوین لاندری(Bitcoin Laundry) روش جایگزینی برای پولشویی رمزارزهای غیرقانونی است. این روش با استفاده از الگوریتم خاصی تراکنش‌های حاوی رمزارزهای غیرقانونی را با تراکنش‌های دیگر کاربران ترکیب می‌کند تا امکان بررسی تاریخچه‌ی تراکنش‌ها را دشوارتر سازد.

اگرچه استفاده از سرویس‌های ترکیب کننده در مقایسه با ترکیب دستی تراکنش‌ها کارآمدتراست، افراد و نرم‌افزار‌های آنالیز بلاکچین همچنان می‌توانند تراکنش‌ها را ردیابی کنند. در حقیقت مقاله‌ای که ریسرچ‌گیت(Researchgate) در سال 2017 منتشر کرده است، نشان می‌دهد که بسیاری از سرویس‌های ترکیب کننده از سطح پیچیدگی بالایی برخوردار نیستند، زیرا از الگوریتمی استفاده می‌کنند که از الگو‌های تکرار شونده استفاده می‌کنند، همچنین الگوریتم‌ها به استفاده‌ی مجدد از آدرس‌های خاصی تمایل دارند.

3- سرویس‌های ترکیب مبتنی بر قرارداد‌های هوشمند

سومین روش که در بلاکچین‌های مبتنی بر حساب کاربری همانند اتریوم عملکرد مطلوب‌تری دارد، اتکا به قرارداد‌های هوشمند به جای یک واسط برای ترکیب رمزارزها با یکدیگر است. با این وجود، این گزینه نیز مشکلاتی را به همراه دارد. با توجه به این‌که قرارداد‌های هوشمند شفاف هستند و در نتیجه قرارداد‌های ترکیب کننده را می‌توان به سادگی از طریق تاریخچه‌ی واریز و برداشت مشخص کرد. ویتالیک بوترین در آغاز سال جاری پیشنهاد طراحی نوع پیچیده‌تری از قرارداد‌های ترکیب کننده‌ها را ارائه کرد که از مشاهده‌ی مبادلات بر روی زنجیره جلوگیری می‌کند. با این وجود، به دلیل پیچیدگی‌های فنی به نظر می‌رسد تحقق این پیشنهاد در آینده‌ی نزدیک امکان پذیر نخواهد بود.

ردیابی تراکنش‌ها در بلاکچین به‌سادگی امکان‌پذیر است

درحالی که ترکیب رمزارزها و تراکنش‌ها می‌تواند ایجاد ابهام در تاریخچه‌ی تراکنش‌ها و پولشویی رمزارزها در بلاکچین را تسهیل کند. تکنولوژی ردیابی دارایی‌ها نیز بدون توجه به روش شستشوی دارایی‌ها در حال تکامل است. ابزار‌های مختلف تحلیل و نظارت بلاکچین در بازار وجود دارند که می‌توانند ردیابی آدرس‌ها و الگو‌ها را تسهیل کند. این ابزارها تشخیص و ردیابی رمزارزها را پس از اجرای فرآیند پولشویی امکان‌پذیر می‌کنند.

به کمک ابزار‌های جدید نظارت و آنالیز بلاکچین، ردیابی و ردگیری منشاء رمزارزها برای صرافی‌ها ساده‌تر شده است. آن‌ها قادرند تا آدرس‌های خاصی را در لیست سیاه قرار دهند و تجارت با منابع مشکوک را رَد کنند. بنابراین، با وجود تصورات نادرست در رابطه با استفاده از رمزارزها، پولشویی در بلاکچین به مراتب دشوارتر از پولشویی ارزهای فیات ارزیابی می‌شود.

بر اساس گزارش کوینیت، موسسه مالی بزرگ مورگان استنلی(Morgan Stanley) در سال گذشته به دلیل ناتوانی در نظارت بر فعالیت‌های مشکوک مالی 10 میلیون دلار جریمه شده است.

نظر شما در رابطه با تصورات نادرست در رابطه با کاربرد رمزارزها چیست؟ آیا همزمان با گسترش استفاده از رمزارزها در جوامع و افزایش آگاهی عموم نسبت به این تکنولوژی نوظهور تصورات نادرست نیز فراموش خواهند شد؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دکمه بازگشت به بالا