اخبار بلاکچین و دنیای کریپتواخبار و مقالات

یک محرک منفی برای بیت کوین: بورس نزدک یک سیگنال نزولی شبیه به حباب دات‌کام را نمایش می‌دهد

با توجه به همبستگی تقریبی میان بیت کوین و بازار سهام، برخی بر این باورند که این سیگنال نزولی به سقوط مجدد بازار رمزارزها منجر خواهد شد

نکات برگزیده مطلب
  • مدت‌هاست که تحلیلگران و برخی کاربران حوزه‌ی رمزارز به این باور رسیده‌اند که بیت کوین با تغییرات ارزش بازار سهام همبستگی داشته و تحت تاثیر روند حرکتی آن قرار می‌گیرد. با توجه به این موضوع، گزارشاتی منتشر شده که نشان می‌دهد یکی از مهم‌ترین شاخص‌های بازار بورس نزدک اخیراً در حال شکل‌دهی یک سیگنال نزولی شبیه به سیگنال نزولی پیش از حباب دات‌کام است. در صورتی که چنین چیزی واقعاً درست باشد، باید انتظار یک روند نزولی ناگهانی در بازار رمزارزها باشیم.

همبستگی بیت کوین و بازار سهام

یکی از داستان‌های متداولی که اخیراً در فضای رمزارزها شکل گرفته است، این است که بیت کوین در حال حاضر تنها به دنبال ردیابی تغییرات قیمت و عملکرد بازار سهام می‌باشد. این درحالیست که یک تیم از تحلیلگران بانک جی‌پی مورگان(JP Morgan) اعلام کرده‌اند که از زمان سقوط قیمت‌ها در ماه مارس «رمزارزها مانند سهام به عنوان یک دارایی ریسک‌پذیر و خطرناک مبادله شده‌اند، این یک تغییر قابل توجه نسبت به دو سال قبل است».

این همبستگی تغییرات قیمت و عملکرد(بین بیت کوین و بازار سهام) توسط برخی از طرفداران بیت کوین هم مشاهده شده است. آقای چارلز ادواردز(Charles Edwards) که در زمینه‌ی مدیریت دارایی‌های دیجیتال فعالیت دارد، چندی قبل یک نمودار جالب منتشر نموده که در آن نشان داده شده هر زمان شاهد افزایش سطح نوسان در بازار سهام هستیم، بیت کوین نیز همزمان دچار نوسان شده و با تغییرات قیمت بالا مبادله می‌شود.

متاسفانه، طبق مشاهده‌ی طرفداران بیت کوین، شاخص یکصد نزدک(Nasdaq 100 index) به تازگی یک سیگنال خاص را به نمایش گذاشته است که پیش از این در زمان آغاز حباب دات‌کام(Dotcom bubble) شاهد آن بوده‌ایم.

نزدک بیت کوین همبستگی BTC Bitcoin Nasdaq
نموداری تغییرات قیمت بیت کوین در کنار شاخص S&P 500… آیا همبستگی وجود دارد؟

این امر درحالی رخ داده است که با ادامه‌ی روند همه‌گیری بیماری کووید۱۹ در جهان، وضعیت بازارهای بورس به شکل روز افزونی خرسی یا نزولی شده است.

احتمالاً بیت کوین با سقوط روبرو خواهد شد

طبق تحقیقات صورت گرفته توسط شرکت تحقیقات حوزه‌ی مالی سنتیمن‌تریدر(Sentimentrader)، شاخص یکصد نزدک چندی قبل دقیقاً یک سیگنال مشابه در زمان پایان حباب دات‌کام در سال ۲۰۰۰ به نمایش گذاشته است.

نزدک بیت کوین همبستگی BTC Bitcoin Nasdaq
نمودار منتشر شده توسط سنتیمن‌تریدر

در بخشی از بیانیه‌ی منتشر شده توسط محققان این شرکت تحقیقاتی آمده است:

شاخص یکصد نزدک طی یک روز کاری بیش از ۲ درصد تغییرات مثبت را نشان داده و یک رکورد جدید را به ثبت رسانده است، سپس این روند معکوس شد و با سقوط ۱ درصدی کار خود را پایان داد. این شکل تغییرات تنها دو مرتبه رخ داده است. یک مرتبه امروز و یک مرتبه در روز ۷ام مارس سال ۲۰۰۰. Sentimentrader

در حال حاضر اغلب کاربران در انتظار یک واژگونی روند تغییرات ارزش در بازار سهام هستند، درحالیکه به رغم فراگیری بیماری کرونا و رکورد اقتصادی، ارزش این بازارهای مالی به اوج رسیده است. گری شیلینگ(Gary Shilling) اقتصاددان برجسته در تازه‌ترین مصاحبه‌ی خود پیرامون تغییرات ناگهانی بازار سهام اعلام نموده که:

در حال حاضر رفتار بازار سهام شبیه به تغییرات ناگهانی سال ۱۹۲۹ است و این اعتقاد مطلق شکل گرفته که بیماری تحت کنترل قرار خواهد گرفت و محرکت‌های پولی و مالی گسترده‌ی دولت‌ها باعث تقویت اقتصاد می‌شوند. Gary Shilling

این طرز فکر توسط سرمایه‌گذاران بزرگی همچون جرمی گراهام(Jeremy Grantham) و اسکات ماینرد(Scott Minerd) هم مورد پذیرش قرار گرفته و تکرار شده است. آقای گراهام یکی از مبادله‌گران بورس است که طی چند دهه‌ی گذشته توانسته سه مرتبه جهش ناگهانی بازار را پیش‌بینی کند؛ درحالیکه آقای ماینرد رئیس ارشد یکی از موسسات وال‌استریت است که انتظار دارد بازار سهام با یک اصلاح و بازگشت ۵۰ درصدی مواجه شود. به گفته‌ی آن‌ها تمام تغییرات ناگهانی فوق برای بیت کوین حائز اهمیت هستند زیرا اگر با سقوط بازار سهام مواجه شویم، بازار رمزارزها نیز به دنبال آن خواهد رفت.

یک همبستگی پر دردسر

با وجود این همبستگی بیت کوین که باعث چرخش قیمت از سطوح مختلف می شود، برخی معتقد‌اند که این موضوع باعث کاهش قدرت بیت کوین به عنوان یک سرمایه‌گذاری می‌شود. مدیران گلدمن ساکس(Goldman Sachs) چندی قبل اعلام کرده‌اند که رمزارزها برای آن‌ها معنای چندانی ندارند زیرا در آن‌ها شاهد همبستگی غیرطبیعی و متناقض هستیم.

نزدک بیت کوین همبستگی BTC Bitcoin Nasdaq

اما طبق گفته‌های کیوا وانگ(Qiao Wang) رئیس پیشین بخش محصولات شرکت مساری(Messari) همبستگی بین بازار سهام و بیت کوین دارای یک نکته‌ است:

از نظر سبد دارایی، همبستگی بازار سهام و بازار رمزارزها یکی از آزاردهنده‌ترین موضوعات به شمار می‌آید. این همبستگی باعث کاهش سود و درآمد حاصل از مالکیت مقداری سهام می‌شود. شاید باید بازار سهام را رها کرده و به سمت سرمایه‌گذاری در بازار طلا و بیت کوین حرکت کنیم. Qiao Wang

وی در ادامه افزود که در دنیای امروز که شاهد تورم سرسام‌آور هستیم، احتمالاً بیت کوین بسیار بهتر از بازار سهام عمل کرده و باعث تقویت «سرمایه‌گذاری» می‌شود. با این حال، اینکه چه تعداد از سرمایه‌گذاران نسبت به این رویکرد موافق هستند، هنوز مشخص نیست.

نظر شما در رابطه با همبستگی بیت کوین و بازار سهام چیست؟ آیا با سقوط شاخص یکصد نزدک شاهد سقوط ارزش بازار رمزارزها و کاهش ناگهانی قیمت بیت کوین خواهیم بود؟ نظرات خود را با تیم کوینیت به اشتراک بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بهادر قلندرپور

علاقه‌مند به دنیای رمزارزها و تکنولوژی بلاک‌چین کارگردان بازی "تاریک‌‌تر از سایه" دانشجوی مهندسی پزشکی
دکمه بازگشت به بالا