اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالات

بانک مرکزی انگلیس اعمال سیاست نرخ بهره‌ی منفی را به‌طور جدی بررسی می‌کند

گزارش اخیر سیاست پولی بانک مرکزی انگلیس نشان می‌دهد که این سازمان پولی در راستای احیاء اقتصاد این کشور قصد دارد برای نگه‌داری ارزی که خود منتشر می‌کند، هزینه نیز دریافت کند!

نکات برگزیده مطلب
  • بانک انگلیس برای راه‌اندازی مجدد اقتصاد این کشور که به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا و خرج از اتحادیه‌ی اروپا در شرایط نسبتاً نامساعدی قرار گرفته است، قصد دارد به‌طور جدی سیاست نرخ بهره‌ی منفی را اعمال کند. اعمال سیاست پولی دارای نرخ بهره‌ی منفی بدان معنا است که بانک مرکزی انگلیس از وام دهندگان هزینه نیز دریافت می‌کند.

اعمال نرخ بهره‌ی منفی توسط بانک مرکزی انگلیس

خلاصه‌ی گزارش سیاست پولی که در روز هفدهم سپتامبر توسط بانک مرکزی انگلیس منتشر شده است، نشان می‌دهد که این بانک در سه‌ماهه‌ی پایانی سال جاری میلادی با سازمان تنظیم مقررات احتیاطی(Prudential Regulation Authority) به‌طور سازمان یافته برای اعمال ملاحظات عملیاتی اعمال نرخ بهره‌ی منفی مشارکت داشته است.

بانک مرکزی انگلیس

اعمال نرخ بهره‌ی منفی بدان معنا است که بانک مرکزی انگلیس از موسسات مالی همانند بانک‌ها برای ذخیره‌ی پول هزینه‌ای را دریافت خواهد کرد(به‌طور معمول، بانک‌های مرکزی در مقابل دریافت وام از موسسات مالی به آن‌ها بهره پرداخت می‌کنند). از آنجایی که ذخیره‌سازی ارز فیات پس از اعمال این سیاست پولی برای بانک‌ها هزینه در بر خواهد داشت، ممکن است این بانک برای ذخیره‌سازی پول مشتریان از آن‌ها هزینه دریافت کنند.

آثار احتمالی اعمال سیاست نرخ بهره‌ی منفی

از نظر تئوری، اعمال این سیاست موسسات مالی را به خرج کردن پول‌هایشان تشویق می‌کند که با روش‌های مختلفی همانند وام دادن پول به مشتریان و یا سرمایه‌گذاری آن در کسب و کارها صورت می‌گیرد. اعمال این سیاست همچنین ممکن است کاهش سطح انتظارات کسب سود موسسات مالی از ارائه‌ی وام و یا سرمایه‌گذاری‌ها را موجب گردد. درنتیجه، اعمال این سیاست برای وام‌گیرندگان و کسب و کارهایی که در جستجوی سرمایه‌گذار هستند، شرایط مطلوبی را ایجاد خواهد کرد. در حقیقت سرمایه‌گذاران سود اندک را به پرداخت پول به بانک مرکزی برای نگه‌داری از دارایی‌هایشان ترجیح خواهند داد.

استفاده از سیاست نرخ بهره‌ی منفی بسیار بحث برانگیز است. بانک‌های مرکزی سوئیس، دانمارک، ژاپن، سوئد و همچنین بانک مرکزی اتحادیه‌ی اروپا پس از سقوط اقتصادی و برای مدت یک دهه سیاست نرخ بهره‌ی منفی را مورد استفاده قرار داده‌اند اما پس از سپری شدن مدت نسبتاً طولانی نتوانستند نرخ بهره را به سطوح مثبت بازگردانند.

برخی از تحلیلگران معتقدند که اعمال نرخ بهره‌ی منفی منجر به سقوط بانک‌ها و کاهش میزان ارائه‌ی وام خواهد شد. همچنین پس انداز کنندگان دیگر انگیزه‌ای برای ذخیره‌ی دارایی در بانک‌ها نخواهند داشت و در عوض به خرج کردن پول‌هایشان تشویق خواهند شد. اما همه‌گیری ویروس کووید 19 موجب بحث پیرامون اعمال نرخ بهره‌ی منفی شده است.

سیاست انتشار بیت کوین در برابر سیاست پولی بانک‌های مرکزی

نرخ بهره‌ی بانک مرکزی انگلیس هم‌اکنون در سطح 0.1 درصد قرار گرفته است. نه عضو حاظر در جلسه‌ی کمیته‌ی سیاست‌های پولی اخیراً موضع کنونی سیاست پولی انگلیس را مطلوب ارزیابی کرده‌اند. این بانک در روز پنجم نوامبر در رابطه با تنظیم سیاست پولی خود تصمیم‌گیری خواهد کرد.

طرفداران بیت کوین همواره سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی را مورد انتقاد قرار داده‌اند. سیاست پولی بیت کوین در پروتکل آن به‌طور تغییر ناپذیر قرار گرفته است. در بازه‌ی زمانی هر چهار سال یکبار پاداش استخراج هر بلاک نصف می‌گردد و در نتیجه نرخ انتشار بیت کوین به نصف مقدار پیشین خود کاهش می‌یابد.

با این وجود و بر اساس گزارش کوینیت، همه‌گیری ویروس کویید 19 در اواسط ماه مارس سقوط بازار بیت کوین به همراه دیگر بازارهای مالی را موجب شده است. در این میان بازیابی قیمت بیت کوین شش هفته به‌طول انجامیده است. این پدیده احتمالا نشان می‌دهد که سیاست پولی مورد استفاده در بیت کوین برای محافظت این دارایی از شرایط حاکم بر بازارهای مالی متمرکز کافی نیست.

با این وجود، آندرئاس آنتونوپولوس(Andreas Antonopoulos)؛ یکی از طرفداران بیت کوین معتقد است که این پدیده در نتیجه‌ی بحران نقدینگی تجربه شده است و سرمایه‌گذاران به تدریج بیت کوین را به عنوان یک دارایی امن در نظر خواهند گرفت.

نظر شما نسبت به اعمال سیاست نرخ بهره‌ی منفی توسط بانک مرکزی انگلیس چیست؟ آیا در بحران‌های اقتصادی احتمالی سیاست مالی دولت‌ها در برابر سیاست انتشار بیت کوین شکست خواهد خورد؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دکمه بازگشت به بالا