اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالات

آیا سقوط قیمت در بازار رمزارزها کار صرافی بیتمکس بوده است؟

صرافی بیتمکس با ارائه‌ی گزارشی حملات دی‌داس(DDOS) که به صورت مشکوکی بر روی این صرافی صورت گرفته را به عنوان دلیل توقف فعالیت پلتفرم مبادلاتی خود در زمان سقوط بازار رمزارزها معرفی کرده است

نکات برگزیده مطلب
  • صرافی بیت‌مکس(BitMEX)؛ در اطلاعیه‌ای حادثه‌ی توقف فعالیت پلتفرم مبادلات این صرافی در زمان سقوط بازار رمزارزها را تشریح کرده است. بیت‌مکس حملات دی‌داس را به عنوان دلیل ایجاد اختلال در پلتفرم مبادلات معرفی کرده است. همچنین اعلام شده است که به ارزش متوسط ۲۰۰ هزار دلار به کاربران بازار معاملاتی اتریوم به دلار خسارت پرداخت شده است.

اطلاعیه‌ی صرافی بیت‌مکس در رابطه با توقف پلتفرم مبادلاتی

بیت‌مکس در اطلاعیه‌ی اخیر خود دو حمله‌ی «دی‌داس(DDoS)» را به عنوان دلیل اختلال در فعالیت این صرافی معرفی کرده است. بر اساس گزارش کوینیت، صرافی بیت مکس در روز سیزدهم مارس و به مدت 25 دقیقه از دسترس کاربران خارج شده است. گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهند که در بازه‌ی زمانی روزانه به ارزش 1.4 میلیارد دلار قرارداد‌های آتی در پلتفرم این صرافی به صورت پیش از موعد تسویه‌ شده‌اند. در همین راستا شایعات پیرامون احتمال دستکاری بازار توسط این صرافی گسترش یافت.

بیت‌مکس

صرافی بیت مکس در ابتدا دلیل اتفاق را «مشکل سخت‌افزاری» در سرورهای ابری سرویس‌دهنده عنوان کرد اما در اطلاعیه‌ی اخیر، دو حمله‌ی «دی‌داس» را به عنوان دلیل این اتفاق معرفی کرده است. همچنین اعلام شده است که اطلاعات کاربران صرافی در دسترس مهاجمان قرار نگرفته است.

پرداخت خسارت به فعالان بازار مبادلات اتریوم به ارزش تقریبا 40 بیت کوین

بیت‌مکس اعلام کرده است که در زمان وقوع نوسانات شدید در بازار رمزارزها، شبکه‌ای از کامپیوتر‌های آلوده به بدافزار(بات‌نت) منابع سخت‌افزاری صرافی بیت‌مکس را مصرف کردند، در نتیجه‌ی این اتفاق فعالیت این صرافی برای مدت 25 دقیقه متوقف گردید.

در نتیجه، بسیاری از کاربران ادعا کرده‌اند که به دلیل تسویه‌ی پیش از موعد قرارداد‌های آتی در این صرافی دارایی خود را از دست داده‌اند. با این وجود یکی از محققان ادعا کرده است که در صورت تداوم این چرخه‌ی خطرناک امکان کاهش قیمت بیت کوین به صفر نیز وجود داشته است.

آرتور هایس(Arthur Hayes)؛ مدیرعامل صرافی بیت‌مکس اظهار داشت که تیم پشتیبانی صرافی بیت‌مکس 156 حساب کاربری را شناسایی کرده است که به وضوح و در اثر اختلال در فعالیت این صرافی در بازار معاملاتی اتریوم به دلار خسارت دیده‌اند. این اتفاق از پردازش دیرهنگام سفارشات بازار به دلیل توقف فعالیت صرافی در ساعت 2:16 به وقت ساعت جهانی(UTC) ایجاد شده است.

صرافی بیت‌مکس بر اساس شاخص قیمت در این زمان به کسانی که به دلیل اختلال در بازار مبادلات اتریوم به دلار متضرر شده‌اند غرامت پرداخت کرده است.  به‌طور کلی40.297  بیت کوین محاسبه و به کاربران پرداخت شده‌ است. Arthur Hayes

ارزش خسارت پرداخت شده در زمان نگارش این مقاله 217,800 دلار برآورد شده است.

واکنش مدیر عامل بیت‌مکس نسبت به انتقاد‌های مطرح شده

هایس همچنین اعلام کرد، اگرچه هیچ سیستمی از حملات دی‌داس در امان نیست، توسعه‌دهندگان این صرافی تلاش می‌کنند به منظور حفاظت از پلتفرم مبادلات در برابر اقدامات مشابه در آینده، پایداری پلتفرم این صرافی را افزایش دهند.

واکنش‌های منفی فعالان بازار نسبت به اختلال در فعالیت صرافی بیت‌مکس همچنان ادامه دارد. یکی از تحلیلگران بازار رمزارزها با نام کاربری آرمین ون بیت کوین(Armin van Bitcoin) در توئیتر اقدام هایز را به صورت «یک تلاش خوب و ناکارآمد» توصیف کرد.

همچنین حجم دارایی‌های صندوق بیمه‌ی عظیم صرافی بیت‌مکس به 36,493 بیت کوین(به ارزش 197.5 میلیون دلار) افزایش یافته است و در یک سطح بیشینه قرار گرفته است. منتقدان معتقدند که از این دارایی‌ها باید برای جبران زیان کاربران استفاده شود.

هایس همچنین ادعای ایجاد خرابی تعمدی در فعالیت صرافی بیت‌مکس را تکذیب کرد.

وی نتیجه‌گیری کرد که پلتفرم صرافی بیت‌مکس به‌طور عادلانه و کارآمد اداره می‌شود و اظهار داشت که اختلال در فعالیت صرافی سطح رضایت کاربران و جایگاه بیت‌مکس را در بازار مبادلات رمزارزها کاهش می‌دهد. هایس اعلام کرد که ایجاد خرابی تعمدی بر خلاف منافع این صرافی است.

واضح است که کاربران ارتباط میان صندوق بیمه‌ی صرافی بیت‌مکس و تسویه‌ی مبادلات را مورد پرسش قرار می‌دهند. بحث پیرامون این موضوع پس از اتفاق اخیر افزایش یافته است. ما بزودی جزئیات بیشتری را در این رابطه منتشر خواهیم کرد. Arthur Hayes

نظر شما نسبت به اطلاعیه‌ی منتشر شده توسط صرافی بیت‌مکس چیست؟ آیا حادثه‌ی توقف پلتفرم مبادلاتی به ‌طور عمدی اجرا شده است؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دکمه بازگشت به بالا