اخبار داخلیاخبار و مقالات

رمزارزها سرمایه‌ی ملی هستند، با آن‌ها قمار نکنید!

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در یادداشت اخیر خود سیاست دولت در مقابل رمزارزها و چالش‌های قانون‌گذاری این فن‌آوری نوظهور را تشریح کرده است

نکات برگزیده مطلب
  • گسترش استفاده از رمزارزها در ایران واکنش دولت‌ را به همراه داشته است. با این وجود، تردید‌های بسیاری پیرامون شرایط فعالیت در صنعت رمزارزی کشور وجود دارد. وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات اخیراً در یادداشتی استراتژی خود را در مقابل این فن‌آوری اعلام کرده است.

اتخاذ رویکرد محتاطانه‌ در برابر رمزارزها

محمدجواد آذری جهرمی؛ وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در یادداشتی رویکرد دولت در مقابل رمزارزها را به‌طور واضح‌تری اعلام کرده است. وی در این یادداشت به ضرورت میانه‌روی در مقابل رمزارزها و حفاظت از این نوآوری تاکید کرده است. جهرمی معتقد است که تمامی فن‌آوری‌ها همانند رادیو و ویدئو نیز در زمان معرفی با مقاومت و دیدگاه منفی جامعه‌ی ایران مواجه شده‌اند.

با این وجود وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات دیدگاه کاملا محتاطانه‌ای را در برابر فن‌آوری بلاکچین اتخاذ کرده است. وی امکان توقف پروژه‌های رمزارزی و یا مرگ این پروژه‌ها و در نتیجه از دست رفتن سرمایه‌گذاری را یکی از عوامل نگرانی دولت نسبت به این فن‌آوری مطرح کرده است.

آذری جهرمی معتقد است صنعت رمزارزی در میان مدت(10 یا حتی 100 سال آینده) ریسک‌هایی را نیز به همراه دارد. در همین راستا گروهی این فن‌آوری را پول آینده در نظر می‌گیرند در حالی که گروه دیگری این صنعت را یک موج زودگذر ارزیابی می‌کنند. وی اظهار داشت:

برای من به عنوان یک سیاست‌گذار، انتخاب‌هایم بیش از تاثیرات محدود برای یک فرد یا شرکت است. به همین دلیل است که برای پذیرش یک فناوری(همانند استخراج رمزارز) باید هم دغدغه آن را می‌داشتم که آینده یک صنعت با فناوری‌هراسی و تنگ‌نظری از میان نرود و هم آن‌که خوشامدگویی اغراق‌شده نیز جهت‌گیری اشتباه به سرمایه‌گذاری ملی نشان ندهد. میانه این دو راه است که سیاست‌گذاری را سخت می‌کند. محمدجواد آذری جهرمی

مقابله با دیدگاه‌های اغراق آمیز نسبت به رمزارزها

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات اظهار داشت: «از طرفی نباید به مقابله با این فناوری پرداخت بلکه باید زمینه‌ی فعالیت‌های قانونی در این صنعت نیز فرآهم گردد و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه به رسمیت شناخته شود. از طرف دیگر باید به مقابله با بزرگنمایی و رویاپردازی نسبت به این فناوری پرداخت.» وی ادعای «بی اثر شدن تحریم‌ها» و یا «از بین رفتن پول ملی» را اغراق نسبت به این فن‌آوری ارزیابی کرده است و هر دو گروه طرفدار این استدلال‌ها را با عبارت «قمار کنندگان ملی» توصیف کرده است:

آن‌که جلوی فناوری تازه را سد می‌کرد داشت قماری می‌کرد که نتیجه آن عقب‌ماندگی در فناوری بود و کسی که غلو می‌کرد داشت قماری ملی دیگری روی آن فناوری می‌کرد. اما با سرمایه ملی و سرنوشت جامعه هیچ‌گاه نمی‌شود قمار کرد! محمدجواد آذری جهرمی

استراتژی وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات

آذری جهرمی استراتژی خود در برابر رمزارزها را به سه دسته تقسیم کرده است که عبارتند از:

  1. رسمیت بخشی به صنعت استخراج رمزارزها: صدور پروانه‌ی بهره‌برداری و ایجاد امکان فعالیت ماینرها در شهرک‌های صنعتی، ایجاد امکان واردات تجهیزات استخراج رمزارز از گمرک و ایجاد امکان فروش رمزارزها استخراج شده در صرافی‌ها و بازارهای جهانی مبادلات این دارایی.
  2. تقویت زیرساخت‌های ملی: سرمایه‌گذاری دو منظوره‌ی دولت برای تقویت صنعت استخراج رمزارز با در نظر گرفتن ریسک توقف این صنعت؛ یعنی احداث نیروگاه برای استفاده در صنعت استخراج رمزارز و یا برای تامین برق سایر صنایع
  3. مشارکت بازیگران مختلف: صنعت استخراج رمزارز مشارکت دستگاه‌های دولتی مختلفی را طلب می‌کند. نظارت بر رمزارزها به عنوان ابزار تراکنش در حوزه‌ی اختیارات بانک مرکزی قرار دارد، در حالی که صدور مجوز و پروانه‌ی بهره‌برداری از صنعت استخراج رمزارز در حوزه‌ی وظایف وزارت صمت قرار دارد، امکان بهره‌برداری از این فن‌آوری در اقتصاد سیاه یک مساله‌ی امنیتی است و تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز این صنعت در حوزه‌ی وظایف وزارت نیرو قرار دارد.

نظر شما نسبت به رویکرد دولت و دیدگاه وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات نسبت به رمزارزها چیست؟ آیا استراتژی‌های عنوان شده زمینه‌ی شکوفایی این صنعت را در کشور فراهم خواهد کرد؟ با وجود گسترش صنعت استخراج رمزارز در سطح جهان آیا امکان رقابت با سایر فعالان این صنعت در سطح جهان وجود دارد؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دکمه بازگشت به بالا