اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالات

چینالیسیس: کلاهبرداری در حوزه رمزارزها، ۶۵ درصد کاهش یافت

گزارش اخیر چینالیسیس نشان می‌دهد که حجم کلاهبرداری در بازار مبادلات رمزارز طی بازار نزولی سال ۲۰۲۲ میلادی و با خروج کاربران تازه‌وارد از این حوزه، به‌شدت کاهش یافته است

نکات برگزیده مطلب
  • هرچند بازار نزولی مبادلات رمزارز در طول سال ۲۰۲۲ میلادی، برای کاربران فعال در این حوزه اتفاق خوشایندی محسوب نمی‌شود، اما گزارش چینالیسیس (Chainalysis)، نشان می‌دهد که بازار نزولی ثاتیرات مثبتی در کاهش میزان کلاهبرداری از مردم داشته است.

فعالیت کلاهبرداران در حوزه رمزارزها کاهش یافت

بر اساس گزارشی که چینالیسیس منتشر کرده، کلاهبرداران طی سال ۲۰۲۲ میلادی تاکنون ۱/۶ میلیارد دلار از قربانیان خود سرقت کرده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ میلادی ۶۵ درصد کاهش یافته است. به‌نظر می‌رسد که کاهش حجم کلاهبرداری در حوزه رمزارزها، با شرایط نزولی بازار مبادلات رمزارز و کاهش رفتار هیجانی کاربران و همچنین خروج افراد تازه‌وارد مرتبط است.

در این گزارش می‌خوانیم:

از ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی تاکنون، درآمد کلاهبرداران متناسب با کاهش قیمت بیت کوین و حتی با شیب بالاتری کاهش یافته است. همچنین مجموع دارایی‌هایی که قربانیان به حساب کلاهبرداران منتقل کرده‌اند نیز به پایین‌ترین سطح خود طی چهار سال گذشته رسیده است. Chainalysis

اریک ژاردین (Eric Jardine)، سرپرست بخش تحقیقات جرائم سایبری چینالیسیس، در توضح این داده‌ها اعلام کرد که احتمال به‌دام افتادن قربانیان در بازار صعودی مبادلات رمزارز که فعالیت در این حوزه جذابیت بیشتری دارد، افزایش می‌یابد.

نمودار تجمعی ماهیانه دارایی‌های سرقت شده توسط کلاهبرداران
نمودار تجمعی ماهیانه دارایی‌های سرقت شده توسط کلاهبرداران

وی همچنین فرضیه جدیدی را در این رابطه مطرح کرد. ژاردین معتقد است که در طی بازارهای صعودی حضور کاربران تازه‌وارد و بی‌تجربه افزایش می‌یابد که در برابر دام‌های پهن شده توسط کلاهبرداران آسیب‌پذیری بالاتری نیز دارند. همچنین تاکید کرد که کلاهبرداری بزرگ پلاس‌توکن (PlusToken) و فینیکو (Finiko) با مجموع ارزش ۳/۵ میلیارد دلار که در سال ۲۰۲۱ میلادی اتفاق افتاده، تاثیر قابل توجهی در جهش ارزش دارایی‌های سرقت شده توسط کلاهبرداران طی این بازه زمانی داشته است.

بر همین اساس، بزرگترین کلاهبرداری سال ۲۰۲۲ میلادی، به طرح کلاهبرداری JuicyFields تعلق دارد که ۲۷۳ میلیون دلار از سرمایه‌گذاران سرقت کرده است.

هکرها در سال ۲۰۲۲ میلادی رمزارزهای بیشتری را سرقت کردند

در حالی که کلاهبرداران دارایی‌های کمتری را در سال ۲۰۲۲ سرقت کرده‌اند. بر اساس این گزارش، هکرها فعالیت بیشتری در طی این مدت زمان داشته‌اند و ارزش دارایی‌های سرقت شده توسط هکرها از ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی تاکنون، ۵۸/۳ درصد افزایش داشته و به ۱/۹ میلیارد دلار رسیده است.

نمودار تجمعی ماهیانه دارایی‌های سرقت شده توسط هکرها
نمودار تجمعی ماهیانه دارایی‌های سرقت شده توسط هکرها

ژاردین، اعلام کرد که افزایش حجم رمزارزهای سرقت شده توسط هکرها، با گسترش فعالیت کاربران در پلتفرم‌های اقتصادی غیرمتمرکز (DeFi) ارتباط دارد. وی‌ می‌نویسد:

پروتکل‌های دیفای در برابر هکرها آسیب‌پذیر هستند. زیرا کد این پلتفرم‌ها به‌طور منبع‌باز در دسترس همگان قرار دارد و مهاجمان می‌توانند این کدها را برای یافتن نقاط آسیب‌پذیری مورد مطالعه قرار دهند. Chainalysis

از آنجایی که زبان‌های برنامه‌نویسی قراردادهای هوشمند همانند سولیدیتی (Solidity) ابزارهای نسبتاً جدیدی محسوب می‌شوند، ژاردین معتقد است که امکان بازبینی کدها، رویکرد مفیدی برای افزایش امنیت محسوب می‌گردد.

گزارش اخیر چینالیسیس، نشان می‌دهد که بخش بزرگی از رمزارزهای سرقت شده از فعالیت گروه‌های هکری مرتبط با کره شمالی همانند گروه Lazarus ناشی می‌گردد و تقریباً نیمی از رمزارزهای سرقت شده به این گروه نسبت داده می‌شود.

بعلاوه، درآمد بازار‌های فعال در حوزه دارک وب از ابتدای سال ۲۰۲۲ تاکنون ۴۳ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ میلادی کاهش یافته است.

نظر شما نسبت به گزارش اخیر چینالیسیس در رابطه با کاهش میزان کلاهبرداری در حوزه رمزارزها و افزایش حجم رمزارزهای سرقت شده توسط هکرها از ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی تاکنون چیست؟ نظر خود را به‌صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دکمه بازگشت به بالا