اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالات

ایران در حال مقابله با تحریم‌ها به کمک رمزارز

اداره جرائم مالی آمریکا با انتشار یک سند، ادعا کرد که ایران برای مقابله با تحریم‌ها از رمزارز استفاده می‌کند

نکات برگزیده مطلب
  • شبکه اجرایی جرائم مالی آمریکا(Financial Crimes Enforcement Network) در سندی به موسسات مالی آمریکایی هشدار داد که ممکن است دولت ایران با استفاده از رمزارز تحریم‌های اقتصادی را دور بزند. این سند به بررسی چالش‌های ناشی از صرافی‌های رمزارزی نفر به نفر(P2P) پرداخته و بانک‌ها را تشویق می‌کند دفتر‌های کل رمزارزهای بلاکچینی را برای کشف تراکنش‌های مرتبط با ایران بررسی کنند.

معاملات بیت‌کوین ایرانی‌ها پس از سال ۲۰۱۳، ۳.۸ میلیون دلار تخمین زده می‌شود

این سازمان آمریکایی که به نام Fincen شناخته می‌شود، برای کمک و ارائه مشاوره به بانک‌ها و دیگر بازیگران مالی در آمریکا همانند صرافی‌های رمزارزی برای تشخیص «معاملات غیر قانونی مرتبط با جمهوری اسلامی ایران»، سند هشدار دهنده‌ای را منتشر کرد. این سند شامل یک بخش طولانی مربوط به رمزارزی است، همچنین برآورد کرده است که «از سال 2013 استفاده‌ی ایران از رمزارزی در هر سال حداقل ارزشی معادل 3.8 میلیون دلار داشته است.»

Fincen در این سند اشاره کرد که «با وجود استفاده‌ی نسبتا کم از ارزهای مجازی در ایران، این سیستم نوظهور پرداخت ممکن است راه‌هایی را برای مقابله با تحریم‌ها به اشخاص ارائه نماید.»

برجسته کردن نقش صرافی‌های فرد به فرد به عنوان عنصر کلیدی

در این گزارش Fincen آمده: با وجود این‌که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بانک‌ها و موسسات مالی را از معاملات رمزارزی منع کرده است، «اشخاص و صاحبان کسب و کار ایرانی همچنان می‌توانند با استفاده از صرافی‌های رمزارزی مستقر در ایران و یا صرافی‌های رمزارزی اینترنتی آمریکایی و یا صرافی‌های رمزارزی اینترنتی مستقر در یک کشور ثالث و همچنین صرافی‌های فرد به فرد(P2P) به ارزهای مجازی دسترسی داشته باشند.»

Fincen اعلام کرد، که صرافی‌های فرد به فرد ابزار مهمی است که ایران از طریق آن می‌تواند با تحریم‌های اقتصادی مقابله کند. در این صرافی‌ها هر کسی می‌تواند پیشنهاد خرید/فروش و یا مبادله‌ی رمزارزها را از طریق وب‌سایت و یا چهره به چهره ارائه کند. در ادامه‌ی این گزارش آمده: «صرافی‌های فرد به فرد ممکن است در مکان‌هایی که تجارت رمزارزها ممنوع است به صورت (کسب و کار و یا خدمات) غیر قانونی عمل نمایند؛ در جاهایی همانند ایران که دست‌یابی به ارزهای مجازی دشوار است و یا در کشور‌هایی که معاملات رمزارزی و یا فعالیت‌های تجارت‌های مشابه ممنوع است، این صرافی‌ها می‌توانند برای مقابله با ممنوعیت‌ها استفاده شوند.»

درخواست Fincen از موسسات مالی

Fincen در این سند اعلام کرده است که موسسات مالی آمریکایی باید از طبیعت «بسیار پویا‌‌ی» بازار جهانی رمزارزها آگاه باشند. در این سند آمده است: «ممکن است تجارت‌های رمزارزی جدیدی در ایران در سکوت و به همراه ردپای کمی انجام شود» این سند در ادامه توضیح می‌دهد: «موسسات مالی باید دفتر کل بلاکچین را برای فعالیت‌هایی که ممکن است از ایران سرچشمه گرفته باشد، بررسی کنند.»

این سازمان از موسسات خواست تا از تکنولوژی برای نظارت بر بلاکچین‌های باز(open blockchains) و معاملات نفر به نفر استفاده کنند. برای مثال می‌توانند از انتقالات بانکی حساب‌های مختلف و مکان‌های این انتقالات که ورودی/خروجی آن‌ها صرافی‌های رمزارزی است، استفاده کنند.

علاوه بر این، Fincen به موسسات و افراد آمریکایی یادآوری کرد که برای استفاده از ارزهای مجازی به لیست سوالات متداول در مورد تحریم‌های بین‌المللی که توسط اداره‌ی نظارت بر دارایی‌های خارجی در ابتدای سال جاری منتشر کرده است، مراجه کنند. Fincen همچنین اعلام کرد «موسسات مالی و ارائه‌دهندگان ارزهای مجازی که به (قانون محرمانگی بانکی) و تعهدات تحریم‌های آمریکا پایبندند، باید با آگاهی و با به‌کارگیری سیستم‌های مناسب تمام الزامات مرتبط با تحریم‌ها و (قوانین مبارزه با پولشویی/مبارزه با تامین مالی تروریسم) را اجرا نمایند.

آیا فکر می‌کنید کشور‌هایی همانند ایران برای مقابله با تحریم‌های اقتصادی به رمزارزها روی می‌آورند؟ یا فکر می‌کنید موضوعات مطرح شده در سند Fincen تنها یک بزرگنمایی است؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

 

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

منبع
Bitcoin.com
دکمه بازگشت به بالا