اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالات

ماینینگ رمزارزها در مقیاس کوچک دیگر به صرفه نیست

طبق بررسی‌های بعمل آمده، در‌آمد ریگ‌های ماینینگ در شرایط کنونی نزدیک به صفر است

نکات برگزیده مطلب
  • اگرچه موسسات مالی به سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی دارایی‌های رمزارزی ادامه می‌دهند، اما گزارش‌ها نشان می‌دهند که حوزه‌ی ماینینگ با افت قابل توجهی مواجه شده است. کاهش ارزش رمزارزها و عدم سودآوری ریگ‌های ماینینگ و حتی اسیک‌ها موجب توقف فعالیت برخی از ماینر‌ها شده است.

ماینینگ اتریوم با استفاده از کارت‌های گرافیکی(GPU)، زیان‌ده است

در گذشته، به دنبال افزایش قیمت رمزارزها(Cryptocurrency) در سال 2017، بسیاری به صنعت ماینینگ جذب شدند حتی برخی از دانشجویان دانشگاه Penn State grad Patrick Cines در پی کسب سود، اقدام به راه‌اندازی ریگ ماینینگ رمزارزها در خوابگاه خود کرده بودند. اما Susquehanna که یک شرکت بازرگانی و فن‌آوری است، اعلام کرده است که امروزه فعالیت‌های ماینینگ در مقیاس کوچک، دیگر سودآور نخواهد بود.

کاهش سودآوری ماینینگ با کارت‌های گرافیکی با کاهش قیمت اتریوم (محور عمودی سمت چپ سود‌آوری ماهیانه به دلار، محور عمودی سمت راست، هش‌ریت شبکه‌ی اتریوم به گیگاهش بر ثانیه و محور افقی تارخ را نشان می‌دهد). خط مشکی توپر در نمودار نیز میانگین سود اوری کارت‌های گرافیی را نشان می‌دهد.

بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده توسط این شرکت، که توسط CNBC منتشر گردید، ماینر‌های اتریوم(ETH) که با استفاده از کارت‌های گرافیکی به ماین این رمزارز می‌پردازند، در ماه نوامبر سود متوسط 0 داشتند که در مقایسه با تابستان سال گذشته، سود آن‌ها 150 دلار کاهش یافته است. افت سود‌آوری ماینینگ اتریوم را می‌توان به افزایش دوبرابری هش‌ریت(Hashrate) شبکه‌ی اتریوم در 12 ماه گذشته و افزایش حضور اسیک‌های الگوریتم EthHash در شبکه که در شرایط کنونی قابل دوام نیز به نظر می‌رسند، ارتباط داد.

کریستوفر رولاند(Christopher Rolland)، نماینده‌ی Susquehanna، در ارائه‌ی توضیحاتی گفت که حتی با وجود استفاده از کارت گرافیکی همانند GTX 1080 که پرچمدار شرکت انودیا محسوب می‌شود، نمی‌توان بازگشت سرمایه(ROI) برای فعالیت ماینینگ (خصوصا در بلند مدت) متصور شد. در شرایط کنونی ماینر‌هایی که از کارت‌های گرافیکی استفاده می‌کنند و حتی کسانی که دید بلند مدتی بر روی رمزارزها دارند، احتمالا به طور کامل از فعالیت ماینینگ خارج می‌شوند.

در حالی که برخی افراد فعالیت‌های رمزارزی را کسب و کار «غیر ضروری» می‌خوانند، گزارش‌ها نشان می‌دهد که کاهش قیمت اتریوم و بیت‌کوین(Bitcoin) برای سازنده‌های قطعات سخت‌افزاری کامپیوتر‌ها و خصوصا، سازنده‌های تراشه‌های گرافیکی بسیار نامطلوب بوده است.

رولاند، که تحلیلگر شرکت Susquehanna است، به مشتریان این شرکت اعلام کرده است که بازدهی فعالیت ماینینگ با استفاده از کارت‌های گرافیکی شرکت انودیا(Nvidia) «نزدیک به صفر» است، این موضوع علت کاهش درآمد 100 میلیون دلاری این شرکت را نسبت به فصل گذشته مشخص می‌کند. او توضیح داد:

ما در این فصل درآمد بسیار کمی را ناشی از فروش کارت‌های گرافیکی قابل استفاده در صنعت رمزارزی برآورد می‌کنیم، این برآورد، با اظهارات پیشین مدیران شرکت «انودیا» که در چشم‌انداز آینده‌ی این شرکت هیچ سهمی را از حوزه‌ی رمزارزی در نظر نگرفته‌اند، منطبق است. Christopher Rolland

 

شرکت AMD نیز عملکرد نامناسب شرکت انودیا را در حوزه‌ی رمزارزی تکرار کرده است، این شرکت در گزارش سه ماهه‌ی سوم خود درآمد کمی را در این بخش به‌دست آورده است، تحلیلگران پیشی‌بینی می‌کنند که عملکرد سه ماهه‌ی چهارم این شرکت در حوزه‌ی مرتبط با تولید محصولات ماینینگ نیز شرایط مناسبی نخواهد داشت. این شرکت تایوانی از سوی متخصصان بازار مورد حمله قرار گرفته است، برخی از آن‌ها ادعا می‌کنند که AMD بدون در نظر گرفتن آینده‌ی حوزه‌ی رمزارزی، سرمایه‌گذاری زیادی در این بخش انجام داده است.

به نظر می‌رسد که ریگ‌های ماینینگ اسیک در روزهای دشوار برای حوزه‌ی رمزارزی، تنها تجهیزاتی هستند که می‌توانند بر روی الگوریتم EthHash دوام داشته باشند و انتظار می‌رود ماینر‌هایی که از کارت‌های گرافیکی برای ماینینگ استفاده می‌کنند، با کاهش قیمت رمزارزها و در روزهای سخت این حوزه، تسلیم شوند.

کاهش هش‌ریت شبکه‌ی بیت‌کوین با ادامه‌ی روند نزولی در بازار رمزارزها

در شرایطی که برای حوزه‌ی رمزارزی و نه‌تنها اتریوم، روزهای سختی محسوب می‌شود، با کاهش سود‌آوری ماینینگ رمزارزها، هش‌ریت شبکه‌ی بیت‌کوین نیز پس از چند هفته ثبات، کاهش یافت.

هش‌ریت شبکه‌ی بیت‌کوین در 180 روز گذشته

هم‌اکنون و چند ماه پس از این‌که هش‌ریت شبکه‌ی بیت‌کوین در ماه آگوست به رکورد 61 اگزاهش/ثانیه(Exahashes/Second) دست یافت، داده‌های سایت Blockchain.com نشان می‌دهد که هش‌ریت شبکه‌ی بیت‌کوین هم‌اکنون، با کاهش 30 درصدی به 43 اگزاهش رسیده است.

با وجود این‌که برخی افراد همانند تام لی(Tom Lee) ادعا می‌کنند که سلامت صنعت ماینینگ بیت‌کوین می‌تواند عملکرد آن را در آینده مشخص کند، بسیاری از تحلیلگران آینده‌ی بسیار مثبتی را برای این حوزه متصورند. اخیرا برخی از چهره‌های سرشناس حوزه‌ی رمزارزی همانند مایک نووگراتز(Mike Novogratz) و نیکلای استرونسکی(Nikolay Storonsky)، تغییر روند کنونی و رالی صعودی در بازار رمزارزی را در سال 2019، محتمل می‌دانند.

آیا با اتمام روند نزولی کنونی صنعت ماینینگ رمزارزها مجددا سودآور خواهد شد؟ فکر می‌کنید با ادامه‌ی شرایط نزولی حاکم بر بازار، صنعت ماینینگ رمزارزها نیز هر روز کوچکتر خواهد شد؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

منبع
NewsBTC

یک نظر

  1. بیت کوین نابود می شود و دارندگانش ورشکسته خواهند شد چون پشتوانه ندارد. مثل اسکناسی که بانک مرکزی نداشته باشد.

دکمه بازگشت به بالا