اخبار بیت‌کوین - Bitcoinاخبار و مقالاتپیشنهاد سردبیر

پنج دلیل اصلی سقوط ارزش بیت کوین طی هفته‌های گذشته

بررسی دلایل و عواملی که باعث شدند قیمت بیت کوین طی هفته‌های گذشته با یک سقوط ناگهانی روبرو شده و صفت «پناهگاه امن» این دارایی زیر سوال برود

بیت کوین هم مانند هر ابزار مالی دیگری که توسط بازارهای جهانی سهام هدایت می شود، طی هفته‌های گذشته پس از گسترش جهانی ویروس کرونا با سقوط ارزش روبرو شد.

همه‌ی طرفداران و سرمایه‌گذاران صنعت رمزارزها تمایل داشتند تا این دارایی رمزارزی را به عنوان یک پناهگاه امن در این بهبوهه‌ی اقتصادی معرفی کنند، اما سقوط ناگهانی ارزش آن باعث شد تا اکثر کارشناسان و سرمایه‌گذاران نسبت به آن ناامید شوند. اما چه چیز باعث آغاز روند فروش و ناامیدی مردم نسبت به بیت کوین شد؟

بیت کوین

پول نقد تنها راه خرید غذا و دارو

در حال حاضر وال‌استریت در حال تجربه‌ی یکی از بدترین وضعیت‌های اقتصادی چند دهه‌ی اخیر است. شاخص‌های اصلی هم اکنون چیزی بین ۲۰ تا ۲۵ درصد سقوط ارزش را شاهد بوده‌اند و رکود بی‌سابقه‌ای را به ثبت رسانده‌اند. ضربه‌ی ناگهانی به بدنه‌ی اقتصاد جهان به حدی سنگین و شدید بوده است که بورس سهام نیویورک مجبور شد برای اولین بار پس از بحران سال ۲۰۰۸، معاملات تجاری خود را چند نوبت متوقف کرده تا خسارت و ضرر مالی را به حداقل برساند.

این وضعیت برای بازار رمزارزها هم اتفاق افتاد. بیت کوین و اغلب رمزارزهای ثانویه که غالباً به عنوان سرمایه‌گذاری پرخطر پذیرفته شده‌اند، در عرض تنها چند روز نزدیک به ۵۰ درصد ارزش خود را از دست دادند.

مهم‌ترین دلیل بروز روند فروش گسترده در بازار رمزارزها نیاز به نقدینگی پایدار یا همان پول نقد است. زمانی که وضعیت اقتصادی در معرض خطر قرار می‌گیرد، مردم هم سعی می‌کنند مایحتاج مورد نیاز برای رفع نیازهای پایه و اساسی را تهیه کنند. به همین جهت، آن‌ها باید مواردی از جمله مسکن، غذا، دستمال و سایر موارد مورد نیاز زندگی را تهیه کرده و موارد دیگر از اولیت خارج می‌شوند.

در زمان نوشتن این مقاله، امکان خرید موارد فوق‌الذکر با استفاده از بیت کوین تقریباً صفر است.

در این روند فروش، شاهد حجم زیادی سرمایه‌ی سازمانی هم بودیم. گرچه جامعه‌ی رمزارزها اخیراً سعی کرده تا سرمایه‌گذاران سازمانی و صندوق‌های سرمایه را به سمت خود جلب کند، اما اغلب این سرمایه‌گذاران تنها برای سرمایه‌گذاری سود‌آور به سمت بیت کوین حرکت کرده‌اند. به همین جهت، با شروع روند نزولی بازار رمزارزها این سرمایه‌گذاران نیز برای تبدیل دارایی‌های رمزارزی تحت مدیریت خود به نقدینگی و جلوگیری از کاهش ارزش هرچه بیشتر شتاب کردند.

رمزارزهای پایدار در چه وضعیتی هستند

بازار رمزارزها در دنیای مالی بسیار جوان و ناپخته به شمار می‌آید. علاوه بر این، این بازار هنوز هم نسبتاً کوچک است و هیچ مقام یا قدرتی پشت آن نیست، زیرا بیت کوین به عنوان اولین رمزارز شناخته شده در دنیا، به عنوان یک رمزارز غیرمتمرکز کار خود را آغاز کرد و اکنون به مرحله‌ای رسیده که برای آن مبارزه می‌کنند.

بیت کوین stablecoin

بنابراین، تغییرات خشن و نوسان ناگهانی یک روش زندگی طبیعی برای بیت کوین محسوب می‌شود، روندی که علاوه بر تغییرات ارزش باعث ایجاد نگرانی بین سرمایه‌گذاران در رابطه با ارزش دارایی تحت مدیریت آن‌ها می‌شود. این روند همچنین می‌تواند در برخی مواقع منجر به وحشت سرمایه‌گذاران و فروش انبوه شود.

علاوه بر موارد فوق‌الذکر، لیست صرافی‌های مبادله‌ی بیت کوین که از اهرم استفاده می‌کنند، از جمله صرافی بیت‌مکس(BitMEX)، و بایننس فیوچرز(Binance Futures)، به طور مداوم با افزایش نسبی تعداد روبرو بوده‌اند تا بتوانند افزایش تقاضا مبادله‌گران را رفع کنند، مبادله‌گرانی که قصد استفاده از معاملات مارجین را دارند. به همین دلیل رمزارز بیت کوین به جای تبدیل شدن به یک پناهگاه امن ذخیره‌ی ارزش، بیش‌ از پیش به یک دارایی نوسانی تبدیل شد.

آثرات این فرضیه کاملا مشهود است و هفته‌ی گذشته ما شاهد اثبات آن بودیم. درحالیکه قیمت بیت کوین گرفتار یک روند نزولی شده بود، حجم مبادلات آتی به سرعت افزایش یافت، تاجایی که نهایتاً منجر به ثبت یک رکورد جدید در حجم نقدینگی شد. چنین تحولاتی می‌تواند به سرعت باعث افت قیمت در بازار شود.

جالب اینجاست که در زمان سقوط قیمت بیت کوین به ۳۶۰۰ دلار، صرافی بیت‌مکس به دلیل «مشکلات فنی» مبادلات خود را متوقف کرد.

 

کلاهبرداری ۳ میلیارد دلاری پلاس‌توکن

بیت کوین Plushtoken

این مورد هیچ ارتباطی با شیوع بیماری کرونا در جهان ندارد. با این حال، از آنجا که قیمت بیت کوین اخیراً روند کاهشی در پیش گرفته است، ممکن است شاهد افزایش حجم فروش آن باشیم.

پروژه‌ی پلاس‌توکن(PlusToken) یک طرح هرمی کلاهبرداری است که در سال ۲۰۱۹ فعالیت‌های خود را متوقف کرد. این پروژه هم یک کلاهبرداری هرمی دیگر مانند پروژه‌ی بیت‌کانکت(BitConnect) بود که پس از جمع‌آوری یک سرمایه‌ی هنگفت، مسئولین آن پا به فرار گذاشتند.

این پروژه هم یک طرح هرمی دیگر مانند موارد مشابه بود که به سرمایه‌گذاران وعده‌ی سود و بازده دو رقمی ماهانه می‌داد.

در روزی که فعالیت‌های این پروژه‌ی کلاهبرداری متوقف شد، کیف‌پول آن بیش از ۳ میلیارد رمزارز را درون خود جای داده بود. بررسی تراکنش‌های بلاک‌چینی مشخص کرد که بنیانگذاران این طرح هرمی در تلاش‌اند تا با ترکیب دارایی‌های سرقتی، آن‌ها را به فروش رسانده و تبدیل به پول نقد کنند.

 

آخرین کاربران، اولین فروشندگان بودند

براساس تحقیقات صورت گرفته در رابطه با معاملات بلاک‌چینی، بخش زیادی از روند فروش اخیر بیت کوین از طرف سرمایه‌گذاران بوده است که طی یک یا دو سال گذشته به بازار رمزارزها وارد شده‌اند. این درحالیست که این سرمایه‌گذاران تازه‌وارد با وجود ضرر مالی اقدام به فروش دارایی‌های خود کرده‌اند.

از طرف دیگر، نگه‌دارندگان رمزارز سال‌هاست که در این بازار حضور داشته و در رابطه با سقوط ارزش دارایی‌های رمزارزی توانسته‌اند تجربه‌ی کافی کسب کنند، مواردی همچون سقوط سال ۲۰۱۸ که باعث شد قیمت هر واحد رمزارز بیت کوین از رکورد ثبت شده‌ی ۲۰ هزار دلار، در کمتر از یک سال تا مرز ۳۲۰۰ دلار برای هر واحد BTC کاهش یابد. پذیرندگان و سرمایه‌گذاران باسابقه‌ی صنعت رمزارزها در رابطه با کاهش قیمت و سقوط ناگهانی بازار اطلاعات کافی در اختیار داشته و نسبت به آینده‌ی آن از آگاهی کافی برخوردارند. آن‌ها معتقد‌اند که پس از هر سقوط بیت کوین، یک جهش نسبی رخ خواهد داد.

رفتار قیمت طلا در بحران اقتصادی ۲۰۰۸

این فلز گران‌بها اغلب به عنوان یک پناهگاه امن نهایی در نظر گرفته می‌شود؛ در نتیجه در باید در بحران‌های مالی عملکرد خوبی از خود نشان دهد.

اما اوضاع کمی پیچیده است. طی آخرین بحران مالی جهان که در سال ۲۰۰۸ رخ داد، به طور خاص در ماه مارس همان سال و زمانی که فدرال رزرو مجبور به نجات دادن موسسه‌ی مالی بیراسترنز(Bear Stearns) شد، قیمت هر اونس طلا به رقم عجیب هزار دلار رسید. پس از مدتی با افزایش سطح رکود اقتصادی و بدتر شدن اوضاع، طلا به جای ادامه‌ی این روند و افزایش قیمت، به طور ناگهانی سقوط کرد.

بیت کوین Gold طلا
نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در حین بحران مالی سال ۲۰۰۸ و پس از آن

در روز دوشنبه ۱۵ام سپتامبر ۲۰۰۸، زمان که بانک آمریکایی لمان برادرز(Lehman Brothers) از ورشکستگی خود خبر داد، این بحران اقتصادی به اوج خود رسید. طی شش ماه قیمت هر اونس طلا به ۷۷۵ دلار کاهش یافت و طی هفته‌های بعدی نیز از این رقم هم پایین‌تر آمد. حتی پس از پایان رکود اقتصادی و بازگشت آهسته‌ی سرمایه‌گذاران به بازارهای جهانی، بازهم قیمت طلا صعودی شد و در ژانویه‌ی ۲۰۱۰ ارزش هر اونس طلا نزدیک به ۱۲۰۰ دلار رسید.

این درحالیست که هیچ یک از موارد فوق، باعث تغییر دیدگاه مردم نسبت به طلا و صفت پناهگاه امن این دارایی با ارزش نشد. این تغییرات ناگهانی به معنای ضعف طلا نیست، بلکه به این معناست که رکود اقتصادی و سقوط ناگهانی بازارهای جهانی باعث ایجاد ترس و وحشت در بین سرمایه‌گذاران شده و تعداد زیادی از آن‌ها برای فروش دارایی‌های تحت مالکیت خود اقدام می‌کنند. این افزایش عرضه و کاهش تقاضا منجر به کاهش قیمت دارایی مدنظر می‌گردند. همین رویه برای بیت کوین و سایر رمزارزهای موجود در بازار صدق می‌کند.

شرایط مطلوب برای انفجار بیت کوین!؟

گرچه بیت کوین به واسطه‌ی بحران مالی سال ۲۰۰۸ متولد شده و بیش از ده سال از حضور آن در اقتصاد جهانی می‌گذرد، اما همچنان نتوانسته به هدف واقعی خود برسد. این رمزارز به عنوان یک سیستم مالی شخص به شخص معرفی شد، اما غالباً به عنوان یک پناهگاه امن ذخیره‌ی ارزش از آن یاد شده است.

در صورت کاهش اعتماد مردم به سیستم بانکی فعلی، این طرز فکر تماماً دچار تغییر خواهد شد. به یاد داشته باشید بانک‌ها عامل اصلی رکود اقتصادی سال ۲۰۰۸ بودند.

امروز، شیوع بیماری کرونا در سراسر جهان نیز به نظر می‌رسد که یک سوزن برای ترکاندن حباب تورم جهان است، رویدادی که در صورت وقوع بسیاری از چهره‌ها و اسرار کثیف مالی جهان را در معرض دید همگان قرار خواهد داد.

در شرایطی که بانک‌ها روند چاپ پول خود را ادامه می‌دهند و باعث ارزش اسکناس‌های موجود در جیب‌هایمان می‌شوند، مردم در نهایت به دنبال یک جایگزین و یک روش پرداخت بهتر خواهند بود که خارج از دسترس دولت‌ها و بانک‌ها فعالیت می‌کند. این دقیقاً همان لحظه‌ی باشکوهی می‌باشد که بیت کوین سال‌ها منتظر آن بوده است.

با این حال، این لحظه‌ی باشکوه فعلاً به دور از واقعیت است و هیچ‌کس نمی‌تواند در رابطه با عدم کاهش هرچه بیشتر قیمت بیت کوین به ما تضمین دهد.

نظر شما در رابطه با دلایل ذکر شده چیست؟ آیا به زودی شاهد شکوفایی بازار رمزارزها خواهیم بود و یا رکود فعلی همچنان ادامه خواهد یافت؟ نظرات و پیشنهادات خود را با تیم کوینیت در میان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا