اخبار و مقالاتمقالهپیشنهاد سردبیر

سپرده‌گذاری و کسب درآمد منفعل در شبکه‌ی کاردانو چگونه انجام می‌شود؟

در این مقاله روش‌های مختلف سپرده‌گذاری در شبکه‌ی کاردانو معرفی شده و همچنین چگونگی سپرده‌گذاری توکن‌های آدا(ADA) با استفاده از این روش‌ها به‌طور گام به گام آموزش داده می‌شود

شبکه‌ی کاردانو اخیراً بروزرسانی گسترده‌ای را در جهت تمرکززدایی تجربه کرده است و در همین راستا شبکه‌ی شلی(Shelly) کاردانو در روز بیست و نهم جولای سال 2020 میلادی راه‌اندازی گردید. کاردانو یکی از نخستین پروژه‌های رمزارزی محسوب می‌گردد که بر پایه‌ی الگوریتم اثبات سهام(POS) فعالیت می‌کند. در نتیجه کاربران قادر هستند توکن‌های آدا(ADA) را سپرده‌گذاری کرده و در مقابل پاداش سپرده‌گذاری را دریافت کنند. سپرده‌گذاری در شبکه‌ی کاردانو به کمک روش‌های مختلفی امکان پذیر است و در این مقاله به معرفی و آموزش گام به گام این روش‌ها می‌پردازیم.

شبکه‌ی اصلی شلی(Shelly) کاردانو به‌طور رسمی راه‌اندازی شده است و مالکان توکن‌های آدا(ADA) هم‌اکنون می‌توانند در ازای سپرده‌گذاری دارایی‌های خود درآمد منفعل کسب کنند. در این آموزش که به‌صورت گام به گام ارائه می‌گردد، روش‌های مختلف سپرده‌‌گذاری توکن‌های آدا بررسی می‌گردد.

سپرده‌گذاری توکن‌های آدا در استخرها به کمک کیف‌پول ددالوس آدا

کیف‌پول ددالوس(Daedalus Wallet) امکان سپرده‌گذاری از طریق همین نرم‌افزار را در استخر‌های سپرده‌گذاری برای کاربران ایجاد می‌کند. بنابراین کاربران می‌توانند به کمک این کیف‌پول در شبکه‌ی جدید آدا سپرده‌گذاری کنند.

دانلود کیف‌پول Daedalus

نصب کیف‌پول ددالوس

ابتدا آخرین نسخه از کیف‌پول ددالوس را که برای سیستم‌های عامل مک، ویندوز و لینوکس منتشر شده است را دانلود کنید. نرم‌افزار دانلود شده را اجرا کنید و بدون تغییر تنظیمات پیش‌فرض بر روی گزینه‌ی ادامه(Continue) کلیک کنید. در مرحله‌ی بعدی پس از پذیرش شرایط و ضوابط نصب و استفاده از کیف‌پول کاردانو بر روی ادامه کلیک کنید. درصورتی که نسخه‌ی پیشین کیف‌پول ددالوس نصب شده باشد، ویژگی افزودن تنظیمات پیشین(Import) این کیف‌پول به‌طور خودکار کیف‌پول قبلی را تشخیص می‌دهد. در نتیجه کاربران می‌توانند با انتخاب این گزینه اطلاعات پیشین خود را به این کیف‌پول اضافه کنند.

ایمپورت تنظیمات

پس از افزودن داده‌های کیف‌پول بر روی بستن پنجره کلیک نمایید تا به صفحه‌ی اصلی اپلیکیشن کیف‌پول منتقل شوید.

بازیابی کیف‌پول

کاربران همچنین قادر هستند تا کیف‌پول خودشان را در رابط کاربری اصلی بازیابی کنند. برای این منظور بر روی گزینه‌ی افزودن کیف‌پول(Add wallet) و سپس بازیابی(Restore) کلیک کنید.

بازیابی کیف‌پول

پس از انتخاب نوع کیف‌پولی که قصد بازیابی آن را دارید، بر روی دگمه‌ی ادامه(Continue) کلیک کنید. سپس عبارت بازیابی و پسورد را برای تکمیل فرآیند بازیابی کیف‌پول وارد کنید. پس از انجام موفق عملیات بازیابی، کیف‌پول در سمت چپ بالای صفحه قابل مشاهده خواهد بود.

ایجاد کیف‌پول جدید

از آنجایی که تنها کیف‌پول جدید شلی از ویژگی ارائه‌ی حضانت دارایی‌ها(Delegation) پشتیبانی می‌کند، در ابتدا کاربران ملزم هستند تا نسخه‌ی سازگار کیف‌پول با بروزرسانی شلی را نصب کنند و سپس دارایی‌ها را از کیف‌پول‌های سازگار با نسخه‌های پیشین شبکه‌ی کاردانو(بایرون) به نسخه‌های جدیدی کیف‌پول خود منتقل کنند.

برای این منظور پس از نصب نرم‌افزار کیف‌پول، بر روی گزینه‌ی ایجاد کیف‌پول جدید(Create a new wallet) کلیک کنید.

ایجاد کیف‌پول جدید

سپس ایجاد(Create) را انتخاب نمایید.

ایجاد کیف‌پول جدید

در پنجره‌ی ظاهر شده نام و کلمه‌ی عبور را ارائه کرده و بر روی ایجاد کیف‌پول شلی(Create Shelley Wallet) کلیک کنید. در این مرحله پنجره‌ای نمایش داده خواهد شد و پس از ارائه‌ی هشدار‌ نسبت به مراقبت از عبارات بازیابی از شما درخواست می‌کند تا تایید کنید که هیچ کسی صفحه‌ی نمایش شما را مشاهده و یا از آن تصویربرداری نمی‌کند، بر روی ادامه کلیک کنید.

عبارات بازیابی

فهرست 24 عبارت بازیابی را در مکانی امن یادداشت کنید و سپس بر روی گزینه‌ی «من عبارت بازیابی کیف پولم را یادداشت کرده‌ام» کلیک کنید. این عبارت برای بازیابی کیف‌پول شما مورد استفاده قرار می‌گیرد، آن را در مکانی امن یادداشت کنید. درصورتی که فردی به عبارات بازیابی دسترسی داشته باشد می‌تواند دارایی‌های شما را سرقت کند.

برای تایید عبارات بازیابی را به ترتیب وارد کنید و سپس پنجره‌ی نمایش داده شده را تایید کنید. متن نمایش داده شده را با دقت خوانده و آن‌ها را به نشانه‌ی تایید تیک کنید و سپس بر روی گزینه‌ی تایید کلیک نمایید.

تایید عبارات بازیابی

در این مرحله، نام کیف‌پول جدید در سمت چپ بالای صفحه قابل مشاهده است.

کیف‌پول آدا

انتقال دارایی‌ها از کیف‌پول بایرون به کیف‌پول شبکه‌ی اصلی شلی

برای انتقال دارایی‌ها ابتدا کیف‌پول بایرون(Byron legacy wallet) را انتخاب کنید و سپس انتقال آدا به کیف‌پول کنونی را انتخاب کنید.

انتقال دارایی‌ها ازکیف‌پول بایرون

در پنجره‌ی نمایش داده شده کیف‌پول سازگار با بروزرسانی شلی را که قصد دارایی دارایی‌ها را به آن منتقل نمایید را انتخاب کنید و سپس بر روی گزینه‌ی ادامه کلیک کنید.

انتقال دارایی به کیف‌پول شلی

پسورد کیف‌پول بایرون را وارد کنید و در نهایت بر روی گزینه‌ی انتقال دارایی‌ها(Transfer Funds) کلیک کنید. رمزارزهای آدا در طول چند ثانیه به کیف‌پول جدید منتقل خواهند شد و در نتیجه امکان سپرده‌گذاری در شبکه‌ی جدید کاردانو ایجاد می‌شود.

سپرده‌گذاری با ارائه‌ی حضانت دارایی‌ها

برای استفاده از این ویژگی در منوی اصلی بر روی دومین آیکون منوی راهبری کلیک کنید تا دسترسی به ویژگی ارائه‌ی حضانت دارایی‌ها ایجاد شود و سپس مرکز ارائه‌ی حضانت(Delegate center) را انتخاب کنید.

Delegate center

سپس بر روی ارائه‌ی حضانت(Delegate) کلیک کنید. توجه داشته باشید که تغییرات اعمال شده بر روی حضانت دارایی‌ها پس از کامل شدن ایپوک کنونی و آغاز ایپوک بعدی در شبکه‌ی کاردانو قابل مشاهده خواهد بود.

ارائه‌ی حضانت

در این مرحله گام‌های پیش‌رو برای انجام تنظیمات ارائه‌ی حضانت دارایی‌ها نشان داده می‌شود که انتخاب کیف‌پول، انتخاب استخر سپرده‌گذاری و تایید ارائه‌ی حضانت دارایی‌ها به استخر‌ منتخب را شامل می‌شود. بر روی ادامه کلیک کنید.

تایید ارائه‌ی حضانت دارایی‌ها

ابتدا کیف‌پول خود را انتخاب کنید، توجه داشته باشید که حضانت دارایی‌های این کیف‌پول به استخر منتخب واگذار خواهد شد.

حضانت دارایی‌ها

در پنجره‌ی نمایش داده شده استخر سپرده‌گذاری مورد نظر خود را انتخاب کنید و بر روی گزینه‌ی ادامه کلیک کنید.

انتخاب استخر سپرده‌گذاری

در این مرحله کلمه‌ی عبور را وارد کنید و بر روی گزینه‌ی تایید کلیک کنید تا دارایی به استخر سپرده‌گذاری منتقل شود و عملیات سپرده‌گذاری آغاز گردد.

تایید سپرده‌گذاری

در نهایت پیام موفقیت در ارائه‌ی حضانت دارایی و سپرده‌گذاری در استخر منتخب نمایش داده خواهد شد.

موفقیت در انجام ارائه‌ی حضانت دارایی‌ها

سپرده‌گذاری آدا در صرافی‌ها

سپرده‌گذاری به کمک پلتفرم صرافی‌ها یکی از روش‌های رایج برای سپرده‌گذاری رمزارزهای مبتنی بر الگوریتم اثبات سهام محسوب می‌گردد. این روش بر مبنای استفاده از خدمات سرویس دهنده‌ی واسط ارائه می‌گردد؛ در حقیقت کاربران برای استفاده از سرویس‌های سپرده‌گذاری صرافی‌ها نیز دارایی خود را به این شرکت‌ها واگذار می‌کنند.

سپرده‌گذاری به کمک پلتفرم صرافی‌ها به سادگی امکان‌پذیر است اما به دلیل الزام این دسته از خدمات دهندگان به رعایت قوانین احراز هویت مشتریان، ضد‌پولشویی و ممانعت از ارائه‌ی خدمات به کاربران ایرانی، فعالیت در این پلتفرم‌ها از ریسک بالاتری نیز برخوردار است. با این وجود، سپرده‌گذاری با استفاده از پلتفرم صرافی‌ها دارای روند تقریبا مشابهی است که واریز دارایی، تبدیل دارایی به توکن آدا(در صورت لزوم) و سپرده‌گذاری را شامل می‌گردد.

صرافی بایننس نیز در همراهی با سایر صرافی‌ها امکان سپرده‌گذاری توکن‌های آدا را فراهم کرده است. بر اساس اطلاعیه‌ی بایننس کاربران این صرافی می‌توانند با سپرده‌گذاری توکن‌های آدا در بازه‌های زمانی 30 روزه، 60 روزه و 90 روزه تا 17.49 درصد سود سالیانه کسب کنند.

به‌طور کلی کاربران برای سپرده‌گذاری از طریق پلتفرم صرافی‌ها باید ابتدا با رعایت شرایط(تغییر آی‌پی و …) به حساب کاربری خود لوگین کنید.

سپس از منوی آبشاری Finance گزینه‌ی BinanceEarn را انتخاب کنید. در ادامه به قسمت سپرده‌گذاری برای دوره‌ی مشخص(Locked Staking) وارد شوید.

سپرده‌گذاری آدا در بایننس

در صفحه‌ی باز شده توکن آدا را انتخاب کرده و پس از انتخاب مقدار و مدت زمان سپرده‌گذاری بر روی دگمه‌ی آغاز سپرده‌گذاری(Stake Now) کلیک کنید و در نهایت در پنجره‌ی باز شده فرآیند سپرده‌گذاری را تایید کنید.

سپرده‌گذاری آدا برای دوره‌ی مشخص

پاداش‌های دریافت شده در مسیر Wallet > Savings > Locked قابل مشاهده خواهد بود.

ایجاد استخر سپرده‌گذاری

ایجاد استخر سپرده‌گذاری یک گام بزرگ و تخصصی‌تر برای این فعالیت محسوب می‌شود. ایجاد استخر سپرده‌گذاری در حقیقت هزینه‌هایی را برای کاربران در پی خواهد داشت و در نتیجه به کاربران عادی توصیه نمی‌گردد. کاربران برای ایجاد استخر سپرده‌گذاری آدا باید اتصال اینترنتی پایدار و مطلوب، دانش چگونگی اجراء و حفظ گره‌ی کاردانو در دوره‌ی زمانی 24 ساعته و 7 روز هفته، مهارت‌های اداره‌ی سیستم و مدیریت سرور را در اختیار داشته باشند.

کاربران در شبکه‌ی کاردانو قادر هستند تا بدون سپرده‌گذاری توکن‌های آدا استخر سپرده‌گذاری ایجاد کنند، در مقایسه اتریوم از تایید کننده‌ها درخواست می‌کند تا برای ایجاد گره تایید کننده حداقل 32 اتر را سپرده‌گذاری کنند.

اوپراتورهای استخر‌های سپرده‌گذاری برای فهرست کردن استخر در کیف‌پول دِدلُس باید فرآیند ثبت استخر را طی کنند، در نتیجه پس از ثبت موفق استخر سپرده‌گذاری در فهرست استخر‌های پیشنهادی نمایش داده خواهد شد.

ایجاد و ثبت استخر سپرده‌گذاری فعالیتی تخصصی و هزینه‌بر است و به کاربران عادی توصیه می‌شود تا برای اجتناب از ریسک‌های مربوطه از خدمات سرویس‌دهندگان واسطه استفاده کنند. به همین دلیل در این مقاله تنها به معرفی این روش اکتفا می‌گردد.

کاربران همچنین باید توجه داشته باشند که استفاده از سرویس‌های واسط برای سپرده‌گذاری ریسک محول کردن نگه‌داری از دارایی‌ها به سرویس دهنده‌ی واسط و همچنین تغییر قیمت رمزارزها در زمان سپرده‌گذاری را به همراه دارد.

آیا تاکنون روش سپرده‌گذاری را برای کسب درآمد منفعل تجربه کرده‌اید؟ آیا تاکنون در شبکه‌ی کاردانو سپرده‌گذاری کرده‌اید؟ به‌نظر شما سپرده‌گذاران با چه موانع و یا چالش‌هایی مواجه هستند؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دکمه بازگشت به بالا