اخبار و مقالاتمقاله

۳ اشتباه رایج که تریدرهای تازه‌کار انجام می‌دهند

بررسی برخی از اشتباهات رایجی که سرمایه‌گذاران تازه کار در صنعت رمزارزی انجام می‌‌دهند

زمانی که حرف از تجارت و مبادله در فضای رمزارزی به میان می‌آید معمولا افراد تازه وارد سه اشتباه رایج را انجام می‌دهند: مخالفت با روند حرکتی، مبادله در دوره‌های تثبیت و فراموش کردن کاهش خطرات. این موارد به خصوص زمانی که مبادله‌ی رمزارزهای ناپایدار که سرمایه‌ی بازار(market capitalization) کوچکی دارند بیشتر صدق می‌کند؛ و باید یاد‌آور شد که وقتی قیمت بیت‌کوین حرکت می‌کند، بقیه رمزارزهای موجود در بازار رمزارزی نیز از آن تبعیت خواهد کرد.

به عنوان مثال می‌توان به واقعه‌ی اخیر بیت‌کوین اشاره کرد که در ۱۱اکتبر، قیمت این رمزارزی در کمتر از ۳۰ دقیقه، بیش از ۳۰۰ دلار سقوط کرد. این رخداد تاثیر دوجانبه‌ای بر جای گذاشت، اینکه باعث کاهش ارزش کل رمزارزهای ثانویه در بازار شد، در حالی که با جفت شدن بیت‌کوین(BTC) با رمزارز‌های بزرگی همچون اتر(ETH) و ریپل(XRP)، باعث کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران به این صنعت شد.

سپس رسوایی مربوط به رمزارز پایدار تتر(tether با نماد USDT) بوجود آمد که طی آن قیمت این رمزارز پایدار تا ۰/۸۶۹ دلار در برخی صرافی‌ها کاهش پیدا کرد، و باعث شد تا یک اختلاف ۳۰۰ دلاری بین قیمت بیت‌کوین در صرافی‌هایی که تتر را لیست کرده‌اند و صرافی‌هایی که در مبادلات خود از دلار آمریکا استفاده می‌کنند، ایجاد شود.

نمودار‌های روزانه

در حالی که ممکن است تجار از جفت ارزها و مبانی اساسی پشت این نوسانات دیوانه‌وار آگاهی داشته باشند، در دوره‌های تثبیت ناامن و وجود التهاب در رمزارزهای ثانویه(به عنوان مثال آخرین محدوده‌ی قیمتی بین ۶۳۵۰ دلار تا ۶۵۰۰ دلار در ۱۱ام تا ۲۴ام اکتبر )، باز هم اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند و معمولا به این واقعیت که بیت‌کوین می‌تواند دارایی‌ آن‌ها را از بین ببرد، بی‌توجهی می‌کنند.

در واقع تجار زرنگی همچون آقای فیلاکون(Philakone) و کاربری به نام CryptoChoe، با وجود روند کلی بازار رمزارزی و نزولی بودن آن، از مبادله در دوره زمانی کوتاه مدت و بدست آوردن ۲ تا ۳ درصد سود خالص لذت می‌برند. آن‌ها بر اساس سبک تجاری شخصی خود و تمایل به کاهش خطر می‌توانند به این اهداف کوتاه مدت دست‌یابند.

با این حال، با در نظر گرفتن تحرکات اخیر فضای رمزارزی، به دلیل شکست سخت و سریع دوره‌های تثبیت، سرمایه‌گذاری در این صنعت می‌تواند بسیار خطرناک باشد و بسیاری از موقعیت‌های بلند مدت و کوتاه مدت را با ترس و عدم اطمینان از نتیجه‌ی مطلوب همراه کند.

این مورد بخصوص زمانی صادق‌تر است که شما یک سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر باشید و بدون ارزیابی بزرگ‌ترین رمزارز بازار یعنی بیت‌کوین و بررسی‌های اصولی تاثیرات آن بر بازار رمزارزی، تمام دارایی‌های خود را در رمزارز مورد علاقه‌ی خود سرمایه‌گذاری کنید.

همیشه بهترین کار این است که منتظر یک تایید و تثبیت در تغییر مسیر یا روند حرکت رمزارزها باشید تا خطرات مربوط به از دست دادن تمام دارایی خود را با این کار به حداقل برسانید.

نمودار هفتگی

اغلب موارد، تجار بی‌تجربه پس از یک جابجایی قیمتی بزرگ به صورت طولانی مدت اقدام به نگهداری سرمایه‌گذاری خود می‌کنند و معتقد‌اند که قیمت‌ها دوباره سریعا بالا خواهد رفت. با این حال، مهم‌ترین چیزی که قبل از تصمیم‌گیری برای ورود یا خروج معقول سرمایه باید در نظر داشته باشید، روند کلی بازار رمزارزی و روند تغییرات قیمت رمزارز مورد نظر شما می‌باشد.

همانطور که در نمودار هفتگی سقوط در ماه دسامبر می‌توانید مشاهده کنید، ریزش بازار همچنان ادامه دارد و این روند نزولی اکنون بیش از ۹ ماه به طول انجامیده است.

این امر اغلب منجر به HODL شدید(نگه‌داری دارایی تا زمان افزایش ارزش) و عدم فروش از طرف سرمایه‌گذاران می‌شود، زیرا آن‌ها معتقد‌اند که در نهایت قیمت‌ها دوباره به حالت اولیه و به قیمت‌های زمان خرید بازخواهد گشت و آن‌ها می‌توانند آنگاه از بازار رمزارزی خارج شوند.

اما در برخی موارد انتظار برای بازگشت و بهبود قیمت‌ها ممکن است سال‌ها طول بکشد، این درحالیست که برخی از تجار اکثر نقدینگی شخصی خود را در صنعت رمزارزی سرمایه‌گذاری کرده‌اند، و این امر می‌تواند برای آن‌ها بسیار خطرناک و مشکل‌ساز باشد.

ممکن است که اغلب تجار و سرمایه‌گذاران جدیدی که در اواخر سال ۲۰۱۷ وارد صنعت رمزارزی شده‌اند، اکنون برپایه‌ی اعتقادات مذکور منتظر بازگشت سطوح خاص قیمت و امیدوار به خروج سریع از این صنعت باشند، اما باید یادآور شویم که استراتژی HODL راه و روش خودش را دارد.

یکی از اولین کار‌هایی که باید از انجام آن خودداری کنید، عدم بررسی قیمت دارایی‌های خودتان بصورت هر ساعت و روزانه است.

اگر شما بیت‌کوین را با قیمت ۱۰ هزار دلار خریده‌اید، پس چرا باید به قیمت امروز آن توجه کنید؟ البته این مورد به اشتیاق ریسک‌پذیری، اعتماد شما به دارایی خریداری شده و آیا اینکه خوشحال هستید که باید احتمالا یک سال دیگر  هم برای پایان شرایط نزولی صبر کنید تا قیمت‌ها به حالت اولیه برگردد نیز بستگی دارد.

این موارد باعث می‌شود که ما به استراتژی‌ دیگری روی بیاوریم که تجار تازه وارد فراموش می‌کنند، و آن‌ هم کاهش خطرات موجود در بازار است.

این استراتژی را می‌توان به سادگی با محدود کردن میزان رمزارزی که در هر دوره خریداری می‌کنید و همچنین تنوع انواع رمزارزهای مورد نظرتان انجام دهید.

همانطور که قبلا هم به آن اشاره کرده‌ایم، تجار تازه‌وارد در اغلب موارد تمایل دارند که همه‌ی دارایی‌ خود را بر روی یک رمزارز بخصوص سرمایه‌گذاری کنند، این درحالیست که انجام چنین کاری باعث می‌شود شما به شدت در معرض تغییرات و نوسانات قیمتی بازار قرار بگیرید و تاثیرپذیر باشید.

 بنابراین طبق یک ضرب‌المثل قدیمی، تمام تخم مرغ‌های خودتان را درون یک سبد نزارید.

از طرفی باید توجه داشته باشید که همیشه مراقب ارزش‌های بدست آمده از اطلاعات نادرست باشید، همانطور که آقای آنتونی پمپیلیانو(Anthony Pompilano) با انتشار یک پست توییری با استفاده از اطلاعات نادرست اقدام به بیان احساسات مثبت کرد و از این راه باعث ایجاد فعالیت‌های زیادی در توییتر شد، در حالی که در این فرایند بسیاری گول خورده بودند. این آزمایش نشان داد که انتشار اطلاعات غلط به طور کلی می‌تواند با برنامه‌های برخی افراد فرصت طلب مرتبط باشد و آن‌ها برای سودجویی شخصی اقدام به این کار کنند، بنابراین بهترین کار این است که خودتان تحقیقات لازم را انجام دهید.

خلاصه‌ی مطلب:

  • با خرید انواع مختلف رمزارز با سطح قیمتی مختلف، میزان خطر را کاهش دهد.
  • یک استراتژی روشن در پیش بگیرید و از عادت HODL و نگهداری سرمایه به صورت بلند مدت خارج شوید، حتی اگه به کلاس دارایی خودتان اعتماد دارد، این روند را به صورت پیوسته در پیش نگیرید و از آن دوری کنید.
  • دوره‌های تثبیت در بهترین حالت با هیچ سیگنال ورودی یا خروجی واضحی همراه نیستند، بنابراین بهتر است برای فرا رسیدن این دورها صبر کنید.

نظر شما در رابطه با موارد گفته شده چیست؟ چه اشتباهات دیگری در بین افراد تازه وارد به صنعت رمزارزی وجود دارد؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

منبع
Coindesk

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا