آموزش تریدتریدترید و ماینینگ

صندوق سرمایه‌گذاری قابل مبادله یا ETF چیست؟

توضیحاتی درباره‌ی ETF و مقایسه‌ی آن‌ها با برخی تعاریف رایج در بورس

ETF چیست؟

یک صندوق سرمایه‌گذاری قابل مبادله یا به عبارتی یک ETF از لحاظ لغوی و به تعریف سایت‌های مالی به معنای « نوعی اوراق بهادار قابل فروش است که یک شاخص، کالا، اوراق قرضه و یا یک سبد از دارایی‌های مختلفی همچون شاخص دارایی را ردیابی می‌کند». شاید بتوان گفت که صندوق سرمایه‌گذاری قابل مبادله یک ابزار سرمایه‌گذاری منفعل است که شاخص‌های معیار پایه‌ای مانند شاخص‌های Nasdaq، شاخص 100، S&P 500، داو جونز(Dow Jones) و موارد مشابه را دنبال می‌کند.

 با این حال زمانی که از دیدگاه روزمره به ETFها نگاه می‌کنیم، می‌توان آن‌ها را صرفا به عنوان یک صندوق سرمایه‌گذاری در نظر گرفت که مجموعه‌ای از دارایی‌های مختلف مانند طلا یا نفت را در خود دارد و براساس میزان ارزش دارایی‌های خودش به سرمایه‌گذاران پاداش می‌دهد.

مالکیت یک ETF به شکل سهام است، یعنی سود حاصله بین سهامداران آن تقسیم خواهد شد. علاوه بر این باید در نظر داشته باشید که یکی از برترین مزیت‌های ETFها نسبت به دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری این است که کاربران می‌توانند ETFها را در بازارهای سهام مورد معامله قرار دهد، در نتیجه علاوه بر ساده شدن روند خرید و فروش آن‌ها برای سرمایه‌گذاران، نیاز‌ به انجام کاغذ بازی‌هایی که برای دیگر صندوق‌های سرمایه وجود دارد نیز حذف شده است. علاوه بر این موارد، ETFها نسبت به صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک(Mutual funds) که محدودیت‌های زمانی زیادی در زمان برداشت و فرایند‌های پرداختی دارند، از نقدینگی بیشتری برخوردار هستند.

یکی دیگر از بزرگ‌ترین تفاوت‌های موجود بین یک ETF و دیگر انواع صندوق سرمایه‌گذاری این است که صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل مبادله در واقع دارایی‌هایی که ردیابی می‌کنند را به نوعی درون خود دارند. به عنوان مثال اگر یک ETFمبتنی بر رمزارز یا ETFبیت‌کوین را در نظر داشته باشید، این ETF در واقع دارای تعدادی مشخص بیت‌کوین در قالب قرارداد‌های آتی بیت‌کوین است و قیمت این قرارداد‌های را دنبال می‌کند.

تفاوت ETF و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک چیست؟

ETF و صندوق سرمایه‌گذاری مشترک(Mutual Funds) هردو محصولات مالی هستند که اوراق بهادار مختلف را یکجا ارائه می‌کنند تا سرمایه‌گذاران بتوانند سرمایه‌گذاری‌های مختلفی را انجام دهند. با این حال همانطور که گفته شد، ETFها ابزار‌های سرمایه‌گذاری منفعل هستند در حالی که صندوق‌های مشترک به متخصصان مالی متکی هستند تا با پرداخت هزینه به طور مداوم سرمایه‌گذاری‌های مختلف را را به نفع دیگران مدیریت کنند.

از آنجایی که ETFها مانند یک سهام معمولی مورد مبادله قرار می‌گیرند، پس قیمت آن‌ها نیز در طول روز دچار تغییراتی خواهد شد، درحالیکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک تنها در پایان روز و با قیمت ارزش خالص دارایی یا قیمت NAV مورد مبادله قرار می‌گیرند. اکثر ETFها یک شاخص خاص را دنبال کرده و عملکرد آن را تکثیر می‌کنند، بنابراین یک ETF هزینه‌های عملیاتی پایین‌تری نسبت به یک سرمایه‌گذاری فعال و صندوق سرمایه‌گذاری مشترک مدیریت شده خواهد داشت.

تفاوت ETF و شاخص دارایی چیست؟

ETFها و شاخص‌های دارایی شامل سرمایه‌گذاری در شاخص معیار پایه(Benchmark index) و ابزار سرمایه گذاری منفعل می‌باشند. برخلاف دارایی‌های مدیریت شده‌ی فعال، سرمایه‌گذاری‌های منفعل یا Passive investments برای ارائه‌ی عملکردی بهتر نسبت به بازار طراحی نشده‌اند، بلکه برای تبدیل شدن به بازار فعالیت می‌کنند. به عنوان مثال زمانی که شما سهام مربوط به یک ETF را خریداری می‌کنید، شما در حال خرید بخش‌هایی از یک کیف‌پول هستید که بازده و عملکرد را ردیابی کرده و شاخص داخلی(Native index) آن را به شما ارائه می‌کند. یک ETF سعی ندارد عملکردی بهتر نسبت به شاخص‌های مربوط به خود را ارائه دهد بلکه فقط عملکرد آن را تکرار می‌کند.

هم ETF و هم شاخص‌های دارایی به اصطلاح «ریسک مدیریتی»(خطراتی که طی آن یک مدیر دارایی با انجام آن یک شاخص معیار را از دست می‌دهد) را حذف می‌کنند. ETF و شاخص دارایی در مقایسه با صندوق‌ها و دارایی‌های مدیریت شده، هم هزینه‌تر هستند.

 البته در نظر داشته باشید که ETFها و شاخص‌های دارایی اساسا در یک چیز با هم متفاوت هستند؛ اینکه شاخص‌های دارایی به نوعی یک صندوق سرمایه‌گذاری مشترک محسوب شده، درحالی که ETFها مانند سهام مبادله می‌شوند.

ETFبیت‌کوین یا صندوق سرمایه‌گذاری قابل مبادله‌ی بیت‌کوین چیست؟

یک ETFبیت‌کوین می‌تواند شاخص معیار بیت‌کوین را دنبال کرده و عملکرد روزانه‌ی آن‌ را تکرار کند، درحالی که به کاربران اجازه می‌دهد تا با داشتن یک حساب کارگزاری، بدون هرگونه نگرانی در مورد مشکلات خرید، فروش، نگهداری و سرمایه‌گذاری، در صنعت رمزارزی سرمایه‌گذاری کنند. علاوه بر این، به جهت آنکه دارندگان ETF به صورت مستقیم در خود بیت‌کوین سرمایه‌گذاری نمی‌کنند، دیگر مجبور نیستند در مورد روش‌های ذخیره‌سازی بیت‌کوین، امنیت مورد نیاز و دیگر مسائل مربوط به رمزارزها نگرانی داشته باشند.

با سرمایه‌گذاری در ETFبیت‌کوین یا به عبارتی خرید قرارداد‌های آتی درون آن، مقدار بیت‌کوین‌های درون آن نیز باید به شکل سهام تحت مالکیت بین تمام سرمایه‌گذاران توزیع شود. در این حالت پس از رخ دادن تغییراتی در قیمت قرارداد‌ها، سرمایه‌گذاران نیز دچار سود و یا زیان نسبی خواهند شد.

در انتها به یاد داشته باشید که برای راه‌اندازی یک ETFبیت‌کوین به عنوان یک ابزار مالی قدرتمند، ابتدا درخواست این ETF باید به کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده(SEC) ارسال شود و مورد تایید آن‌ها قرار بگیرد.

شما می‌توانید سوالات و نظرات خود را در بخش دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

منبع
cryptoren.comblokt.cominvestopedia.com

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی

‫2 دیدگاه ها

  1. یعنی می توانیم سرمایه‌گذاری کنیم و سود روزانه دریافت کنیم ؟

    1. می‌تونید سرمایه‌گذاری کنید ولی روز سود روزانه نباید حساب کنید. صندوق سرمایه‌گذاری قابل مبادله یک ابزار سرمایه‌گذاری منفعل است که شاخص‌های معیار پایه‌ای مانند شاخص‌های Nasdaq، شاخص ۱۰۰، S&P 500، داو جونز(Dow Jones) و موارد مشابه را دنبال می‌کند. به عبارتی اگر ارزش دارایی‌های مربوط به ETF بالا بره شما به سود میرسید! عکس این قضیه هم برقراره.
      1- در نظر داشته باشید که معمولا اشخاص حقیقی از اینگونه سرمایه‌گذاری‌ها استفاده نمی‌کنند و معمولا برای سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ کاربردی هستند.
      2- کلا در سرمایه‌گذاری(هر زمینه‌ای) نباید انتظار سوددهی روزانه داشته باشید و باید به آینده‌ی بلند مدت فکر کنید.

دکمه بازگشت به بالا