اخبار بیت‌کوین - Bitcoinاخبار و مقالات

سقوط ۳۵۰۰ دلاری بیت‌کوین تنها در ۷ روز؛ چه عواملی باعث این تغییرات قیمت شده است؟

تحلیل و بررسی مهم‌ترین عوامل دخیل در تغییرات قیمت بازار رمزارزها طی روز‌های اخیر

نکات برگزیده مطلب
  • طی ماه‌های اخیر شاهد روند افزایشی قیمت بیت‌کوین(BTC) رو جهش ارزش این رمزارز بوده‌ایم، اما از روی ۱۰ام جولای تا به امروز، این رمزارز چندین مرتبه دچار سقوط نسبی قیمت شده و اخیر نیز در کمتر از یک هفته با کاهش ارزش ۳۵۰۰ دلار روبرو شده است. قیمت بیت‌کوین طی یک هفته‌ی گذشته تا به امروز از ۱۳۲۰۰ دلار تا مرز ۹۶۸۴ دلار کاهش یافته است، اما چه عواملی باعث جهت‌گیری بازار و تغییراتی این چنینی شده است؟

 

ماه جولای برای رمزارز بیت‌کوین(BTC) تقریبا شبیه به استفاده از یک ترن هوایی بود. از روز ۱۰ام جولای به بعد، بیت‌کو‌ین با سقوط و جهش‌های سهمی‌وار پی‌درپی مواجه شد، تا جایی که تنها در عرض ۷ روز قیمت این رمزارز از نقطه‌ی ۱۳۲۰۰ دلار تا مرز ۹۶۸۴ دلار کاهش یافت.

bitcoin

با این وجود، به نظر می‌رسد کاهش ارزش چشم‌گیر ۲۶ درصدی بیت‌کوین به دلیل حجم بالای فروش در بازار بوده و باعث شده که بیت‌کوین حتی از سطوح حمایتی ۱۱ هزار و ۱۰۷۰۰ دلار نیز عبور کند.

 

تاثیر گفته‌های ترامپ

الکس کروگر(Alex Krüger) یک اقتصاددان و تحلیل‌گران بازار محبوب به تازگی نشان داده است که دولت ایالات متحده نقش مهمی در قانون‌گذاری و تنظیم بازار‌های بیت‌کوین ایفا کرده است. به گفته‌ی وی، نگرانی‌های مطرح شده توسط دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و همچنین وزیر خزانه‌داری او در رابطه با حضور بیت‌کوین در فعالیت‌های تروریستی و ماهیت بسیار نامعلوم بازار این رمزارز ممکن از باعث ایجاد این روند نزولی شده باشد.

تغییرات قیمت بیت‌کوین طی هفت روز گذشته تا به امروز

آقای کروگر معتقد است که افراد خلافکار به نحوی توانسته‌اند در سیستم‌های فعلی شکاف‌های موجود را شناسایی کرده و جهت پرداخت هزینه‌ی فعالیت‌های غیرقانونی خود اساسا نیازی به بیت‌کوین نداشته باشند. متاسفانه بازار رمزارزی نسبت به وضعیت فعلی و گفته‌های آقای ترامپ و استیون منوچین(Steven Mnuchin) وزیر خزانه‌داری ایالات متحده سریعا واکنش منفی نشان داده است.

 

شاید موضع‌گیری دولت ایالات متحده برای بیت‌کوین مناسب باشد

از سوی دیگر، برخی از کارشناسان صنعت رمزارزی معتقد‌اند که موضع‌گیری ضد رمزارزی دولت آمریکا ممکن است به سود بیت‌کوین تمام شود.

تراویس کلینگ(Travis Kling) بنیانگذار شرکت مدیریت دارایی Ikigai Asset Management به تازگی اعلام نموده که این میزان توجه به صنعت رمزارزی در واقع باعث شده که این صنعت به رسانه‌های اصلی وارد شده و روند پذیرش عمومی آن هم اکنون آغاز شده باشد.

آقای منوچین در یک نشست مطبوعاتی تایید کرد که قانون‌گذاران و ناظرات صنعت مالی ایالات متحده مانند کمیسیون بورس و اوراق بهادار(SEC) و FinCEN همچون یک شاهین نظاره‌گر مبادلات و فعالیت‌های رمزارزی خواهند بود. وی همچنین مدعی شد که « به هیچ وجه با مبادلات رمزارزی نسبت به سایر انواع معاملات فیزیکی و دیجیتالی رفتار متفاوتی نخواهد شد».

بری سیلبرت(Barry Silbert) از گروه Digital Currency نیز اعلام نموده که گفته‌های آقای منوچین و بیانیه‌ی رسمی وی از طرف کاخ سفید در حقیقت باعث ارزش بخشیدن به این رمزارز و همچنین افزایش خوش‌بینی‌های پیرامون آن شده است.

 

سایر عوامل دخیل در تغییرات قیمت بیت‌کوین

یک مبادله‌گر و دلال رمزارزی با نام مستعار ساتوشی فلیپر(Satoshi Flipper) اعلام کرده است که علاوه بر موارد واضع و مشخص فعلی، دلایل دیگری نیز برای تغییرات اخیر قیمت بیت‌کوین وجود دارد. به گفته‌ی او، یکی از اولین دلایل تغییر قیمت بیت‌کوین راه‌اندازی پلت‌فرم مبادله‌ی دیجیتال Bakkt توسط بازار مبادلات ارزی بین‌قاره‌ای و شرکت سرمایه‌گذاری چند ملیتی Fidelity بوده است؛ پلت‌فرم Bakkt مدیریت خدمات نگهداری دارایی‌های دیجیتال را بر عهده خواهد داشت و راه‌اندازی آن تاثیر چشم‌گیری بر تغییر قیمت بیت‌کوین داشته است.

علاوه بر این، یکی دیگر از رویداد‌های بزرگ بعدی برای بیت‌کوین، رویداد نصف شدن پاداش یا Halving است که قرار است در ماه می سال ۲۰۲۰ رخ دهد. با پیش‌بینی میزان عرضه و تقاضا در بازار بیت‌کوین می‌توان گفت که رویداد Halving احتمالا باعث ایجاد یک نمایش بلند مدت در عملکرد قیمت بیت‌کوین خواهد شد.

 

آیا ماینینگ بیت‌کوین باعث جهت‌گیری نرخ ارزش آن شده است؟

بریان کلی(Brian Kelly) مدیرعامل و بنیانگذار شرکت سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال BKCM در جدید‌ترین مصاحبه‌ی خود توضیح داد که تعداد زیادی از ماینر‌های سراسر جهان در حال حاضر ترجیح داده‌اند که فعالیت‌های خود را متوقف کنند. با در نظر گرفتن ذخیره‌ی بیت‌کوین (که ظاهرا می‌توانند با استفاده از آن دوازده‌ ماه آینده را دوام بیاورند)، این ماینر‌ها تصمیم‌گرفته‌اند تا با این کار خود باعث کاهش شدید و نصف شدن میزان عرضه شوند. لازم به ذکر است که افزایش مداوم تقاضا و کاهش ناگهانی عرضه در نهایت باعث افزایش قیمت‌ها خواهد شد.

برای بسیاری از کاربران کاهش قیمت اخیر بیت‌کوین تعجب‌آور نبوده است، بلکه سرعت سقوط ارزش و عبور از مرز ۱۰ هزار دلار این رمزارز باعث نگرانی آن‌ها شده است.

درحالی که گمانه‌زنی‌های متفاوتی در رابطه با توانایی بیت‌کوین برای حفظ موقعیت و کاهش نوسان بازار وجود دارد، پیتر برانت(Peter Brandt) با انتشار یک پست توییتری اظهار داشت که این رمزارز قادر است با یک اصلاح ارزش ۸۰ درصدی در سرمایه‌ی در حال گردش یا Market Cap روبرو شود.

libra

ارتباط تغییرات قیمت اخیر و لیبرا

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند با تغییرات قیمت اخیر بیت‌کوین مرتبط باشد، اخبار مربوط به پروژه‌ی رمزارزی شرکت فیس‌بوک یعنی رمزارز لیبرا(Libra) می‌باشد؛ گرچه ماهیت این رمزارز بحث برانگیر هیچ ارتباط مستقیمی با عملکرد بازار بیت‌کوین ندارد. با وجود بیانیه‌های سخت‌گیران و حمایت قوی، ممکن است که لیبرا در کل باعث افزایش علاقه‌ی مردم نسبت به بیت‌کوین و دیگر رمزارزها شده باشد.

پیش‌بینی شده که رمزارز لیبرا توسط یک چهارچوب قانونی بسیار پیچیده و بررسی‌های سطح بالا محدود خواهد شد، با این حال باعث نخواهد شد که سرمایه‌گذاران سراسر جهان نسبت به بیت‌کوین و عملکرد بلند مدت آن بد بین شوند.

نظر شما در رابطه با موضوعات مطرح شده در این مقاله چیست؟ چه عواملی دیگری در تغییرات اخیر قیمت بیت‌کوین و کاهش ناگهانی آن دخیل بوده‌اند؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 5]

منبع
Cryptopolitan

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا