اخبار داخلیاخبار و مقالات

حسن روحانی: استخراج رمزارز تا پایان شهریور ممنوع!

رئیس جمهور ایران در جلسه امروز هیئت دولت اعلام کرد که تمام مزارع استخراج رمزارز، حتی فارم‌های که مجوز فعالیت دارند باید تا پایان شهریور ماه فعالیت خود را متوقف کنند

نکات برگزیده مطلب
  • حسن روحانی رئیس جمهور امروز در جلسه هیات دولت با اشاره به قطعی سراسری برق در برخی مناطق اظهار داشت که «صنعت استخراج رمزارز باید از امروز تا پایان شهریور ماه فعالیت خود را متوقف کند، حتی مزارعی که مجوز فعالیت قانونی دارند». به عبارتی دولت همچنان بر این باور است که صنعت استخراج BTC عامل اصلی کمبود انرژی در کشور بوده و توقف فعالیت مزارع ماینینگ می‌تواند این مشکل را حل کند. این درحالیست که به گفته‌ی تحلیلگران داخلی، صنعت استخراج رمزارز تنها ۱ درصد انرژی کشور را به خود اختصاص داده است.

استخراج ممنوع

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور فعلی ایران در جلسه هیات دولت اظهار نموده که «استخراج رمز‌ارز از امروز تا پایان شهریور باید تعطیل شود و هرگونه فعالیت در این زمینه غیر مجاز است؛ حتی افرادی که مجوز دارند هم باید کسب و کار خود را تعطیل کنند.

به گفته‌ی وی علت این تصمیم‌گیری خاموشی‌های اخیر در سراسر کشور است که بخشی از آن به دلیل فعالیت مزارع استخراج بیت کوین و فشار مضاعف بر روی سیستم برق‌رسانی کشور بوده است.

حسن روحانی در بخشی از صحبت‌های خود اظهار داشت که «من خوشحالم که وزیر نیرو در این مورد از مردم عذرخواهی کرد. ریشه‌ی اصلی این موضوع هم خشکسالی امسال است. برق برای استخراج رمزارزها با مجوزش ۳۰۰ مگاوات است اما غیر مجازش ۲۰۰۰ مگاوات است. هر کسی تعدادی ماینر گذاشته و این بیت کوین را استخراج می‌کند. از امروز تا پایان شهریور هر نوع استخراج رمز ارز ممنوع و غیر قانونی است».

این صحبت‌های رئیس دولت درحالیست که طی چند روز گذشته نیز برخی مقامات با اشاره به مصرف بسیار زیاد انرژی در فرآیند ماینینگ، این صنعت رو به رشد اما بسیار کوچک در کشور را عامل اصلی خاموشی‌های تهران و سایر شهرستان‌ها توصیف کرده‌اند.

یک صنعت کم مصرف در کشور!

با این حال به گفته‌ی برخی تحلیلگران و روزنامه‌نگاران، صنعت استخراج رمزارز در ایران بسیار محدود بوده و تنها چیزی حدود ۱ درصد از کل مصرف انرژی برق کشور را به خود اختصاص داده است؛ بنابراین استخراج BTC به هیچ عنوان نمی‌تواند عامل اصلی قطعی برق کشور باشد.

دریافت مجوز استخراج رمزارز ایران

به گفته‌ی تحلیلگران عوامل اصلی قطعی برق کشور عبارتند از زیرساخت‌های فرسوده، عدم پیشرفت و توسعه‌ی سیستم برق‌رسانی، سوء مدیریت و عدم تخصیص بودجه به بخش عمرانی و ساخت نیروگاه‌های جدید علی‌رغم افزایش چشم‌گیر مصرف و جمعیت کشور طی دوره‌ی ۸ ساله‌ی گذشته.

با تمام این تفاسیر، به نظر می‌رسد که دولتمردان همچنان بر این باوراند که بیت کوین و صنعت استخراج رمزارز داخلی عامل کمبود انرژی در کشور بوده و با توقف فعالیت این صنعت می‌توان از سد مشکلات فعلی عبور کرد.

نظر شما در رابطه با صحبت‌های حسن روحانی در رابطه با توقف فعالیت صنعت ماینینگ کشور چیست؟ آیا این کار باعث رفع مشکلات فعلی خواهد شد؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا